Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoäidin käytös lapsen 5v synttäreillä

Vierailija
20.04.2014 |

Tänään oli sukulaissynttärit meidän 5v lapselle. Isoäiti (oma äitini) ei yleensäkään noteeraa lahjatoiveita kenellekään ja on aina ollut hankala äiti ainoalle lapselleen eli minulle (takertuva, narsistinen, "kyllä minä sinuna tekisin niin että...", "sinuna olisin niin viisas, että...", puuttuu vaatteisiini, ulkonäkööni, haukkui tulevan mieheni lyttyyn seurustelun alkuaikoina, tunkee uskonnollisuuttaan meille ja pitää meitä huonoina kasvattajina näin muutamia mainitakseni).

Isoäiti kertoi etukäteen ostaneensa sairaalan (alennusmyynnistä) pojalleni. Kysyin edellisista kerroista viisastuneena, että eihän tälläkin kertaa ole kyseessä joku tyttöjen lelu (hänellä on tapana ostella alennuksesta mitä sattuu miettimättä lainkaan lahjan saajaa), koska en voi estää lapsen pettynyttä reaktiota. Mummon vastaus oli, että pojan on aika oppia leikkimään muillakin leluilla kuin vain niillä mieleisillään aiheilla. No, tänään sitten paketista paljastui vaaleanpunainen selvästi tytyöille suunnattu sairaala minivauvoille. Onneksi oli muitakin paketteja avattavana muilta vierailta ja meiltä perheeltä, joten poika kiitti nätisti ja siirtyi seuraavaan lahjaan. Lahjojen avaamisen jälkeen mummi yritti moneen kertaa tyrkyttää tätä sairaalaa, että avaa se ym. Poika leikki innoissaan näillä muilla lahjoillaan eikä oikein jaksanut innostua. Lopulta varmaan kymmenennen tyrkytyksen tuloksena poika sanoi, että en mä nyt leiki sillä, kun se on ihan tyttöjen lelu (en sanonut mitään mutta olin samaa mieltä). Mummo selvästi oli pettynyt. Yritti vielä moneen kertaa tyrkyttää ja motkotti minulle, että en ole opettanut poikaa kohteliaaksi ja että lapsen PITÄÄ leikkiä muillakin leluilla kuin vain niillä oman mielen kiinnon kohteilla. Sanoin, että en ala lasta pakottamaan leikkimään jollakin, mikä ei kiinnosta (olen selvästi tympääntynyt näihin jouluina ja synttäreillä toistuviin tapahtumiin), koska leikki lähtee lapsen mielikuvituksesta ja siitä mikä lasta kiinnostaa. Äitini sitten suuttui niin, että laittoi lahjansa takaisin kassiin. Lapset ei tätä juurikaan noteeranneet. Lopun vierailun mummo mökötti lapselle ja kun mökötyksen päätteeksi pyysi lasta antamaan halin, ei lapsi suostunut, joten taas minua sätittiin huonosta kasvatuksesta. Vierailun lopuksi äitini nykyinen aviomies (ei oma isäni siis) haki tuon lelun kassista ja antoi sen nuoremmalle tytöllemme sanoen, että sinä voit sitten varmaan leikkiä tällä. Tyttö otti lelun ihan mielellään vastaan. Lopuksi toki poikani kävi vielä halaamassa isoäitinsä ennen lähtöä.

Itseäni otti niin päähän. Miksi väkisin ostaa vain "joku" lelu välittämättä tippaakaan siitä, tuleeko se olemaan mieluinen. Opetusmielessä hän ostaa aina jotain, mitä ei ole toivottu. Eli jos toiveena on Lego, sitä ei ainakaan osteta tai jos toiveena on roska-auto niin se ei ainakaan ole paketissa tai jos kertoo, että lapsi tykkää rakentelujutuista niin tuodaan lääkärilelu tms. Sitten voidaan ollaan marttyyriä, kun lapsi ei tykkää saamastaan lahjasta ja joka kerta pettyy. Sitten pettyy isoäiti lapsen käytökseen. Itsehän hän kaivaa verta nenästään, kun tahallaan ostaa jotain (ja vielä vaaleanpunaisen), mistä lapsi ei ole tippaakaan kiinnostunut.

En tarkoita tässä sitä, että pitää ostaa kuu taivaalta ja mahd. kallista. Mutta miksi sitä samaa rahamäärää tai vaikka vähemmän ei voi käyttää siihen toiveeseen. Tai jättäisi lahjan tuomatta kokonaan, sitäkään lapsi ei noteeraisi, koska vieraita on monta. Miksi pitää ostaa mitä sattuu, joka kerta. Ja miksi sitten on oikeus pettyä toisen reaktioon.

Itsellä meni osa juhlamielestä, kun sai olla sättimisen kohteena ja puolustaa lasta. Otti päähän ja lujaa. Ei toki maailman suurin murhe. Omassa lapsuudessani en koskaan saanut toivomaani asiaa ja sama jatkuu näköjään lapsenlapsilla. En ymmärrä, miksi mieluummin heittää rahat hukkaan (lelu jää käyttämättä) kuin edes pikkuisen miettisi kenelle lahjan ostaa.

Tulipas paasaus. Muita samanlaisia isovanhempia/sukulaisia omaavia?

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi lapsi, olisin kiitollinen vaikka mummon tuomista rikkinäisistä villasukista. Lapsettomana ihmettelen näitä ketjuja, että tällaisekso ihmiset muuttuvat, kun saavat lapsia Vaativia, valittavia ja kiukuttelevia.

Ja sitten kehdataan meille lapsettomille sanoa, että luonto tietää, te ettet ansaitsekaan lasta.

Mutta onko ap ansainnut lapsiaan, kun jaksaa sivukaupalla haukkua mummoa, joka ei tuo hänelle mieleisiä lahjoja.

Vierailija
62/64 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

61:n kommentti nyt voi tulla mistä hyvänsä. Miten lapsettomuuskeskustelijakin löysi tiensä tänne. Kyse ei varmaankaan ollut pelkästään niistä ei-mieluisista lahjosita, vai edes luitko koko ketjua läpi. Kysehän on mummon manipuloinnista ja käyttäytymisesta, kun lapsi ei reagoi mummon haluamalla tavalla ja mummo saa marttyyrikohtauksen. On ollut mummon käyttäytymistapa jo ennen lapsia ja sama siirtymässä lapsia kohtaan.

Tahattomasti lapseton nyt voi vetäistä herneen nenään mistä tahansa lapsiperheen asiasta: lapsia saanut ei saa valittaa väsymyksesta, sairastelukierteestä, huonosta parisuhteesta, rahan tiukkuudesta tms. Vain lapseton saa valittaa ja jos lapseton joskus saisi lapsen, ei hän ikinä enää valittaisi mistään ja kaikki ihmissuhdekiemurat olisi pois pyyhkäisty...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isovanhemmat ostaa lapselle liian pieniä vaatteita ja sellaisia, mitä jo on. Esim. nyt on kolme kevättakkia samaa kokoa. Itse ostin ensimmäisen, kun lapsella ei ollut. Sitten isovanhemmat ostivat pari lisää...

Ostaisivat tarpeellisia, sopivia asioita. Ja kommunikaatio pelaa siinä mielessä, että kyllä tiesivät että lapsella on takki ja mikä on oikea koko. Ostavat kuitenkin tarpeetonta. Ja tykkäävät huonoa, jos sanon että ei tarvita takkeja nyt tai jos jotain jää käyttämättä. Nyt jää sitten käyttämättä se itse ostamani takki. Ja sen ostin ajoissa, kun sitä jo tarvittiin. Ne muut takit tulivat nyt vasta. Ollaan oltu jo pari päivää ulkona ilman takkia...

Vierailija
64/64 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut muita vastauksia, mutta en enää kutsuisi koko ihmistä synttäreille. Jos hän on päässyt käyttäytymään törkeästi sinua kohtaan, äitisi kun on, niin miksi et itse antaisi omalle lapsellesi parempia ihmissuhteita. Ei sillä ole merkitystä, mitä sukua on, ole onnellinen, ettei hänellä ole mitään oikeuksia lapseesi. Lähipiiristäni tiedän, että marttyyreja kehittyy juuri niin, että yritetään olla kohteliaita ja sietää toisilta huonosta käytöstä, koska ovat sukua tms. ja kun ei vuosikymmeniä jakseta, aletaan käyttäytyä marttyyrimaisesti "ei minua kukaan ole ikinä ymmärtänyt". Ota vastuu lapsesi kasvatuksesta ja häädä äitisi mahdollisimman kauas. Menetät silloin tietysti syntipukin (en sano tätä pahalla; ihmiset vain ovat inhimillisiä ja usein on helpompaa, kun on joku jota sättiä ja vihata), mutta ennen pitkää elämäsi on huomattavasti mukavampaa. Lapsesikin voi nauttia synttäreistään. Ei kaikkia ihmisiä kannata edes yrittää ymmärtää, ei se heitä paranna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän