Miksi mainostajat, puhelinmyyjät jne. ovat ruvenneet sinuttelemaan ja käyttämään etunimeä? "Hei Pirkko-Liisa!"
En mä ole tehnyt sinunkauppoja enkä pidä tuollaisesta yhtään. Tunkeilevaa.
Kommentit (23)
Jottet lyö luuria heti korvaan vaan kuvittelet puhujan olevan joku tuttu. Toisekseen tarjous/k*setus tuntuu henkilökohtaselta ja vain sinulle suunnatulta kun mainitaan nimesi.
Ite kysyn mistä me tunnetaan, kun noin tuttavallisesti puhutaan. Tähän mennessä kaikki on menny hiljaseks. Ja kerran paasasin yhelle epäkohteliaisuudesta niin, että myyjä ite päätti puhelun.
Jostain Amerikasta kopioitu. Suomessa etunimen käyttäminen tuolla tavalla ei tunnu henkilökohtaiselta vaan tungettelevalta. Tulee sama fiilis kuin jos myyjä tulisi seisomaan 10 sentin päästä kasvoistasi.
Ap: Vanha amerikkalainen markkinointikikka. Vaikkei tietenkään oikeasti välitä karvan vertaa siitä asiakkaasta, antaa valheellisesti toisen kuvan ja käsityksen. Rahan ansaitsemisesta siinä on tietysti perimmiltään kyse.
"No kato mitä jätkä?"
- anteeksi, mistä me tunnemme?
"Älä sä siitä murehdi , tilaa tästä edullinen liittymä äläkä nassuta"
"Moi mitä muija mikä boogi?"
- Anteeksi vaan, mutta me emme ole tehneet sinunkauppoja!
" Saat anteeksi, sillä nyt tehdäänki puhelinliittymäkauppoja!"
"Heiiii- täällä olisi sulle ilmaisia LAHJOJA!"
--- myytkö jotain?
" Eeeeeeiii, haluamme muistaa sua LAHJOILLA"
--ööö...okei...?
"Tarkistetaanko osoite vielä ja tilausvahvistus"
---tilausvahvistus, miksi?
" Tästä lähtee kato kestona pari lehtee, ne on niin halpoja kato että on melkein lahjoja!"
Olisitteko niin ystävällinen että vastaisitte muutamaan terveyttä koskevaan kysymykseen?
Olisi suuri apu minulle, kun on tällainen kysely tässä mitä teen. . .?
-- no jos siitä on apua, niin ..
Kuinka suurella summalla per kuukausi olette valmiita tilaamaan tästä Wellbeingeveryday-vitamiinia terveytenne ylläpitämiseksi?
Saatte alennuksen kun tilaatte koko vuoden satsin.
--tuut, tuut, tuut.
Ot... Eilen presidentin kyselytunnilla koululaiset sinutteli pressaa. Eikö sen vertaa kouluissa opeteta tai kotona..?
Ja joskus myötähävettää kun kaupan myyjä on vanhukselle.. Moicca, otaxä kuittiin?
Eri ihmisiä on sopivaa puhutella eri tavoin.
Jos edes käyttäisivät sitä nimeä oikein... Mulla on kaksiosainen nimi, jota käytän kokonaisuudessaan, ja sillä nimellä olen toki myös lehteni tilannut. Yleensä nämä etunimen hokemisen voimaan uskovat puhelinmyyjät kuitenkin omatoimisesti lyhentävät nimeni pelkkään ensimmäiseen puolikkaaseen. Tämä on aivan superärsyttävää, enkä ikinä osta mitään sellaisilta, jotka puhuttelevat väärällä nimellä. Tiedän että moni yhdysnimellinen käyttää arkikäytössä vain toista osaa nimestään, mutta tätä ei pitäisi olettaa.
No siinä on taas joku lukenut jotain amerikkalaisia myyntioppaita.
Telkkarista tuli se # puhelimyyjät, ja se Miksu tuntui siinä imeneen oppeja joiden mukaan työntekijöitä pitää haukkua? "Sä oot ihan paska, te ootte ihan perseestä". Tai sitten se oli käsikirjoitettua sekin. Mutta voin kuvitella että kaikkia tämmöisiä ideoita siellä saadaan.
Joku sitten levittää noita suurina totuuksina, muistamatta sitä että täällä ei ole tapana käyttää etunimeä toiselle puhuessa.
Saksassa on tyyliä.
Kaikkia teititellään ellei tunneta.
Entschuldigen Sie,
Teititelkää tai hänitelkää myyjää.
"Siis Te haluatte myydä jotain."
" Mitä hän haluaa soittaen myydä?"
Tai alkakaa itse myydä jotain.
"Minulla olisi hyviä kirjoja myytävänä halvalla.Tehdäänkö kaupat?"
Vierailija kirjoitti:
Ot... Eilen presidentin kyselytunnilla koululaiset sinutteli pressaa. Eikö sen vertaa kouluissa opeteta tai kotona..?
Ja joskus myötähävettää kun kaupan myyjä on vanhukselle.. Moicca, otaxä kuittiin?Eri ihmisiä on sopivaa puhutella eri tavoin.
Uskoisin, että ovat tehneet sinunkaupat ja sopineet asiasta. Muutaman kerran jossain ajankohtaisohjelmassa haastattelija on aluksi heti sanonut, että ovat tehneet sinunkaupat ennen lähetyksen alkua.
Tästäpä tuli mieleen ostos-tv. Ruma mies epämiellyttävällä äänellä kiljuu jotain miten mahtavasti tällä pesurilla lika irtoaa. Onko jossain tuollaisia mainoksia muutenkin kuin ostoskanavilla? Milloin meillä nähdään mainos jossa joku vastaava ukkeli kiikaa "Ostakaa tätä Kontulan nakkisoppaa, tehkää perheellenne ikimuistoinen joulu!"
Ne menee ihan hämilleen jos vastaa samalla tavalla: Kuules Jukka-Pekka, oletko sinä ajatellut ettei ole ihan hyvä juttu soittaa tuntemattomille klo 8.15 lauantaiaamuna?