Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pikkusisarpuoli pahoinpitelee lasta etävanhemman luona, mitä tehdä? :(

Vierailija
22.04.2014 |

Minun lapsi edellisestä suhteesta 6v, tapaa isäänsä sen joka toinen v-loppu. Eksällä ja nykyisellään on kaksi lasta, joista vanhempi kohta 3v ja uhmaikä kaiketi pahimmillaan, reagoinut vahvasti uuden vauvan syntymään heidän perheessä ja alkanut purkaa aggressioitaan tyttäreeni siinä määrin, ettei lapseni haluaisi enää edes mennä isälle - sanoo että pelkää nykyään pikkusiskoa enkä ihmettele, tämä kuulemma suuttuessaan sylkee päin naamaa, repii hiuksista, lyö, potkii, jopa puree (puremajälkiä tytölläni usein käsissä, jopa selässä isiviikonloppujen jälkeen), kiusaa, sotkee leikit jne.

Isän kanssa puhuttu aiheesta, hän sekä avokkinsa vähättelee että ihan tavallista lasten nahistelua (ei minusta), ja isä naureskeli jopa että "on se kumma jos ei 6v puolta nuoremmalle pärjää" :(

Eivät rajoita esikoistaan muutenkaan.

Mitä voin tehdä? Perheneuvolaan pitkät jonot, kun ahdistuksissani jo sinne soitin. Jos en anna lasta tapaamisiin (pari kertaa en ole pakottanut menemään kun lapsi on pyytänyt saada jäädä kotiin), eksä sanoi jatkossa ottavansa yhteyttä viranomaisiin.

Mitä tässä voi tehdä??!

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 13:33"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 13:12"]

Tuollaista tapahtuu siis ihan ydinperheissäkin, eikä minua tai pikkusiskoani laitettu siitä huolimatta asumaan muualle. Mielestäni kiukutteleva uhmaikäinen sisar ei todellakaan ole mikään syy estää tapaamisia.

[/quote]

Ydinperheessä molemmat vanhemmat voivat vaikuttaa tilanteeseen. Jos ap:n lasta kiusattaisi ydinperheessä, niin ap voisi tehdä siitä lopun. Mutta eroperheessä ap ei mitenkään pysty vaikuttamaan asiaan, kun isälle puhuminen ei ole tuonut tulosta. Ei siis ihme, että ap on hädissään.

[/quote]

Ehkä olisi sitten kannattunut miettiä kenen kanssa niitä lapsia tehtailee, ettei tarvitsisi vikistä uusperhehelvetistä.

Uusperheet ovat epäonnistuneiden ihmisten sekasotku. Sääli ap:n lasta toki kun on tuollainen tilanne.

Vierailija
2/36 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 14:23"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 13:33"]

Tuollaista tapahtuu siis ihan ydinperheissäkin, eikä minua tai pikkusiskoani laitettu siitä huolimatta asumaan muualle. Mielestäni kiukutteleva uhmaikäinen sisar ei todellakaan ole mikään syy estää tapaamisia.

[/quote]

Ydinperheessä molemmat vanhemmat voivat vaikuttaa tilanteeseen. Jos ap:n lasta kiusattaisi ydinperheessä, niin ap voisi tehdä siitä lopun. Mutta eroperheessä ap ei mitenkään pysty vaikuttamaan asiaan, kun isälle puhuminen ei ole tuonut tulosta. Ei siis ihme, että ap on hädissään.

[/quote]

Ehkä olisi sitten kannattunut miettiä kenen kanssa niitä lapsia tehtailee, ettei tarvitsisi vikistä uusperhehelvetistä.

Uusperheet ovat epäonnistuneiden ihmisten sekasotku. Sääli ap:n lasta toki kun on tuollainen tilanne.

[/quote]

Uusperheet syntyvät edellisten epäonnistumisesta.Mutta vikahan on nyt isässä ja hänen avokissaan, tuolla asenteella tulee varasti mustelmia lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näkisin että tässä on ap:n lapsen kannalta vain huonoja vaihtoehtoja. 

Joko hän kärsii kiukuttelevasta ja kiusaavasta sisarpuolesta jonka tekemisiin ei puututa. Tai jos ap tekee asiasta ilmoituksen, lapsi kärsii keskenään tappelevista aikuisista ja siitä ettei mahdollisesti tapaa isäänsä. Ap:n kertoman mukaan on vaikea uskoa että isä puolisoineen alkaisi puuttua nuoremman lapsen käytökseen tai suostuisi tapaamisten järjestämiseen oman perheensä ulkopuolella.

Täytyy siis miettiä kumpi on lapsen kannalta suurempi paha. Vaikea kysymys. 

Vierailija
4/36 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran kun tulee jäljet iholla kotiin viet suoraan lääkäriin ja käyt sen jälkeen tekemässä rikosilmoituksen pahoinpitelystä. Sitten ainakin lastensuojelupuuttuu pikkusisaren käytökseen jos ei vanhemmat puutu.

Vierailija
5/36 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan sama tilanne, tosin tuo pahoinpitelevä lapsi lähtee jo kohta eskariin ja pahoinpitelee lasteni lisäksi myös perheen lemmikkejä. Tytön omat vanhemmat eivät ota sanomista todesta eikä lastenvalvoja voi näihin puuttua jos vanhemmat kieltävät väkivaltaisuuden. Joten vielä kerran yhteys kirjallisesti(!) eksään ja säilytä kaikki yhteydenpito. Jos eksä edelleen välinpitämätön niin jälkien valokuvaamista suosittelen minäkin ja sen jälkeen lastensuojeluilmoitus väkivaltaisesta lapsesta. Ja tosiaan tapaamiset seis, kun sinulla on nuo yllämainitut todisteet niin isä ei lasta saa vaikka valittaisi Hannu Karpolle. Kenenkään ei tarvitse alistua väkivallan alle, edes etälapsen. Tsemppiä!

Vierailija
6/36 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 14:39"]

Seuraavan kerran kun tulee jäljet iholla kotiin viet suoraan lääkäriin ja käyt sen jälkeen tekemässä rikosilmoituksen pahoinpitelystä. Sitten ainakin lastensuojelupuuttuu pikkusisaren käytökseen jos ei vanhemmat puutu.

[/quote]

Rikoilmoituksen 3-vuotiaasta? Tämä ei tule koskaan menemään läpi. Uhmaikäinen ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa puremisesta. 

Järkevintä olisi tehdä kuten joku tuossa ylempänä on jo ehdotettukin - sopikaa isän kanssa aika lastenvalvojalle ja käykää tilanne siellä läpi.

Vierailija
7/36 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaa jäljet.Käytä lääkärissä jotta saat myös lausunnon.Aina kun on uusia jälkiä niin kuvaat ne todistajan läsnäollessa. Juttele asiasta myös neuvolassa.

Varaat ajan lastenvalvojalle. Hän auttaa tilanteessa eteenpäin.

Näillä keinoilla varmistat "oman selustasi" .

En suosittele että itse lähdet uhkailulinjalle.

Lapsella on oikeus tavata isäänsä turvallisessa ympäristössä.

Vierailija
8/36 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pyhä jeesus. Kysytkö nyt ihan tosissasi?! Tapaamiset seis ja heti!

Vierailija
9/36 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sano että lyö ja puree takaisin. Eiköhän se avokinkin asenne asiaan muutu, kun omalla kullannupulla on hampaanjäljet poskessa. Pahinta, mitä tuossa voi käydä on, että lapsesi ei tarvitse enää mennä sinne nyrkkeilysäkiksi.

Vierailija
10/36 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiavuksi opettaisin lasta torjumaan lyönnit ja puremaantuloyritykset käyttämällä karatesta tuttuja torjuntatekniikoita. Hyökkäämään en tietenkään opettaisi, vaan torjumaan vahingoittamatta toista. Torjunnat yhdistäisin aikuisen avun kutsumiseen ääntä korottamalla paikalle. Päälle vielä rauhallisesti, että "minua ei saa lyödä eikä purra".

Vierailija
11/36 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kuvat niistä purema- muista jäljistä ja laitat ylös koska tapahtuneet. Sitten lastenvalvojalle ja sovitte tapaamisen missä se isäkin on mukana. Kyllä on pystyttävä huolehtimaan, ettei lapset tuossa määrin tappele että jää fyysisiä jälkiäkin.

Jos ei muka pystytä, niin vaadit että tapaamiset järjestetään jossakin muualla.

Vierailija
12/36 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä kun en tunne noita eroperheiden juttuja, mutta miten olis jos ottaisit yhteyttä lastenvalvojaan? Voisitte ulkopuolisen johdolla keskustella tilanteesta. 

Mua kummastuttaa tuo joidenkin vanhempien asenne, että kiusaaminen on normaalia ja lasten kuuluu osata vastata väkivaltaan väkivallalla. Ei se niin mene!

Vierailija
13/36 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 13:02"]Voi pyhä jeesus. Kysytkö nyt ihan tosissasi?! Tapaamiset seis ja heti! [/quote]

No tottakai kysyn tosissani! Kun olen estänyt tapaamisia, minua uhataan oikeustoimilla. Rikosilmoitusko siitä 3-vuotiaasta pitäisi tehdä vai mitä? En oikeesti tiedä, auttakaa!

Vierailija
14/36 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lapsuudestani minun pikkusiskoni purreen minua usein, kun hänellä uhmaikä. Vanhemmat kielsivät toki, mutta ei se hänen suuttuessaan minulle tepsinyt. Se oli ikävää ja sattui, mutta vaihe meni kyllä iän karttuessa ohi. Tuollaista tapahtuu siis ihan ydinperheissäkin, eikä minua tai pikkusiskoani laitettu siitä huolimatta asumaan muualle. Mielestäni kiukutteleva uhmaikäinen sisar ei todellakaan ole mikään syy estää tapaamisia. Se on kiukutteleva lapsi, eikä mikään hengenvaarallinen rikollinen siellä toisessa kodissa.

Vierailija
15/36 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ex uhkaa viranomaisilla uhkaa sinäkin. Kerro tekeväsi ilmoitus lastensuojeluun , koska heidän lapsensa voi selvästi huonosti ja vanhemmat on välinpitämättömiä..

Vierailija
16/36 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä avaus - tärkeä ja vaiettu aihe. En osaa neuvoa mitä ap:n pitäisi tehdä, mutta itse muistan (liiankin karvaasti) millaista oli ihan ydinperheessä kasvaa väkivaltaisen pikkuveljen uhrina. Ja kun se toinen oli nuorempi, sen puolella oltiin aina. Vaikka se puri, löi, tuhosi leluni ja teki kaikkea mahdollista piruutta mistä aikuinen "rikollinen"  pidätettäisiin ja tuomittaisiin heti jos suhteutetaan samaan mittakaavaan.

T. Nykyisen taposta tuomitun miehen isosisko

Vierailija
17/36 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Lastensuojeluilmoituksen voit tietysti tehdä. Ja kuten joku jo vinkkasi, niin valokuvia puremajäljistä olisi fiksua olla ilmoituksen tueksi. Mutta sellainen ilmoitus on sitten myöskin selvä sodanjulistus isän mielestä, ja sen jälkeen kaikki yhteistyö on luultavasti mahdotonta. Joten hankala tilannehan tuollainen on.

Yksi mitä hyvin suunnitellusti voit yrittää, niin otat isän tyylin käyttöön. Eli jos isä kerran uhkailee viranomaisilla, niin uhkaile sinäkin niillä. Kun et halua antaa lasta tapaamisiin, niin isä uhkaa viranomaisilla. Sinä vastaat, että jos isä pakottaa lapsen tapaamisiin, niin sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tehdä isän perheestä lastensuojeluilmoitus. Ja kun isä siitä pillastuu, niin sinä rauhoittelet häntä ja sanot, että ei taida sittenkään olla viisasta vetää tähän viranomaisia, jos tilanne vain saadaan laukeamaan muilla keinoin. Ja kysyt onko isällä parempia ehdotuksia. Annat hänen sitten itse hoksata, että pitäisi ehkä kasvattaa sitä kolmevuotiasta.

Mutta tuollaiseen keskusteluun sinun ei kannata rynnätä suin päin, vaan valmistaudut siihen hyvin. Mietit kaikki mahdolliset isän reaktiot ja niihin sopivan vastauksen, joka ei ole riitaa haastava vaan rauhoitteleva. Harjoittelet vielä kaikkia vastauksia sanomalla niitä ääneen etukäteen. Tämä helpottaa siinä, ettet kiihdy sanomisistasi, vaan tilanteen hallinta pysyy sinulla itselläsi.

Vierailija
18/36 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ehtikin jo vastata samaa kuin minä ysi. Kertaus ei liene haitaksi :-)

Vierailija
19/36 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 13:04"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 13:02"]Voi pyhä jeesus. Kysytkö nyt ihan tosissasi?! Tapaamiset seis ja heti! [/quote]

No tottakai kysyn tosissani! Kun olen estänyt tapaamisia, minua uhataan oikeustoimilla. Rikosilmoitusko siitä 3-vuotiaasta pitäisi tehdä vai mitä? En oikeesti tiedä, auttakaa!

[/quote]

Mitä pelättävää sinulla on viranomaisten taholta?! Kyse on lapsesi turvallisuudesta! Käräjäoikeus voi kumota isän tapaamisoikeuden, kun tapaamiset ovat vaaraksi lapsesi sekä henkiselle-, että fyysiselleterveydelle. Nyt ei auta olla passivisena tilanteen vietävissä. Teet lastensuojeluilmoituksen tuosta lapsesta.

Että jaksaa aikuinen ihminen olla typerä. Asetu lapsesi asemaan ja ota rohkeasti vastuu. Onko sinuun kohdistuva uhka isompi uhka kuin lapsesi kokema väkivalta.

Vierailija
20/36 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3-vuotias harrastaa myös isosiskonsa kurmuuttamista. Me on opetettu, että selättää lattialle, jos toinen alkaa inhottavasti hyökätä. Ei osaa lyödä, eikä halua edes lyödä noin pientä. Siksi paras tapa on kaataa pienempi varovaisesti ja painaa lattiaan hetki. Ei satuttaa tarvi, mutta tehdä selväksi raja. Lattiaan painaessa pitää käsistä kiinni ja painaa omalla kropallaan sitä pienempää, ettei se pääse pois.

Mutta teillä tietysti uusperhe tekee tilanteesta ikävän. Voisiko lapsen isä nyt ottaa asiasta onkeensa ja opettaa tälle vanhemmalle, kuinka puolustaudutaan toista satuttamatta? Ja tietysti aikuisten pitää puuttua, mutta aina ei ole paikalla ja jotain pitää itsekin pystyä tekemään.