Tammivauvat 2015 <3
Täällä olis plussattu tänään aamulla, la olis oviksen mukaan 2.1, kuukautiskierrosta ei paree mitään laskeskella kun on niin epäsäännöllinen kierto.
Toista odotellaan, esikoistyttö on 3v ja leikkikaveri on erittäin odotettu.
Yritän päivitellä ketjua ahkerasti eli laittakaahan selkeesti nimimerkki ja laskettu aika. Suljetun ryhmänkin voin perustaa jos tarvetta on, itseä se ainakin kovasti kiinnostaa. Siellä vois sitten tarkemmin kysellä sen fb-ryhmän perään jos sille kiinnostusta löytyy :)
Ihanaa, olo on onnellinen <3
anita, la 2.1
Ja arvatkaas vaan meinasko heti otsikkoon tulla kunnon typo kun hyvin vahvasti elän vielä vuotta 2014 :D
Kommentit (550)
Heissan kaikille taas pitkästä aikaa!
Sladyx, valtavasti voimia ja tsemppiä sinne suuntaan, en voi edes kuvitella, miten kauhealta tuommoinen tilanne voi tuntua. Kaikkea hyvää teille <3
T1ude, mä olen vasta ostanut 3 bodya (kun oli -30%), neutraaleissa väreissä, että sopii joko tytölle tai pojalle. Vaunuja olen katsellut ja luulen tietäväni mitkä haluan, mutta saavat odottaa vielä. Asumme tällä hetkellä kaksiossa ja tarkoituksena olisi muuttaa kolmioon ennen lapsen syntymää, jos vaan asunto saadaan. Sen vuoksi ei ole vielä mitään hankintoja tehty, ettei tarvitse muutossa hirveästi "ylimääräistä" muuttaa.
(.) Rakenneultraan on 2,5 viikkoa, omaa syntymäpäivää seuraavana päivänä :) Sitten toivon mukaan lapsen sukupuoli selviää. Onhan se mukava tietää, että tuleeko sieltä tyttö vai poika niin voi sitten ostaa muitakin kuin unisex-vaatteita. Onko teillä ollut vielä raskausoireita tai oletteko jo tunteneet vauvan liikkeitä? Itsellä tuntuu, ettei mitään oireita juurikaan ole, väsymys johtuu nyt varmaan lähinnä tuosta helteestä, mutta sekin on helpottanut siitä, mitä se oli muutama viikko takaperin. Mahassa on tuntunut kuplintaa, mutta en tiedä onko ne vauvan liikkeitä vai ei, kun ei aikaisempaa kokemusta ole. Luulen ja toivon niin :)
Viime viikolla töissä selkäni jumittui ja sain viikon saikkua. Ensimmäiset pari päivää jopa kävely oli vaikeaa/mahdotonta, mutta nyt on helpottanut sen verran, että pääsen liikkumaan. Edelleen selkä on silti hyvin kipeä, en tiedä johtuuko raskaudesta vai muuten vaan heikoista selkälihaksista, selän kanssa on ennenkin ollut ongelmia. Onko muilla ollut mitään vaivoja?
Semmoisia kuulumisia tänne suunnille, rakenneultraa odotellen, että näkee taas että vauvalla on kaikki hyvin :)
-Petsu 18+2
Kisuli17115, pitää vielä lisätä kun vasta nyt luin viestisi. Tuntuu, ettei vatsa ole kasvanut, mutta kun ennen raskautta käyttämiäni farkkuja sovitin, niin selvästi puristi vatsasta. Kesä onkin mennyt hyvin rennoissa housuissa ja maxihameessa, väljää ja vilpoista, näille säille ei mitään puristavaa halua. Täältäpäin löytyy äitiysvaatteita muualtakin kuin H&M:ltä, mutta luulen silti, ettei valikoimat ole mitkään huimat. Kävin hiljattain H&M:llä ja eksyin ensimmäistä kertaa äitiysvaateosastolle. Parit mammafarkut löysin alennuksesta, pitää vain toivoa, ettei jalkoihin/takapuoleen kerry ylimääräistä, että mahtuvat pitkälle syksyyn.. Tähän mennessä ei onneksi ole kertynyt kuin pari kiloa, ylipainoa löytyy jo entisestään, joten ei ole kyllä tarvetta lihoa enää.
T1UDE: 3D/4D ultra maksoi noin 200e eli kallistahan tuo oli. Mutta kyllä sen arvoista kun sain mielenrauhan ja lääkäri näkee todella tarksti rakenteen, sukupuolen ym. Mutta kannattaa ehdottomasti mennä vasta viikon 20 jälkeen kun viikolla 18 esim. kavojen rakenne ei ole vielä kunnolla kehittynyt yms. Kelakorvausta sai jonkinverran eli se on laskettu jo tuohon 200e. Mulla oli myös sisätutkimus tuossa samassa, en ole varma nostiko sen hintaa vai ei.
Me ollaan ostettu vauvalle jo joitakin vaatteita ja käytettynä todella hyvät vaunut, pinnasängyn, sitterin ja turvaistuimen autoon. Ei oltu edes etsimässä mutta kun hyvät ja edulliset sattuivat tulemaan vastaa niin ostettiin. Uutena nämä vaunut ja sänky olisi maksanut noin 2000e, nyt maksoin niistä 500e yhteensä. Ja hyvässä kunnossa ovat, ei paljoa kulumisen jälkiä. Kannattaa katsella netistä! Huijareita on myös liikkeellä mutta kun käy itse tuotteen katomassa ja suostuu maksaa vain käteisellä niin ei ole ongelmia.
Minulla on ollut töissä supistuksia ja ne ovat oleet kivuttomia kunnes muutaman päivän on ollut myös vihlontakipuja. Kävin lääkärissä eilen ja sain sairaslomaa viikoksi. Kivut johtuvat kai siitä, kun kohtu työntää sisäelimiä ja suolistoa ylöspäin mikä tuntuu minulla todella kovalta kivulta. Samoin venymistä tapahtuu. Jouduin työssäkin lepäämän ennen sairaslomaa ja se ei työni luonteen vuoksi oikein onnistu joten saikulle oli jäätävä. Onneksi sydänäänet taas kuunneltiin ja vauva huiskuttelikin käsiä siellä samalla. Itse en näitä vielä tunne ellen oikein keskity ja pidä käsiä vatsalla. Lääkäri kysyikin että "etkö tunne näitä vielä?" Ja sanoi eläväiseksi vauvaksi. :)
Terve kaikille! Niin uusille kuin vanhoillekin! Yritän lukea tässä vapaapäivän aikana nämä kaksi sivua tekstiä mitä tänne on tullut ja lähteä purkamaan. Kommentoin myöhemmin. :)
(.)
Elikkä tässä on itselläni ollut rankat viikot. Helteessä rankassa fyysisessä työssä työskentelyä sekä muutto isompaan asuntoon. Olen aivan loppu, väsynyt, kanttuvei... Helteet täällä vaan jatkuu mutta onneksi työ keveni viikonloppuhommiksi kun koulutkin alkoivat.
Opiskeluihin liittyen onko kenelläkään tietoa jos joululomaa ennen jää lomalle, kuluuko siinä opiskeluaikaa? Olen yrittänyt etsiä tietoa netistä. Perjantaina onneksi pääsen asiasta keskustelemaan opon kanssa.
Tällä viikolla minulla oli yhtenä iltana kamalat kuukautismaiset kivut ja krampit. Nukuin yön yli ja aamulla pissalla holahti pönttöön kirkasta verta. Sain heti samaksi aamuksi päivystyksestä lääkäriltä ajan ja ultrattiin joka rööristä ja mahan joka puolelta. Ei onneksi löytynyt mitään vakavaa ja vauvan sydänäänet olivat kuulemma hyvät ja oli kovin aktiivinen. Istukka on kuulemma ihan etuseinässä ja mahakin on pompsahtanut melkein yhdessä yössä.. Onko tuossa etuseinässä sijaitsevasta istukasta jotain haittaa nyt tai tulevaisuudessa?
Lisäksi tiirailin näytöltä vauvaa ja näin jotkut valkoiset viivat haaravälissä. Mitähän ne ovat? Reisiluut tunnistan mutta paaaaaljon pienemmät viivat oli siinä välissä. En viitsinyt enää kysellä enempää ultraavalta mieslääkäriltä kun muutenkin monesti toistelin "Anteeksi mitä? Ai mitä?", kun lääkärin puheesta ei oikein saanut muminamaisesta puhetyylistä johtuen selvää. :D
Onneksi nyt ei ole tullut enää kuin ruskeaa töhnää eli kuivunutta verta. Raskas fyysinen suorittaminen kielletty mutta normaaleja hommia voi jatkaa huoletta.
Plus se jäi mietityttämään että miksi vauvan mitat vastasivat 14+ vaikka olisi pidemmällä? Voiko kasvun hidastuminen merkitä jotain... Äh harmittaa kun lääkärin muminasta en saanut mitään selvää, mutta kaipa tuokin olisi selvinnyt jotenkin jos vakavasta asiasta olisi kyse?
Alima 15+5
Heippa taas kaikille pitkästä aikaa!
Ensiksi Sladyx, jos vielä luet palstaa, mäkin haluan sanoa suuren suuret pahoittelut! En voi uskoa, että noin huono tuuri voi käydäkin...:( Toivottavasti paranet fyysisesti hyvin ja toivottavasti henkiselläkin puolella alkaa helpottaa pikkuhiljaa, ajan kanssa. Kuten joku kauniisti sanoikin, olen myös varma, että jollakin keinolla joskus saatte yhteisen pienen ihmeenne, biologisen tai ei. Ja varmastikaan et vielä jaksa "täysillä" asiaa pohtia, mutta adoptioon, kohdunvuokraukseen yms. tutustuminen saattaisi toimia jonkinlaisena terapiana, saisi aivot surun rinnalle muuta puuhaa. Oliko se niin, että joissain pohjoismaissa kohtua saisi vuokrata? saatan muistaa väärinkin. Mutta toivon sulle ja teille kaikkea mahdollista hyvää ja paljon voimia! Yritä pitää itsestäsi ja pitäkää toisistanne huolta ja hakekaa ajoissa apua, jos suru ja masennus liiaksi valtaa mielen. Olette niin monen ajatuksissa, että siitä on pakko seurata teille jotain hyvää! <3
Alima, luulen, että lääkäri olisi kyllä sanonut jos olisi jostain kasvun hidastumisesta kyse tai jos olisi syytä huolestua. Koita olla murehtimatta (vaikka on vaikeaa!). Muuten en osaa ultraa kyllä kommentoida... edessä olevasta istukasta tuskin on haittaa? haittaahan olisi kai vaan silloin jos se on liian alhaalla, luulisin.
Vauvahankinnoista ja äitiysvaatteista ollut puhetta. Mä oon ostanut ihan muutaman vaatekappaleen vauvalle, mutta muita hankintoja ei olla tehty, kun saadaan tosiaan suurin osa lahjaksi tai lainaksi. Äitiysvaatteita oon sen sijaan ostanut, ehkä turhankin monia, koska mulla on myös varastossa omia vanhoja joskus isoksi jääneitä vaatteita, joista osa menee varmaan vielä marras-joulukuussakin.:D Tai no, tällä lihomisvauhdilla en tiedä, kun kiloja on tullut jo 8 lisää lähtöpainoon. Taitaa olla tän palstan ennätys... Ensimmäisistä neljästä kilosta otan täyden vastuun, mutta en ymmärrä mistä ne loput on tullu :D En mä nyt niin paljoo oo syöny! Kai... No tänä aamuna onneks ensimmäistä kertaa paino ei ollu noussu lisää.
Havu muuten joskus aiemmin kyseli liikunnan aikaisista sykkeistä. Mä en ollu sillon hirveesti miettinyt koko sykeasiaa, mutta totta kai rupesin siitä sitten stressaamaan ja otin sykemittarin lenkillä käyttöön. Huomasin, etten todellakaan voi hölkätä edes juuri ollenkaan, jos sykkeen pitää alle 150 pysyä, kyllä se tosi helposti menee rauhallisessakin vauhdissa 160:een. Eikä sellasesta reippaasta kävelystä kyllä kovin hyvin mitään endorfiineja erity.:( mutta ajattelin että onpahan tää raskaus sitten hyvä tilaisuus kohottaa sitä peruskuntoa. Ehkä pienen "treenaamisen" jälkeen onnistuu "matalan sykkeen" hölkkälenkit.:) Tosin eilen kysyin sykeasiasta neuvolalääkäriltä ja sekä se että terkkari oli sitä mieltä, että sellasta liikuntaa pitää harrastaa, josta tulee hyvä mieli muttei pahaa/heikkoa oloa ja sykkeen seuraamiset voi unohtaa. Mä sit päätin ottaa vähän rennommin ja annan sen sykkeen nousta ainakin pieniksi ajoiksi korkeemmallekin kunhan se liikunta tuntuu hyvältä.
Mites muiden raskausoireet? Mulla ei onneksi ole enää pahoinvointia eikä heikotusta, iho on edelleen aika kamalassa kunnossa ja uutena oireena on ihan älytön itkuherkkyys. Ennen en juuri itkenyt, enkä ikimaailmassa julkisesti, mutta eilen nyyhkin melkein koko neuvolakäynnin läpi.:( Kaikki lähti siitä kun vauvan sykettä ei ihan heti löytynyt, niin ehdin säikähtää ja sitten helpotuksesta sykkeen löydyttyä purskahdin kunnon itkuun. Eikä myötätuntoisesti suhtautuvat ihmiset ainakaan yhtään auta itkun lopettamisessa!:D Miehelle suutun ja/tai itken joka päivä jostain ja se huokaileekin, että voivoi kun tää raskaus on rankkaa.:D
Täällä on monesti ollut jotain "keskustelun avauksia" tai muuta kiinnostavaa mitä on pitänyt kommentoida, mutta oon tainnut monet unohtaa... eli jos teidän juttuihin ei kommentoida, ni toistakaa ihmeessä!:D On varmasti mielenkiintoisia aiheita, mutta kun tekstiä on paljon, niin monet jutut vaan unohtuu/menee ohi.. Joku aikoja sitten kyseli ikiä: mä oon 29 ja mies 32. Ehdin tosin luultavasti just täyttämään 30 ennen pikkuisen tuloa.:) Noi iäthän voi lisätä siihen meidän listaan, jos haluaa. Ja olis tosi kivaa jos jaksaisitte listaan päivittää tyttö/poikalupauksia sitä mukaa kun niitä tulee.:) itse odottelen jo kovasti rakenneultraa, josko siellä paljastuisi.
Helteet alkaa ilmeisesti kohta hellittää, monelle varmaan helpotus vaikka ihanan lämmin kesä ollutkin kesäkuun jälkeen.:) Ihanaa elokuun alkua kaikille ja kertoilkaahan lisää kuulumisia, ne on monen tylsän päivän ilo!
Apila 15+0 (voiko olla jo noin paljon?? :O)
Jestas, sehän onkin jo 16+0 !!! :D
Kukaanhan ei apila sitä listaa erikseen päivitä vaan jokainen kopsaa ja lisää omat tietonsa. Voihan sitä halutessaan päivittää aina itse sitä mukaa kun tulee omalle kohdalle sukupuoliveikkaus :)
Varpunen 15+0
Heippa! Törmäsin vasta nyt tähän keskusteluun, vaikka ollaan jo viikolla 17. Olen varmaan ollut niin tiiviisti kiinni toisessa ketjussa, etten ole edes älynnyt etsiä muita :) Minulla siis laskettuaika 17.1. ja ensimmäistä odotellaan. En alkanut nyt kaikkia teidän juttuja lukemaan läpi,mutta ajan kanssa sitten. Mielenkiinnosta kysyisin, onko täällä Turun seudun odottajia? :)
Juu Varpunen, tiedän kyllä että jokainen päivittää listaa omalta kohdaltaan (minä itse asiassa aloitin listan) ja tarkoitinkin, että olisi kiva jos sukupuoliveikkauksia lisäiltäisiin sitä mukaa kun niitä tulee.:) Jotkuthan on veikkauksen jo saaneet ja olisi sitäkin sitten aikanaan kiva seurata, miten hyvin pitäneet paikkansa.:)
Fb-ryhmästä vielä, että en oo mäkään kauheen innoissani siitä ja mielellään jatkan juttua ihan täällä ja toivottavasti "loppuun asti".:)
Apila 16+1
F
Täällä rv16 kontrolliultra onnellisesti ohi! Sai nyt ainakin hetkeksi huokaista helpotuksesta. Sukupuolenkin olisi saanut jo tietää, mutta me ei ainakaan vielä sitä haluttu kuulla... Ehkä rakenneultrassa sitten jos kaikki on hyvin. Siihen onkin vielä reilu 4 viikkoa. Vatsa alkaa kyllä jo näkyä ihan kivasti, että salassa pitäminen tulee olemaan jatkossa aina vaan vaikeampaa. Kukaan ei kyllä vieläkään oo sanonut mitään.
Paljon on tullut uusiakin mukaan keskusteluun ja joku kyselikin, että minkä ikäistä porukkaa täälä on. Me ollaan 30+ pariskunta ja esikoista odotetaan. Edellinen raskaus päättyi rv24 vähemmän iloisesti, että siitä tämä mun varoivaisuus johtuu. Ja jotenkin inhaa, kun jokapaikassa lukee, että uudelleen synnyttäjä... En jotenkin itse koe sitä niin, vaikka niinhän se on.
Mulla kans tuota itkuherkkyyttä, että välillä oikein itteäkin naurattaa oma herkkyys. Ja painoa mulle on tullut 3,5 kiloa ja kyllä ne tuli syömällä siinä vaiheessa kun pahoinvointi alkoi helpottaa :D Liikkeitä oon alannu tuntea jo aika hyvinkin <3 Muuten melko oireetonta toista kolmannesta täällä vietetään ja toivotaan onnellista loppua!
Relight ja pullukka rv 16+3
Hei kaikille!
Ajattelin nyt vihdoin kirjoittaa tänne, alkukesästä asti olen kyllä juttuja lueskellut. Liityn mukaan ihan tammikuun viimeisiin odottajiin, LA on 31.1. ja nyt (vuorokauden juuri vaihduttua) siis rv 15+0.
Toinen lapsi tulossa, esikoistyttö on synt 03/2011, eli sisaruksille tulee ikäeroa melkein 4v. Ikää mulla on pian 26v. ja mies on 28v., yhtä ollaan pidetty viitisen vuotta ja löytyy ne perinteiset omakotitalo, farkkuvolvo ja pari koiraa :)
Nyt ihan nopeat omat raskausjutut vaan loppuun, vaikka tekisi mieli kirjoitella vaikka mitä -nukkumatti kuitenkin jo hieman kutsuu.
Np-ultrassa käyty rv 12+3, pienokainen vastasi viikkoja 12+2, laskettua aikaa ei lähdetty muuttamaan. Pahoinvointia on edelleen, esikoisesta kesti rv6-rv18, eli jos samalla kaavalla mennään niin vielä pari viikkoa on kuvotusta ja oksentelua edessä. Painoa on kuitenkin tullut 3kg, ainoa joka saa pahan olon edes vähäksi aikaa pois on syöminen, jääkaapin ovi aukeaa siis tiuhaan tahtiin. Maha on jo aika selkeästi näkyvissä, olen aika hoikka, joten pienikin kumpu näkyy kyllä heti ja töissä sitä vähän jo piilottelin, kunnes tänään soitin esimiehelle ja kerroin. Teen siis siivoustyötä kaupassa, joten "työkaverini" ovat kaupan työntekijöitä, enkä ole kasvokkain tekemisissä oman esimieheni kanssa kuin ehkä 2krt/vuosi.
Pieniä liikkeitä olen tuntenut jo noin viikon, kutitusta ja hipaisuja. Rakenneultra on joskus syyskuun puolivälin tienoilla, tyttö/poikaolo vaihtelee ihan päivästä toiseen -esikoisesta tiesin varmaksi jo alusta että on tyttö, vaikka rakenneultrassakaan sitä ei meille suostuttu kertomaan.
Kiva lukea teidän muidenkin juttuja, vertaistukea parhaimmillaan!
Pinski ja iipi rv15+0
Moi kanssapaksuilijat! Tervetuloa uusille ja kiva että juttua riittää täällä! Kirjottelen kännykällä niin vastailen kaikkeen mitä ulkoa muistan.
Lmc: mitä se tohtori sanoi hedarista? Olisi kiva tietää, kun mulla sama ongelma. Mulla on auttanut vähän jos oon sisällä ja juon 3 litraa vissyä. Mutta tunnin kun puuhailee pihalla niin ei tarvii muuta enää samana päivänä tehdä. Nyt vähän auttoi kun jäin 30 asteisesta toimistosta lomalle :)
Urheilusta: mä otan sen alle 150 suosituksen melko tosissaan, koska tutkimukset sanoo että istukan verenkierto hidastuu suuremmilla sykkeillä. Näin myös mun pari lääkäriystävää ohjeisti. Mutta en tarkoita ettei koskaan nousisi yli, salilla saattaa nousta kun tekee jotain isompaa lihasryhmää, lenkillä ylämäissä jne. Mä tarkoitan sitä etten vedä mitään tunnin lenkkiä 170 keskisykkeellä, minkä normiolosuhteissa tekisin. Varmaan tää on taas näitä kohtuus kaikessa -juttuja. Tuskin on mitään vaikutusta jos pari kertaa viikossa käy yht 15 min vaikka miten korkealla, mutta 6x viikossa 1, 5h kerrallaan en uskaltaisi. No en ole nyt pystynyt edes ulkona liikkumaan kun tulee armoton päänsärky. Kohta taas kun vähän viilenee niin pitää tsempata :)
Vauvahankinnoista: sain yhdeltä kaverilta vauvalahjaksi pari vaatetta. Se tuntui jotenkin niin väärältä!! Ei vielä! No siellä ne odottaa jos se vauva sieltä lopulta tulee. Ehkä ihan hyvä että joku mua pehmittää :) Rakenneultran jälkeen alan totuttelemaan siihen että jotain on pakko hankkia! Siihenkin enää joku 3 vk...
Mahasta: turvotus on häipynyt ja ajattelin ettei mulla ehkä ookaan vielä kovin iso maha. No eipä! Jäi 5 cm kesäkuussa pitämien shortsien vyötärö vajaaksi. Paino on nyt helteillä vähän tippunut, oon 9 viikolta heilunut samoissa. Sain äitiyshousuja, aah!! Miten hyviä ne on päällä!!! Tulisi vähän viileämpi niin alan käyttää niitä. Ja paidat tuntuu liian lyhyeltä, aina alavatsa vilkkuu. Ja alas kun katsoo niin maha on pitemmällä kuin tissit. Taitaa se olla kasvanut??? Ainakin sen päällä ei oo kovin hyvä nukkua... tosiaan jos on raskaana niin saattaa se kasvaa :D no ei se oikein vielä näytä raskausmahalta, mutta täytyy tosiaan alkaa pukeutua niin että muistuttaa röllykän sijasta pallomasua.
Oireista: onko muilla tissit kipeät? Mulla vihloo välillä ja kuumottaa ja turvottaa. Tuntuu että ne retkahtaa. En tiedä voiko kylmä vesi tai ilmastointi autossa vaikuttaa, mutta hitto että sattuu jos käy uimassa!! Maha mulla myös retkahtaa kohta. Vatsalihakset ratkeilee? Välillä tuntuu kyllä tosi kurjalta. Sellainen suht pinnassa oleva ihme jomotuskipu. Varmaan se tulee noista lihaksista? Ja mahanahkaa kutittaa. Öljyän sitä kyllä joka ilta. ja tämä selkäkin, huahhh.. mä en pysty makaamaan yhtään enää selälläni. Joku nikama tuntuu menevän paikoiltaan enkä pääse ilman apua ylös. Äh, pitää varmasn mennä tohtorille joskus. Ja toi verenpaine myös, edelleen 50/90, mutta ei se vaikuta oikein muuten kuin puntilla. Mun napa on laajentunut sellaiseksi montuksi ja sen yläpuolelta on hävinnyt lihakset jonnekin. Ihan siis sellainen kuoppa!? Nyt on vissiin syytä jättää suorat vatsalihakset rauhaan. Mutta hei, kaikkien mielestä jos ei oksenna niin voi loistavasti :D mikähän juttu sekin on. Oikein hyvin voin, mutta jos en pääse makuulta ylös niin ei se että en ole oksentanut mitätöi sitä...? Ihanaa kun en ole yrjönnyt, mutta en kyllä nyt voi voittaa "kenellä on ollut paskin raskaus" -kilpailua joka on aina pakko aloittaa kun kuulee että oon pamahtanut paksuksi...
Liikkeiden tunteminen: saatan ehkä vähän tuntea jos oon ihan hiljaa paikoillani? Ei kyllä mitään hivelyä vaan ennemmin rummuttelutärinää? Tai sitten vaan mun vatsalihakset tutisee? Toivottavasti alkaisi kohta tuntua varmemmin <3
Eipä mulla muuta tänään. Tsemppiä kaikille ja onnea matkaan! Toivotaan ettei enempää karmeita uutisia saada tähän pinoon. Voimia kaikille joilla on raskasta fyysisesti tai henkisesti. Itse yritän nyt keskittyä itseni ja masun hoivaamiseen sekä molempien rakastamiseen. Vartalon muutokset on hurjia, mutta on tämä henkisestikin melkoinen paikka.
Lomaileva Havu 16+3
Moikka kaikille,
Täällä liittyisi uusi odottelija seuraanne, pitkään olen kyllä ryhmän tekstejä lukenut, mutta nyt sain vasta aikaiseksi itsekkin kirjoitella. Meillä siis laskettu aika 4. Tammikuuta ja toista lasta odotellaan. Esikoinen on nyt 2,5 vuotias, itse olen 30v.
Mulla oli alkaraskaus vaikeeta, väsytti kokoajan ja ruokahalu oli tiessään. Oli ihan huijattu olo sillä ekan kanssa ei ollut mitään oireita ja tyhmänä kuvittelin, että selviän tästäkin oireettomana :). Toisen kolmanneksen alettua olo helpottui, mutta mitään sykettä nostavaa en kyllä voi tehdä. Liikunnan pois jäänti harmittaa sillä olin juuri päässyt pitkästä aikaa liikunnan makuun ja ennen raskautta oli painonpudotus mielessä. Nyt vaan täytyy toivoa ettei tule ihan hirveesti ylimääräsiä raskauskiloja!
Mä odottelen jo malttamattomana toista ultraa, että näkee taas pikkuisen ja saisi tietää sukupuolen. Olis niin kiva jo ostella vaatteita tulokkaalle ja käydä esikoisen pienet vaatteet läpi ja katsella mitä ottaa toiselle kierrokselle.
Oon mielenkiinnolla lukenut miten erilaisia käytäntöjä tuntuu äitiysneuvoloissa olevan eri puolella suomea. Olin kuvitellut, että neolisi yhtenevät koko maassa. Meidän neuvolassa ei ainakaan mitään ultrauslaitteita ole ja lääkärillekkin pääsee varmaan vasta synnytyslaitoksella :). Toisaalta meidän neuvolatäti on niin osaava, etten usko siellä lääkärin luona saavani mitään mitä neuvolatäti ei osaisi kertoa.
Mites te joilla on jo lapsia, oletteko jo kertoneet uudesta tulokkaasta? Me kerrottiin jo aika varhaisessa vaiheessa,vaikka eipä tuo vielä asiaa oikein ymmärrä. Toinen pohti vain, että onko se vauva sitten söpö. Ja ku kysyin miksi kutsuttaisiin masuvauvaa vastasi 2,5v, että vaikka torakaksi :)
Taateli84 rv 19
Moi taas!
Kiitos kysymästä Havu, tää ei ole mennyt ihan niinku Strömsössä... Kerron tuolla omassa navassa. Toivottavasti sulla on jo olo parantunut! Ihmettelit tissioireita... Voi kuule juu, kaikkea on. Paitsi maidoneritystä, vielä. Mutta kuumottaa, särkee, turvottaa ja kuppikoko on kasvanut kevyesti 3 koolla...
Tervetuloa Taateli, Pinski ja Susanna. Olikos muita uusia???
Taateli: Me kerroimme tuossa rv8-9 paikkeilla isommille lapsille (9v, 7v ja 5,5v) koska voin niin surkeasti, että oli pakko selittää jotain. Lapset innostuivat ihan täysin ja nykyään mun vatsaa halaillaan ja vauvasta puhutaan melkein päivittäin. Minusta on hyvä, että varsinkin nämä vähän isommat lapset saa aikaa totuttautua ajatukseen, vaikka samalla toki peökäsin, että joku menee vielä pieleen...
Relightille =) dbdb kontrolliultran kuulumisista!
Alima: Harmi kun sullakin on ollut raskasta aikaa. Etuseinämän istukka on itseasiassa ihan hyvä asia, siinä se yleisimmin on. Toki jos istukan reuna menee lähelle kohdunsuuta niin vuotoriski on olemassa. Riippuu siis siitä missä kohdin etuseinää istukka on. Mutta ei siis huono paikka ollenkaan. Valkoiset viivat haaravälissä voivat hyvinkin olla häpyhuulet, joka siis viittaisi tyttöön =). Mutta vaikea sen tarkemmin asiaa pohtia kuvaa näkemättä.
Kasvun hidastuminen voi olla merkki sikiön kehityksen ongelmista, mutta kokenut lääkäri kyllä puuttuisi asiaan jos kokoeroa olisi niin paljon, että siitä pitäisi huolestua. En sinuna siis mitenkään ressaisi asiasta, vaikka se voikin vaikeaa tietty olla. Voithan aina kysyä neuvolasta jos huolettaa. En tiedä millaisilla laitteilla ultra on tehty enkä sitä, mikä on ultran tehneen lääkärin kokemus ultraamisesta, joten vaikea sanoa onko kyseessä oikeasti jokin suuri kokoero vai vaan lääkärin mittaamisvirheestä johtuva eroavaisuus. Huonommilla laitteilla kokematon voi kyllä mitata ihan metsään =).
(.) On ollu tosiaan melko heviä viimeinen viikko. Päänsärky ei antanut periksi ja olinkin siis viime viikon maanantain yötä myöten ensiavussa kiputipassa. Sitten kotiutettiin ohjeella "älä tee mitään" ja annettiin loppuviikko saikkua. No, helpommin todettu kuin toteutettu suurperheessä... Keskiviikkona jouduin takaisin, koska heräsin aamulla oksentamaan kivusta. Koko ke kiputipassa ja sen jälkeen lisää "älä tee mitään, juo ja ole viileässä" -olemista, jonka toteuttaminen on aika haasteellista.
Nyt kipu on laantunut pieneksi jomotukseksi tuonne silmien taakse ja ohimoille, mutta ohi ei siis ole vieläkään. Töihin palasin tänään ja huomenna on neuvolalääkäri. Työkuntoa katsellaan nyt päivä kerrallaan. Syön estolääkitystä ja magnesiumia nyt epämääräisen ajan kuurina ja olen tarkkailussa. Mutta muuten normaalia eloa tässä pitäs vietellä.
Vituttaahan se kun kokoajan sattuu. Onneksi tässä levätessä on alkanut tuntua pikkuisia liikkeitä ja viime viikolla kuunneltiin sydänäänet, jotka olivat vahvat 152-156. Jaksan siis sillä ajatuksella, että elävä pikkuinen siellä kehittyy =) <3
Nyt kotia kohti ja lepoon loppupäiväksi. Kerron huomenna lääkärikuulumiset.
LMC ja Muru-Veijari rv16+3
No on kyllä sulla ollu kestämistä LMC :S toivottavasti alkais helpottaa!
Havu mulla kumma kyllä ei oo pitkiin aikoihin ollu tissit kipeet vaikka kuppikoko onkin kasvanut. Mahakaan ei tunnu viä turvotuksen lisäks kasvaneen ja pystyn jopa vielä nukkuun mahalla. Voiskohan johtua siitä taaksepäin kallistuneesta kohdusta..?
Voimia paljon teille jotka kärsivät erilaisista kovista raskausajan vaivoista ja kivuista!! Melkein en kehtaa edes omia oireitani sanookkaan. Mutta kun on aiemmin niin oireeton ollu niin nyt on tullu päänsärkyä ja tänään ekan kerran selän vihlomista. Jospa se takana oleva sikiö siä potkii selkärankaa :D
Kävin tänään lähitapiolan toimipisteessä puhumassa syntymättömän lapsen vauvavakuutuksesta. En ite koe vakuutukselle tarvetta mutta miehen aiemmista sanoista luulin että hän haluaa ehdottomasti. Laitoinkin tarjouksen eteenpäin mutta oli se kyllä himokallis verrattuna siihen mitä siitä voi saada.. Mieskin sitten kotona sanoi ettei tolla omavastuulla lähtis maksaan ja ettei muutenkaan koe tarpeellisena. Eli huomenna perun tän tarjouksen.. Oli tosiaan eka vuosi 435€ ja oma vastuu 100€ plus 10% siitä ylimenevästä summasta. Mites te muut? Aiotteko ottaa vauvalle vakuutuksen sairaskuluista ja/tai tapaturmista?
Varpunen 15+5
Varpunen89: Me otettiin silloin esikoiselle tuo syntymättömän lapsen vakuutus ja en kyllä muista et se olisi ollut noin hintavaja omavastuu oli 50e. Ja tällä hetkellä lapsella on vakuutus ja se on joku 300e/vuosi ja omavastuu 50e/sairaus. Ehkä noi vakuutusten hinnat on noussut kun lähivakuutus ja tapiola yhdisty. Nyt oon miettinyt, että pitäisikö ottaa tulokkaalle vakuutus vai irtisanoa esikoisenkin vakuutus, kun ei sitä ole hyödytty kuin kerran. Toisaalta koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu ja sitten kun lapset alkaa harrastaa on vakuutukselle varmasti käyttöä. Nääon vaikeita asioita...
Taateli84 Mä oon aina ollu sitä mieltä et suomessa on lasten terveydenhuolto kuitenkin tosi hyvällä mallilla. Eikä Mua haittaa jonotella tarvittaessa acutassakaan (Tampereella kun asutaan). Mutta ymmärrän kyllä vakuutuksenkin hyvät puolet. Toi 50€ kuulostaa jo paljon järkevämmältä omavastuulta. Eniten ärsytti toi että siitä omavastuun ylittävästäkin summasta pitää jotain maksaa. Mun tutuilla ei oo ollu vakuutuksia vauvoilleen eikä mulla tai mun sisaruksillakaan. Mutta tietenkin nyt kun ei oteta vakuutusta niin tulee pienelle sit joku pitkäaikainen sairaus.. Ei sais maalata piruja seinille.
Huomenta.
Varpunen: Meillä ei ole ollut yhdelläkään tenavalla vakuutusta ennen syntymää. Kaikille on kuitenkin se vakuutus otettu mutta siis silloin 2kk syntymästä. Niin varmaan tällekin otetaan. Lähinnä halusimme vakuutuksen nyt jo isommille lapsille siksi, jos alkuun todetaankin joitain vaikeita sairauksia tai allergioita, jotka edellyttävät erikoisruokavaliota tai vastaavaa. Niistä saa vakuutuksesta niin hyvin takaisin, että kannattaa. Meillä ei kuitenkaan vakuutuksia tarvittu kun kaikki ovat olleet superterveitä yksilöitä =). Tarkkaa hintaa en muista, mutta kaikilla oli niin, että omavastuu meni kerran vuoden aikana (100€) ja muuten oli täysin kulutonta niin lääkärit, sairaalat kuin lääkkeetkin. Vakuutuksista luovuttiin kunkin lapsen kasvaessa ja nyt on vaan perustapaturmavakuutukset.
(.) Varpuselle kiitos osantosta, kyllä tää oikeesti alkaa v*tuttaa jo melkotavalla. Eilen päänsärky yltyi taas ja tänään särkee huolella. Jomottaa toispuoleisesti niin ärsyttävästi, että tekis mieli ruuvata nuppi irti.
Neuvolalääkärillä oli muuten asiat kyllä mallillaan. Sydänäänet jumpsutteli erittäin vahvoina 154 tasossa ja kohtu on selkeästi kasvanut. Kohdunsuulla normitilanne. Hemppa on laskenut rautalisän rajoille, mutta sitä ei nyt vielä aloiteta kun nää päänsärkylääkityksetkin on jo tarpeeksi iso rasite mahalle... TAYS:aan lähti nyt taas lähete, tällä kertaa äitipolille lisäviitteenä konsultointi neurologin kanssa. Aattelin nyt tsempata vaan ja sinnitellä töissä odotellen vastausta sieltä polilta. Viimeksi kun ensiavussa sanottiin, että jos ei nyt kipua saada poikki, tulee osastoreissu. Kattellaan.
LMC ja Muru-Veijari rv16+4
Moi kaikille,
Myös meille on tulossa vuodenvaihteessa esikoinen (jos kaikki menee hyvin, pitäkää peukkuja!). LA 5.1.
Kaikki mennyt aivan erinomaisesti tähän saakka. Alkuraskaudessa olin kovin huolissani, että tämäkin menee kesken. Todennäköisyydet alkavat kuitenkin olla jo aika hyvät. Kaverilla oli tämän viikon neuvolakäynnin mukaan hyvät sydämenäänet ja normaali kasvu. Rakenneultra loppukuusta.
Alkuraskaudessa olin tosi väsynyt, mutta sen kompensoimiseksi nukuin päikkärit päivittäin! Lievä aamupahoinvointi jatkui siihen saakka, että muutama viikko sitten todettiin lievä raskausdiabetes. Ruokailutahdin kiristämisellä pahoinvointi sitten lähes hävisikin! Olen voinut urheilla ja muutenkin harrastaa ihan normaalisti. Paino laski alussa, ja nyt olen sitten takaisin alkupainossa. Lähdössä sitä oli kuitenkin ihan riittävästi, joten tämä ihan ok.
Pieni mahankumpu ja kaverin liikkeet tuntuvat jo sen verran todelliselle, että viime viikolla uskalsin tehdä ensimmäisen hankinnankin. Tilasin Seraphinelta haaveilemani äitiysmekon - tästä se vain kasvaa!
Hyvää kesänjatkoa teille kaikille!
Voimia Sladyks! Itku tuli kun luin mitä kävi. Jonain päivänä, jotain kautta saatte vielä miehesi kanssa oman pienen ihmeenne. Aivan varmasti <3
Joka päivä luen teidän tekstejä mut ei ole tullu kirjoteltua mitään vähään aikaan. Masu kasvaa ja oltiin just mieheni kanssa Lontoossa pitkä viikonloppu ja ihanaa oli :) Nyt myös kaikki tietää raskaudesta ja esimieheltäkin tuli vaan onnitteluja :) Ensimmäisiä liikkeitä odottelen kovasti ja syyskuun alussa olevaa rakenneultraa.
Helteet sais kyllä jo loppua ja syksy tulla! Nyt alkaa olla jo kaapissa kivoja mamma vaatteitaki syksyä odottelemassa :) Onko muut löytäny niitä helposti? Omalla paikkakunnalla niitä ei myy ku H&M ja sielläki niitä on tosi vähän. Zalandosta tilasin jotain ja Lontoosta tuli tuotua muutamia kappaleita. Suorat mustat housut tarvis töihin mut niitä en meinaa löytää mistään. Vinkkejä?
16+2