Miksi narsisti pelkää psykopaattia?
Olen vuosia seurannut tällaista kuviota. Psykopaatti kiusaa narsistia, mutta narsisti lähinnä inisee että lopeta. Kuitenkin narsisti on itse sadisti uhrilleen, joka on siis kolmas henkilö jota nämä molemmat kiusaavat. Jopa uhri uskaltaa laittaa kampoihin psykopaatille enemmän kuin narsisti.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Lukitse ne viikoksi samaan koppiin ja striimaa nettiin videota, pliis! :) Ihan parasta Big Brotheria aidoimmillaan.
Sepä se, kun harvemmin kestävät toista samankaltaista. Inhottaa nähdä ne samat piirteet niin näkyvästi jossain toisessa. Sen takiahan narsisti hakee empaatikoilta sitä mitä siltä itseltään puuttuu, mutta samalla halveksii ja vihaa niitä piirteitä kun tietää ettei koskaan tule olemaan samanlainen.
Narsisti on lopulta haavoittuvainen kyhäelmä. Tarvitsee lähteen, hovinsa, asemansa, jne. muuten pönkitetty ego lyhistyy kasaan kuin ilmapallo josta vedetty ilmat pihalle.
Psykopaatti ei välitä sellaisista asioista. Ei välttämättä edes statuksesta, joka on narsistille tärkeä asia. Psykopaatilla on erilaiset aivot, joista puuttuu niitä naruja joita narsisti voisi vedellä.
Yleensä se voittaa, jolla on vähemmän menetettävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukitse ne viikoksi samaan koppiin ja striimaa nettiin videota, pliis! :) Ihan parasta Big Brotheria aidoimmillaan.
Sepä se, kun harvemmin kestävät toista samankaltaista. Inhottaa nähdä ne samat piirteet niin näkyvästi jossain toisessa. Sen takiahan narsisti hakee empaatikoilta sitä mitä siltä itseltään puuttuu, mutta samalla halveksii ja vihaa niitä piirteitä kun tietää ettei koskaan tule olemaan samanlainen.
Kaksi narsistia ei tule toimeen keskenään, paitsi jos on tiukka hierarkia heidän välillään ja/tai hyötyvät toinen toistensa asemista jollain tavalla. Muuten se on sota ja selkäänpuukotus.
Vierailija kirjoitti:
Jos psykopaatti tietää, että selviää pienellä sanktiolla, ilman sanktiota tai on valmis ottamaan sanktion se tappaa narsistin siihen paikkaan ja homma on taputeltu. Ei siinä mitään lässyttämään jäädä.
Psykopaatti käyttää muita (hölmöjä) omiin tarkoituksiin. Luo asetelman, levittää valheita kohteestaan, saa aikaan kollektiivisen raivon kohdettaan kohtaan ja sitten vetäytyy leikistä ja antaa muiden kantaa vastuu tapahtumista ja on itse muka itse viattomuus.
Narsisti sotkeentuu itse asioihin enemmän koska kaipaa huomiota. Oli hyvää tai huonoa, niin huomiota pitää saada.
"Haluaisin olla psykopaattinarsisti. Lyömätön kombo."
Saisit useammatkin headhunterit kiinnostumaan itsestäsi. Pomoainesta...
Vierailija kirjoitti:
Narsisti tunnistaa psykopaatin ja tietää että se on rajaton.
myös narsku on rajaton
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne ole sama asia? Narsisti ja psykopaatti siis.
Ei ole. Psykopaatilla on aivoissa rakenne erilainen kuin normaalilla ja psykopatia on synnynnäistä ja ehkä perinnöllistä. Narsismi on enemmän ympäristöstä johtuvaa, vanhemmat joko laiminlyöneet tai ylistäneet pikkupolon pilalle. Psykopaatilla ei ole myöskään empatiaa, se aivojen osa puuttuu, narsistilla voi se osa olla tallella jossain määrin vaikka heikkoa sekin on ja on itsesääliä enemmän eli empatia kohdistuu itseen.
Onko aloittajalla koulutusta diagnisoida kenellekkään tuollaisia erittäin harvinaisia persoonallisuushäiriöitä? Narsisteja ja psykopaatteja on korkeintaan 2% väestöstä joten on kummallista kuinka kaikki palstamammat yms somekirjoittelijat tuntevat useita tuollaisia henkilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatti käyttää muita (hölmöjä) omiin tarkoituksiin. Luo asetelman, levittää valheita kohteestaan, saa aikaan kollektiivisen raivon kohdettaan kohtaan ja sitten vetäytyy leikistä ja antaa muiden kantaa vastuu tapahtumista ja on itse muka itse viattomuus.
Narsisti sotkeentuu itse asioihin enemmän koska kaipaa huomiota. Oli hyvää tai huonoa, niin huomiota pitää saada.
Kyllä narsisti tekee molempia.
Lukekaapa tämä Paulin tarina, on kuin omasta elämästäni. Olen kylläkin nainen.
https://uusiterveys.fi/nainenkin-voi-olla-narsisti-paulin-pysayttava-ta…
Vierailija kirjoitti:
Narsisti on lopulta haavoittuvainen kyhäelmä. Tarvitsee lähteen, hovinsa, asemansa, jne. muuten pönkitetty ego lyhistyy kasaan kuin ilmapallo josta vedetty ilmat pihalle.
Psykopaatti ei välitä sellaisista asioista. Ei välttämättä edes statuksesta, joka on narsistille tärkeä asia. Psykopaatilla on erilaiset aivot, joista puuttuu niitä naruja joita narsisti voisi vedellä.
Yleensä se voittaa, jolla on vähemmän menetettävää.
Psykopaatti on vähän, kuin turboahdettu versio narsistisen persoonallisuushäiriön vaikeimmista muodoista sillä lisällä, että siinä on myös runsaasti sosiopaatin piirteitä.
Psykopaatilla on hovi, kuten narsistilla ja psykopaatin omanarvontunto on rautaa. Hänen kanssaan ei saa olla erimieltä, tai muuten hovi osoittaa eri mieltä olevan välittömästi narsistiksi, tai vähintäänkin erittäin ongelmalliseksi ja vajaaälyiseksi ihmiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Muita muka asiantuntevasti diagnosoivilla on kaikista suurimmat luulot itsestään.
Aina yhtä upeeta seurattavaa. Jännä muuten miten toisilla on ihan kauheesti narsisteja lähipiirissään. Työpaikalla, perheessä, naapurina. Sit onkin jatkuva valitus miten hirveetä on kun se ja tää narsisti toimii väärin. En tiiä. Ehkä joku tilastollinen vääristymä tuo joidenkin luo pelkkiä narsisteja?
Vierailija kirjoitti:
Kaksi narsistia ei tule toimeen keskenään, paitsi jos on tiukka hierarkia heidän välillään ja/tai hyötyvät toinen toistensa asemista jollain tavalla. Muuten se on sota ja selkäänpuukotus.
Olen tällaisen tilanteen kohdannut joskus ammattikorkeakoulussa, että siellä oli kaksi narsistisen persoonallisuushäiriön omaavaa alfaurosta. Nämä kuin hiljaisesta sopimuksesta jakoivat reviirinsä ja hovinsa. He kummasti välttelivät toisiaan. He eivät astuneet toistensa varpaille, mutta eivät toisaalta myös tehneet keskenään tuttavuutta.
Käytännössä se homma meni siellä niin, että jokainen nuori mies kuului jomman kumman narsistin kaveripiiriin, mutta nämä kaveripiirit olivat selvästi jakautuneet erilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne ole sama asia? Narsisti ja psykopaatti siis.
Ei ole. Psykopaatilla on aivoissa rakenne erilainen kuin normaalilla ja psykopatia on synnynnäistä ja ehkä perinnöllistä. Narsismi on enemmän ympäristöstä johtuvaa, vanhemmat joko laiminlyöneet tai ylistäneet pikkupolon pilalle. Psykopaatilla ei ole myöskään empatiaa, se aivojen osa puuttuu, narsistilla voi se osa olla tallella jossain määrin vaikka heikkoa sekin on ja on itsesääliä enemmän eli empatia kohdistuu itseen.
Miten sosiopaatti sitten eroaa näistä? Oon pohtinut pitkään mikähän on yhdellä ihmisellä pielessä päässään, vaikka ei sillä nyt sinänsä merkitystä ole löydänkö oikean nimityksen. Koetan pysytellä erossa, valitettavasti vuosienkin jälkeen yhä koettaa ajoittain saada yhteyttä. En oo aivan varma onko empatiakykyä. Joskus tuntuu että saattais vaikka ollakin, mutta voi kai se olla näyteltyä. En viitsi avata toimintaansa tässä, mutta ei ole kyse enää mistään normaalista hankalasta ihmisestä, tai pienestä pahan puhumisesta selän takana. Jos on diagnosoitu, ei ole tunnustanut.