Hammaslääkäristä
Eikös se olekin niin että raskaana ollessa saa kunnan hammashoidosta jotain alennusta? Mitä luulette mun tilanteessa kun menin viime talvena hammaslääkäriin ekan kerran pitkään aikaan viisaudenhampaan poistoon ja sit sen jälkeen paikattiin pari reikää ja nyt vielä hoidetaan yhtä vähän lohjennutta hammasta (kantsis vissiin käydä useemmin hammaslääkärissä :)). Aikoja sain tosi harvakseltaan, joten siksi hoito on vielä kesken. Sit täällä on tapana ilmeisesti lähettää lasku vasta sitten kun kaikki hoidot on tehty, joten vielä sitä en ole saanut. Nyt siis kun käyn vielä hammaslääkärissä (just vasta plussasin) kannattaako sit heti mainita että olen raskaana, jotta saisin mahdollisesti loput hoidot alennettuun hintaan. Vai katsotaankohan nää hoidot jo alotetuks ennen raskautta jolloin loputkin menis täyden hinnan mukaan?
Sit onko jotain aineita mitä ei vois käyttää raskauden aikana? Eli pitäiskö ainakin niitten takia mainita maha-asukista?
Kommentit (3)
Kannattaa vaan heti mainita että on raskaana (ei nyt varsinaisesti muuhun vaikuta kun esim röntgen kuvien ottamiseen, jota ei suositella raskausaikana..)
Puudutusaineet ovat niin paikallisia että niiden vaikutusta en miettisi sen enempää, eli huoletta voit ottaa =)
Eikös se ole niin että raskaana ollessa on oikeus hammaslääkäriin, eli että aika on annettava raskauden aikana.? Joissain kunnissahan jonot suun terveydenhuoltoon voivat olla jopa 12kk. Ja oikeus perustuisi siihen että tietyt suun ongelmat nostavat ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Itse en ole huomannut mitään eroa tuon ajan saamiseen olipa raskaana tai ei, 1,5kk on aina yleensä mennyt että on kiireettömän ajan saanut. Siis ihan tarkastukseen. Ja maksut ainakin meidän kunnalla samat.
Mutta sitten tuosta sanomisesta, ilmoita lääkärille heti plussasta, sillä esim röntgenkuvaamista tulisi välttää. Myös puudutteissa voi valita sikiölle parempia. Ja yksityisellä käyvillehän kela korvaa omien taksojensa mukaisesti hammashoitoa.
tohon maksuasiaan en osaa sanoa, kun ite kävin yksityisellä kun ei kunnalliseen vaan saanut aikoja.
mut sit toi puudutus-juttu. mä sanoin lääkärille heti kun olin testannut, että tällainen olis tilanne. kysyin vaikuttaako puudukseen tms. hän oli sitä mieltä että ei voi sanoa että aineista olisi tai ei olisi haittaa vauvalle. eli sit täytyy valita sen väliltä että ottaako riskin (pienen) että niillä aineilla on jotain vaikutusta vai haluaako että porataan yms ilman puudutusta. itse oon kyllä niin hamppulääkärikammoinen, etten ilman puudutusta suostu porattavaksi. eli ainakin mä otin puudutuksen pari kertaa.
tikru ja simppis 18+1