Diagnosoidaksesi muita sinun tulisi olla tietoinen hänen motiivista.
Samaan toimintaan/käytökseen on kymmeniä ellei satoja motiiveja. Miksi kuvittelet että juuri sinä osuit oikeaan?
Koska et ole ajatustenlukija, sinä todennäköisesti vertaat ja peilaat toisen ihmisen käytöstä omiin kokemuksiisi ja omaan käytökseesi. Jos toisen ihmisen motiivi on ilkeys, sinun omasi on ilkeys.
Vai etkö yksinkertaisesti ymmärrä että esim vihaan on monia syitä? Eikö sinulla itselläsi ole kapasiteettia empatiaan ja sympatiaan?
Miksi et kysy ja keskustele? Ennen kuin lyöt lukkoon toisen ihmisen motiivin?
Kuulostaa aika mielenkiinnottomalta elämältä, jos jo lähtökohtaisesti aina "tiedät kaiken" - kysymättä.
Kommentit (44)
Sivusta kirjoitti:
Älä yleistä. Pitää tuntea toinen osapuoli, että voi mitenkään ymmärtää häntä.
Sehän se tässä oli koko pointti!
Täällä näkee heiteltävän sellaisia diagnooseja, että en kyseenalaistaisi kenenkään muun kuin diagnosoijan mielenterveyttä.
Kuka edes ajattelee tai olettaa toisesta ihmisestä sellaisia asioita!?
Miksi juuri sinä aina kuvittelet muut pahoina?
Miksi ainoa vaihtoehto on että muut tekevät kaiken tahallaan?
Olen miettinyt ihan samaa! Tuntuu häkellyttävältä, miten ihmiset peilaavat aina omia motiivejaan muihin ja pitävät niitä faktoina.
Itse tahdon aina muille hyvää ja useimmiten tulkitsen ihmisten käyttäytymisen aina sen ”parhaimman” vaihtoehdon mukaan. Näen aina hyvää niissä joissa muut näkevät pahaa ja monet kerrat minut on tulkittu tällaisessa tilanteessa pahana, mikä on surullista. Ylipäätään koen, että minua tulkitaan usein väärin, mutta ihmisten on vaikea ymmärtää/myöntää ettei heidän tulkintansa ole se ainoa oikea ja monilla on eri motiivit kuin heillä itsellään.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt ihan samaa! Tuntuu häkellyttävältä, miten ihmiset peilaavat aina omia motiivejaan muihin ja pitävät niitä faktoina.
Itse tahdon aina muille hyvää ja useimmiten tulkitsen ihmisten käyttäytymisen aina sen ”parhaimman” vaihtoehdon mukaan. Näen aina hyvää niissä joissa muut näkevät pahaa ja monet kerrat minut on tulkittu tällaisessa tilanteessa pahana, mikä on surullista. Ylipäätään koen, että minua tulkitaan usein väärin, mutta ihmisten on vaikea ymmärtää/myöntää ettei heidän tulkintansa ole se ainoa oikea ja monilla on eri motiivit kuin heillä itsellään.
Aivan! Jotenkin todella surullista ja pelottavaakin minkälaisia tekoja nämä ihmiset harhoillaan oikeuttavat.
Entä jos itse tiedostaa olevansa paranoidinen, masentunut, pakkomielteinen ja ahdistunut?
Minä olen samanlainen kuin Maisa. Käytin miehiä sumeilematta taloudellisesti hyväksi ja tein kaikki samat temput mitä Maisa on tehnyt tähän mennessä. Näen jo jatkumon miten saaga etenee. Veikkaan että meillä on/oli samat motiivit Maisan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos itse tiedostaa olevansa paranoidinen, masentunut, pakkomielteinen ja ahdistunut?
Silloin on tietysti kyse sinusta itsestäsi, ei kenestäkään muusta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen samanlainen kuin Maisa. Käytin miehiä sumeilematta taloudellisesti hyväksi ja tein kaikki samat temput mitä Maisa on tehnyt tähän mennessä. Näen jo jatkumon miten saaga etenee. Veikkaan että meillä on/oli samat motiivit Maisan kanssa.
Hänenkään motiiveja sinä et voi tietää.
Lakukissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua on täällä palstalla haukuttu narsistiksi, psykopaatiksi ja autistiseksi miesvauvaksi. Joillain naisilla täällä on liikaa intohimoja mua kohtaan. Olen psykologisten tutkimusten piirissä, odotan diagnoosia ja psykoterapiaan pääsyä. -AP
Vierailija kirjoitti:
Lakukissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua on täällä palstalla haukuttu narsistiksi, psykopaatiksi ja autistiseksi miesvauvaksi. Joillain naisilla täällä on liikaa intohimoja mua kohtaan. Olen psykologisten tutkimusten piirissä, odotan diagnoosia ja psykoterapiaan pääsyä. -AP
Minä kirjoitan tällä nimimerkillä, sinä et ole minä.
Älä yritä trollata!
Ei motiiveilla ole mitään väliä. Ainoastaan teoilla on väliä. Jos käyt mun päälle mä puolustaudun. Jos hymyilet niin hymyilen takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei motiiveilla ole mitään väliä. Ainoastaan teoilla on väliä. Jos käyt mun päälle mä puolustaudun. Jos hymyilet niin hymyilen takaisin.
Jos kuvittelet tungoksessa jonkun käyvän sinun päälle, sinä käyt päälle?
Muita ei voi kontrolloida, ainoastaan itseään voi.
Tässä keskustelussa olikin kyse siitä miten jotkut pyrkivät diagnosoimaan tai muuten määrittelemään muita. Se on kontrollointia.
Vastaisiko joku kysymykseen? Miksi ajattelet muita aina ensijaisesti viallisina?
Kykenetko ottamaan vastuun itsestäsi ja omasta käytöksestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen väkivalta nyt on vähän eri asia, koska se on aina yksiselitteisesti fyysistä väkivaltaa.
Tässä puhuttiin nyt kuitenkin jokapäiväisestä vuorovaikutuksesta, siitä miten koko ajan tulkitset toisten sanomisia, tekoja ja käyttäytymistä. Voisi esittää kysymyksen, että miksi loukkaantua jostain, jota ei ole tarkoitettu loukkaavaksi? Eikö se ole silloin täysin turhaa, jos toinen on sanonut sen pelkkää hyvää tarkoittaen?
Tuollainen toisten suoraviivainen tulkitseminen on muutenkin hyvin kyseenalaista. Esimerkiksi itselläni on ns. resting bitch face ja saan usein kuulla näyttäväni myrtsiltä, kun olen vain aivan normaalisti. Onko mielestäsi oikein, että joku nyt sitten minut tavattuaan alkaa kohdella minua huonosti, kun kuvittelee että tuo perusilmeeni oli jotain henkilökohtaista nyrpeyttä häntä kohtaan? Vai olisiko parempi, etteväti ihmiset tekisi turhan pitkälle vietyjä tulkintoja vaan ymmärtäisivät, että eri käyttäytymisen taustalta voi löytyä erilaisia syitä?
Lakukissa kirjoitti:
Miksi juuri sinä aina kuvittelet muut pahoina?
Miksi ainoa vaihtoehto on että muut tekevät kaiken tahallaan?
Jos ihminen tekee tietentahtoen pahaa ympärilleen, tämä on paha. Riippumatta motiiveistaan. Ymmärtämään on aina hyvä pyrkiä ja uskoisin, että nimenomaan suomalainen luonne sellaiseen useimiten pyrkiikin, vaikka ihan kaikkea ei ole kaikkien mahdollistakaan pystyä ymmärtämään.
Oliko sinulla jokin erityinen esimerkki mielessäsi kun aloituksen kirjoitit?
Lakukissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakukissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kirjoitan tällä nimimerkillä, sinä et ole minä.
Älä yritä trollata!
Tarkoitin lainausketjun alkuperäistä postaajaa.
Huono diagnosoija tekee vain itsestään naurunalaisen. Huono mutta uskottava diagnosoija taas pilaa ihmisten maineita. Eikä se ole aina sen hyvänkään diagnosoijan asia niitä muista tehdä selän takana, etenkin jos on ilkeämielinen.
Älä yleistä. Pitää tuntea toinen osapuoli, että voi mitenkään ymmärtää häntä.