Kuuluuko parveke osakkaalle vai taloyhtiölle?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin ei miinuksista päätellen kelpaa vastaus, että asuntoa ei As Oy;ssä omisteta itse.
Asunto-osakeyhtiölaki
Mitä sillä on merkitystä, koska tuosta ei vielä johdu korjausvastuu, mikä on varmaan kysyjän POINTTI.
Kysyjän pointti taisi kuitenkin olla se, että saako hän tupakoida parvekkeella vaikka vuokrasopimuksessa on maininta "tupakointi kielletty". Eli koskeeko kielto vain asuntoa vai myös parveketta.
Kaikenlaisia pällejä sitä onkin ..
Sincc
Vierailija kirjoitti:
Sincc
Sähän sen sanoit 😂
Vierailija kirjoitti:
Tietysti taloyhtiölle, niinkuin koko asuntokin. Taloyhtiön omistaa osakkaat ja osakekirjoissa on mitkä osakkeet. esim. osakkeet numero XXX-YYY, jotka okeuttavat tietyn asunnon hallintaan. Kukaan ei omista taloyhtiössä asunnostaan mitään, vaan ainoastaan hallintaoikeuden osakekirjojen osoittamaan asuntoon. Yhtiökokouksen enemmistöllä voidaan päättää lähes mitä tahansa. Vastuunjakotaulukosta sitten voi katsoa, mikä kuulluu osakkeenomistajan vastuulle hallitsemassaan huoneistossa ja mikä kuuluu taloyhtiön vastuulle.
Vastaus ap:n kysymykseen on, että taloyhtiön yhtiökokouksessa voidaan kieltää parveketupakointi, koska taloyhtiö ne parvekkeet omistaa.
Tupakointikieltoon ei riitä enemmistö, täytyy olla yksimielinen päätös.
Yleensä tupakoitsija itse vastustaa, jolloin hän kaataa koko esityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin ei miinuksista päätellen kelpaa vastaus, että asuntoa ei As Oy;ssä omisteta itse.
Asunto-osakeyhtiölaki
Mitä sillä on merkitystä, koska tuosta ei vielä johdu korjausvastuu, mikä on varmaan kysyjän POINTTI.
Kysyjän pointti taisi kuitenkin olla se, että saako hän tupakoida parvekkeella vaikka vuokrasopimuksessa on maininta "tupakointi kielletty". Eli koskeeko kielto vain asuntoa vai myös parveketta.
Jos parveke on osa vuokrattua huoneistoa, niin ei saa.
Jos taas kyse esim rappukäytävän tuuletusparvekkeesta, joka on yleistä tilaa, niin saa jos taloyhtiö ei ole savuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sincc
Sähän sen sanoit 😂
Jep, ja olen oikeassa ;)
Jos meinaa purkalla alkaa korjailemaan parvekettaan ;)
Sincc
Sanni16kerava kirjoitti:
Tupakointikieltoon ei riitä enemmistö, täytyy olla yksimielinen päätös.
Yleensä tupakoitsija itse vastustaa, jolloin hän kaataa koko esityksen.
Ei tarvita yksimielistä päätöstä. Meille tuli tupakointikielto, vaikka vastustajat kiihkeästi lobbasivat sitä vastaan. Uhkasivat jopa asunnon myymisen vaikeutumisella, kun tupakoitsijat eivät halua ostaa.
Kuka hullu nyt muutenkaan omassa asunnossa tai parvekkeella tupakoisi? Ja enemmistö ihmisistä on kuitenkin selväpäisiä, heille on vain plussaa että taloyhtiössä on tupakointikielto. Edes ne piintyneet tupakoitsijat eivät ole muuttaneet täältä pois.