Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Oikomishoidosta: uskonko lääkäriä?

Vierailija
20.04.2014 |

Tytöllä 13v on ylipurenta joka aiheuttaa vain kosmeettista haittaa. Hammaslääkäri teki hoitosuunnitelman ja sanoi että poistaa neloshampaat molemmin puolin että tulee tilaa tasoittaa etuhampaat siistiin riviin. 

Minusta tuntuu kauhealta vetää pois kaksi tervettä hammasta. 

Onko kokemuksia? Muille tehty sama? Uskonko lääkäriä vai mennäänkö yksityiselle toiseen arvioon? Hampaiden poisvetäminen on kuitenkin peruuttamaton juttu... arveluttaa...  :(

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

usko lääkäriä! pelkästään kosmeettisista syistä ei kunnallisella puolella vedetä hampaita. ja vaikka olisikin kosmeettisista syistä, niin antaisin mennä. itsellä on hyvät hampaat, mutta kun on kuunnellut niitä joilla on vinot hampaat ja sitä kärsimystä koko elämä.

Vierailija
2/30 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tehtiin 15vuotiaana sama operaatio. Hampaiden repimisestä ei jäänyt minkäänlaisia muistikuvia, mutta se kun hammasriviä kurottiin rautoja kiristämällä umpeen, oli todella kivuliasta. Nykyisin siisti hammasrivistö. Olen tyytyväinen, koska mielestäni ylipurenta näytti kamalalta sivusta katsottuna ja nyt profiili kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tehtiin 15vuotiaana sama operaatio. Hampaiden repimisestä ei jäänyt minkäänlaisia muistikuvia, mutta se kun hammasriviä kurottiin rautoja kiristämällä umpeen, oli todella kivuliasta. Nykyisin siisti hammasrivistö. Olen tyytyväinen, koska mielestäni ylipurenta näytti kamalalta sivusta katsottuna ja nyt profiili kunnossa.

Vierailija
4/30 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidemmän päälle voi tulla muutakin kuin kosmeettista haittaa, leukasärkyjä tms. Itselläni on poistettu 17-vuotiaana 1 hammas alhaalta keskeltä. N. 2 vuotta oli telaketjuraudat sitten alhaalla suoristamassa rivin, olivat tosi pienet raudat eivät näkyneet juurikaan ulospäin. Ainoa "vika" minkä muista poistosta tulleen oli se, että hampaat olivat pari vuotta jotenkin heikomman oloiset kuin ennen, oli pakko lopettaa kynsien pureskelu :).

Nyt yli 30veenä olen sitä mieltä, että olisivat suoraan voineet ottaa sen 2 hammasta, nyt on taas tosi ahtaalla tuo alarivi.

Vierailija
5/30 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanaiset! 

Itselläni on myös sama ulostyöntyvä yläleuka, silloin aikanaan kasarilla olin niskavedossa vuosia eikä tulos ole hääppöinen vaikken siitä kärsikään. 

Hampaiden vetäminen on minulle sellainen selittämätön pelko vaan...  

ap

Vierailija
6/30 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole poistettu hampaita koskaan, mutta oikomishoidot olivat pitkään, n. 10v. Siihen sisältyi kaikki niskavedot, kiskot, kuminauhat leukojen välille yms.. ja nyt on enää pieni pätkä titaanilankaa hampaiden sisäreunalla ylhäällä. Olen tällä hetkellä 17v. Kun minulta irtosi alaleuan sisälanka kokonaan, hampaat vääntyivät lähes alkuperäiseen muotoon, aivan ristiin rastiin. Nyt yläleuan lanka, joka oli kiinni neljässä etummaisessa hampaassa, enää vain kolmessa, on irtoamassa ja pelottaa ajatus siitä, että jos yläleuan etuhampaille käykin samoin kuin alaleuan. Kosmeettisia ongelmia.. Tällä hetkellä mietin, että pitäisikö hampaita repiä, jottei yläetuhampaatkin menisi aivan solmuun..

Vierailija
7/30 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on poistettu juuri nuo hampaat sillä kaikki eivät muuten olisi mahtuneet siististi suuhun. Stten suoristettiin koko rivistö. Tuota poistoa ei huomaa mitenkään, hyvin äkkiä rakokin kuroutui umpeen oikomisessa. 

Vierailija
8/30 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saisi kunnalliselta raudat? Itsellä kiertymää mutta ei kuulemma laita. Kärsin rumista hampaista todella. Mitä pitäisi keksiä särkyjä tms. että saisi? Olen alle 18.

Vierailija
9/30 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sinuna kysyisin mielipiteen vielä oikomishoitoihin erikoistuneelta toiselta hammaslääkäriltä. Vie tyttäresi käväisemään yksityisellä.

Vierailija
10/30 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelosten poisto on ihan perustoimenpide oikomishoitojen aikana, niin kunnallisella kuin yksityiselläkin puolella. Yksityisellä joudut toki maksamaan konsultaatiosta koko hoitosuunnitelman hinnan, ei se oikoja siihe muuten voi sanoa juuta tai jaata. Ota siis mukaan kunnalla otetut rtg:t ja kipsimallit, niin pääset yksityisellä halvemmalla. Jonkun 150 euroa se varmaan silti maksaa. Ilman röntgeneitä ja kipsimalleja on ihan turha mennä sinne toiseen konsultaatioon.

Vierailija
11/30 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pieni suu, mutta leveät hampaat, ja hammaslääkäri sanoi että niin isoon operaatioon ei lähdetä että hampaista jotain poistettaisiin. Mä menisin varmuuden vuoksi kuulemaan toisen arvion ennen oikomishoitopäätöksiä, ihan vain varmuuden vuoksi!

Vierailija
12/30 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös ylipurenta, joka oli lapsena tosiaan vain kosmeettinen haitta, mutta parikymppisenä alkoi leukaniveliin tulla vaivoja, samoin kärsin jatkuvista päänsäryistä. Syynä oli huono purenta. Hampaani oiottiin aikuisena, mutta silloin hoito vaati myös leikkauksen, jossa alaleuka leikattiin kahdesta kohtaa poikki ja siirrettiin eteenpäin. Suosittelisin kyllä siis oikomaan hampaat lapsena tai nuorena mikäli mahdollista, erityisesti jos purenta on merkittävän huono, vaikka vaivoja ei vielä silloin olisi. Minulla on kuitenkin nyt pysyvä haitta leukanivelissä, alentunut tunto leuassa ja kroonista kipua niskassa. Kyllä näiden vaivojen kanssa elää, mutta parempihan se olisi ilman. :)

Vierailija
13/30 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö täyttää kohta 14-vee ja oikomahoidossa ollaan oltu jo muutama vuosi (yksityisellä). Tähän liittyen on poistettu kaksi rautahammasta, koska yläleuassa ei yksinkertaisesti ole tilaa kaikille hampaille. En muista onko poistettu neloset vai mitkä, mutta ei nelonen kuulosta pahalta. Ne takana olevat hampaat tulevat sitten eteenpäin.

Mieheltäni on poistettu alaleuasta toinen ykköshampaista. Se jos mikä näyttää hassulta, kun kulmahampaiden välissä on vain kolme hammasta! Onneksi nykyisin ei tuollaisia hölmöyksiä tehdä, vaan hampaat hoidetaan fiksummin.

Sitä ihmettelen, että vasta nyt olette aloittamassa oikomahoitoa! Minusta olette pahasti myöhässä.

Vierailija
14/30 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on muutenkin outo, "vain kosmeettinen haitta". Kunnallisella puolella ei hoideta kosmeettisia haittoja. Äidillä ei taida nyt oiekin oll akäsitystä vaivan todellisesta luonteesta, joten senkin vuoksi käynti yksityisellä on paikallan, vaikka tuomio on varmasti sama, neloset pois.

Lapsuudessa ylipurenta onkin kosmeettinen haitta, mutta ei enää myöhemmin, se pitää ehdottomasti hoitaa nyt, kun kasvua on vielä odotettavissa. Ihmetyttää vaan miksi nyt, hoitoja irrotettavilla kojeilla olisi pitänyt tehdä jo aikaisemminkin leuan kasvun ohjaamiseksi oikeaan suuntaan ja viimeistellä homma kiinteillä kojeilla siinä 12 vuoden kieppeillä.

Vierailija
15/30 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta myös vedetty lapsena 4 rautahammasta. Nyt siisti hammasrivistö. Sattui muistaakseni aika paljon,mutta kyllä kannatti.

Vierailija
16/30 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ahtautta myös, mutta hampaita ei voitu poistaa, sillä purenta oli niin syvä, ettei onnistunut (muistaakseni syynä se, että alahampaat olisivat poiston seurauksena mahdollisesti osuneet kitalakeen). Eli mun kohdalla tehtiin niin, että pidin niskavetoa muutaman vuoden öisin, jotta saatiin tilaa, jonka jälkeen vasta päästiin oikeasti oikomaan (eli laitettiin telaketjut ylös). Poistaminen siis huomattavasti nopeampi vaihtoehto :)

Vierailija
17/30 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on otettu sekä ylhäältä että alhaalta kaksi rautahammasta pois ja raudoilla vedetty välit umpeen. Itselläni syynä pienet leuat, pieni suu ja hampaat tuli siitä syystä päällekkäin. Ei ollut kamalaa ja olen iloinen, että nyt minulla on kauniit ja tasaiset hampaat :)

Vierailija
18/30 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne myös + alhaalta 2 kanssa revitty. Kesti todella kauan umpeutua ja otettiin kesken pois kun oli niin pienet välit. Alkutilanteeseen nähden siistit muttei täydelliset.

Olihan se inhottavaa, kivuliasta ja kesti pitkään.. mutt oli jokaisen päivän arvoinen.

Vierailija
19/30 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

multakin poistettu, muistaakseni juuri nuo molemmat neloset, kun ala-asteella alkoi oikominen. en tosin muista syytä, jotenkin vinot hampaat minulla oli.  ei huomaa ollenkaan että hampaita puuttuu. Nykyään oiotaan kaikki, joten jos tyttäreltäsi ei oikaista, hän on hassuine purentoineen kummajainen, kun muilla on siistit rivit. 

Vierailija
20/30 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ikinä suostuisi moiseen pelkästään kosmeettisesta syystä. 

"Nykyään oiotaan kaikki, joten jos tyttäreltäsi ei oikaista, hän on hassuine purentoineen kummajainen, kun muilla on siistit rivit. "

Ei todellakaan oiota kaikkia, julkisella puolella ei useimmilla paikkakunnilla edes tehdä pelkästään kosmeettisia oikomisia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän