Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä muovipussien vastustajat käyttävät roskapusseina?

Vierailija
20.04.2014 |

Viime aikoina on ollut paljon esillä, että muovipussien käyttöä pitäisi radikaalisti vähentää. Ok, niin varmasti pitäisikin ja toki "turhasta" muovista tulee luopua.

Itselläni kuitenkin ainakin kaupasta kulkeutuvat muovipussit toimivat sitten roskapusseina. Herääkin kysymys, mitä sellaiset ihmiset, jotka eivät käytä lainkaan muovipusseja, käyttävät sitten roskapusseina? Ostavat kaupasta erikseen rullan roskapusseja?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:45"]

Kaupassa pärjäisin toki ilman muovipusseja, mutta miksi ihmeessä kuljettaa jotain kangaskassia mukanaan ja ostaa rullallinen pusseja erikseen. Tuolla joku esitti syyksi, että rullassa olevat ovat ohuempia ja käytetty vähemmän muovia, onkohan näin?

ap

[/quote]

On. Lisäksi kangaskassit ovat ostosten kantamiseen paljon kestävämpiä, ja siksi parempia, kuin muovipussit. Ei ole siis mitenkään hölmöä ostaa erikseen roskapusseja.

Vierailija
22/65 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:03"]

Kaupassa pärjäisin toki ilman muovipusseja, mutta miksi ihmeessä kuljettaa jotain kangaskassia mukanaan ja ostaa rullallinen pusseja erikseen. Tuolla joku esitti syyksi, että rullassa olevat ovat ohuempia ja käytetty vähemmän muovia, onkohan näin?

ap

[/quote]

No vaikka sen taloudellisen syyn vuoksi?

[/quote]

Juuri näin. Tokmannilla saattaa olla tarjouksessa 3 rullaa 3 euroo. normihinta jotain 1.30 kpl. tuossa on 20 vai 25 vai 30 pussia rullassa. on kahta kokoa: 25 ja 30 litraa. tuolla 1.30 hinnalla saa 5-7 perus kaupan muovikassia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä ostan aina sen pussin ja käytän roskiksena.

Vierailija
24/65 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:14"]

ap

[/quote]

[/quote]

Juuri näin. Tokmannilla saattaa olla tarjouksessa 3 rullaa 3 euroo. normihinta jotain 1.30 kpl. tuossa on 20 vai 25 vai 30 pussia rullassa. on kahta kokoa: 25 ja 30 litraa. tuolla 1.30 hinnalla saa 5-7 perus kaupan muovikassia.

[/quote]

Hain tuolta nyt yhen: 25kpl 30 litrasia, hinta sen 1.30. Eli hinta yksikköä kohti noin 5 senttiä, vrt kaupan muovikassi, onko jotain 17-25 senttiä?

Vierailija
25/65 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:18"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:14"]

ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hain tuolta nyt yhen: 25kpl 30 litrasia, hinta sen 1.30. Eli hinta yksikköä kohti noin 5 senttiä, vrt kaupan muovikassi, onko jotain 17-25 senttiä?

[/quote]

Meillä on nyt kai Pirkan roskapusseja, yksikköhinta oli muistaakseni muutamia senttejä, kaupan muovikassi tosiaan on jotain 20c molemmin puolin.

Vierailija
26/65 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:47"]

Minulla on pestäviä, itse tehtyjä kankaisia roskapusseja. Tyhjennän niistä roskat isoon roskikseen, tuon pussin takaisin sisälle ja pesen. Helppoa! Olen tehnyt kivoista kuoseista näitä pusseja. Ovat ilo myös silmälle. Myös vessapaperit olen korvannut pestävillä räteillä.

[/quote]

Voi herranjumala! Mikä roskafirma tuollaisen hyväksyy??? Meillä ei saa laittaa edes isoamuovinpalaa esim. jonkun ostetun huonekalun ympärillä olutta suojamuovia roska-astiaan niin että se ei ole muovipussissa.

Vierailija
27/65 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:33"]

ostan ohuita roskapussirullia, niissä on käytetty muovia huomattavasti vähemmän per pussi kuin kaupan ostoskassissa.

[/quote]

Mutta muoviahan nekin on. Ei tulisi mieleenkään ostaa noita, kun vastustan muovipusseja. Kysymyshän kuului: mitä muovipussien vastustajat käyttävät roskapusseina?

Vierailija
28/65 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran pienistä summista on kyse, että taloudellinen syy ei kyllä saa minua muuttamaan toimintatapaani.

En ihan välttämättä purematta niele tuotakaan, että rullassa olevissa pusseissa olisi vähemmän muovia ja olisivat sen takia ekologisempia. Ok, onhan se ohkaisempi ja kevyempi kuin se paksumpi kaupan muovikassi, mutta entäs ohueen versioon verrattuna?

Ajatuksena se vaan on jotenkin hassu, että sädekehä pään päällä käydään kaupassa kangaskassin kanssa ja ostetaan rullallinen muovipusseja.

ap

Vierailija
29/65 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:33"]ostan ohuita roskapussirullia, niissä on käytetty muovia huomattavasti vähemmän per pussi kuin kaupan ostoskassissa.[/quote]

Mutta muoviahan nekin on. Ei tulisi mieleenkään ostaa noita, kun vastustan muovipusseja. Kysymyshän kuului: mitä muovipussien vastustajat käyttävät roskapusseina?[/quote]

Jos kerran vastustat muovipusseja, kaipa itse tiedät mitä te muovipussien vastustajat käytätte? Mitäs täällä kyselet?

Vierailija
30/65 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:47"]

Minulla on pestäviä, itse tehtyjä kankaisia roskapusseja. Tyhjennän niistä roskat isoon roskikseen, tuon pussin takaisin sisälle ja pesen. Helppoa! Olen tehnyt kivoista kuoseista näitä pusseja. Ovat ilo myös silmälle. Myös vessapaperit olen korvannut pestävillä räteillä.

[/quote]

Voi herranjumala! Mikä roskafirma tuollaisen hyväksyy??? Meillä ei saa laittaa edes isoamuovinpalaa esim. jonkun ostetun huonekalun ympärillä olutta suojamuovia roska-astiaan niin että se ei ole muovipussissa.

[/quote]

Täh? Ei täällä roskakuski analysoi roskiksen sisältöä, sen kun kippaa autoon. Se on asiakkaan oma asia jos haluaa laittaa roskat ilman pussia roskikseen, sitten sitä saa pestä useammin. Pirkanmaa ja L&T:ltä olemme ostaneet tyhjennyspalvelun.

Vierailija
31/65 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:35"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:47"]

[/quote]

[/quote]

Täh? Ei täällä roskakuski analysoi roskiksen sisältöä, sen kun kippaa autoon. Se on asiakkaan oma asia jos haluaa laittaa roskat ilman pussia roskikseen, sitten sitä saa pestä useammin. Pirkanmaa ja L&T:ltä olemme ostaneet tyhjennyspalvelun.

[/quote]

Kyllä täällä meilläpäin Lassila&Tikanoja nimenomaan vaatii, että roskat ovat suljetuissa pusseissa.

Vierailija
32/65 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:29"]

Sen verran pienistä summista on kyse, että taloudellinen syy ei kyllä saa minua muuttamaan toimintatapaani.

En ihan välttämättä purematta niele tuotakaan, että rullassa olevissa pusseissa olisi vähemmän muovia ja olisivat sen takia ekologisempia. Ok, onhan se ohkaisempi ja kevyempi kuin se paksumpi kaupan muovikassi, mutta entäs ohueen versioon verrattuna?

Ajatuksena se vaan on jotenkin hassu, että sädekehä pään päällä käydään kaupassa kangaskassin kanssa ja ostetaan rullallinen muovipusseja.

ap

[/quote]

Kukaan ei tietenkään pakota sinua säästämään rahaa ja vähentämään muovin käyttöä.

Tietysti ohuemmassa muovipussissa on vähemmän muovia, sanoohan sen järkikin. Ja vaikka se ei yksilötasolla tuntuisi merkittävältä, niin mietipä millainen merkitys satojen tai tuhansien kuluttajien valinnoilla on.

Vaikkei rahallinen säästö yksittäisen roskapussin kohdalla tunnu merkittävältä, laske vuositasolla. Mieluummin sijoitan säästyneet sentit lähiruokaan kuin muovikasseihin. Silti, vaikka käytänkin kauppakasseina kangaskasseja, valitsen päähineekseni mieluummin pipon kuin sädekehän.

Vierailija
33/65 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:29"]

ap

[/quote]

Juu,me kaikki irtokasseja ostamattamattomat ollaan niiin tekopyhiä :D

Itse ainakin käytän kangaskasseja ihan vain siksi,että tykkään niistä.Ovat kauniita ja kestävät painavat/terävät ostokset rikkoontumatta. Ekologosiahan ne eivät ole,pelkästään puuvillan kasvatus on tosi epäekologista. En siis kulje "sädekehä pään päällä". Roskapussit ostan rullina koska ne on halpoja ja kivamman näköisiä kuin kaupan logolla varustetut pussit. Jossain viherpiipperrysartitekkilassa neuvottiin tekemään roskapussi sanomalehdestä. Ehkä tosihipit tekevät sellaisia ja kiikuttavat biojätteet omaan astiaansa,ei ainakana meidän taloyhtiössä ole erikseen sellaista. Eli käytän muovipussia,kun samaan sekajäteastiaan ne roskat kuitenkin menevät,oli ne kääritty mihin tahansa. Yritän sitten pelastaa maapallon muilla tavoin :)

Vierailija
34/65 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:31"]

Tämä on jo useassa tutkimuksessa todettu:

Ekologisin ensin:

1. Kierrätysmuovista valmistettu muovikassi.

2. Muovikassi, paperikassi tai kangaskassi.

3. Biohajoava kassi.

http://www.kuluttaja.fi/Page/c0a8053b-d17d-47f7-8d8a-dbf8e3fd746d.aspx

Perinteisten nykyisten muovipussien käyttäjät ovat ympäristötietoisimpia ihmisiä. Jos teillä on erilaista faktaa tarjota niin ei muuta kuin lähdettä kehiin vaan.

[/quote]

Onko tämä sama tutkimus jossa ekologisuus laskettiin yhtä kassin käyttökertaa kohden. Tuosta linkistä en ko. tietoa löytänyt.

Normisti kaupan muovikassilla on 2 käyttökertaa, tavarat kaupasta kotiin, roskat kotoa ulos.

Kangaskassi kestää n. vuoden (vanhimmat meillä käytössä olevat ovat tosin 10 v vanhoja). Ja viimeisenä palveluksenaan siinä kuskataan sekajäte roskiin.

Kangaskasseja teen meillä mm. vanhoista verhoista ja muista tukevista kangaspaloista

Roskat lajitellaan meillä tehokkaasti: muovit, kartonki, paperi, metalli, biojäte, ongelmajäte, sekajäte. Vain muovi- ja sekajätteen pakkaan muovipussiin, käytän hedelmäpusseja, wc- paperinsäkkiä ym.

En ole fanaattinen muovipussien vastustaja, pyrin perheeni kanssa kuitenkin omalta osaltani vähentämään jätteen määrää niin paljon kuin mahdollista.

Vierailija
35/65 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:00"]

Viime aikoina on ollut paljon esillä, että muovipussien käyttöä pitäisi radikaalisti vähentää. Ok, niin varmasti pitäisikin ja toki "turhasta" muovista tulee luopua.

Itselläni kuitenkin ainakin kaupasta kulkeutuvat muovipussit toimivat sitten roskapusseina. Herääkin kysymys, mitä sellaiset ihmiset, jotka eivät käytä lainkaan muovipusseja, käyttävät sitten roskapusseina? Ostavat kaupasta erikseen rullan roskapusseja?

[/quote]Ne kantaa roskat roskikseen samalla repulla, jolla ne kantavat ruuat kaupasta kotiin.

Vierailija
36/65 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittelen roskani luontoon, kyllä ne joku mummo sieltä sitten kerää.

Vierailija
37/65 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:47"]Minulla on pestäviä, itse tehtyjä kankaisia roskapusseja. Tyhjennän niistä roskat isoon roskikseen, tuon pussin takaisin sisälle ja pesen. Helppoa! Olen tehnyt kivoista kuoseista näitä pusseja. Ovat ilo myös silmälle. Myös vessapaperit olen korvannut pestävillä räteillä.

[/quote]

Hyi helvetti

Vierailija
38/65 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis taas aloin googlaaman kuvia roskasaarista jotka kelluvat valtamerillä... Järkkyä kyllä tämä nykyajan roskan/muovin määrää! Tiedän että jokainen pystyy pienillä valinnoilla vähentämään jätteiden syntyä, mutta välillä tuntuu että yksilökohtaiset valinnat eivät kyllä pitkälle kanna... Muovista ei millään pääse eroon, esim. kirsikkatomaatit myydään muovirasioissa, vielä läpinäkyvän muoviin pakattuna... Mitä järkeä? Kauhistuttaa ajatella miten paljon muovia lilluu tuolla merissä...

http://haltonrecycles.files.wordpress.com/2012/01/trash-vortex3.gif

http://www.triliumhealth.com/images/topstory/Garbage-island-turtle.jpg

http://images2.cafemom.com/images/user/gallery/post_1611095_1243707878_med.jpg?imageId=14961531

http://vistagrandeelementary.net/studentweblog/wp-content/uploads/webmaster/images/albatross-chicks-plastic-1.jpg

Vierailija
39/65 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätättekö te mitään?

Itse ostan viikossa 6-10 kassillista ruokaa, roskia tulee 1 pussillinen. Eli mihin ne loput pussit pitäis laittaa?

Kierrätän pahvit, kartongit, lasit, metallit, paperin, biojätteen. Eihän niitä roskia jää oikein muuta kuin lihojen muovilaatikot ja joitain muovipusseja, jotka menee tosi pieneen tilaan.

Vierailija
40/65 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyy biohajoavia roskapusseja rullalla, halvemmaksi tosiaan tulee ostaa koko rulla kuin yksittäisiä  biohajoavia muovipusseja. Tavallinen muovipussi maatuu suorassa auringonvalossa 4-8 vuodessa, ei suorassa auringonvalossa maantuminen kestää jopa 500 vuotta! Biohajoaava maatuu parissa kuukaudessa.

Biohajoavat ei kestä mitään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi