Muita, jotka INHOAA kimppakyytejä?
Mikä siinä on, että jos on vaikka jonkun harrastusporukan kanssa meno jonnekin, minne tulee vaikka 10 ihmistä samalta paikkakunnalta, niin aina on joku neropatti järjestämässä yhteiskuljetuksia ja -kyytejä?
Haluaisin mennä ihan itsekseni. Silloin, kun minulle sopii, sillä kulkuvälineellä, joka minulle käy. Ärsyttää nämä "kenen autolla mennään" tai "varasin jo meille kaikille viidelle junaliput"-tyypit.
Kun tiedän, että siellä päätepisteessä pitää koko päivä tai useampi seurustella ihmisten kanssa ja olla sosiaalinen, niin haluaisin sen matkan rentoutua. Ajaa itsekseni, kuunnella äänikirjaa tai musiikkia - tai vain hiljaisuutta. Tai junassa istua ja lukea kirjaa tai valmistella tulevaa esitelmää tms.
Sitten saa aina olla keksimässä tekosyitä, miksi en tule nyt teidän kanssa samassa bussissa tai miksi en nyt ota kyytiläistä autooni. Usein se menee siihen, että en sitten kehtaa ajaa yksin, kun joku autoton harraste- tai työkaverin kinuaa kyytiä.
Mutta oikeasti mua ärsyttää nämä kimppasitä ja -tätä ihan suunnattomasti!
Kommentit (53)
En haluais kimppakyytiä! kirjoitti:
Ja entäs ne kimppakyytiläiset, jotka vaan ottavat kyytiä eivätkä ikinä aja? Itse en hyödy kimppakyydeistä eli olen se ajava osapuoli ja muut istua töröttää kyydissä. Harva on se päivä, että pääsen kyytiin. Ja sitten pitää vielä kestää typerää keskustelua😆
Minullakin on kokemusta muutamasta työpätkästä tms. joissa erehdyin tähän. Itse asuin kauimmaisena, joten eivät he koskaan minua kotoa hakeneet, joten jos jonkun kyydillä pääsi, mitä ei todellakaan yleensä tapahtunut, jouduin ensin kuitenkin ajamaan kymmenkunta kilometriä ja jättämään auton johonkin ilman lämmitystä jne.
Mutta useimmiten kuitenkin ajettiin minun autollani. Ensin odottelin kymmeniä minuutteja, sitten vietiin lapset tarhaan perkele (siis kyytiläisen), sitten vein kyytiläiset työpaikolleen ja sitten omalle... Enkä muista saaneeni bensarahojakaan.
Kyllä periaatteessa seura on ihan kivaa ja yksi reissu nyt sinne sun tänne olisi mennyt, mutta joka päivä kuukausikaupalla niin kiitos ei.
Harvoin on kimppakyytejä tarjolla, mutta kyllä kelpaisi. T. Setämies
Pöh. Ap on selvästi sen tason sosiaalinen ässä, että sitä ei todellakaan kukaan jää kaipaamaan siitä kimppakyydistä.
Senkun sanot vaan suoraan, että et jaksa sitä porukkaa koko päivää, vaan mieluummin rentoudut sosiaalisesta kanssakäymisestä matkojen aikana. Ihan sama, ymmärtävätkö vai eivät (tosin en ymmärrä, miksi eivät ymmärtäisi, introvertit ja aspergerit on nykyään niin paljon tapetilla), eivätpä enää vongu sua sakkiin, ja ongelma on ratkaistu!
Ah, ihanaa joku muukin kuten minä! en minäkään tykkää kimppakyydeistä! Harrastan joukkuelajia ja kisoihin pitäisi mennä aina kimppakyydeillä. Ensin kävelen n. kilometrin kohtaamispaikalle, ja saavutaan liian aikaisin kohteeseen odottelemaan. Mieluummin menisin yksin omalla autolla omalla aikataululla. En enää kehtaa, kun muut ihmettelee, miksi en tule kimppakyytiin kuten muut...
Kantsis lopettaa moiset harrastukset ja työt joissa on vaarana joutua kimppakyyteihin tai yhteiseen hotellihuoneeseen.
Onneksi itse olen osannut vältellä.
No täällä kimppakyytien kannattaja. Meitä kulkee 5 henkilöä töihin kimppakyydillä, jokaiselle sattuu yksi ajopäivä viikossa. On se nyt aivan eri, meneekö työmatkaan 20 €/viikko vai 100 €/viikko. Ja parasta on se kun ei tarvitse itse aina ajaa kun on pimeää ja huono keli, matka kestää n. tunnin yhteen suuntaan. Ketään ei ole koskaan tarvinnut odottaa aamulla ja kotiinlähtöaika töistä sovitaan. Ei tarvitse myöskään puhua, voi vaikka nukkua, olla ajatuksissaan tai selata nettiä. Usein takapenkille ei edes kuule mitä edessä keskustellaan jos keskustellaan.
En tiedä minkälaisessa työpaikassa olette jos surutta seurassa piereskellään?? 34 vuotta olen ollut työpaikassani enkä ole koskaan kuullut, en töissä enkä työmatkalla. Tai otetaan parisänky hotellissa? Kyllä tavallisesti kaksoisvuoteet saa erikseen vedettyä eri seinille ja siihen yöpöydät väliin.
Ja 48 lisää.
Voi myös aivan hyvin sanoa, että huomenna en tule kimppakyydillä koska en tule huomenna töihin/menen töistä suoraan johonkin/tulen muualta töihin/olen töissä myöhempään/menen päivällä palaveriin muualle enkä tule sieltä enää töihin/tai että en vaan tule huomenna kimppaan. Simple.
Inhoan itsekin kimppakyytejä. Jos kuskina ilmoitan että auto lähtee tietystä kaupunginosasta aamulla tiettyyn aikaan ja palaa takaisin tullessa samaan paikkaan, olen tyly ja kamala. Minullahan on auto, joten voin vähällä vaivalla koukata kyytiläiset mukaan!
Käytännössä matkaan tulee vähintään pari tuntia lisää molemmissa päissä kun ihmisiä pitää hakea eri kaupunginosista tai jopa kaupungeista (pk-seudulla) ja odotella parkkipaikoilla ja kadunvarsilla kun joku on kuitenkin myöhässä. Sitten pysähdellään kahville ja kauppaan tai etsitään auki olevaa pankkia/postia/apteekkia matkan varrella. Takaisin tullessa pääsen viimeisenä kotiin kun yksi pitää viedä Vantaalle, toinen Espooseen ja kolmas Helsingin keskustaan, kaupan kautta tietenkin kun autolla se hoituu niin kätevästi. Joskus olen pyytänyt bensarahaa, mutta moni "unohtaa" maksaa tai lupaa hoitaa asian joskus myöhemmin.
Nykyään valehtelen mistä olen tulossa ja minne jatkan tilaisuuden jälkeen, tai otan bussin tai junan jotta voisin matkustaa yksin.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan itsekin kimppakyytejä. Jos kuskina ilmoitan että auto lähtee tietystä kaupunginosasta aamulla tiettyyn aikaan ja palaa takaisin tullessa samaan paikkaan, olen tyly ja kamala. Minullahan on auto, joten voin vähällä vaivalla koukata kyytiläiset mukaan!
Käytännössä matkaan tulee vähintään pari tuntia lisää molemmissa päissä kun ihmisiä pitää hakea eri kaupunginosista tai jopa kaupungeista (pk-seudulla) ja odotella parkkipaikoilla ja kadunvarsilla kun joku on kuitenkin myöhässä. Sitten pysähdellään kahville ja kauppaan tai etsitään auki olevaa pankkia/postia/apteekkia matkan varrella. Takaisin tullessa pääsen viimeisenä kotiin kun yksi pitää viedä Vantaalle, toinen Espooseen ja kolmas Helsingin keskustaan, kaupan kautta tietenkin kun autolla se hoituu niin kätevästi. Joskus olen pyytänyt bensarahaa, mutta moni "unohtaa" maksaa tai lupaa hoitaa asian joskus myöhemmin.
Nykyään valehtelen mistä olen tulossa ja minne jatkan tilaisuuden jälkeen, tai otan bussin tai junan jotta voisin matkustaa yksin.
Tuo nyt on ihan oma vikasi, voit katsoa peiliin. Ei kai tuollaisesta nyt kukaan tykkää.
Sano että nappaat kyytiin matkalta (jonka muutenkin ajat), vaikka kokoontuminen Keimolan nesteellä ja auto lähtee siitä klo 7, ketään ei odotella. Ja tullessa tiputat porukan samaan paikkaan. Jos se ei käy niin ei tarvitse tulla.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että tämäkin ongelma on vain Suomalaisilla. Ei missään inhota toisten ihmisten seuraa niin paljon kuin täällä. :D
Ei mua haittaa oikeesti tuttu porukka, vaikka omat kaverit. Mutta joskus esim. joillekin keikoille porukka haluaa kulkea kimppakyydeillä jollain ahtaalla henkilöautolla, ja mua itseä ainakin ahdistaa ajatus tuntemattomasta, mölyävästä porukasta ketä en yhtään tunne, enkä voi edes olla varma voinko luottaa heihin. Pahimmassa tapauksessa ovat kännissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt on ihan oma vikasi, voit katsoa peiliin. Ei kai tuollaisesta nyt kukaan tykkää.
Sano että nappaat kyytiin matkalta (jonka muutenkin ajat), vaikka kokoontuminen Keimolan nesteellä ja auto lähtee siitä klo 7, ketään ei odotella. Ja tullessa tiputat porukan samaan paikkaan. Jos se ei käy niin ei tarvitse tulla.
Selitin tämän varmaan huonosti edellisessä viestissäni. Nappaan mielelläni ihmisiä kyytiin matkan varrelta, jos lähtö minun kotoani ei sovi. Asun hyvien kulkuyhteyksien varrella lähellä Helsingin keskustaa, joten useimmilla kurssimatkoilla yms. kyytiläisille on helpointa tulla sinne mistä itsekin lähden. Osalle se ei koskaan riitä, vaan pitäisi aina hakea kotoa. Ei puhettakaan että otettaisiin itse selvää sopivasta paikasta matkan varrella, vaan odotetaan että bensarahojen (joita ei loppupeleissä makseta) hinnalla joku hakee kotiovelta ja myös palauttaa sinne. Muutamalle kyytiläiselle, jonka asuinpaikan ja joukkoliikenneyhteydet olen tiennyt ennestään, olen ehdottanut tällaista "matkan varrella" -pysäkkiä, mutta se on saanut aikaan vain valitusta siitä miten vaikeaa se olisi kun "mä joutuisin menemään sinne bussilla".
Onneksi nautin myös bussi- ja junamatkoista, enkä ole vannoutunut omalla autolla liikkuja.
Ei tarvi alkaa selittään mitään, ihan hyvin voi sanoa kulkevansa mielummin yksin.
Ite kyllä tykkäsin joukkuelajia harrastaessa kimppakyydeistä. Oli mukavampi mennä pidempi matka porukalla eikä aina tarvinnu ite ajaa.
Ja entäs ne kimppakyytiläiset, jotka vaan ottavat kyytiä eivätkä ikinä aja? Itse en hyödy kimppakyydeistä eli olen se ajava osapuoli ja muut istua töröttää kyydissä. Harva on se päivä, että pääsen kyytiin. Ja sitten pitää vielä kestää typerää keskustelua😆