Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas meni kaikki ylimääräiset rahat sukulaislasten joululahjoihin

Vierailija
07.12.2020 |

Mulla on 2 siskoa ja 1 veli ja heillä on yhteensä 8 lasta (+1 tulossa), iät 4-17. Olen itse pienituloinen pätkätöitä tekevä yksineläjä. Edellisjouluna sain kauheat huudot omalta äidiltä ja toiselta siskolta kun en ostanut vanhimmalle eli ripille päässeelle siskontytölle enää mitään lahjaa. Jokaiselle kahdeksalle lapselle piti siis tänäkin vuonna ostaa lahja ja niihin meni 20 € x 8 eli 160 € mikä oli mulle todella iso raha. Paketit piti vielä lähettää ympäri Suomea ja yksi ulkomaille niin yhteensä tää koko rumba maksoi mulle 200€ eli periaatteessa kaiken sen mitä olen pystynyt säästämään. Ei minua tietenkään kukaan kutsu jouluksi luokseen, mutta lahjoja kyllä odotetaan. En kyllä olisi menossakaan, koska menen mielelläni pyhäpäivinä töihin tienaamaan ekstraa.

Vanhin lapsista täyttää ensi vuonna 18, silloin hänet voi ainakin hyvällä syyllä jättää lahjalistasta pois?

Kommentit (153)

Vierailija
21/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on se muidensanelema "kiva" periaate, että lahjoja ostetaan vain lapsille, koska aikuiset eivät tarvitse, ja kaikkien pitää ostaa lapsille. Ts. minä laittaisin lähemmäs tonnin sisarusten lasten lahjoihin, jos ostaisin toivomusten mukaisia, mutta en saa itse mitään. Kummilapseni ovat jo teinejä, eli annan heille lahjakortit ja ostan muille lapsille suklaata, en edes kysy toiveita. Napinaa siitäkin tuli alkuun, mutta veli vaimoineen ymmärsi kyllä miksi teen niin kuin teen ja saivat taottua siskoille järkeä päähän.

Vierailija
22/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrot vaan ettet osta. Niin teen itsekin. Meillä yksi lapsi ja serkkuja vaikka kuinka paljon. En missään nimessä rahoita heidän jouluaan eikä kukaan oletakaan.

Niinhän minä jo kerran yritinkin, mutta siitä nousi kauhea selkkaus koko perheessä kun ensin siskoni kyseli aattona tekstiviestillä, että missä X:n lahja on ja sitten äiti läksytti siitä kuinka pitää kaikille ostaa. Minulla on aina sama stressi, että kuinka saan lapsille lahjat ostettua ja äiti taas muistutti, että osta sitten kaikille lapsille lahjat ettei kukaan jää ilman. Sisarukset ostavat muut myös toisten lapsille lahjoja. En tiedä mitä tapahtuisi, jos minä jättäisin ostamatta.

Ei tule selkkauksia, et lähde niihin mukaan. Et ota vastaan mitään kiukutteluja ja läksytystä. Olet aikuinen ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä osta kiittämättömille kakaroille yhtään mitään! Jokainen ostakoon omalle lapselleen lahjat.

Vierailija
24/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, älä osta kiittämättömille kakaroille yhtään mitään! Jokainen ostakoon omalle lapselleen lahjat.

Lapsethan eivät sille asialle voi yhtään mitään. 

Vierailija
25/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsopas seuraavalla kerralla mitä tapahtuu... joudutko vankilaan vai putoatko mustaan aukkoon, vai mitä hirvittävää... typerintä on elää toisten toiveiden mukaan ja sitten valittaa, eikö vain?

Vierailija
26/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai sille, että ovat kiittämättömiä?

Vierailija
27/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on se muidensanelema "kiva" periaate, että lahjoja ostetaan vain lapsille, koska aikuiset eivät tarvitse, ja kaikkien pitää ostaa lapsille. Ts. minä laittaisin lähemmäs tonnin sisarusten lasten lahjoihin, jos ostaisin toivomusten mukaisia, mutta en saa itse mitään. Kummilapseni ovat jo teinejä, eli annan heille lahjakortit ja ostan muille lapsille suklaata, en edes kysy toiveita. Napinaa siitäkin tuli alkuun, mutta veli vaimoineen ymmärsi kyllä miksi teen niin kuin teen ja saivat taottua siskoille järkeä päähän.

Sama. En kyllä tajua mitä joidenkin päässä liikkuu. Mulla ei ole yhtään sisarusta, mutta miehellä on 2 siskoa ja sieltä tulee aina perheen WhatsAppiin listaa mitä lapset toivovat. Emme ole kuitenkaan koskaan ostaneet mitään 70 €:n Playstation peliä tai muuta kallista. Jotain pientä laitettu pakettiin koko perheelle. En tiedä ovatko miehen siskot siitä suuttuneet, mutta ei kiinnostakaan. Ihan järjetöntä, että sedät ja tädit ostaisivat muiden lapsille satojen eurojen edestä lahjoja.

Vierailija
28/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai sille, että ovat kiittämättömiä?

Onko jossain sanottu, että ne lapset ovat kyselleet pakettien perään? Sisko ja äiti taisivat olla ne sekopäät tässä.

Vierailija
29/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa, että iso äiti kiukuttelee, eikä lapset.

Vierailija
30/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi juupeli, että sieppaa kun aikuiset ihmiset osaavat olla näin selkärangattomia vätyksiä, että antavat sukulaisten pompotella itseään.

Vierailija
31/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrot vaan ettet osta. Niin teen itsekin. Meillä yksi lapsi ja serkkuja vaikka kuinka paljon. En missään nimessä rahoita heidän jouluaan eikä kukaan oletakaan.

Niinhän minä jo kerran yritinkin, mutta siitä nousi kauhea selkkaus koko perheessä kun ensin siskoni kyseli aattona tekstiviestillä, että missä X:n lahja on ja sitten äiti läksytti siitä kuinka pitää kaikille ostaa. Minulla on aina sama stressi, että kuinka saan lapsille lahjat ostettua ja äiti taas muistutti, että osta sitten kaikille lapsille lahjat ettei kukaan jää ilman. Sisarukset ostavat muut myös toisten lapsille lahjoja. En tiedä mitä tapahtuisi, jos minä jättäisin ostamatta.

Lisäksi en edes tiedä enää mitä 10-vuotiaille pojille voi ostaa. Näin jälkeenpäin olen melko varma, että ostin saman Lego Ninjago-paketin kuin viime vuonna. Kaikki on jo ostettu läpi. AP

Mulla oli sama rumba joskus, nyt ne lapset on jo niin isoja, ettei enää tarvi lahjoa. Mutta kun olivat pieniä, mä kirjoitin muistiin mitä olen ostanut ja siitä tsekkasin, etten osta seuraavana vuonna samaa. Toi on kyllä pe**eestä, tiedän tunteen. Ja minä lapsettomana en koskaan saanut ainuttakaan pakettia sieltä suunnalta, hädin tuskin kiitosta. Nykyään on sentään mies joka mulle ostaa yhden lahjan :). 

Vierailija
32/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. En kyllä tajua mitä joidenkin päässä liikkuu. Mulla ei ole yhtään sisarusta, mutta miehellä on 2 siskoa ja sieltä tulee aina perheen WhatsAppiin listaa mitä lapset toivovat. Emme ole kuitenkaan koskaan ostaneet mitään 70 €:n Playstation peliä tai muuta kallista. Jotain pientä laitettu pakettiin koko perheelle. En tiedä ovatko miehen siskot siitä suuttuneet, mutta ei kiinnostakaan. Ihan järjetöntä, että sedät ja tädit ostaisivat muiden lapsille satojen eurojen edestä lahjoja.

Näinhän on helppo delegoida lahjojen osto muille. Mummot ja papat voi laittaa ostamaan ne kalleimmat lahjat, kosk haluavat muutenkin paapoa lastenlapsia ja sedät & tädit voi laittaa ostamaan keskikalliit lahjat, etenkin jos ovat lasten kummeja "kummitäti ostaa". Itse voivat sitten ostaa ne suklaarasiat lapsille.

Vierailija
33/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas sinulla erityisen i*ioottimaisia läheisiä jos eivät ymmärrä ettei sinulla ole rahaa ostella lahjoja. Itse ilmoitin monta vuotta sitten etten osta joululahjoja, kenellekkään. Olen itsekkin yksineläjä ja tarvitsen joka sentin kuussa omiin menoihini. Ostakkot ne kenellä on rahaa, minulla ei ole. Onneksi minun sukulaiset ovat asian ymmärtäneet. En myöskään itse halua lahjoja.

Vierailija
34/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi juupeli, että sieppaa kun aikuiset ihmiset osaavat olla näin selkärangattomia vätyksiä, että antavat sukulaisten pompotella itseään.

Tässä asiassa ihan samaa mieltä! Minulle on aivan sama mitä sukulaiset minusta ajattelevat. En osta lahjoja kenellekkään. Ostakoot ne kenellä on rahaa ja haluaavat kilpailla siitä että kenellä on kalliimpia ja parempia lahjoja.

Vierailija
35/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ostele lahjoja ! Meillä hankitaan niille , kenen seurassa aatto vietetään. Tarkennus omalle puolisolle , äidille joka on hoivakodissa.Sisareni saa joulukukkasen , kun tapaamme .Ei kenellekkään muulle.Muille sukslaisille viemme haudoille kynttilät , kun niillä päin liikumme.

Vierailija
36/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä tämä ongelma jo takanapäin, mutta ei-vapaaehtoisesti lapsettomana olen aina ihmetellyt tuota perheellisten logiikkaa, että heidän lapsilleen pitää ostaa lahjoja, valitettavasti osan mielestä kalliita, osa toiveissaan järkevämpiä.

Minulla on ollut järkevämpien toiveiden esittäjiä ja sitten ihan tosi törkeitä rahastustoiveita tuli yhdeltä taholta. Siinä piti jossain kohtaa vain päättää, että tämä ei ole ok, koska siihen menee minulta liikaa rahaa ja lakkasin kyselemästä toiveita  ja ostin mitä sopivaksi katsoin.  Siis tuon viimemainitun perheen lapsille. Lopulta oioin mutkat suoriksi ja ostin vain kummilapsille. Kyllä siitä varmaan puhetta tuli, mutta en jaksanut välittää. Monta sataa euroa vuosien aikana pistää lahjoihin ja kiitokseksi saa (aikuiselta) nuivaa ilmettä. Lapset eivät valittaneet, saivathan he aina lahjoja omilta vanhemmiltaan, isovanhemmiltaan ja muilta kummeiltaan.

Osa kummilasten vanhemmista oli niin fiksuja, että muistivat kummiakin jollain pienellä paketilla. Ei se tarvitse olla mitään isoa tai kallista, hyvä mieli tuli muistamisesta.

Ap: se on vaikea tilanne lähteä muuttamaan, varsinkin kun oma äitisi patsistaa ostamaan, mikä on minusta tosi outoa käytöstä.  Ei ollut helppoa minullakaan aikoinani kun muutin tapani tässä asiassa. Mutta kannatti ja välit lapsiin (nyt jo aikuisiin) eivät siitä mitenkään menneet pilalle.

Lahjojen ostamisen lopetin kuin lapsi täysi-ikäistyi. Sitten opintojen valmistumislahjoja ja tulevaisuudessa toivottavasti hää- ja tasavuotissynttärilahjoja.

Vierailija
37/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei noin! Sanot nyt sukulaisillesi tiukasti, että sinulla on talous tiukilla, etkä käytä yhtään rahaa lahjoihin. Etkä suostu kuuntelemaan mitään haukkumisia. Ylitsesi on kävelty koko elämäsi ajan, joten tee nyt ryhtiliike, ja ilmoita, että et osallistu enää lahjarumbaan. Jos sukulaiset loukkaantuvat, anna loukkaantua, seuraava joulu on helpompi.

Vierailija
38/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei noin! Sanot nyt sukulaisillesi tiukasti, että sinulla on talous tiukilla, etkä käytä yhtään rahaa lahjoihin. Etkä suostu kuuntelemaan mitään haukkumisia. Ylitsesi on kävelty koko elämäsi ajan, joten tee nyt ryhtiliike, ja ilmoita, että et osallistu enää lahjarumbaan. Jos sukulaiset loukkaantuvat, anna loukkaantua, seuraava joulu on helpompi.

Näin juuri. Iskua voi loiventaa siirtymällä antamaan yhden perheen lapsille yhteisen lahjan (edullinen tietokirja, jättipussi karkkia, koko perheen elokuva dvd:llä/ 15e:n lahjakortti Netflixiin tai se suklaalevy). Tämä on hyvä vaihtoehto, jos tuntuu ihan mahdottomalta irtautua odotuksista kokonaan.

Perheelliset eivät taida useinkaan tulla ajatelleeksi, miten monelle perheettömät/lapsettomat kummit tai sukulaiset tulevat ostaneeksi joka vuosi joulu- ja synttärilahjoja saamatta ikinä mitään itselleen, edes joulukorttia tai henkilökohtaista kiitosta niistä lahjoista... Niistä kertyy vuosien mittaan pitkä penni, vaikka yhden lahjan hinta pysyisi parissa kympissä.

Vierailija
39/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri. Iskua voi loiventaa siirtymällä antamaan yhden perheen lapsille yhteisen lahjan (edullinen tietokirja, jättipussi karkkia, koko perheen elokuva dvd:llä/ 15e:n lahjakortti Netflixiin tai se suklaalevy). Tämä on hyvä vaihtoehto, jos tuntuu ihan mahdottomalta irtautua odotuksista kokonaan.

Perheelliset eivät taida useinkaan tulla ajatelleeksi, miten monelle perheettömät/lapsettomat kummit tai sukulaiset tulevat ostaneeksi joka vuosi joulu- ja synttärilahjoja saamatta ikinä mitään itselleen, edes joulukorttia tai henkilökohtaista kiitosta niistä lahjoista... Niistä kertyy vuosien mittaan pitkä penni, vaikka yhden lahjan hinta pysyisi parissa kympissä.

Minä lopetin sisarusten lapsille ostamisen kun laskin joskus, että pelkästään heidän lahjoihin olisi mennyt 300€ ennenkuin omille lapsille oli ostettu yhtään lahjaa. Ehdotin, että eiköhän jokainen voi käyttää sen rahan paremmin omien lastensa lahjoihin niin voidaan lopettaa tämä edestakaisin lähettely. Aivan pimeää touhua monissa perheissä.

Vierailija
40/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi muuta kuin ihmetellä ihmisten tyhmyyttä.