Miten joku voi lihoa pari kiloa joulun aikana? Sehän tarkoittaisi 14 000 ylimääräistä kaloria!
Kommentit (63)
Joo ja 7000 kcal tulee muutamasta superhampurilaisesta.
Eihän se toki kaikki heti ja hetkessä pysyvästi vyötärölle siirry.
Se on enimmäkseen nestettä ja lähtee yhtä nopeasti poiskin - ellei se syöpöttely jää päälle.
Joulusuklaista ja joululaatikoista saa hetkessä tuhansia kaloreita.
Suolaset ruat niin helposti 2-3kg nestettä kerääntyy kroppaan.
Jouluna tulee syötyä kaikkea sellaista, mitä ei arkena syö. Täysmaitoon tehty riisipuuro, kinkkua, torttuja ja muita leivonnaisia, suklaata, viiniä, glögiä...
Voi kun mä odotan joulun ruokia ja juomia:D.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja 7000 kcal tulee muutamasta superhampurilaisesta.
Eihän se toki kaikki heti ja hetkessä pysyvästi vyötärölle siirry.
Musta tuntuu että kyllä tulee hetkessä vyötärölle ja siinä pysyy!
Mutta kyllä tuo kalorimäärä helposti tulee syötyä. Meillä ei syödä jouluna kovinkaan kevyesti eli on kermaa ja voita käytetty. Kaloreita kertyy yllättävän helposti.
Ja niitä kiloja voi tulla vaikka 5 siinä viikon aikana. Tosin nestettä kertyy suolaisen ja rasvaisen ruuan vuoksi myös.
Tänä jouluna koitan itse pitää kohtuuden. Onnistunee jos jätän ylimääräiset herkut kauppaan.
Kuules ap: vesikin lihottaa sun logiikalla. Käy puntarissa, juo kaksi kiloa vettä. Käy puntarissa, kappas, kaksi kiloa lisää --> vesi lihottaa.
Vierailija kirjoitti:
No kuule jouluherkkujen kanssa tulee aika helposti joka päivä 1000kcal ylimääräistä. Kahdessa viikossa se 14000 on jo täynnä. Sitä paitsi jouluruoka on suolaista ja hiilihydraattipitoista niin kerryttää helposti nestettä vaikka kalorit ei meniskään yli.
Mutta eihän joulu kestä kahta viikkoa? No tämä kyllä selittääkin sen miksi niin moni lihoaa "jouluna".
Mä en ymmärrä miten se onnistuu, kun jouluruoka ei kovin epäterveellistä ole. Kasvissoseita, rosolleja ja kinkkua kylkeen. Käytän arkenakin voita ja kermaa ruuanlaitossa, syön lihaa ja kasviksia. "Jouluherkut" on se kurkkuun takertuva kuiva joulutorttu, joita tulee syötyä aivan maksimissaan 2. Suklaat maistuu kaikki samalle, eli ei kiitos.
Tietäisitpä miten ihmiset jouluna syövät.
Joka joulu ihmisiä joutuu turvautumaan lääkärinapuun liiallisen syömisen takia. Tullaan päivystykseen kun on ahdettu kilokaupalla ruokaa ja vatsa ei kestä. Kalorimäärät ovat varmasti uskomattomia.
Olen sairaanhoitaja ja työssäni tämän nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule jouluherkkujen kanssa tulee aika helposti joka päivä 1000kcal ylimääräistä. Kahdessa viikossa se 14000 on jo täynnä. Sitä paitsi jouluruoka on suolaista ja hiilihydraattipitoista niin kerryttää helposti nestettä vaikka kalorit ei meniskään yli.
Mutta eihän joulu kestä kahta viikkoa? No tämä kyllä selittääkin sen miksi niin moni lihoaa "jouluna".
No ei meillä ainakaan ruokaa mätetä roskiin Tapaninpäivän iltana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei meillä ainakaan ruokaa mätetä roskiin Tapaninpäivän iltana.
Kaksi asiaa mitkä varsinkin joulussa ihmetyttää, mutta joidenkin kohdalla ympäri vuoden.
1) Miksi ruokaa tehdään kylälle kahdeksi viikoksi, kun syömässä on esim. 3hlö:ä?
2) Miksi ruuan heittäminen roskiin on paha asia ja se on pakko syödä itse, kun ulkomuodosta näkee, että tulisi terveydellisesti halvemmaksi heittää se ruoka roskiin, kuin omiin kitusiin?
Täällähän kirjoitti joku, joka syö lastensa tähteet. Kyllä, kaiken eturuoista jälkiruokiin. Miten sellaisissa perheissä mahdetaan jouluna selvitä?
Vierailija kirjoitti:
Tietäisitpä miten ihmiset jouluna syövät.
Joka joulu ihmisiä joutuu turvautumaan lääkärinapuun liiallisen syömisen takia. Tullaan päivystykseen kun on ahdettu kilokaupalla ruokaa ja vatsa ei kestä. Kalorimäärät ovat varmasti uskomattomia.Olen sairaanhoitaja ja työssäni tämän nähnyt.
Häh, oikeasti? :D Mitä tällaisille potilaille sitten tehdään että heidän oloaan saadaan helpotettua?
Miksi ihmiset syövät ähkyyn jouluna? Eihän jouluruoka edes ole erityisen herkullista.
Jos on valmiiksi läskiä niin turvotus tulee helposti.
Helposti. Mulle tulee aina se 2 kg 3 päivässä vaikka syömme tuhdimmin vain aattona. Aattona tulee syötyä varmaan 4500 kcal eli 3x normaalimäärä. Pari kuukautta menee sitten pudottamiseen. Olen muuten normaalipainoinen.
Osa tietty nestettä mutta tiukassa on!
Maailmassa possuttajia piisaa. Tälläkin hetkellä siellä näytön toisella puolella joku tunkee viineriä leipäläpeen. Heipat sinne 😘
Varmaan jouluviikon aikana voi syödä 14000 kcal liikaa - eli 2000 kcal liikaa päivittäin. Riittää, että syö normaalien aterioiden (n. 2000 kcal) rinnalla vaikkapa yhden suklaalevyn (n. 1100 kcal) ja neljä joulutorttua (n. 1000 kcal) tai sitten joulutorttuja ja pipareita (n. 1000 kcal). Tällöin määrä on n. 4000 kcal päivässä. Eli toisinsanoen jos syö vähän, mutta hyvin energiatiheistä ruokaa, niin lihoo helposti.
200 g suklaata = 1100 kcal
200 g porkkanaa = 66 kcal
Kumpikaan ei oikeastaan pidä nälkää. Mutta yritäppäs syödä porkkanaa 1100 kcal edestä eli 3.3 kiloa, ei taida ihan onnistua.