Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten joku voi lihoa pari kiloa joulun aikana? Sehän tarkoittaisi 14 000 ylimääräistä kaloria!

Vierailija
07.12.2020 |

7000 kcal ylimääräistä on yksi kilo lisää.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään jouluna hyvin ja paljon, myös herkkuja. Ja se 2-3 päivää kun syöpöttelee kunnolla, niin kyllä siitä painoa kertyy muutama kilo (toki nestettä suurin osa), mutta siihen kun lopettaa ja palaa normaaliin ruokavalioon, niin yhtä nopeasti ne kilot karisevatkin kuin ovat tulleetkin.

Vierailija
62/63 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sitä jouluruokaa pitää edes ahtaa? Ymmärrän ortodoksit ja joulua edeltävän paaston, mutta muuten? Mikä sen mässäyskuurin pointti oikein on? Joskus teininä viimeksi ähräsin ruokaa kuvun täyteen. Onko se mössö aikuisenkin makuun niin hyvää vai mikä siinä on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis laskeeko joku h*lvetti kaloreita jouluna!? Olen hoikka, normaalipainossa eikä tosiaan kiinnosta mitkään joulun kalorit ja pikku turvotukset, jotka lähtee parin viikon sisällä pois. Kyllä jouluna vedän suklaata kaksin käsin ja santsaan kunnolla laatikoita ja kinkkua. Ihan parasta! Sitten on hetken kunnon ähky ja pöhöttynyt olo, mutta jaksaa illalla vielä juoda punkkua ja syödä juustoja pitkän kaavan mukaan.

Sama. Normaalipainoinen/hoikka olen minäkin, ja olen jo aloittanut joulusta nauttimisen glühwenin, joulutorttujen, stollenin ja pipareiden muodossa ja aion nauttia myös ihan täysillä joulupöydän ruokaisista antimista hyvän oluen ja viinin kera, sekä syödä konvehteja ja vihreitä kuulia ihan miettimättä ja laskematta, montako kaloria syön. Tosin en minä niitä kaloreita muutenkaan laske tai mieti, vaan pyrin vain syömään terveellisesti ja säännöllisesti arjessa, niin ei tarvitse sitten juhlahetkinä miettiä, ottaako tapaninpäivänäkin vielä kaikkia kolmea laatikkoa tai santsikierroksen lohta tai mätiä tai voiko Maija-tädin synttäreillä syödä kakkua.

Sitten kun on kuudenkymmenen ei enää onnistukaan noin helposti tuo normaalipainossa pysyminen. Tai pysyy, mutta pienikin poikkeama saa painon nousemaan joko pysyvästi tai nesteen kertymisenä. Eikä ole mukavaa viettää sitten paria viikkoa tiukennetulla ruokavaliolla saadakseen ne pari kiloa pois. Mieluummin syö aina yhtä kevyesti. Olen kaloritietoinen mutta seurannut syömisiäni vasta muutaman vuoden, en koe sitä ongelmana vaan tiedostamisena.

Syön kaikkea, herkuttelenkin mutta en voi tehdä sitä rajattomasti kuten vielä 5v sitten. Kerran kuukaudessa syömme ystävien kanssa pitkän kaavan mukaan eikä silloin todellakaan lasketa kaloreja. Kotona on helpompi syödä terveellisesti ja kevyesti. 

No, olen 45 ja tähän asti on onnistunut. Luotan siihen, että osaan tarvittaessa pienentään annoskokoa, jos housunkaulus alkaa kiristää vanhetessa. On tähänkin mennessä toiminut, joten en usko, että jatkossa jotenkin yht'äkkiä lakkaisin tajuamasta, että syöminen pitää suhteuttaa kulutukseen. Se onnistuu ihan ilman laskemista, jos syö terveellisesti -vähentää vain hieman määriä.

Painoin 40v saakka 52 kg ja 55 v saakka 60 kiloa ja oikein hyvin on ollut ymmärrystä annoskoon pienentämisestä. On vain vaikea pienentää entisestään jos syö normaalisti 1 perunan ja 3 lihapullaa ilman kermakastiketta.

Tulet vielä huomaamaan ettei kaikki olekaan niin helppoa:) 

Meillä tuo kalorien (ja hiilarien) laskeminen on tullut tiedostetuksi siinä kun kotona on 2 diabeetikkoa. En siis itseäni varten laske.