Jämijärven lentoturma ahdistaa
Miksi, miksi? Iloinen tapahtuma päättyi hirveimmällä tavalla. ;( ;(
Kommentit (60)
Miksei teitä ahista Etelä-Korean laivaturma? Satoja koululaisia hukkui, sadat nuoret elämät loppuivat ennenaikaisesti,sSadat äidit ja isät, siskot ja veljet itkevät läheisiään.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 13:56"]
Mikä tarve joillakin on pilkata toisten kokemaa ahdistusta tai järkytystä? Minusta toisen kokeman ahdistuksen väheksyminen on paljon huolestuttavampaa kuin ahdistuksen kokeminen (vaikkakin tuntemattomia ihmisiä kohdanneesta) suuresta tragediasta.
Lento-onnettomuudet koskettavat monia siksi, että lentämiseen liittyy monilla pelkoja enemmän kuin johonkin toiseen asiaan.
[/quote]
Mistä sitten kertoo se, että kun ketjuun ilmestyi joku kertomaan, että hän on kokenut järkyttäviä asioita ihan oikeasti, häntä alettiin pilkata kylmäksi ja omituiseksi? Minusta juuri siitä, että halutaan olla turvallisesti etäisyyden päästä järkyttyneitä, ei siihen sovi ihminen väliin.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 11:38"]
8 oletpa ilkeä
[/quote]
Mielestäni en. On tosiasia, että tällaisissa kriiseissä kuluu valitettavasti nykyään enemmän kriisiammattilaisten aikaa "järkyttyneiden sivullisten" lohdutteluun kuin niiden ihmisten, joita onnettomuus oikeasti koskee (uhrien omaiset).
[/quote]
Lähteet noihin tosiasioihin. Se, että ap sanoo olevansa surullinen tapahtuman vuoksi ei suinkaan tarkoita, että hän(kään) olisi mitenkään ammattiavun tarpeessa. Enemmän minä olisin huolissani tästä nykyajan "mikään ei hetkauta"- meiningistä. Ei surra, jos ei tunneta. Tuo jos mikä aiheuttaa ongelmia, empatian puute, säälimättömyys ja itsekeskeisyys.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 13:20"]
Onnettomuudet ovat aina ikäviä ja niitä ei tahtoisi osuvan kenenkään kohdalle. Pahoja tapahtumia kuitenkin sattuu kaiken aikaa ja ei niitä voi estää. Tuntuu kuitenkin oudolta surra jonkun tuntemattoman kuolemaa.
Harmittelisin kyllä enemmän työnsä ääreen kuolleita nuoria ihmisiä kuin kalliin harrasteen parissa kuolleita.
[/quote]
On musta sairasta laittaa jonkun kuolemia harmitusjärjestykseen tuolla tavoin: työ -kallis harrastus. Kun on onnettomuudesta kuitenkin kyse. Mikä ihmeen logiikka tuossa on?
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 12:42"]
8=19 on entistä omituisempi, kylmä ihminen.
[/quote]
On siis kylmää sanoa, että apu ja ymmärtäminen pitää keskittää omaisille, yksityisyyden suojassa, ja ihmiset, joita onnettomuus ei henkilökohtaisesti koske, hillitkööt uteliaisuutensa ja halunsa fiilistellä tapahtunutta ja ottakoot itseään niskasta kiinni ja keskittykööt velvollisuuksiinsa ja elämäänsä.
[/quote]
Juup, nyt olen samaa mieltä, kuin yllä oleva kirjoittaja, 8 +19 on kylmä ja omituinen. ja lisään, että luulee olevansa parempi kuin muut.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:04"]Miksei teitä ahista Etelä-Korean laivaturma? Satoja koululaisia hukkui, sadat nuoret elämät loppuivat ennenaikaisesti,sSadat äidit ja isät, siskot ja veljet itkevät läheisiään. [/quote]
Samasta syystä kuin sulla kiinnostaa suomen tulokset jossain urheilussa enemmän kuin vaikkapa pääsiäsisaarten tulokset.
Ihmisillä kiinnostaa niiden lähellä tapahtuvat tapahtumat enemmän kuin kauempana tapahtuvat, vai onko sulle sama asia, jos sun tuntema ihminen sun asuttamalla paikkakunnalla kuolee, kuin jos vaikkapa shangaissa kuolee yksi ihminen?
Pitäisikö sun mielestä vaikka kittilässä asuvien ihmisten olla yhtä kiinnostuneita ranskalaisen pikkukylän hiihtokisan tuloksista kuin kittilän paikallisista hiihtokisoista?
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:36"]
[/quote]
On siis kylmää sanoa, että apu ja ymmärtäminen pitää keskittää omaisille, yksityisyyden suojassa, ja ihmiset, joita onnettomuus ei henkilökohtaisesti koske, hillitkööt uteliaisuutensa ja halunsa fiilistellä tapahtunutta ja ottakoot itseään niskasta kiinni ja keskittykööt velvollisuuksiinsa ja elämäänsä.
[/quote]
Juup, nyt olen samaa mieltä, kuin yllä oleva kirjoittaja, 8 +19 on kylmä ja omituinen. ja lisään, että luulee olevansa parempi kuin muut.
[/quote]
Onpa todella empaattisesti sanottu.
t. 8
Mä kans näin tosta painajaista. Siitä, että kone syöksyy alaspäin ja ne kuusi nuorta ihmistä on siellä koneen sisällä eivätkä voi tehdä mitään.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:36"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Onpa todella empaattisesti sanottu.
t. 8
[/quote]
totuudenmukaisesti lähinnä
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:53"]
Mä kans näin tosta painajaista. Siitä, että kone syöksyy alaspäin ja ne kuusi nuorta ihmistä on siellä koneen sisällä eivätkä voi tehdä mitään.
[/quote]Miks kuusi, miks ei kaikki kahdeksan?
Kaikkein pahinta tässä vieraiden ihmisten surussa vellomisessa on se, että syyllistetään niitä ihmisiä, jotka eivät koe tarpeelliseksi velloa toisten suruissa.
Minulle riittää myötäeläminen läheisten suruissa, en jaksa piehtaroida tuntemattomien ihmisten kohtalolla sikäli kun en itse pysty niihin vaikuttamaan. Minun kaltaiset ihmiset leimataan kylmiksi ja tunteettomiksi - WTF?!
Tuolla on ollut paikalla menehtyneiden omaisia katselemassa, myös lapsia jotka menettivät vanhemman.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 11:46"]
Ei ahdista hyvinvoineiden kaiken saaneiden vauraiden ihmisten kuolema, kun he kuolivat vapaaehtoisessa harrastuksessa, jonka he tiesivät vaaralliseksi. Enemmän ahdistaa niiden ihmisten kuolema, joille ei annettu vaihtoehtoa ja joiden elämässä ei ollut paljon ilonaiheita.
[/quote]
Olen samaa mieltä. En vuodata kyyneliä jos joku menehtyy ekstremelajia harrastaessa. Monet ottavat tieten tahtoen suuria riskejä vain saadakseen kiksejä. Minua ahdistaa pahoinpidellyt ja kaltoin kohdellut lapset.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:56"]
Kaikkein pahinta tässä vieraiden ihmisten surussa vellomisessa on se, että syyllistetään niitä ihmisiä, jotka eivät koe tarpeelliseksi velloa toisten suruissa.
Minulle riittää myötäeläminen läheisten suruissa, en jaksa piehtaroida tuntemattomien ihmisten kohtalolla sikäli kun en itse pysty niihin vaikuttamaan. Minun kaltaiset ihmiset leimataan kylmiksi ja tunteettomiksi - WTF?!
[/quote]
Tuskin näin. Ne joita täällä säännönmukaisesti kritisoidaan on ne, jotka itse syyllistää muita surulla "mässäilystä" ja osoittelee sormella. Ketään ei luultavasti kiinnosta, jollet itse ala ensin syyttelemään muita tai tuo omaa suhtautumistasi ainoana vaihtoehtona.Ikävää, jos muussa tapauksessa olet joutunut kohteeksi.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:56"]
[/quote]
Tuskin näin. Ne joita täällä säännönmukaisesti kritisoidaan on ne, jotka itse syyllistää muita surulla "mässäilystä" ja osoittelee sormella. Ketään ei luultavasti kiinnosta, jollet itse ala ensin syyttelemään muita tai tuo omaa suhtautumistasi ainoana vaihtoehtona.Ikävää, jos muussa tapauksessa olet joutunut kohteeksi.
[/quote]
Eiku sori "vellominen" oli sun käyttämä sana, ei mässäily.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 13:05"]Tekeekö muiden kuolemien tirkistely ja spekulointi teistä jotenkin parempia, tunteikkaampia, empaattisia ihmisiä? Siltä se nimittäin kommenteissanne kuulostaa.[/quote]
Kyllä, se on empatiaa. Millä tavoin toisten tunnekuohut tai ylipäänsä tunteet loukkaavat sinua, kun koet että nyt järkyttyneet ihmiset yrittävät päteä jakaessaan tuntemuksiaan?
[/quote]Ei tämä ole mitään empatiaa vaan pelkkää onnettomuudella mässäilyä. Kiva olla turvallisesti järkyttynyt. Lisäksi keksitään koko ajan todellisuutta dramaattisempia tarinoita mitä on ehkä tapahtunut. Ja etsitään syyllisiä jotka eivät ole muka osanneet toimia oikein tilanteessa. Aivan sama juttu kaikissa draagisissa tapauksissa.
Nytkin täällä paheksutaan että miten lentäjä jätti puttoavan koneen ja miten sieltä ei muka päästy ylös. Todennäköiset tapahtumien kulut jätetään täysin huomioimatta ja mässäilllään onnetttomuutta dramatisoimalla.
Yököttävää touhua.
[/quote]
Mun mielestä tässä ketjussa ei ole spekuloitu yli ymmärryksen onnettomuuden syistä tms. Jos olet lukenut niistä muista ketjuista, ei voi mitään. Siis jos mässäilyn vaikutelma on nyt vellomassa omassa päässäsi. Ap ilmaisi järkytyksensä, mitä on dissattu ja kritisoitu ylipäänsä ihmisten empatian kokemuksia. Mm. nro 8 ilmaisi selkeästi kuka on mielestään oikeutettu tuntemaan järkytystä jne... Mautonta.
Ei tämän onnettomuuden takia järkytystä tunteminen poissulje sitä, että kokisi järkytystä monista muista asioista. Tämänkin ap ilmaisi jossain viestissään.
ihan ihmeellistä tämä keskustelu.
Itseäni ahdistaa tällaisissa tapauksissa lähinnä se, koska alan liikaa miettimään tapauksen kulkua. Ovatkohan sisälle koneeseen jääneet tajunneet, että kohta rysähtää ja se on soronoo. Jos ovat, niin mitäköhän on mielessä viimeisinä hetkinä ollut; perhe, puoliso, lapset? Voi sitä kauhua, kun ymmärtää että elämä on pian ohi, elämä jolla olisi ollut vielä vaikka mitä annettavaa. Vai ovatko armollisesti lentokoneen mahdollisessa syöksykierteessä menettäneet tajuntansa. Tällaisia ajatuksia mielessäni aina pyörii. Rauha menehtyneille ja omaisille paljon jaksamista suruissaan.
Minua ahdistaa nyt enemmän kun ajattelen, että hyppäämiseen tarkoitettu ovi oli kiinni ja yrittivät lentäjän ovesta. Ahdistaa myös lentäjä ja se, että jos lähti ensimmäisenä niin mikä syyllisyys onkaan. Ahdistaa ne ihmsiet siellä ahtaassa tilassa.
Kyllä lentäjän on siitä ensimmäisenä lähdettävä että muut pääsee pois ne jotka ehtii.
Oletko koskaan käynyt pienkoneen ohjaamossa, ilmeisesti et. Ne ovat todella ahtaita paikkoja, yhtään ei ole ylimääräistä tilaa eikä pilotin oveta pääse pois ellei pilotti ole ensin poistunut.
Paska juttu sillä onnettomuus oli ohjausvirhe "Onnettomuuden aiheutti koneen pituusohjauksessa sattunut nokan painauma alaspäin ja siitä syntynyt syöksykierre maahan. Ohjaaja pyrki oikaisemaan nokan painaumaa tuloksetta."
Ennemmin sitä pilottia harmittaa kun mokasi ylipäätään ei se että hyppäsi koneesta ulos.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 17:06"]
Minua ahdistaa nyt enemmän kun ajattelen, että hyppäämiseen tarkoitettu ovi oli kiinni ja yrittivät lentäjän ovesta. Ahdistaa myös lentäjä ja se, että jos lähti ensimmäisenä niin mikä syyllisyys onkaan. Ahdistaa ne ihmsiet siellä ahtaassa tilassa.
[/quote]
Nyt päästäänkin kohta aasinsillalla eiliseen teemaan, miten lapsettomuus voi olla elämän suurin tragedia ja miten lapsettomien vuosikymmenien mittaista surutyötä eivät muut kunnioita, vaan kehtaavat puhua omista perheasioistaan lapsettomien kuullen. Heidän suruaan pilkataan ja väheksytään, aivan kuin nyt lentoturmasta järkyttyneiden (täysin ulkopuolisten, mutta niin empaattisten) ahistusta.