Päästäisitkö 15-vuotiaasi Ruisrockiin yms. festareille?
Yhdessä keskustelussa äiti kertoi tyttärensä (15v) menevän kesällä Ruisrockiin ja äiti sai hyvin tuomitsevan kommentin 15-vuotiaan päästämisestä festareille. Hölmistyin itse, sillä ajatus 15-vuotiaasta festareilla on mielestäni ihan normaali. Siksi kysynkin AV:ltä, onko 15-vuotiaiden festareilla käyminen "hyvästä" vai "pahasta"?
Kommentit (48)
Jos se festari on kotikaupungissa tai jossain läheisessä ja tulee kotiin yöksi tai menee kaverille yöksi, missä miel. vanhemmat kotona, että voisivat (yöllä) todeta lapsiemme olevan kunnossa. Telttaan en kyllä päästäisi... Vaikka lapset olisivat kunnolla, niin ei se niitä muita hihhuleita estä!
No herranjumala tottakai päästäisin.
Mä pääsin ekaa kertaa provinssiin 15-kesäsenä kavereiden kanssa. Ihan kivasti se meni paitsi että olin aivan saatanan naamat ja nuoleskelin luoja ties kuinka vanhojen parrakkaiden setien kanssa :D mutta hengissä selvisin eikä nuoleskelukaan mennyt sen pidemmälle. Ihan hyvä tuo oli tuossa iässä kokea kun on vielä jännää, ei tässä parikymppisenäkään enää jaksa samaan tahtiin riehua...
En itse ole oolut kuin ns.päisvä/kaupunkifestareilla mutt en siis missään leirintäalueella. Mikä siinä voi olla pahaa, jos on fiksu lapsi ja kaverin kanssa matkassa?
Olisin syvästi huolissani jos lapseni edes haluaisi festareille. Miettisin kyllä todella pitkään, missä kohtaa meni pieleen.
Minä lähden 15-vuotiaan kanssa festareille
En ole päästänyt. 16 vuotiaana tyttö kävi päiväsaikaan ruisrokissa katsomassa jonku esiintyjän ja mukana oli kaverinsa äiti.
En pääsisi vieläkään festareille vaikka olen yksinasuva 21-vuotias.
Vain siinä tapauksessa että festari järjestetään niin lähellä kotoa että nuori tulee yöksi kotiin, tai jos hänellä on joku sukulainen jonka luona yöpyy festaripaikkakunnalla, ja että nämä sukulaiset katsovat nuoren perään että hän ei jää yöksi kukkumaan festareille.
Mä en ole koskaan käynyt festareilla enkä kyllä haluakaan mennä ja ikää on 20 vuotta.
Ja en päästäisi 15 vuotiasta ainakaan yöksi festareille.
En ehkä vielä riparikesänä, jollei festari olisi lähellä ja pääsisi yöksi kotiin tai ainakin näyttäytmään jossain välissä. Seuraavana kun ollaan jo lukioon menossa niin voisi mennä vapaammin.
Itse pääsin festareille jo 15-vuotiaana. Menin tosiaan kyllä vain bändejä kuuntelemaan, enkä ikinä ollut festarialueella yötä. Yhden yön tosin taisin olla jossain Seinäjoen abc:lla kaverini kanssa, kun juna lähti vasta aamulla. Meille se oli se musiikki, alkoholijuomien nautiskelu ei käynyt mun ja ystäväni pienissä mielissäkään...
Mua ei ehkä olisi päästetty 15 vuotiaana, mutta 16 vuotiaana olin yhden yön festareilla. Ei olisi pitänyt päästää, totesivat vanhempani sen jälkeen, ja minäkin nyt, 8 vuotta myöhemmin.
Mutta jos nuori on menossa katsomaan sinne oikeasti bändejä ja ei jää yöksi telttailualueelle, niin voisin tulevaisuudessa harkita päästäväni lapseni. Yöksi en, ellen olisi 100% varma ettei alkoholia käytetä.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 17:47"]
Heh mun vanhemmat osti myös festarijuomat kun olim15v :D
[/quote]
niin.. en IKINÄ aikaisemmin ole tätä sanaa käyttänyt, mutta nyt en näe muuta mahdollisuutta; White Trash.
En todellakaan päästäisi 15-vuotiasta tai vielä 16-vuotiastakaan yöksi festareille. Bändejä katsomaan ja yksi kotiin tai kaverin luokse on ok. Tuli se nuorena nähtyä millaista se oli ja nykyään taitaa olla vielä hullumpaa menoa. Onneksi vanhinkin on vasta kymmenvuotias.
14-vuotiaan tyttären äitinä mun ensireaktioni oli, että en ikinä!
Mun pitäisi tietää nipasta nappaan kenen kanssa menee, missä ja miten yöpyy, mitä syö, riittääkö rahat, varakännykkä pitäisi olla jos oma katoaa/ varastetaan, onko festaripaikkakunnalla tuttua aikuista, joka voi auttaa hätätilanteessa ... Oonko mä natsiäiti? :D
Kotikaupungin festareille kyllä päästäisin, koska sieltä pääsee kotiin yöksi ja jos tulee joku hätä isä tai äiti voi hakea kotiin. Lasten kanssa on kyllä käyty festareilla, joten ei ne ihan kokemattomia ole.
itse olin ekan kerran festareilla jo 12 vuotiaana! kotiin tulin aina yöksi, koska asuttiin aika lähellä kyseistä festaria. olin aina "kiltisti" ja lähinnä ihailtiin bändien poikia. käyn festareilla edelleenki, mutta omaa lasta en vielä päästä festareille. Oma lapsi on jo 14 vuotias ja toivon, että ei vielä vuoteen menisi:) ehkä olen nähnyt liikaa myös kaikenlaista negatiivista ja toivon oman lapsen välttävän ne alle 15 vuotiaana. hassua, että vauhdikkaan nuoruuden eläneenä (paljon nähneenä) toivon omalle lapselle erilaista nuoruutta:)
En päästäisi. Luultavasti hän juo siellä (tämän sinänsä hyväksyn mutta aika riskialtista isoilla festareilla) ja kavereista voi hyvin helposti eksyä, kun kaikki löytävät uutta seuraa... Kyllä hän ehtii myöhemminkin
Heh mun vanhemmat osti myös festarijuomat kun olim15v :D