Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä muovipussien vastustajat käyttävät roskapusseina?

Vierailija
20.04.2014 |

Viime aikoina on ollut paljon esillä, että muovipussien käyttöä pitäisi radikaalisti vähentää. Ok, niin varmasti pitäisikin ja toki "turhasta" muovista tulee luopua.

Itselläni kuitenkin ainakin kaupasta kulkeutuvat muovipussit toimivat sitten roskapusseina. Herääkin kysymys, mitä sellaiset ihmiset, jotka eivät käytä lainkaan muovipusseja, käyttävät sitten roskapusseina? Ostavat kaupasta erikseen rullan roskapusseja?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vastustaja, mutta vihaan turhaa muovipussien käyttöä, esim juuri sitä että jokainen hedelmä ja purkki pitää pakata omiin pusseihinsa.

Toki itse asun yksin, joten roskaa ei tule niin paljon kuin lapsiperheessä. Siihenkin voi silti vaikuttaa omilla ostopäätöksillä, eineksistä kertyy hirveät määrät roskaa. Isommat pussit säästän muovijätteelle. Sekajäte taas menee hedelmäpussiin, koska sitä tulee niin vähän.

Hedelmäpussien lisäksi vaatekaupoista kertyy paljon muovipusseja roskapusseiksi, jopa yli oman tarpeen, vaikken juurikaan shoppaile. Biopusseina käytän yleensä paperisia pusseja, joskus kaupan erillistä rullabiopussia.

Vierailija
42/65 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pestäviä, itse tehtyjä kankaisia roskapusseja. Tyhjennän niistä roskat isoon roskikseen, tuon pussin takaisin sisälle ja pesen. Helppoa! Olen tehnyt kivoista kuoseista näitä pusseja. Ovat ilo myös silmälle. Myös vessapaperit olen korvannut pestävillä räteillä.

Voi kauheeta miten epäekologista. Kangasta! Minä olen virkannut kalastajalangasta sipulipussiteniikalla mutta kaikenlaisia kokoja: vaippaverkko, jätekasdiverkko ja valtava jätesäkkiverkko. Myös olen virkannut vessapatalaput perseen pyyhkimiseen. Mitä,enemmän niitä käyttää ja pesee sen pehmeämmäksi ne tulee. Ja on kuulkaa ekologista. Seuraavaksi meillä siirrytään paskatikkuihin, joita olen vuollut koko kesän ensi talvea varten. Voihan niitäkin pestä. Palasaippualla . Itse tehdyllä.

🤥

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lajitellaan bio, metalli, lasi, pahvi ja paperi. Sekäjätettä tulee meidän 3 hlö perheeltä ehkä 1 hedelmäpussillinen 2-4 viikon aikana. Hedelmäpusseja tulee aina jonkun verran kun en esimerkiksi perunoita pakkaa kestopusseihin, ja hyödynnän roskapusseina myös vessapaperipakkaukset yms. Muoviroskia pakkaan myös isompiin suljettaviin muovipakkauksiin. Varalta on rullamuovipusseja, ne ovat ohuempia kuin kaupan kassit eli muovia kuluu niiden vlamistuksessa vähemmän.

Vierailija
44/65 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisijaisesti roskat pakataan johonkin vanhaan pakkaukseen; vessapaperi- tai talouspaperipakkaus, kissanhiekkasäkki, kissan- tai koiranruokasäkki, joku muu isohko pakkausmuovi. Muropakettikin käy. Toissijaisesti kaupoista kotiin kulkeutuviin ilmaisiin muovikasseihin.

Kolmannella sijalla on sitten kaupasta ostettu roskapussirulla. Tällaiseen pussiin tyhjään kissanhiekkalaatikot, sillä näissä pusseissa ei ole reikää mistä hiekat pääsisi valumaan pussista pois matkalla vessasta roskalaatikolle. Monissa muissa pusseissa on usein jossain kohtaa reikä, valitettavasti.

Vierailija
45/65 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa hipeistä käyttää Bangladeshissa lapsityövoimalla teetettyä puuvillakassia. On se niin helvetin ekologista ja eettistä, että.

Mieluummin bangladeshilaiset kärsii, kuin koko luonto. Kyllä ihminen on ensimmäinen, joka saa kärsiä, sitä paitsi nämä puuvillakasseja ompelevat pikkutytöt saavat työstään palkkaa.

Vierailija
46/65 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku niin kaheli että käyttää kaupan paksumuovisia ostoskasseja roskapusseina? Roskapusseiksi tarkotetuissa pusseissa on vain murto-osa siitä muovimäärästä mitä kauppakassissa ja onhan ne rullapussit tietty paljon halvempiakin. Ja jos joku on törmännyt huonolaatuiseen heti hajoavaan roskapussiin niin kannattaa vaihtaa merkkiä.

Vierailija
47/65 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:35"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:47"]

Minulla on pestäviä, itse tehtyjä kankaisia roskapusseja. Tyhjennän niistä roskat isoon roskikseen, tuon pussin takaisin sisälle ja pesen. Helppoa! Olen tehnyt kivoista kuoseista näitä pusseja. Ovat ilo myös silmälle. Myös vessapaperit olen korvannut pestävillä räteillä.

Voi herranjumala! Mikä roskafirma tuollaisen hyväksyy??? Meillä ei saa laittaa edes isoamuovinpalaa esim. jonkun ostetun huonekalun ympärillä olutta suojamuovia roska-astiaan niin että se ei ole muovipussissa.

Täh? Ei täällä roskakuski analysoi roskiksen sisältöä, sen kun kippaa autoon. Se on asiakkaan oma asia jos haluaa laittaa roskat ilman pussia roskikseen, sitten sitä saa pestä useammin. Pirkanmaa ja L&T:ltä olemme ostaneet tyhjennyspalvelun.

Kyllä täällä meilläpäin Lassila&Tikanoja nimenomaan vaatii, että roskat ovat suljetuissa pusseissa.

Meilläkin L&T, eikä todellakaan vaadi tuollaista.

Vierailija
48/65 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyy biohajoavia roskapusseja rullalla, halvemmaksi tosiaan tulee ostaa koko rulla kuin yksittäisiä  biohajoavia muovipusseja. Tavallinen muovipussi maatuu suorassa auringonvalossa 4-8 vuodessa, ei suorassa auringonvalossa maantuminen kestää jopa 500 vuotta! Biohajoaava maatuu parissa kuukaudessa.

Biohajoava muovipussi ei maadu. Se menee vaan pieniksi palasiksi.

Vierailija
49/65 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaatopaikat ovat poistumassa pois käytöstä. Nykyään sekajätteet poltetaan energiaksi lähes koko maassa.

Vierailija
50/65 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jätteiden polttaminen siis tarkoittaa sitä, että muovipussit palavat, eivät päädy mikromuoveina vesistöihin.

Kaatopaikalle menevässä jätteessä ei tulisi käyttää biohajoavaa pussia, koska pussi ei hajoa hapettomassa kaatopaikan penkassa, vaan aiheuttaa metaanipäästöjä.

Vierailija
51/65 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyy biohajoavia roskapusseja rullalla, halvemmaksi tosiaan tulee ostaa koko rulla kuin yksittäisiä  biohajoavia muovipusseja. Tavallinen muovipussi maatuu suorassa auringonvalossa 4-8 vuodessa, ei suorassa auringonvalossa maantuminen kestää jopa 500 vuotta! Biohajoaava maatuu parissa kuukaudessa.

Mitä hyötyä biohajoavuudesta on poltettavaksi menevän sekajätteen kuljettamisessa jätekatokseen? Eikös tuossa ole suuri vaara että biohajoava jätepussisi hajoaa jo keittiön jäteämpärissä tai viimeistään matkalla roskakatokseen?

Vierailija
52/65 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan rullan jätepusseja, mutta nyt olen alkanut hyödyntämään kaikki pussimaiset muovikääreetkin, kuten vessapaperikääre. Joskus kun tilaan netin kautta jotain, tuote saattaa tulla muovikääreessä, joka käy hyvin roskapussiksi. Tuntuu tyhmältä ostaa kauppareissulla yksittäisiä muovipusseja joissa kantaa ruoka kotiin, käytän kangaskasseja. Vaatekaupoissakin yleensä jo muistan kieltäytyä muovipusseista. Viimeksi Stockalla ärsytti kun jouduin maksamaan kassista, ei ollut tarpeeksi isoa omaa mukana.

Vierailija
53/65 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis taas aloin googlaaman kuvia roskasaarista jotka kelluvat valtamerillä... Järkkyä kyllä tämä nykyajan roskan/muovin määrää! Tiedän että jokainen pystyy pienillä valinnoilla vähentämään jätteiden syntyä, mutta välillä tuntuu että yksilökohtaiset valinnat eivät kyllä pitkälle kanna... Muovista ei millään pääse eroon, esim. kirsikkatomaatit myydään muovirasioissa, vielä läpinäkyvän muoviin pakattuna... Mitä järkeä? Kauhistuttaa ajatella miten paljon muovia lilluu tuolla merissä...

http://haltonrecycles.files.wordpress.com/2012/01/trash-vortex3.gif

http://www.triliumhealth.com/images/topstory/Garbage-island-turtle.jpg

http://images2.cafemom.com/images/user/gallery/post_1611095_1243707878_med.jpg?imageId=14961531

http://vistagrandeelementary.net/studentweblog/wp-content/uploads/webmaster/images/albatross-chicks-plastic-1.jpg

Mutta tuolla valtamerten roskamäärällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa ostanko rullittain varta vasten roskapusseiksi valmistettuja muovipusseja vai vienkö jätteet roskikseen samassa muovipussissa jolla kuljetin ne kaupasta kotiin. Kaikki jätesäiliöön heitetty poltetaan energiaksi.

Siinä olen samaa mieltä että muoviroskaa kertyy järkyttävät määrät ja roskapussin sisältö onkin suurelta osin muovia.

Vierailija
54/65 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:47"]

Voi herranjumala! Mikä roskafirma tuollaisen hyväksyy??? Meillä ei saa laittaa edes isoamuovinpalaa esim. jonkun ostetun huonekalun ympärillä olutta suojamuovia roska-astiaan niin että se ei ole muovipussissa.

Täh? Ei täällä roskakuski analysoi roskiksen sisältöä, sen kun kippaa autoon. Se on asiakkaan oma asia jos haluaa laittaa roskat ilman pussia roskikseen, sitten sitä saa pestä useammin. Pirkanmaa ja L&T:ltä olemme ostaneet tyhjennyspalvelun.

Kyllä meillä ainakin Lassila-Tikanpojan ohjeissa käsketään pussittamaan roskat ennen säilöön heittämistä.

Vierailija
55/65 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taiteilen biojäteastiaan sanomalehdestä pussin. Sekajätteille on roskapussirulla. Kauppaan otan aina kassit mukaan.

Saako biojätteeseen laittaa sanomalehteä muka?,siinähän on mustetta ja muita myrkkyjä ja niittejäkin voi olla

Vierailija
56/65 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätän biojätteet, muovit, lasit, metallit, pahvit ja paperit. Sekajätettä tulee lopulta niin vähän, että käytän milloin mitäkin: leipäpusseja, wc-paperipakkauksen pusseja, sipsipusseja tai mitä pusseja nyt joskus tulee kaupasta, esim. apteekin pusseja.

Joskus jos unohdan kangaskassit kun käyn kaupassa, otan paperipussin ja käytän sit sitä roskapussina.

Vierailija
57/65 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. Kenia on kieltänyt muovipussit kokonaan.

Vierailija
58/65 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taiteilen biojäteastiaan sanomalehdestä pussin. Sekajätteille on roskapussirulla. Kauppaan otan aina kassit mukaan.

Saako biojätteeseen laittaa sanomalehteä muka?,siinähän on mustetta ja muita myrkkyjä ja niittejäkin voi olla

Kyllä pieniä määriä voi laittaa. Niiteistä ei tietääkseni ole haittaa, ei myöskään teepussien niiteistä. 

Vierailija
59/65 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpön pöpön, tunnen vaikka kuinka monia, jotka ompelevat kassinsa itse, niin minäkin.

Vierailija
60/65 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpön pöpön, tunnen vaikka kuinka monia, jotka ompelevat kassinsa itse, niin minäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme