Liian halpa kihlasormus???
Menin kihloihin kaksi kuukautta sitten. Olen ihastellut sormustani kovasti koska mieheni valitsi sen itsenäisesti. Löysin sormuksen takuukuitin meiltä kotoa ja jotenkin petyin. Tiedän, kamalaa. Sormus oli maksanut pari euroa vaille 3000€ ja olin jotenkin kuvitellut sen olevan yli 5000€ sormus. Miten pääsen mielipahasta ylitse? Harmittaa vaikka tiedän että on ihan tyhmää ajatella näin.
Kommentit (79)
Varmasti olen karmea lehmä... Ihminen ei vaan oikein voi tuntemuksilleen mitään. No, for what it's worth sain paljon ajateltavaa täältä ja ehkä yllätyin kuinka monen mielestä jo tuo 3000€ sormus oli "kallis sormus". Yritän asennoitua näihin asioihin jatkossa paremmin. Ap.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 09:11"]Varmasti olen karmea lehmä... Ihminen ei vaan oikein voi tuntemuksilleen mitään. No, for what it's worth sain paljon ajateltavaa täältä ja ehkä yllätyin kuinka monen mielestä jo tuo 3000€ sormus oli "kallis sormus". Yritän asennoitua näihin asioihin jatkossa paremmin. Ap.
[/quote]
Joo todellakin kannattaa nyt yrittää sitä asenteen uudelleenohjelmointia. Muussa tapauksessa heräät joku päivä mummona ja tajuat ettet ole kertaakaan elämässäsi ollut oikeasti tyytyväinen mihinkään. Se jos jokin pistää katkeraksi, eikä siinä auttaisi edes kymppitonnin rinkulat sormessa.
Oma kihlasormukseni maksoi vähän yli 200e tarjouksessa ja vihkisormukseni noin 400 liikkeen loppumyynnissä. Olin ja olen edelleen tyytyväinen noihin, saatiin edullisesti hienot sormukset.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:00"]
Huomenna heti lääkärin juttusille niin saat lääkitystä ja terapiaa ja pääset tuosta järkytyksestä.
[/quote]
AP:n kaltaisten (jos olisi totta tää juttu) ei todellakaan sovi käyttää mitään muiden kustantamia lääkäreitä vaan vetää itsensä WC-pöntöstä alas. Taas olisi maailma pikkaisen parempi paikka.
Tuon hintaiset sormukset ei todellakaan ole mikään standardi, itse en tunne ketään jolla olisi ollut yli 700€ arvoinen kihla. Yksissä bileissä tapasin ihmisen, joka kertoi ostaneensa tyttöystävälleen 7000€ sormuksen. Kaikilta meinasi kyllä silmät pullahtaa päästä. Siinä sitten sääliteltiin, että minkäköhänlainen pissis sielä istuu kotona sormustaan silittämässä. No mutta ehkä senkin mielestä oli liian halpaa ja heitti sormuksen ikkunasta vetäessään itkupotkuraivareita :D
Mulle ei kyllä sormuksen hinnalla ole väliä vaan ulkonäöllä. Kihla maksoi 9€, koska halusin yksinkertaisen hopeasormuksen. Tonnien sormuksissakin on kauniita ja haluaisin omani joskus päivittää, mutta vielä on niille rahoille löytynyt parempaakin käyttöä. Ap:n haaveileman sormuksen hinnalla teimme unelmiemme häämatkan maailman ympäri.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 13:56"]
Menin kihloihin kaksi kuukautta sitten. Olen ihastellut sormustani kovasti koska mieheni valitsi sen itsenäisesti. Löysin sormuksen takuukuitin meiltä kotoa ja jotenkin petyin. Tiedän, kamalaa. Sormus oli maksanut pari euroa vaille 3000€ ja olin jotenkin kuvitellut sen olevan yli 5000€ sormus. Miten pääsen mielipahasta ylitse? Harmittaa vaikka tiedän että on ihan tyhmää ajatella näin.
[/quote]
Jos sormus on Suomesta ostettu niin hinta on todellisuudessa silloin 1/6 ostohinnasta:) Jotenkin musta kuitenkin tuntuu että sulla tuskin on edes 500 euron arvoista sormusta sormessa.
No kyllä mekin aiomme tehdä ihanan häämatkan... Mutta itse ajattelen että sormus jota katson koko loppuelämäni sormessani saa olla hienokin. Ap.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 09:54"]
No kyllä mekin aiomme tehdä ihanan häämatkan... Mutta itse ajattelen että sormus jota katson koko loppuelämäni sormessani saa olla hienokin. Ap.
[/quote]
Mun sormus on kymmenen kertaa arvokkaampi kuin sun pikku sormus mutta sitä on tietämättömät verranneet juuri tuollaisiin muutaman tonnin sormuksiin. Syystä ettei meidän lähipiirikään tiedä millaisia rahoja olemme tienanneet viimeisen kymmenen vuoden aikana ja mies päätti että mulle kelpaa vain paras. Mulle olisi kelvannut myös 10 euron sormus. En koskaan, kenellekään julkisesti kertoisi kuinka kallis sormus mulla on sormessa. Näin anonyymisti sen voi tehdä ja naureskella muuten sitten vaan niille jotka keekoilevat "arvokkaiden" sormuksiensa kanssa:D
Ihmiset ovat erilaisia. Oen 22 ja menossa tänä kesänä naimisiin ja minusta 3000e sormuksesta olisi millä tahansa mittapuulla älytön summa, siis omaan sormeeni. Meillä kihlasormukset maksoivat 80e tsibale ja minun vihkini maksoi 150e. Ei se hinta vaan se, sopiiko se omaan sormeen ja pitääkö siitä.
Koita ap pärjätä elämäsi suurten vastoinkäymisten kanssa!
Sä olet lupautunut menemään jonkun miehen kanssa naimisiin ja rutkutat siellä vaan liian halvasta sormuksesta. Ootkohan nyt ihan täydellä (ja oikealla) ajatuksella matkassa??
Kihlasormus maksoi 120mk ja hääsormus 1200 mk. Hyvin niillä on pärjännyt 22 vuotta. Jostain hääohjelmasta kuulin että sormukseen olisi hyvä käyttää miehen kuukauden palkkaa vastaava osuus. Niin tapahtui meilläkin... Harjoittelijan kk nettotulot meni siihen :)
Huh, huh, huh huh huh. Meitä ihmisiä on todellakin niin erilaisia ja erilaisissa elämäntilanteissa, ja erilaiset käsitykset rahasta. Hienoa ap, että tajuat itsekin pettymyksesi olevan naurettavaa, ja että yrität muuttaa ajatteluasi. Muuten pitäisin sinua kamalana, itsekkäänä ihmisenä.
Mihin itse asiassa petyit? Vertailetko itseäsi siihen kymppitonnin sormuksen saaneeseen? Onko sun lähipiirissä tärkeää, paljonko asiat maksavat? Ajattele, jos olisit saanut jonkin tosi kalliin JA mauttoman sormuksen :P
Minä en varmaan uskaltaisi käyttää esim. matkoilla usean tonnin sormusta, en etenkään kymppitonnin sormusta, ja se pitäisi vakuuttaa hyvin.
Menen itse asiassa perjantaina maistraatissa naimisiin (wihii! pakko vähän hehkuttaa! tästä ei tiedä kuin aivan lähipiiri! :)) eikä meillä ole edes sormuksia :) Ne hankitaan myöhemmin, kun löydetään mieluisat.
Minun kihlasormukseni maksoi 12 euroa ja mieheni 50 euroa. Valkattiin ja maksettiin itse omat kihlasormuksemme. Ei valittamista laadussa ja nätit ovat.
Hämärtyykö varakkaalta ihmiseltä rahan arvo täysin, jos 3000 euroa ei tunnu missään ja 10 000 euroakin on ihan normaali hinta sormuksesta? Ap:n aloitusta lukiessani mietin erityisesti sitä, mihin pisteeseen asti se raha riittää tuomaan onnellisuutta. Vakaa toimeentulo ja tunne siitä, että voi elää mukavaa ja turvallista elämää vaikuttavat toki onnellisuuteen, mutta entä sitten, kun rahaa tulee ovista ja ikkunoista sellaisia määriä, ettei sitä saa kulumaan muuten kuin ostamalla kaikkein kalleinta kaikessa? Eihän pelkkä hinta tuo mihinkään asiaan sinänsä lisäarvoa, mutta kestävyys ja kauneus tuovat. Jos minulla on suht edullisesta mutta kestävästä ja kauniista materiaalista valmistetut lattia asunnossani, miten ihmeessä voisin niihin olla yhtään sen tyytyväisempi kuin jos ne olisi valmistettu yhtä kestävästä ja kauniista mutta brändin ja harvinaisen puulajikkeen vuoksi kolme kertaa kalliimmasta materiaalista? Esimerkiksi. En tiedä, ymmärtääkö kukaan, mitä ajan takaa.
Jos minä saisin tililleni yhtäkkiä 3000 euroa tai 5000 euroa ylimääräistä rahaa, hihkuisin onnesta, sillä silloin olisin prosentuaalisesti huomattavasti lähempänä asuntosäästämisen tavoitettani kuin olen nyt. Jos sekä minulla että miehelläni olisi kumpaisellakin varaa tästä äkkiseltään laittaa sivuun kymppitonni, saisimme laakista kokoon tarvittavat kymmenen prosenttia unelma-asuntomme hinnasta. Että näin.
Onko se 5000 euron sormus jotenkin silmiin pistävästi kauniimpi kuin 3000 euron sormus? Tai 3000 euron sormus kauniimpi kuin 1000 euron sormus? Eikö kihlasormus ole tyyliltään usein kuitenkin aika yksinkertainen ja elegantti, jotta se sopisi jokapäiväiseen käyttöön minkä tahansa asun kanssa? En kyllä jostakin sirosta sormuksesta jonkun ihmisen sormessa rupeaisi läheltä tiirailemaan, että mahtaako olla minkä arvoinen. Huh. Ei kai se hinta, numerojono hintaa osoittamassa, ole mikään arvo sinänsä? Täytyyhän sen hinnan sitten korreloida käytettävyyden, kauneuden ja kestävyyden kanssa jotenkin ja jossei korreloi, on ihan hullua ostaa kallista, mikäli edullisemmin saa yhtä hyvän ja kivan.
Ihan mielenkiinnosta ap, mistä tuo 5000 € raja tulee?
Ihmisiä on erilaisia, ja erilaiset asiat ovat kaikille tärkeitä. Ymmärrän kyllä siltä osin ap:ta, että haluaa laadukkaan ja mieluisan sormuksen, niin haluaisin itsekin, jos jossain vaiheessa naimisiin menen. Panostan ihan yleisestikin käyttämiini asusteisiin, ja kun ihan perus käyttölaukkunikin (eli ne, joissa kannan työtarvikkeita ja joita voin surutta käyttää missä tahansa) ovat n. 1000 € hintaluokkaa, joten olisi hassua, että sormus, mitä on tarkoitus kuitenkin kantaa sormessa jatkuvasti ja loppuelämä, olisi joku parinkympin rinkula. En kuitenkaan väheksy niitä, joille tällaiset asiat eivät ole tärkeitä, kaikki panostavat siihen, mikä on itselle tärkeää!
Ja kyllähän se jonkinlainen sääntö on, että se kihlasormus olisi arvoltaan ainakin miehen kuukausipalkka, joten se riippuu, deittaileeko niitä 10 000 €/kk tienaavia vai tukien varassa olevia :)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 11:57"]
Ja kyllähän se jonkinlainen sääntö on, että se kihlasormus olisi arvoltaan ainakin miehen kuukausipalkka, joten se riippuu, deittaileeko niitä 10 000 €/kk tienaavia vai tukien varassa olevia :)
[/quote]
Ehkä jossain ulkomailla. Suomessa on perinteisesti ollut tapana, että kihlasormukset ovat yksinkertaiset, sileät rinkulat ja vihkisormus sitten hienompi. Hulppea kihlasormus on todella uusi perinne Suomessa, itse asiassa se on alkanut yleistyä toden teolla vasta ihan viime vuosina. Ei sillä, että siinä mitään vikaa olisi, kyllähän tavat muuttuvat, mutta tarkoitan vain, että Suomessa on turhaa vedota mihinkään vanhaan tapaan ja perinteeseen tässä asiassa.
Täällä on jo monta vastausta, ja olethan jo ap itsekin huomannut olleesi kohtuuton. Tulkoon nyt kuitenkin vielä tämä kirjoitettua. Ajattelin nimittäin, että miehesi on ehkä sitä mallia, jolle hinta ei ole niin olennainen kysymys kuin se, että kapine on muuten miellyttävä. Ja juurihan itsekin sanoit, että sormus on kaunis. Ehkä siellä liikkeessä olisi ollut kalliimpia, mutta eivät miellyttäneet silmää. Itsekin ostaisin vaikkapa kotini seinälle mieluummin toritaiteilijan tekemän kukkataulun, josta pidän, kuin arvostetun taiteilijan kalliin, mutta hirvittävän ruman tekeleen.
No tämä sormus ei ole mieheni kuukausipalkan arvoinen eli ehkä odotin että hänellä olisi varaa kalliimpaan. Se ystäväni, jonka kymppitonnin sormuksesta kerroin, niin hänen miehensä on todella varakas. Paljon varakkaampi kuin omani. Kai tuo 5000€ oli vaan joku heitto jonka ajattelin päästäni... Tyhmä ja pinnallinenhan minä olen ja jossain määrin olen aina ollut. Tekee hyvää lukea kirjoituksianne... Jopa niitä joissa tyhmäksi lehmäksi haukutaa :) Ap
Et ansaitse miestäsi tai sormustasi!
Oma vihkisormukseni maksoi 1200 e, ja nyt pari viikkoa ostosta olen alkanut potea lähes huonoa omaatuntoa, toisaalta tuntuu että sormus oli aivan liian kallis. mikä on mielestänne kohtuullinen hinta?
muistan olin opiskeluaikana myyjänä kultasepäliikkeessä ja tuli pariskunta etsimään kihlasormuksia. Pojalla oli sotilaspuku päällä ja kaikki oli aivan liian kalliita.
Lopulta pyysivät hopeisia ja johan alkoi silmät kirkastumaan.
He ostivat sormukset, jotka maksoivat n 20 mk. Summa maksettiin kolikoilla ja sitä tinkaamisen määrää. Kuuluuhan kaiverrukset hintaan ja haluttiin hienot rasiat.
Olin aivan kypsä, ilmoitin ei näin kevyitä sormuksia voi kaivertaa, koska kone vääntäisi sormusta sekä mitä rasioita tarvittaisi, koska sormuksethan tulevat käyttöön.
Oma sormukseni on suurimmalta osalta romukullasta, ei raha juurikaan vaihtanut omistajaa. Ja tykkään sormuksestani ihan älyttömästi, vieläkin.
sehän on aina koruissa tärkeintä.
Kiva että joku tykkää vihki-tai kihlasormuksesta, jonka arvo on n 150 euroa. Kertoo paljon ihmisestä. Hän ei arvosta koruja ja ei halua niihin käyttää rahaa.