Olisiko hyvä, jos sellaisista perheistä otettaisiin lapset huostaan...
...joissa käytetään alkoholia lasten läsnäollessa?
Eikö aikuinen, joka on nauttinut yhdenkin annoksen alkoholia, ole lapsesta pelottava? Alkoholin nauttiminen lapsiperheessä pitäisi silloin kieltää huostaanoton uhalla.
Tästä ei olisi haittaa kenellekään normaalille vanhemmalle ja alkon käyttäjien lapset saisivat paremman kodin.
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 21:00"]
Mistä se lapsi tietää että joku on nauttinut yhden annoksen alkoholia? MIksi se olisi pelottavaa jos ihminen ei ole humalassa?
[/quote]
Tosi hienoa kyseenalaistaa kaikki ja juopotella kotona. Lapsethan ne vain kärsivät.
Käytös muuttuu vaikkei aikuinen sitä itse tajuaisikaan.
[/quote]
Yhdestä annoksesta? Hohhoijaa...
[/quote]
Niin kerrotaan neuvolassa, poliisin valistuksessa ja kaikkialla. Väitätkö että suomalaisille muka valehdellaan tahallaan?
[/quote]
Niin viranomaisten ja auktoriteettien kyseenalaistaminenkin pitäisi olla huostaanoton syy!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 21:00"]
Mistä se lapsi tietää että joku on nauttinut yhden annoksen alkoholia? MIksi se olisi pelottavaa jos ihminen ei ole humalassa?
[/quote]
Tosi hienoa kyseenalaistaa kaikki ja juopotella kotona. Lapsethan ne vain kärsivät.
Käytös muuttuu vaikkei aikuinen sitä itse tajuaisikaan.
[/quote]
Yhdestä annoksesta? Hohhoijaa...
[/quote]
Niin kerrotaan neuvolassa, poliisin valistuksessa ja kaikkialla. Väitätkö että suomalaisille muka valehdellaan tahallaan?
[/quote]
Niin viranomaisten ja auktoriteettien kyseenalaistaminenkin pitäisi olla huostaanoton syy!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta jos vanhemmat hoitavat sen alkoholinkäyttönsä sivistyneesti, ei lapsikaan ahdistu. Mun vanhemmat käytti alkoholia vähän, muttei se satunnainen käyttö ahdistanut tai muutenkaan haitannut mua. Enkä ikinä nähnyt vanhempiani kännissä.
[/quote]
No niinpä! Minäkin ajattelen sen niin, että lapsilta ei tarvitse "salaa" juoda, jos esim. yhden saunajuoman ottaa. Lasten on hyvä tietää, että alkoholia voi juoda ilman, että juo itsensä humalaan. Mistä lapsi oppii kohtuukäytön, jos ei kotona?
on ihan ok olla raitis mutta tuputtamalla lapselle että alkoholi on saatanasta voin taata että kakaramafian juo kännit alle 16- vuotiaana.
Tänään mietin tuota, kun näin erään isän kahden lapsensa kanssa. Isä oli selvästi, mutta lievästi humalassa. Hän oli kuitenkin hyvin huomaavainen ja välittävä isä lapsilleen. Nuorempi lapsi oli vasta n. 2v ja vanhempi jo kouluikäinen. Onko sitten parempi selvinpäin oleva vanhempi, joka ei huomio lapsiaan yhtään ja jopa tiuskii heille?
Itse en juo yhtään alkoholia ja lapsuuden kodissanikaan ei vanhempani olleet koskaan humalassa, joten kokemusta ei ole.
Alkoholi aiheuttaa monesti riitaa ja tappeluita ja sellaista ei pidä lasten kokea tai sitä jos vanhemmat kaatuilevat ja sammuvat ja aamulla on kamala krapula ja ollaan sen vuoksi vihasia. En kuitenkaan ymmärrä sitä jos on ihan hyvän tuulinen ja toimintakykyinen humalassa, että miten se lapsi siitä kärsii.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 22:03"]
En kuitenkaan ymmärrä sitä jos on ihan hyvän tuulinen ja toimintakykyinen humalassa, että miten se lapsi siitä kärsii.
[/quote]
Minulla oli juoppo isä, joka oli humalassa hyväntuulinen. Kyllä se silti kamalaa oli, koska häneen ei voinut luottaa. Esim. jo pikkulapsena tajusin sen, että jos tulisi tulipalo, niin minun pitäisi olla se joka auttaa isän ulos talosta, ei toisinpäin. Jos oltiin pyöräilemässä, niin isä kaatuili, tai ajoi melkein auton eteen.
Kerran olin isän kanssa käymässä ulkomailla ja pelottavaa sekin oli. Ei sellainen alle 10-v kieliä taitamaton lapsi saisi joutua huolehtimaan, että päästään isän kanssa hotellille eikä isä sammu pöytään.
Ei minunkaan isäni siis päiväsaikaan ollut kovassa kännissä, mutta kun alkkiksella se känni pahenee iltaa kohden. Joka tapauksessa olen isän kanssa hyvissä väleissä, mutta kyllä tuollainen lapsuus jälkensä jättää.
Mutta olisitteko te juopon/hyväntuulisen isän lapset olleet sitten onnellisempia lastenkodissa?
Musta TÄÄ KESKUSTELU ON JÄRKYTTÄVÄ. Huostaanotto on lapsen kannalta niin kamala toimenpide, ettei siihen pidä ryhtyä kuin ihan pahimmassa tilanteessa. Tässä puhutaan tuon kaltaisesta toimenpiteestä kuin jostain, joka pitää tehdä tuosta vaan pienemmästäkin syystä. Ei pidä. Huostaanottoa tulee vastustaa viimeiseen asti ja sekä edullisempaa ja lapsen kannalta parempi olisi vaikka "vanhemmuus hukassa" -perheille palkata yhteiskunnan 40 h/vko piika auttamaan lasten kanssa.
Mikä ihmeen huostaanottovillitys täälläkin on? Joskus se on ainoa vaihtoehto, mutta 90% tapauksista on silti sellaisia, ettei sitä pitäisi tehdä. Kyllä se homma vaan pitää saada muulla tavoin toimimaan ja sukulaissijoitus ehdottomasti ensisijaisena. Sukulainen kelpaa vähän vanhempi ja heikompikin paremmin kuin laittaa vieraille.
En ole ollut ls:n asiakas koskaan ja toivottavasti en olekaan. Silti tää hullutus alkaa mietityttämään..
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 22:27"]
Mutta olisitteko te juopon/hyväntuulisen isän lapset olleet sitten onnellisempia lastenkodissa?
[/quote]
Tätä olen joskus miettinyt ja vastaus on se, että en olisi ollut. Huostaanotto on tietyssä mielessä myös rangaistus lapselle. Pahimmillaan menetetään yhteys isovanhempiin, serkkuihin, kavereihin...
Mutta joka tapauksessa lapsi kärsii vanhemman alkoholismista, vaikkei olisi väkivaltaa, pahoja laiminlyöntejä tms. Jo se, että kotona haisee aina viina ja oksennus, on todella stressaavaa, aina särkee päätä, nukkuminen on vaikeaa. Vanhempaan ei voi luottaa, päivisin nukutaan krapulaa pois ja lapsi saa itse keksiä tekemistä.
En tosiaan tiedä mikä vaihtoehto auttaisi parhaiten alkkisperheiden lapsia. Sukulaisten, ystävien, naapureiden jne. apu auttaa usein enemmän kuin viranomaisten apu. Mulla oli ihan mukava lapsuus, kun oli kivat naapurit ja lapsia paljon pihapiirissä. Koulusta ja opettajista pidin myös ja koulussa sai ruoan.
- 29
Ei minusta olisi hyvä.
Mitä hyvää siinä nyt olisi?
Kyllähän ihminen voi kaikesta kohtuudella nauttia.
Ennemmin nämä perheet, jotka eivät pysty ottaa yhtäkään alkoholiannosta, joiden on pakko mennä joka ilta kello 21 nukkumaan, jotka saarnaavat lasten ulkoiluista ja kehuvat itseään jos heidän lapset enemmän ulkona, näillä on jonkin sortin ongelma itsekurin kanssa. Eivät uskalla tai pysty kertaakaan tehdä poikkeusta koska pelkäävät repsahtavansa. Vertailevat itseään ja tarvitsevat jonkun jota ylempänä ovat haukkumalla jotain (kun se ei ole ulkona tai sen lapset)
Eihän kukaan vastuuntuntoinen aikuinen nauti alkoholia kotona missä lapsia on. Mitä nyt viiniä hieman ruoan kanssa mutta vain hieman.