Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Metroaseman nimi: Kaisaniemi - > Helsingin yliopisto

Vierailija
22.04.2014 |

Niin, aika outoa nimetä se noin, koska Helsingin yliopistoa sijaitsee vähän joka puolella kaupunkia... mm. Viikissä, Meilahdessa, Kumpulassa...

"Kaisaniemen metroaseman nimi muuttuu Helsingin yliopistoksi."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014042218232661_uu.shtml

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Helsingin yliopiston päärakennus ja hallinto ja merkittävät rakennukset ovat kaikki keskustassa. Sopiva nimi siis.

Vierailija
2/49 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto mikä perustelu:

"Nimenmuutosta perustellaan sillä, että maailman suurkaupungeissa yliopistojen mukaan on nimetty metroasemia."

a) Helsinki ei ole suurkaupunki ja b) mitä tällä on tekemistä asian kanssa? Niissä suurkaupungeissa on todennäköisesti ko. yliopiston iso kampusalue, jossa se pysäkki sijaitsee ja nimi on ollut alusta asti se. Kaisaniemessä on joku yliopiston kirjasto tms. Kaisaniemi on ollut aseman nimi metron alusta asti.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/68462-hyvasti-kaisaniemi-22-vuotias-nimi-katoamassa-metrokartalta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on suurkaupunki Suomen mittakaavassa ihan kevyesti ja suurehko kaupunki ihan kansainvälisestikin. Helsingissä ja sen välittömässä välittömässä ympäristössä asuu melkein joka viides suomalainen. Kaisaniemen metroaseman vieressä on lukuisia Helsingin yliopiston rakennuksia ja kävelymatkan päässä yliopiston hallinnon kannalta tärkeitä rakennuksia kuten Porthania ja päärakennus.

Vierailija
4/49 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella typerä päätös. Kuinkahan moni uusi vaihtari esimerkiksi suuntaa opintoputkeen, kun siinä on kyltti "University of Helsinki", ja sitten ihmettelee, että tännekö minä olen tullut opiskelemaan...

Vierailija
5/49 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 19:17"]

Todella typerä päätös. Kuinkahan moni uusi vaihtari esimerkiksi suuntaa opintoputkeen, kun siinä on kyltti "University of Helsinki", ja sitten ihmettelee, että tännekö minä olen tullut opiskelemaan...

[/quote]Tätä mokaa kukaan tuskin kahdesti tekee, ja jos ei metroasemaa viimeistään paIlkan päällä erota yliopistorakennuksesta, ei hänen paikkansa ehkä siellä olekaan.

Vierailija
6/49 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 19:17"]

[/quote]

Hyvä pointti. Tulee vähän sinne tänne kylttejä, joissa lukee Helsingin yliopisto. Tosin tuskin niissä on käännöstä englanniksi, joten ainoastaan suomenkielen taitoisia harhautetaan.

Vierailija
7/49 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alun alkaenkin tämän aseman yhtenä nimivaihtoehtona oli Helsingin yliopisto.

Vierailija
8/49 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää muuttaa? Kaisaniemi on hyvä nimi. Jos jotain muutosta metroon halutaan, niin muutaisivat vaikkapa metrojunan ulko- ja sisäilmettä modernimmaksi (vaikka onhan se oranssi retrometrokin ihan söpö), sisutakaa metroasemat tyylikkäämmiksi (mallia niistä ulkomaisista suurkaupungeista) ja pitäkää asemat siistinä ja turvallisina.

Vierailija
9/49 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mulle, mutta ihmettelin miksi nimen täytyy olla Helsingin yliopisto, miksei riittäisi pelkkä yliopisto? Kun Helsingissä kuitenkin ollaan. Ja toki HY on julkinen laitos, mutta en silti oikein tykkää siitä, että pysäkkejä nimetään tällaisten mukaan. Missä menee raja, olisiko ok jos joku kaupallisempi laitos joskus haluaa oman pysäkkinsä (vaikka Rovio tms.)? 

Hiukan sekavaa on myös se, että Helsingin yliopistollahan on useita kampuksia, miksi juuri Kaisaniemi nimettiin Helsingin yliopistoksi?

Vierailija
10/49 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä uudistus todella.

Vierailija
11/49 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa aina kun kuulutetaan "Helsingin yliopisto", joukko matkustajia huutaa kuorossa päälle "Kaisaniemi". Kaikki mukaan protestiin, jooko?

Vierailija
12/49 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 19:33"]Ihan sama mulle, mutta ihmettelin miksi nimen täytyy olla Helsingin yliopisto, miksei riittäisi pelkkä yliopisto? Kun Helsingissä kuitenkin ollaan. Ja toki HY on julkinen laitos, mutta en silti oikein tykkää siitä, että pysäkkejä nimetään tällaisten mukaan. Missä menee raja, olisiko ok jos joku kaupallisempi laitos joskus haluaa oman pysäkkinsä (vaikka Rovio tms.)? 

Hiukan sekavaa on myös se, että Helsingin yliopistollahan on useita kampuksia, miksi juuri Kaisaniemi nimettiin Helsingin yliopistoksi?

[/quote]

Siksi koska helsingissä on kaksi yliopistoa! Ja länsimetron valmistuttua otaniemeen tulee pysäkki Aalto-yliopisto.

Vierailija
13/49 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkohan rahaa tähänkin uudistukseen taas menee?

Vierailija
14/49 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 19:37"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 19:33"]Ihan sama mulle, mutta ihmettelin miksi nimen täytyy olla Helsingin yliopisto, miksei riittäisi pelkkä yliopisto? Kun Helsingissä kuitenkin ollaan. Ja toki HY on julkinen laitos, mutta en silti oikein tykkää siitä, että pysäkkejä nimetään tällaisten mukaan. Missä menee raja, olisiko ok jos joku kaupallisempi laitos joskus haluaa oman pysäkkinsä (vaikka Rovio tms.)? 

[/quote]

Siksi koska helsingissä on kaksi yliopistoa! Ja länsimetron valmistuttua otaniemeen tulee pysäkki Aalto-yliopisto.

[/quote]

No tarkalleen ottaen Helsingissä on useampikin yliopisto. Mutta silti. Pelkkä yliopisto kuulostaisi mun mielestä paremmalta, ja kaikki kuitenkin tietäisivät mistä on kyse.

Vierailija
15/49 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://nyholm.puheenvuoro.uusisuomi.fi/166016-5-syyta-miksi-kaisaniemi-tulisi-olla-kaisaniemi-eika-helsingin-yliopisto

pps. Kaupungin nimistötoimikunta ei kannata ehdotusta muuttaa metroaseman nimeä. Myös Kaisaniemen metrohallin kiinteistöyhtiö vastustaa nimenmuutosta.

Vierailija
16/49 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 19:33"]

[/quote]

No onko muiden kampusten lähellä metroasemaa?

Vierailija
17/49 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiin muuttaa kaikki asemien nimet jonkin laitoksen tai viraston mukaisiksi. Esim. sosiaaliviraston nimi isolla kuulutuksella, niin nähtäisiin, ketkä kulkuneuvosta poistuvat.

Vierailija
18/49 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kannatin yliopisto-nimeä jo aikanaan. Onhan kauppakorkeakoulu-pysäkki ollut jo vuosikymmeniä.

Vierailija
19/49 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukahan vammanen tämänkin on keksinyt? Aivan naurettava päätös.

Vierailija
20/49 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 19:46"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 19:33"]

[/quote]

No onko muiden kampusten lähellä metroasemaa?

[/quote]

Ei tuo Kaisaniemi olekaan mikään kampusalue, vaan kaupungiosa, jossa on pari hassua yliopiston rakennusta. Kun taas esim. Otaniemi on käytännössä pelkästään TKK:n rakennuksia + opiskelija-asuntoja, joten koulun nimi, varsinkin UUDELLE asemalle, on tässä tapauksessa ihan luonteva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi