Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lahjoitin tavaraa "vähävaraiselle perheelle", nyt ne ovat Torissa myynnissä

Vierailija
05.12.2020 |

Kyllä tuli nyt itselleni fiilis, etten enää koskaan osallistu minkäänlaiseen hyväntekeväisyyteen. Yksinhuoltajavanhemman perhe pyysi Facebook-ryhmässä lahjoituksena erilaista kodin tavaraa, jota heiltä ilmoituksen mukaan uupui. Aluksi tuli hyvä mieli, kun lahjoitin uudenveroista apua tarvitseville, mutta nyt huomasin että tavarat ovatkin myynnissä Torissa. Ja laitoin siis etukäteen kuvat kaikesta lahjoittamastani, eli eivät hakeneet ns. sikaa säkissä.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ainakin tuollaisessa kyrsii eniten valehtelu. Miksei voi suoraan laittaa ilmoitusta, että voin hakea turhat tavaranne ja hankkisin niillä vähän joulurahaa perheelle, kun rahatilanne on tiukka? Itse ainakin voisin lahjoittaa jotain tällaiselle rehelliselle ihmiselle, huijatuksi tuleminen sen sijaan tuntuu kurjalta.

Väitän, että kyllä tällaiselle "kerjäämiselle" olisi ymmärrystä! Moni antaisi ihan mielellään turhaa roinaa nurkistaan jonkun vähävaraisen avuksi. Mulla esim. olisi ylimääräisiä muumimukeja ja teema-lautasia, joita en tarvitse. En kuitenkaan jaksa myydä niitä itse missään, joten turhana pyörivät nurkissa. Mutta siitä en tykkäisi, että joku keksisi valheellisen nyyhkytarinan tyyliin "meillä on vaan kaksi rikkinäistä kuppia, josta lasten kanssa juodaan vuorotellen tai mun syöpäsairas lapsi aina haaveillut muumimukista mutta ne on niin kalliita" ja sitten laittaisi myyntiin. 

Missään ryhmissä jne ei tällainen puhe ole sallittua, vaan on oltava se nyyhkytarina. Myös suoran rahan pyytäminen on kiellettyä.

Vierailija
62/71 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä rehellisyydessä on niin vaikeeta? Alkaa tosiaan tuntumaan siltä että, sitä rahaa tarvitaankin tööttiin, eikä "lapsen kenkiin". Meni raha mihin meni, niin en enää lahjoita sellaista tavaraa, minkä voin itsekin myydä. Roskis tavaraa kukaan kuitenkaan toiselle kehtaa lahjoittaa.293

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaroita tai rahaa en itsekään lahjoittaisi, ellen tarkkaan tuntisi perheen tilannetta, koska tavarat tosiaan menevät helposti myyntiin ja rahat saattavat kulua päihteisiin. Viime jouluna lahjoitin kahdelle vähävaraiselle perheelle kummallekin sadalla eurolla ruokaa, ja molemmat olivat siitä hyvin kiitollisia. Olin itse mukana kaupassa kyseisten perheiden kanssa maksamassa ruokaostokset, jolloin sain olla varma siitä, että rahaa ei käytetä esim. päihteisiin. Tänä jouluna aion tehdä saman uudestaan. Itselleni melko pieni summa, mutta vähävaraisille perheille suuri apu joulun järjestämiseen.

Vierailija
64/71 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan oikein hyvin, että TÄMÄ provo on ollut aikaisemminkin  -  tosi huono provo.

Vierailija
65/71 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ainakin tuollaisessa kyrsii eniten valehtelu. Miksei voi suoraan laittaa ilmoitusta, että voin hakea turhat tavaranne ja hankkisin niillä vähän joulurahaa perheelle, kun rahatilanne on tiukka? Itse ainakin voisin lahjoittaa jotain tällaiselle rehelliselle ihmiselle, huijatuksi tuleminen sen sijaan tuntuu kurjalta.

Väitän, että kyllä tällaiselle "kerjäämiselle" olisi ymmärrystä! Moni antaisi ihan mielellään turhaa roinaa nurkistaan jonkun vähävaraisen avuksi. Mulla esim. olisi ylimääräisiä muumimukeja ja teema-lautasia, joita en tarvitse. En kuitenkaan jaksa myydä niitä itse missään, joten turhana pyörivät nurkissa. Mutta siitä en tykkäisi, että joku keksisi valheellisen nyyhkytarinan tyyliin "meillä on vaan kaksi rikkinäistä kuppia, josta lasten kanssa juodaan vuorotellen tai mun syöpäsairas lapsi aina haaveillut muumimukista mutta ne on niin kalliita" ja sitten laittaisi myyntiin. 

Missään ryhmissä jne ei tällainen puhe ole sallittua, vaan on oltava se nyyhkytarina. Myös suoran rahan pyytäminen on kiellettyä.

Höpönpöpöt. Kyllä olisi ihan ok laittaa ilmoitus, että "olen köyhä ihminen/ollaan köyhä perhe. Jos teillä on ylilmääräistä tavaraa pyörimässä nurkissa, niin ottaisin mielelläni vastaan. Osan tavaroista voin myydä netissä tai kirpparilla, sillä yhtä lailla raha tulee minulle tarpeeseen".  

Lopputulos: antajalle jää hyvä mieli kun on saanut autettua eikä tullut kusetetuksi. Sen sijaan nyykytarinasta huijatulle jää vaan paha mieli kun omaa hyväntahtoisuutta käytettiin hyväksi, eikä jatkossa ehkä enää anna kenellekään. 

Vierailija
66/71 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran lahjoitin 80 kirjaa. Varaaja löytyi. Pakkasin siististi ja hakija saapui sovittuun aikaan. Ei tervehtinyt. Kysyi: "Onko tässä varmasti kaikki?". Vastasin että juu kaikki on. Otti laatikon ja poistui. Ei edes kiitosta sanonut.

Olihan se kokemus tämäkin "päästä tavarasta eroon".

Vierailija
67/71 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan oikein hyvin, että TÄMÄ provo on ollut aikaisemminkin  -  tosi huono provo.

Kertoo varmaan myös siitä että hengaat hyvin usein palstalla provoilemassa.

Vierailija
68/71 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos tämä provo? Vai kuinka onnistuit löytämään torista juuri nämä kyseiset tavarat?

On. Samanlainen aloitus oli täällä viime joulun alla.

Vierailija
69/71 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota se on myös hopen kanssa. Sieltä hakee  ihan hyvin pärjäävät tavaraa ja sitten myyvät ne. En ikinä enää lahjoita mitään, vaan hietän roskiin. Meneehän edes energiajäteeksi ja saadaan lömpöä kaikki. 

Oikeasti? Luulin, että kautta,menee oikeaan osoitteeseen. Onko tuo joku huhu vai tieto?

Vierailija
70/71 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko todella väärin jos he tarvitsevat vaikka ihan syötävää sen tavaran sijaan? Jos lahjoitan jotain, niin silloin todella lahjoitan, en enää mieti asiaa ja tehköön sillä mitä parhaimmaksi näkevät. 

Miksi he eivät sitten pyytäneet syötävää vaan tiettyä tavaraa?

Tiedättehän, että ei kaikki uutena torilla myytävät tavarat ole aina varastettuja tai lahjaksi saatuja. Ainakin kodinkoneita menee suoraan myyntiin sossun kustantamana.

On eri asia haluta tavara nurkista pois kuin auttaa jotain apua tarvitsevaa. Sitä ei kaikki tähän kirjoittaneet ole ymmärtäneet.

Vierailija
71/71 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihjaise verottajalle.

5000 eurolla/vuosi saa yksityishenkilö myydä ilman veroa ja jos kaksi aikuista niin 10 000.

Kyllä tuohon summaan mahtuu tavaraa ja ennen kuin joku peukuttaa alas tai epäilee niin on tarkistettu verottajalta.