Miksi tupakantumpit voi heittää ihan mihin tahansa?
Odottelin äsken bussipysäkillä bussia. Kiinnitti huomiota pysäkin yleinen siivottomuus. Koko pysäkin ympäristö oli täynnä tupakantumppeja, siten että niitä oli ihan kaikkialla. Jotenkin
se hajukin oli sellainen tunkkaisen eltaantunut.
Tuli vaan mieleen, että miksiköhän tupakantumpppi on sellainen roska, jonka voi heittää ihan mihin tahansa? Miltä näyttäisi jos kaikki muutkin roskat viskeltäisiin samoin ympäriinsä?
Kommentit (212)
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 17:59"]
Tuossa on sama juttu mitä roskakoreissa: tuhkakuppeja on aivan liian vähän. Jos bussipysäkin vieressä on tuhkakuppi, niin kyllä ihmiset sitä käyttävät. Tuo yksi kirjoitti ettei ulkomailla tumppeja näy maassa, sen selittää se että ulkomailla tuhkakuppeja on enemmän mitä Suomessa (yksi syy saattaa olla se, että ulkomailla yleensä tupakoidaan enemmän mitä Suomessa). Ei tarvitse mennä kun Tallinnaan, niin siellä on tuhkakuppeja/roskis+tuhkakuppi yhdistelmiä "metrin välein".
Tiedän ihmisiä jotka keräävät tumppinsa pieneen pillerirasiaan (jos tuhkakuppia ei lähellä ole), mutta heidän tupakan hajustaa sitten valittavat "kaikki". Itse en maasta tumppia poimisi uudestaan käteen, koska maassa on kaikkea likaa, ihmiset syljeskelevät maahan, koiran kakkaa ja muuta mitä en halua sormiini.
[/quote]
Mutta ne tupakan sisältämät sadat myrkyt ja kemikaalit voit surutta kuitenkin vetää keuhkoihisi? Just.
[/quote]
Mäkin voin kyllä "surutta" vetää keuhkoihini tupakkaa mutta ei se sitä tarkoita että menisin hengittelemään esim. liuotinhöyryjä siihen päälle tai pesemään käteni koiranpaskalla. Miksi kuvittelet että jos tekee yhtä niin toisesta ei voi kieltäytyä?
Holhousyhteiskuntamme on kieltänyt tupakoinnin koulun alueella ja monilla bussipysäkeillä. Koulun vierustat täynä tumppeja ja bussipysäkkien vierustat myös... oliko uudistuksesta enemmän haittaa vai hyötyä? En tiedä ketään tästä syystä lopettanutta. Eikökän olis aika saada ne tumppiroskikset takas kamalan näköstä !
En itse polta mutta asun ammattiopiston vieressä
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 15:13"]
Suurimmaksi osaksi siksi, ettei se roskis syty palamaan. Palava tumppeja sisältävä roskis vasta hajuhaittoja aiheuttaakin ja karsea savunhaju tarttuu herkästi vaatteisiin.
Fiksu tietysti tumppaisi kunnolla maahan ja nostaisi sitten kunnolla sammuneena roskikseen mutta laiskuus...
[/quote]
Jaksaako tupakoitseva ihminen laittaa muut roskansa roskiin vai heittääkö se maitopurkit samoin tien poskeen?
[/quote]
Jaksaa, koska muista roskista ei aiheudu palovaaraa eikä maitopurkkikaan sytytä roskista palamaan.
[/quote]
siihen tumppii voi kuules räkästä kunolla niin ettei pala enää!
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 15:52"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 15:15"]
Syödäkö ne pitäisi..ei minua vaan haittaa, ei ole elämässä murheista tietoakaan jos noin pikkujutuista kärsii, onnelliset he!
[/quote]
No niitä oli siinä pysäkillä varmasti tuhansia. Tosi ruman näköistä ja erityisesti se haju oli hirveä. Oma lapsi rattaissa mutta entä sitten kun on jalkeilla? Siinäkö odotellessa leikkisi tumppien seassa niinkuin isossa tuhkakupissa?
[/quote]
Onko bussipysäkki joku lasten leikkipaikka?
[/quote]
Entäs uimarannat, mihin myös rantahiekkaan ihmiset heittävät natsat? Niitä olen omilta lapsilta joutunut käsistä poistamaan kun leikkiessään ihmettelevät mitä nämä ovat.
[/quote]
Yksinkertaista: uimaranta on lasten leikkipaikka, bussipysäkki ei. Miksi edes vertaat näitä kahta?
[/quote]
No mitä mieltä sitten olet? Saako tupakat heitellä uimarannalla mihin huvittaa?
[/quote]
No ei tietenkään saa. Paitsi etten tiedä, onko se luvatonta, mutta ainakin todella törkeää. Ei mun mielestä niitä kuuluisi siellä bussipysäkilläkään olla, mutta nyt oli kyse lasten leikkipaikoista eikä niistä tumpeista.
Niin. Mikäs sen parempaa kuin se, että toisten tupakantumpit jäävät huomaamatta kengänpohjaan ja asia huomataan vasta sisätiloissa, kun haistaa sen pahan hajun.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 19:19"]
Niin. Mikäs sen parempaa kuin se, että toisten tupakantumpit jäävät huomaamatta kengänpohjaan ja asia huomataan vasta sisätiloissa, kun haistaa sen pahan hajun.
[/quote]
Mulla on sellainen hassu tapa, että pyyhin kengät ennen sisälle menoa.
[/quote]
Entäs uimarannat, mihin myös rantahiekkaan ihmiset heittävät natsat? Niitä olen omilta lapsilta joutunut käsistä poistamaan kun leikkie
[/quote]
Yksinkertaista: uimaranta on lasten leikkipaikka, bussipysäkki ei. Miksi edes vertaat näitä kahta?
[/quote]
[/quote]
No ei tietenkään saa. Paitsi etten tiedä, onko se luvatonta, mutta ainakin todella törkeää. Ei mun mielestä niitä kuuluisi siellä bussipysäkilläkään olla, mutta nyt oli kyse lasten leikkipaikoista eikä niistä tumpeista.
[/quote]
Ärsyttävän moni aikuinen silti esim uimarannalla vetää röökiä ja tumppaa sen siihen hiekalle, just jonkun konttaavan lapsen eteen.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 19:22"]
[/quote]
[/quote]
Ja sit se on siinä rappurallissa/ovimatolla ja siitä sen toisen imeskelemän stumpin joutuu siivoamaan pois. Kun se tupakoitsija ei siihen myrkkyynsä enää maahan polkemisen jälkeen pystynyt koskemaan, kun maassa voi olla vaikka yök sitä jonkun toisen räkää..
Syödäkö ne pitäisi..ei minua vaan haittaa, ei ole elämässä murheista tietoakaan jos noin pikkujutuista kärsii, onnelliset he!
[/quote]
Sehän voisi olla ihan toimiva ratkaisu. Syö vaan ne tumpit. Ei kai niissä nyt mitään haitallista ole vaikka ne söisikin.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 15:52"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 15:20"]
[/quote]
No niitä oli siinä pysäkillä varmasti tuhansia. Tosi ruman näköistä ja erityisesti se haju oli hirveä. Oma lapsi rattaissa mutta entä sitten kun on jalkeilla? Siinäkö odotellessa leikkisi tumppien seassa niinkuin isossa tuhkakupissa?
[/quote]
Onko bussipysäkki joku lasten leikkipaikka?
[/quote]
Entäs uimarannat, mihin myös rantahiekkaan ihmiset heittävät natsat? Niitä olen omilta lapsilta joutunut käsistä poistamaan kun leikkiessään ihmettelevät mitä nämä ovat.
[/quote]
Lapsille saa ja pitää opettaa, mihin saa koskea ja mihin ei. Voi siellä uimarannalla olla paljon vaarallisempiakin asioita kuin ne tumpit. Äläkä nyt taas lue rivien välistä, että jotenkin puolustaisin tumppien heittelyä joka paikkaan.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 15:11"]Odottelin äsken bussipysäkillä bussia. Kiinnitti huomiota pysäkin yleinen siivottomuus. Koko pysäkin ympäristö oli täynnä tupakantumppeja, siten että niitä oli ihan kaikkialla. Jotenkin
se hajukin oli sellainen tunkkaisen eltaantunut.
Tuli vaan mieleen, että miksiköhän tupakantumpppi on sellainen roska, jonka voi heittää ihan mihin tahansa? Miltä näyttäisi jos kaikki muutkin roskat viskeltäisiin samoin ympäriinsä?
[/quote]
Tätä minäkin olen monesti miettinyt. Muuten fiksut ihmiset jättävät tumppinsa paikkaan kuin paikkaan. Ällöttävää.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 19:41"]
[/quote]
Entäs uimarannat, mihin myös rantahiekkaan ihmiset heittävät natsat? Niitä olen omilta lapsilta joutunut käsistä poistamaan kun leikkie
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ärsyttävän moni aikuinen silti esim uimarannalla vetää röökiä ja tumppaa sen siihen hiekalle, just jonkun konttaavan lapsen eteen.
[/quote]
No ihan varmasti näin on, en ole sitä kieltänyt. Mutta ei se minun vikani ole, korjaan kyllä itse tumppini pois enkä ikinä altistaisi lapsia tupakansavulle.
Se on vähän monipiippuinen juttu. Tupakka on siitä hankala, että Se todella voi kyteä vaikka lorauttaisi vettä päälle, tai pulaittaisi tulipään pois, joten jos kaikki veisivät tumppinsa roskiin, niin luulisin, että roskispaloja tulisi huomattavat määrät. Kaupungit voisivat oikeasti panostaa noihin tuhkakuppeihin, ainakin itse olen havainnollistanut, että jos sellainen on lähettyvillä, niin kyllä ne tumpit sinne myös päätyvät.
En siis kannattaisi tumppien roskikseen laittoa, tuhkakuppien lisäämistä ehdottomasti kyllä. Toki tumpit voisi kerätä johonkin rasiaan ja pitää mukanansa, mutta hajuhaittoja sekin aiheuttaisi.
Ja mitä tupakointiin tulee, niin typerää Se on, mutta joku aina kuitenkin tupakoi ja minä pidän sitä aivan henkilökohtaisena valintana. Ihmiset vaarantavat toistensa terveyttä lakkaamatta erilaisilla tavoilla, tupakointi on vain yksi niistä.
Siksi myös tupakoivia olisi ajateltava, esim.tuhkakupin sijoittaminen hieman bussikatoksesta erikseen, myös edwsauttaisi, ettei katoksessa poltettaisi, mutta tumpitkaan ei maahan eksyisi.
Se on vähän monipiippuinen juttu. Tupakka on siitä hankala, että Se todella voi kyteä vaikka lorauttaisi vettä päälle, tai pulaittaisi tulipään pois, joten jos kaikki veisivät tumppinsa roskiin, niin luulisin, että roskispaloja tulisi huomattavat määrät. Kaupungit voisivat oikeasti panostaa noihin tuhkakuppeihin, ainakin itse olen havainnollistanut, että jos sellainen on lähettyvillä, niin kyllä ne tumpit sinne myös päätyvät.
En siis kannattaisi tumppien roskikseen laittoa, tuhkakuppien lisäämistä ehdottomasti kyllä. Toki tumpit voisi kerätä johonkin rasiaan ja pitää mukanansa, mutta hajuhaittoja sekin aiheuttaisi.
Ja mitä tupakointiin tulee, niin typerää Se on, mutta joku aina kuitenkin tupakoi ja minä pidän sitä aivan henkilökohtaisena valintana. Ihmiset vaarantavat toistensa terveyttä lakkaamatta erilaisilla tavoilla, tupakointi on vain yksi niistä.
Siksi myös tupakoivia olisi ajateltava, esim.tuhkakupin sijoittaminen hieman bussikatoksesta erikseen, myös edwsauttaisi, ettei katoksessa poltettaisi, mutta tumpitkaan ei maahan eksyisi.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 19:22"]
[/quote]
[/quote]
Ja sit se on siinä rappurallissa/ovimatolla ja siitä sen toisen imeskelemän stumpin joutuu siivoamaan pois. Kun se tupakoitsija ei siihen myrkkyynsä enää maahan polkemisen jälkeen pystynyt koskemaan, kun maassa voi olla vaikka yök sitä jonkun toisen räkää..
[/quote]
Voit sentään käydä hakemassa sisältä vaikkapa hanskat, joilla siivoat. Pitää se matto/ralli siivota aika ajoin joka tapauksessa, kun kaikenlaista muutakin paskaa niihin kenkiin kaupungilla ja kotipihassa tallautuu. En puolusta tumppiroskaajia, mutta ei asioista tarvitse tekemällä tehdä niin kamalan vaikeita.
Tupakantumppeja ei saa heittää roskikseen paloriskin takia. Ennen pysäkeillä ja muuallakin oli stögiksiä, joten ei tarvinnut heittää maahan. Nyt ne on poistettu, kun valtio koettaa estää tupakoinnin. Seuraus: katu täynnä tumppeja.
- entinen tupakoitsija
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 15:13"]
Suurimmaksi osaksi siksi, ettei se roskis syty palamaan. Palava tumppeja sisältävä roskis vasta hajuhaittoja aiheuttaakin ja karsea savunhaju tarttuu herkästi vaatteisiin.
Fiksu tietysti tumppaisi kunnolla maahan ja nostaisi sitten kunnolla sammuneena roskikseen mutta laiskuus...
[/quote]
Voiko samasta syystä, esim käytetyt grillihiilet kaataa taloyhtiön asfaltoidulle parkkipaikalle? Ettei syty tulipaloa. Vai pitääkö ne hiilet viedä jonnekin muualle?
Aiemmin tupakoin ja teininä heittelin natsoja. Aikuisena tajusin, että ei oo hyvä ja jo tuhkista ei ollut näkyvillä, kumarruin alas, tumppasin sen tupakan maahan kunnolla ja tipautin tavalliseen roskikseen. Jos ei roskista mailla halmeilla, niin metsässä muistan kerran nostaneeni pientä kiveä ja laittaneeni sen alle.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 15:35"]
Olen ihmetellyt täysin samaa. Minulle nyt on lähes se ja sama tupakoiko joku mutta se ärsyttää että muut joutuvät kärsimään siitä. En minäkään heitä purkkaa tai muita pikkuisia roskia maahan. Minusta on tupakoitsijoiden tehtävä huolehtia tumppien hävitämisestä. Hehän voivat pitää vaikka pientä vesipulloa mukana ja sillä vedellä sammuttaa tumpin ennen roskikseen nakkaamista. Hankalaa ehkä mutta jos haluaa jotain harrastaa niin usein joutuu näkemään vähän vaivaa.
Joskus juuri bussipysäkillä seisoessa ihmetyttää tupakoitsijoiden "röyhkeys". Minua henkilökohtaisesti ei haittaa se että silloin tällöin joudun hengittämään tupakan savua. En tule siitä huonovointiseksi tai saa muitakaan oireita mutta silti ihmettelen miksi tupakoivat eivät huomioi muita vaan monet sauhuttelevat pysäkkikatoksessa. Itse ainakin poistun katoksesta jos vaikka puhelimeni soi, koska en halua häiritä muita.
Julkisesti tupakoiva vaarantaa muidenkin terveyden joten minusta pieni kohteliaisuus ja kanssaihmisten kunnioittaminen olisi paikallaan. Haluan sanoa että tunnen myös paljon erittäin hyvätapaisia tupakkanaisia ja -miehiä. Heistä ei edes röökaamista huomaa ellei asiaa tiedä.
[/quote]
Kyllä sen haistaa. Linja-autossa on yhtä kärsimystä, kun viereen istuu juuri pysäkillä sauhtellut tyyppi. Yäk! Täkäläiseen pysäkeillä ja muualla julkisilla paikoilla tupakointiin liitty myös jatkuva räkiminen. Jalkakäytävät ja pysäkkien ympäristöt ovat tumppien ja liman peitossa. Oikein arvattu, Jyväskylässä on näitä jatkuvasti limaa erittäviä ihmisetanoita pilvin pimein.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 17:59"]
Tuossa on sama juttu mitä roskakoreissa: tuhkakuppeja on aivan liian vähän. Jos bussipysäkin vieressä on tuhkakuppi, niin kyllä ihmiset sitä käyttävät. Tuo yksi kirjoitti ettei ulkomailla tumppeja näy maassa, sen selittää se että ulkomailla tuhkakuppeja on enemmän mitä Suomessa (yksi syy saattaa olla se, että ulkomailla yleensä tupakoidaan enemmän mitä Suomessa). Ei tarvitse mennä kun Tallinnaan, niin siellä on tuhkakuppeja/roskis+tuhkakuppi yhdistelmiä "metrin välein".
Tiedän ihmisiä jotka keräävät tumppinsa pieneen pillerirasiaan (jos tuhkakuppia ei lähellä ole), mutta heidän tupakan hajustaa sitten valittavat "kaikki". Itse en maasta tumppia poimisi uudestaan käteen, koska maassa on kaikkea likaa, ihmiset syljeskelevät maahan, koiran kakkaa ja muuta mitä en halua sormiini.
[/quote]
Mutta ne tupakan sisältämät sadat myrkyt ja kemikaalit voit surutta kuitenkin vetää keuhkoihisi? Just.