Miksi tupakantumpit voi heittää ihan mihin tahansa?
Odottelin äsken bussipysäkillä bussia. Kiinnitti huomiota pysäkin yleinen siivottomuus. Koko pysäkin ympäristö oli täynnä tupakantumppeja, siten että niitä oli ihan kaikkialla. Jotenkin
se hajukin oli sellainen tunkkaisen eltaantunut.
Tuli vaan mieleen, että miksiköhän tupakantumpppi on sellainen roska, jonka voi heittää ihan mihin tahansa? Miltä näyttäisi jos kaikki muutkin roskat viskeltäisiin samoin ympäriinsä?
Kommentit (212)
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 18:13"]
Eli se tuhkakuppi 4m päässä bussipysäkistä häiritsee kaikkia enemmän kuin nykytilanne, kasoittain tupakantumppeja maassa? Vaikka itse en polta, näkisin ehdottomasti parempana ratkaisuna sen tuhkiksen...
[/quote]
Tuhkakuppi 4 m:n päässä, ja tuhkakupin ympärillä aina vähintään pari röökaajaa. Kivakiva.
[/quote]
Niin mutta kumpi on parempi? Nyt kun et vaan valitettavasti voi koko maailmaa muuttaa. Et vaan voi saada kaikkia tupakoitsijoita muuttamaan tapojaan. Se on valitettava fakta. Mutta kumpi on parempi, se tuhkis siinä johon ne tumpit voi laittaa, vai se, että ne tumpit on pitkin maata?
[/quote]
Tumpit pitkin maata ja verorahat paremmassa käytössä kuin tuhkiksina, jos noista pitää valita. Mieluusti myös Singaporen mallin roskasakko.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 18:12"]
Lisäksi tuhkiksen asentaminen tekisi bussipysäkistä tupakoitsijoiden mielessä sallitun tupakkapaikan. Miksi siinä ei muka saisi polttaa, jos kerran tuhkakuppikin on asennettu?
[/quote]
Ihmiset polttavat siinä oli sitä tuhkista tai ei.
[/quote]
Piittaamattomat ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 18:13"]
Eli se tuhkakuppi 4m päässä bussipysäkistä häiritsee kaikkia enemmän kuin nykytilanne, kasoittain tupakantumppeja maassa? Vaikka itse en polta, näkisin ehdottomasti parempana ratkaisuna sen tuhkiksen...
[/quote]
Tuhkakuppi 4 m:n päässä, ja tuhkakupin ympärillä aina vähintään pari röökaajaa. Kivakiva.
[/quote]
Niin mutta kumpi on parempi? Nyt kun et vaan valitettavasti voi koko maailmaa muuttaa. Et vaan voi saada kaikkia tupakoitsijoita muuttamaan tapojaan. Se on valitettava fakta. Mutta kumpi on parempi, se tuhkis siinä johon ne tumpit voi laittaa, vai se, että ne tumpit on pitkin maata?
[/quote]
Tumpit pitkin maata ja verorahat paremmassa käytössä kuin tuhkiksina, jos noista pitää valita. Mieluusti myös Singaporen mallin roskasakko.
[/quote]
Okei, eli sitten loppuu se valitus niistä tupakantumpeista. (Itseäni ei myöskään roskasakko haittaisi.) Ärsyttää vain kun täällä liikkuu sellaisia valittajia joille mikään ei ole hyvä.
Hyvä kysymys! Kukin kessutelkoon niin paljon kun sielu sietää, mutta minun ärsytyskynnys on laskenut! Riepoo noukkia pihalta ohikulkevien tupakantumppeja. Haluan, että kotini pihapiiri on siisti.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 18:05"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 17:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 15:47"]
138 jatkaa:
Niin olen siis kokeillut pitää mukana ns. "matkatuhkista". Eli tiivis rasia johon kerään tumppini. Mutta jos sen ottaa sisätiloihin mukaan, se haju on aivan järkyttävä.
[/quote]
Just. Ja se haju joka tupakoitsijasta lähtee ei sit yhtään oo järkyttävä? Se kun on se aivan sama haju, hivenen vaan vahvempana siinä stumpissa. Sen sitten tupakoitsijan nenäkin haistaa.
[/quote]
Se on muuten niin sietämätön haju että tupakoitsijanakaan en kestä sitä hajua. Eli on aika paljon pahempi haju kuin vaan "hivenen".
[/quote]
Mietipä sit miltä sä haiset savuttomien nenään? Varmasti osuu aika lähelle se haju, mitä kuvailet sanalla "sietämätön".
[/quote]
Ahaa. Eli siis koska tupakoitsijat haisevat savuttomien nenään niin pahasti, niin on ihan ok tehdä siitä hajusta vielä moninkertainen?
[/quote]
Vähän vissiin vaan vihjettä siitä miltä se tupakoitsija itse haisee ja miten itsensä haistaisi, jos olisi hajuaisti jäljellä. Se ei ole, toisin kuin tupakoitsija kuvittelee, mikään mieto tuoksu. Enemmänkin "sietämätön".
Ja mikä siinä on niin vaikeaa, ettei voi tupakoida siellä ja siinä paikassa missä se tuhkis on? Silloin ei olisi ongelmaa natsasta. Ei kai koko maailman tarvitse olla yhtä tupakkapaikkaa?
[/quote]
Ymmärrän että varmaan jonkinverran haisen tupakoimattomien nenään, mutta sitä en usko että kyseinen haju olisi sietämätön. En ole tupakoinut koko ikääni, joten olen myös haistellut tupakoimattomana, miltä tupakoiva ihminen haisee. Ainoastaan silloin haisee pahasti, jos henkilö on sellainen joka polttaa suurinpiirtein 2 askia päivässä sisätiloissa, eikä harrasta hygieniansa hoitoa. Jos persee vaatteensa, ja peseytyy säännöllisesti, ei se haju ole sietämätön. Monista sitä ei edes huomaa. Monesti alkoholi haisee ihmisestä vahvemmin.
[/quote]
Tupakoitsija on juuri se oikea ihminen arvioimaan tupakanhajua ja sen voimakkuutta. Ja varsinkin arvioimaan sen miellyttävyyttä.
Ja juu, viinakin haisee ihmisestä ja vanha viina varsinkin.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 22:14"]Itse poltan kylläkin sikareita ja olen tohtorintutkinnon suorittanut. Suomeen pitäisi saada tuo Berliinin malli. Elämme raivostuttavassa holhousyhteiskunnassa. Tupakointi baareissa vapaaksi, kannabis lailliseksi ja viina ruokakauppaan!
Joku typerä amk/amis/wt tietysti haluaa säilyttää nykytilan, koska "niin kuuluu tehdä" ja opettaja koulussa sanoi niin. Vähän kriittisyyttä peliin.
[/quote]
Tiedätkö, astmaatikkona saan kohtauksen tupakansavusta. Oli villiä käydä nuorena baarissa. Viestisi tarkoittaa siis sitä että minun, sairauden omaavan, pitäisi pysyä kotona että sinä saat rauhassa savutella. Mitenkäs se vapaa ja reilu yhteiskunta saavutettas. Sinä voit sen sikaris savutella sentään siihen tark. Huoneessa. Minä en voi lähteä minnekään ellei ole sitä huonetta sinulle. On väärin puhua yhteiskunnan holhoavuudesta. Yhteiskunta tasa-arvoistaa!!!
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 17:53"]
Syynä ovat luultavasti vanhemmat, jotka eivät halua ottaa mitään vastuuta omista lapsistaan vaan kaikki on tupakoitsijoiden/ roskaajien yms. syytä.
[/quote]
Toisin kuin tupakoitsijat, jotka ottavat aikuisen vastuun omasta toiminnastaan, eivätkä syyttele esimerkiksi kaupunkia siitä, ettei veronmaksajien rahoilla ole järjestetty tuhkakuppeja kaikkiin niihin paikkoihin, johon tupakoitsijan mielestä pitäisi voida jättää tumppi.
[/quote]
En vieläkään ymmärrä, mitä pahaa siinä olisi, jos sen tuhkakupin asentaisi niiden bussipysäkkien läheisyyteen? Mitä huonoa siitä koituisi? Näen siinä vain hyviä asioita.
[/quote]
Mitäs pahaa siinä sitten olisi, että niin kauan kun pysäkillä ei tuhkista/roskista ole, siellä ei tupakkaa poltettaisi?
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 18:25"]
138 jatkaa:
Niin olen siis kokeillut pitää mukana ns. "matkatuhkista". Eli tiivis rasia johon kerään tumppini. Mutta jos sen ottaa sisätiloihin mukaan, se haju on aivan järkyttävä.
[/quote]
Just. Ja se haju joka tupakoitsijasta lähtee ei sit yhtään oo järkyttävä? Se kun on se aivan sama haju, hivenen vaan vahvempana siinä stumpissa. Sen sitten tupakoitsijan nenäkin haistaa.
[/quote]
Se on muuten niin sietämätön haju että tupakoitsijanakaan en kestä sitä hajua. Eli on aika paljon pahempi haju kuin vaan "hivenen".
[/quote]
Mietipä sit miltä sä haiset savuttomien nenään? Varmasti osuu aika lähelle se haju, mitä kuvailet sanalla "sietämätön".
[/quote]
Ahaa. Eli siis koska tupakoitsijat haisevat savuttomien nenään niin pahasti, niin on ihan ok tehdä siitä hajusta vielä moninkertainen?
[/quote]
Vähän vissiin vaan vihjettä siitä miltä se tupakoitsija itse haisee ja miten itsensä haistaisi, jos olisi hajuaisti jäljellä. Se ei ole, toisin kuin tupakoitsija kuvittelee, mikään mieto tuoksu. Enemmänkin "sietämätön".
Ja mikä siinä on niin vaikeaa, ettei voi tupakoida siellä ja siinä paikassa missä se tuhkis on? Silloin ei olisi ongelmaa natsasta. Ei kai koko maailman tarvitse olla yhtä tupakkapaikkaa?
[/quote]
Ymmärrän että varmaan jonkinverran haisen tupakoimattomien nenään, mutta sitä en usko että kyseinen haju olisi sietämätön. En ole tupakoinut koko ikääni, joten olen myös haistellut tupakoimattomana, miltä tupakoiva ihminen haisee. Ainoastaan silloin haisee pahasti, jos henkilö on sellainen joka polttaa suurinpiirtein 2 askia päivässä sisätiloissa, eikä harrasta hygieniansa hoitoa. Jos persee vaatteensa, ja peseytyy säännöllisesti, ei se haju ole sietämätön. Monista sitä ei edes huomaa. Monesti alkoholi haisee ihmisestä vahvemmin.
[/quote]
Tupakoitsija on juuri se oikea ihminen arvioimaan tupakanhajua ja sen voimakkuutta. Ja varsinkin arvioimaan sen miellyttävyyttä.
[/quote]
Kuten sanoin aiemmassa viestissäni, en ole koko ikääni tupakoinut. Olen siis haistanut myös tupakoimattomana miltä tupakoitsija haisee. Aloin polttamaan vasta muutama vuosi sitten. Haistoin sen silloin siis ihan hyvin. Se hajuaisti kun ei katoa ennen kuin on alkanut polttamaan.
- 181
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 18:28"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 18:07"]
Syynä ovat luultavasti vanhemmat, jotka eivät halua ottaa mitään vastuuta omista lapsistaan vaan kaikki on tupakoitsijoiden/ roskaajien yms. syytä.
[/quote]
Toisin kuin tupakoitsijat, jotka ottavat aikuisen vastuun omasta toiminnastaan, eivätkä syyttele esimerkiksi kaupunkia siitä, ettei veronmaksajien rahoilla ole järjestetty tuhkakuppeja kaikkiin niihin paikkoihin, johon tupakoitsijan mielestä pitäisi voida jättää tumppi.
[/quote]
En vieläkään ymmärrä, mitä pahaa siinä olisi, jos sen tuhkakupin asentaisi niiden bussipysäkkien läheisyyteen? Mitä huonoa siitä koituisi? Näen siinä vain hyviä asioita.
[/quote]
Mitäs pahaa siinä sitten olisi, että niin kauan kun pysäkillä ei tuhkista/roskista ole, siellä ei tupakkaa poltettaisi?
[/quote]
No sehän tässä olisikin se paras skenaario. Siinä nimenomaan ei ole mitään pahaa. Mutta niin vaan siellä tupakoidaan, vaikka ei ole sitä tuhkista. Mutta silloin ne tumpit menisi edes oikeaan osoitteeseen.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 18:58"]
138 jatkaa:
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuten sanoin aiemmassa viestissäni, en ole koko ikääni tupakoinut. Olen siis haistanut myös tupakoimattomana miltä tupakoitsija haisee. Aloin polttamaan vasta muutama vuosi sitten. Haistoin sen silloin siis ihan hyvin. Se hajuaisti kun ei katoa ennen kuin on alkanut polttamaan.
- 181
[/quote]
Meinaatko, että kaikki muut tupakoitsijat ovat syntyneet tupakki hampaissa?
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 19:13"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 18:58"]
138 jatkaa:
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
- 181
[/quote]
Meinaatko, että kaikki muut tupakoitsijat ovat syntyneet tupakki hampaissa?
[/quote]
En. Tuossa vaan selvästi sanottiin etten pysty arvioimaan sitä, miltä tupakoitsijat haisee. No en ehkä enää, mutta haistoin kyllä silloin kun en polttanut. Onko täällä ihmisillä luetunymmärtämisessä vikaa?
[/quote]
[/quote]
Olet ihan oikeassa, mutta puhut asian vierestä. Harmittavaa, että täällä menevät kirjoittajat sekaisin. Minä olen siis kirjoittanut tuon viestin, jota tässä kommentoit. Vastuun sysääminen toisen harteille ei ole kummassakaan tapauksessa perusteltua. Olen tupakoija, mutta en kuulu näihin, jotka kokevat oikeudekseen heittää tumpit maahan ja ties minne, kun ''tuhkista ei ole vieressä''. Eihän niitä tuhkiksia voi olla ihan joka paikassa
Vanhemmat katsokoon lastensa perään (tumppikasoilla ja muutenkin) ja tupakoijat pitäköön huolta siitä, että tumpit korjataan asiaankuuluvalla tavalla. Näistä vanhemmista kuitenkin mainitsin siitä syystä, että ihan liikaa on ihmisiä, jotka syyttävät vaikkapa kauppaa siitä, että lapsi on vetänyt hyllyltä tuotteita päälleen ja loukkaantunut.
Asioilla on aina monta puolta ja vaikka en puolusta tumppien heittelyä, en myöskään puolusta vanhempia, joiden mielestä bussipysäkki on lasten leikkipaikka - eipä ole kovin turvallista ilman tumppejakaan pysäkillä mellastaa.
No jos nyt vertaillaan koirankakkoja ja tupakantumppeja... niin eipä koirankakkaroskiksiakaan ole kovin tiheässä ja siksi kannankin ne koiranpaskat pussissa mukanani kunnes löytyy roskis enkä heitä/jätä maahan. Koirankakkapussi (täynnä oleva) haisee huomattavasti ällömmältä kuin tupakantumppi, joten en ymmärrä miten se roskisten puuttuminen on niin suuri ongelma juuri tupakoijille. He voivat sentään valita milloin polttavat ja milloin sitä jätettä syntyy, minä en juurikaan voi valita milloin koirani kakkaa. Jos haluaa tupakoida niin täytyy vähän nähdä vaivaa yhteisen siistin ympäristön eteen.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 21:00"]
No jos nyt vertaillaan koirankakkoja ja tupakantumppeja... niin eipä koirankakkaroskiksiakaan ole kovin tiheässä ja siksi kannankin ne koiranpaskat pussissa mukanani kunnes löytyy roskis enkä heitä/jätä maahan. Koirankakkapussi (täynnä oleva) haisee huomattavasti ällömmältä kuin tupakantumppi, joten en ymmärrä miten se roskisten puuttuminen on niin suuri ongelma juuri tupakoijille. He voivat sentään valita milloin polttavat ja milloin sitä jätettä syntyy, minä en juurikaan voi valita milloin koirani kakkaa. Jos haluaa tupakoida niin täytyy vähän nähdä vaivaa yhteisen siistin ympäristön eteen.
[/quote]
Mutta etkö sinäkin voi valita lenkittää koiraasi kakkaroskiksen läheisyydessä? En kysy ilkeyttäni, eikä tehdä nyt tästäkin asiasta riitaa, jooko?
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 21:00"]
[/quote]
Mutta etkö sinäkin voi valita lenkittää koiraasi kakkaroskiksen läheisyydessä? En kysy ilkeyttäni, eikä tehdä nyt tästäkin asiasta riitaa, jooko?
[/quote]
Ei koiraa voi pakottaa tekemään tarpeitaan tiettyyn paikkaan.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 15:52"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 15:15"]
Syödäkö ne pitäisi..ei minua vaan haittaa, ei ole elämässä murheista tietoakaan jos noin pikkujutuista kärsii, onnelliset he!
[/quote]
No niitä oli siinä pysäkillä varmasti tuhansia. Tosi ruman näköistä ja erityisesti se haju oli hirveä. Oma lapsi rattaissa mutta entä sitten kun on jalkeilla? Siinäkö odotellessa leikkisi tumppien seassa niinkuin isossa tuhkakupissa?
[/quote]
Onko bussipysäkki joku lasten leikkipaikka?
[/quote]
Entäs uimarannat, mihin myös rantahiekkaan ihmiset heittävät natsat? Niitä olen omilta lapsilta joutunut käsistä poistamaan kun leikkiessään ihmettelevät mitä nämä ovat.
[/quote]
Yksinkertaista: uimaranta on lasten leikkipaikka, bussipysäkki ei. Miksi edes vertaat näitä kahta?
[/quote]
No mitä mieltä sitten olet? Saako tupakat heitellä uimarannalla mihin huvittaa?
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 16:44"]
Olikohan muuten Riian keskusta jossa einäkynyt tumpin tumppia. Eikä ollut Budapestissakaan muistaakaeni. Niidenkin laitakaupungit voivat olla siivottomia mutta keskustat ainakim siistimpiä kuin Suomessa.
[/quote]
Näin on. Monessa asiassa Suomi näyttää todella ankealta ja likaiselta junttilandialta. Kuin joku Neuvostoliitto aikanaan.
Miksei sitä tupakkaa voi tumpata roskiksen suuhun?
Tuossa on sama juttu mitä roskakoreissa: tuhkakuppeja on aivan liian vähän. Jos bussipysäkin vieressä on tuhkakuppi, niin kyllä ihmiset sitä käyttävät. Tuo yksi kirjoitti ettei ulkomailla tumppeja näy maassa, sen selittää se että ulkomailla tuhkakuppeja on enemmän mitä Suomessa (yksi syy saattaa olla se, että ulkomailla yleensä tupakoidaan enemmän mitä Suomessa). Ei tarvitse mennä kun Tallinnaan, niin siellä on tuhkakuppeja/roskis+tuhkakuppi yhdistelmiä "metrin välein".
Tiedän ihmisiä jotka keräävät tumppinsa pieneen pillerirasiaan (jos tuhkakuppia ei lähellä ole), mutta heidän tupakan hajustaa sitten valittavat "kaikki". Itse en maasta tumppia poimisi uudestaan käteen, koska maassa on kaikkea likaa, ihmiset syljeskelevät maahan, koiran kakkaa ja muuta mitä en halua sormiini.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 18:12"]
Lisäksi tuhkiksen asentaminen tekisi bussipysäkistä tupakoitsijoiden mielessä sallitun tupakkapaikan. Miksi siinä ei muka saisi polttaa, jos kerran tuhkakuppikin on asennettu?
[/quote]
Ihmiset polttavat siinä oli sitä tuhkista tai ei.