Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

E-pillereitä vastustavat? Miksi olette niitä vastaan?

Vierailija
05.12.2020 |

Mitä ne mielestänne aiheuttavat?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä kaikkia sivuoireita välttämättä edes tajua, etenkin jos on aloittanut käytön jo teininä. Esim. raivokohtaukset yms menee helposti murrosiän piikkiin.

Vierailija
22/46 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on osastolla hoitanut 21-v. keuhkoveritulppapotilasta, jolla ainoa mahd. syy tulppaan oli E-pillerit, en taatusti enää itse koske mihinkään hormonivalmisteisiin pitkällä tikullakaan! Onneksi nuori leidi selvisi, vaikka tilanne oli todella kriittinen... Varoituksen sana sairaalasta siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron oman tarinani:

Olin 19v kun hain (silloisen poikaystävän painostuksesta) ekat pillerit. Kävin sisätukimuksessa ja sitten lääkäri veti esiin 4 eri pakkausta ja sanoi kuin lapselle: "valitse näistä joku". Olin aivan järkyttynyt. Kysyin että mitä eroa niissä on? Kuulemma jotain pieniä eroja hormonimäärissä.

Sanoin, että enhän minä itse voi päättää mitä niistä otan. Kuulemma: "Ne vo voi aina vaihtaa jos ei sovikaan". Antoi sitten merkin X pillerit ja sanoi "no nää on ollu aika suositut..."

Lisäksi minulla oli aurallinen migreeni ja lääkäri soitti toiselle gynelle, että voiko pillerit antaa silti. Soitti parin päivän päästä minulle, että kyllä voi syödä.

Olin syönyt pillereitä ehkä kuukauden kun kesken päivän alkoi pyörryttämään. Olin töissä. Tunsin oloni todella huonoksi. Lopulta lähdin juoksemaan vessaan. Multa meni näkö (!!!) mutta onneksi ulkomuistista pääsin pöntölle ja oksensin sinne. Luulin tietysti olevani raskaana. No en ollut. 

Oire johtui varmaan hormonivaihteluista. 

Muita oireita joita koin oli mm. puristava tunne päässä ja jaloissa, koko sen ajan kun söin pillereitä.

En uskaltanut lopettaa, enkä kertoa kenellekään koska olin tyhmä ja lisäksi "ihana" poikaystäväni sanoi, että jättää mut jos ei saa seksiä ilman kumia.

Lopulta mun OCD pahentui ihan järkyttäväksi. (seksuaalisuuteen liittyvät kamalat ajatukset).

Lopetin pillerit ja erosin poikaystävästäni. Sen jälkeen en ole hormoneihin koskenut. Ei enää ikinä!

Olen toki myös huolissani siitä, että me kustaan ne kaikki myrkyt tuonne mereen mutta se onkin sitten toinen juttu.

Vierailija
24/46 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle aiheutti haluttomuutta ja muutenkin sellaista ihme apatiaa. Mikään ei innostanut ja itkin paljon helpommin kuin normaalisti.. Kun pillerit loppui, johan alkoi seksi kiinnostaa. Onneksi tulin myös helposti raskaaksi.

Vierailija
25/46 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnonvastaista. Miksi ei haluta ottaa vastaan omaa vauvaa?

Luonto tuhoutuu, hormonit kulkeutuvat vesistöön ja aiheuttavat tuhoa.

Aiheuttavat mm. masennusta. Sitten ihmetellään taas kun masentaa ja jotkut popsivat taas pillereitä lisää.

Äly hoi!

Vaikutus parinvalintaan.

Äly hoi! Enemmän se luonto tuhoutuu jos kaikki vauvat vain tulisivat. Liikakansoitus on jo nyt ongelma. Lapsemme tulevat kärsimään ilmastonmuutoksesta, ruokapulasta, pandemioista, luonnonkatastrofeista ja lajikadosta. Joka väittää että on ok tehdä lapsia tähän tilanteeseen, on typerä. Sanokaa vaan suoraan että oma lapsi on kiva mutta järjellä sitä ei voi perustella.

Vierailija
26/46 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttavat ainakin veritulppia, haluttomuutta, iho- ja painonhallintaongelmia ja mielialan vaihtelua. Eikä tämä ole kenenkään mielipide vaan tutkittua faktaa.

Itse en vastusta pillereitä, syön niitä itsekin. Toivon että olisi joku parempi vaihtoehto mutta näillä mennään kun raskaus olisi katasrofi.

Vierailija
27/46 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli niistä ihan kauheita mielialaongelmia ja ikuisuutta, normaalisti olen todella positiivinen ja perustyytyväinen ihminen, itken ehkä kerran vuodessa jos sitäkään. Kuukautiset oli myös pitkään ihan sekaisin pillereiden lopetuksen jälkeenkin. En koske enää ikinä elämässäni pillereihin, pahin virhe ikinä! Huonoja kokemuksia myös lähipiirissä.

Vierailija
28/46 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla e-pillerit aiheutti ihan järkyttäviä raivokohtauksia ja kimpaannuin milloin mistäkin. Vaihdoin ehkäisyrenkaaseen, niin raivokohtaukset väheni mutta halut tipahti myös nolliin. Pari, kolme ekaa kuukautta meni molemmilla ihan ok, kunnes oireet alkoi.

"Luomuna" himot on jatkuvasti tapissa. Nyt vakaassa harkinnassa mennä laittamaan piuhat poikki.

Vierailija
29/46 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiheuttavat mm. masennusta. Sitten ihmetellään taas kun masentaa ja jotkut popsivat taas pillereitä lisää.

Äly hoi!

Vaikutus parinvalintaan.

Omaa vauvaa? En ensinnäkään ole suhteessa enkä harrasta seksiä, vauvaa ei edes olisi tulossa.

Pillerit ei mulle aiheuta masennusta, PMS kylläkin, mikä oli paha ilman pillereitä.

Vierailija
30/46 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti vastustajat tiedätte, että niitä syödään myös endometrioosin hoitokeinona ja silloin ne ovat lääkkeitä, jotka auttavat sairauteen.

Vierailija
31/46 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä niitä vastusta, mutta itse en enää halua niitä syödä. Olen mieluummin kokonaan ilman seksiä. Ei se niin ihmeellistä minusta edes ollut, että sen takia söisin moisia myrkkyjä. Syököön miehet ehkäisypillereitä, hehän sitä paljaalla panemista tarvitsevat, ei nainen.

Vierailija
32/46 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin e-pillereitä vajaat kaksi vuotta ja lopettamisesta on nyt 9 vuotta. Olen ikuisesti kiitollinen siitä, että itsetuntoani rampauttanut akne katosi pian e-pillereiden aloittamisen jälkeen, eikä ole tähän mennessä tullut takaisin. Jos akne tulisi vielä takaisin yhtä pahana kuin se aikoinaan oli, pyrkisin taas aloittamaan e-pillerit mahdollisimman pian. Tässä ketjussa esitetyt riskit painaisivat siinä tilanteessa vähemmän vaakakupissa.

Minä en huomannut e-pilleriaikanani muutosta mielialassani enkä halujeni määrässä (olemattomat halut sekä e-pilleriaikana että sen jälkeen). Aknen takia olen syönyt myös useamman Roaccutan-kuurin, jonka sivuvaikutukset olivat huomattavat ja vaikutus akneen lyhempiaikainen kuin e-pillereillä (Diane Nova). Tällä hetkellä ei onneksi ole tarvetta kummallekaan, mutta tosiaan jos akneongelma vielä tulisi, niin e-pillereiden suuntaan kääntyisin.

Vierailija
33/46 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti vastustajat tiedätte, että niitä syödään myös endometrioosin hoitokeinona ja silloin ne ovat lääkkeitä, jotka auttavat sairauteen.

Minulla on endo ja gyne olisi määrännyt pillerit mutta vastustin ja kieltäydyin. Perustelin miksi kieltäydyin mutta gyne silti vastusteli. Ei kuitenkaan kirjoittanut pillereitä ja seuraavalla lääkärillä kävin joka poisti kohdun. Olen paljon onnellisempi nyt.

Vierailija
34/46 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä niitä vastusta, mutta itse en enää halua niitä syödä. Olen mieluummin kokonaan ilman seksiä. Ei se niin ihmeellistä minusta edes ollut, että sen takia söisin moisia myrkkyjä. Syököön miehet ehkäisypillereitä, hehän sitä paljaalla panemista tarvitsevat, ei nainen.

Hieno yleistys. Kyllä mä tarvitsen paljaalla panemista, olen nainen. Seksi kondomilla on mulle yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija
35/46 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi seksilelut on keksitty ja oma mielikuvitus auttaa silloin kun tekee mieli seksiä eli kerran vuodessa.

Vierailija
36/46 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaa suhtautumista puolisoon. Siis se pillereitä popsiva nainen ei ole se joka on oikeasti olemassa, tai olisi ilman niitä.

Kaikenlaista voi sitten tapahtua, jättäessä ne pois. 

Joka tapauksessa mieluummin aito, kiitos.

m.1966

Vierailija
37/46 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni syö pillereitä 10 vuotta putkeen, eikä tiedä millainen ihminen on ilman pillereitä. Olen itse mieluummin ilman, jolloin haluja on ja mieliala on tasainen. Monelle keinotekoiset hormonit ei sovi.

Endometrioosin hoitoon luulisi keksittävän muitakin lääkkeitä, jos lääketehtailla olisi halua.

Vierailija
38/46 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äly hoi!

Vaikutus parinvalintaan.

Omaa vauvaa? Ei ole mitään omaa vauvaa kun sitä ei haluta. Ihmisen erottaa eläimestä järki ja se sanoo että tee lapsi vain jos haluat lapsen. Lapsen syntymä pilaa pääsääntöisesti sen parisuhteen johon se syntyy ja on pallo naisen jalassa seuraavat 20 vuotta.

Vierailija
39/46 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, muut saa niitä syödä jos haluavat. Itsekin söin vuosia kunnes lopetin kokonaan.

-juurikin tuo veritulppariski on osasyy

- minulla tuli kauheita, hirvittäviä mielialavaihteluita, ja kokeilin siis todella montaa merkkiä

-rupesi vituttamaan että minun naisena pitäisi näiden takia sekoittaa luonnollinen hormonitasapainoni. Ei voi olla terveellistä.

-ja ärsyttää ettei näiden terveysvaikutuksia ole edelleenkään kunnolla edes yritetty selvittää/parantaa vaikka onhan tässä ollut vuosikymmeniä aikaa.

-monella vaikuttaa myös painoon ja ihon kuntoon.

Olisi varmaan muitakin jos oikein alkaisi miettimään, nämä tuli nopeasti mieleen...

Vierailija
40/46 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni syö pillereitä 10 vuotta putkeen, eikä tiedä millainen ihminen on ilman pillereitä. Olen itse mieluummin ilman, jolloin haluja on ja mieliala on tasainen. Monelle keinotekoiset hormonit ei sovi.

Endometrioosin hoitoon luulisi keksittävän muitakin lääkkeitä, jos lääketehtailla olisi halua.

Samaa olen miettinyt. Vaimolla on endometrioosi mutta ei syö e-pillereitä eikä ole koskaan syönyt. Luulisi olevan muita vaihtoehtoisia hoitomuotoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän