Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ollut päiväkodissa töissä nyt kymmenen vuotta ja olen yllättynyt siitä

Vierailija
04.12.2020 |

Kuinka paljon vanhempien koulutustaso korreloi lasten tuen tarpeiden ja ongelmien kanssa, eli mitä koulutetumpi vanhempi, sen paremmat oppimisedellytykset lapsella on ja sitä vähemmän tarvitaan tukitoimia. Matala koulutustaso vanhemmilla taas ennustaa käytöshäiriöitä, keskittymisvaikeuksia, lukivaikeuksia, tunne-elämän häiriöitä ym. Vain kehitysvammat ja autismi tuntuvat olevan riippumattomia vanhempien sosioekonomisesta statuksesta.

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkihän tuon jo omassa koululuokassa 80-90 -luvuilla. Ne luokan villiviikarit oli matalammin koulutetuista perheistä. Ns. keskiluokkaisten lapset oli kasin oppilaita vaikkei koulu olisi muka kiinnostanutkaan, mutta kotona laitettiin tekemään läksyt ja lukemaan edes vähän. Hyvät rutiinit, ajoissa nukkumaan ym. eivät sinänsä maksa mitään, mutta kun tätä ei saa sanoa ääneen: fiksummat osaa usein myös kasvattaa lapsensa fiksummin.

Vierailija
22/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäisiä eroja on aina mutta kun ajattelee suuria massoja ap kirjoittaa ihan totta. Vaikka se matalasti koulutettua loukkaakin. Turhaa siitä on loukkaantua sellaisen tavallisen ihmisen joka hoitaa asiansa ja lapsensa kuten ehdottomasti suurin osa matalasti koulutetuista tekee. Puhutaan tilastollisesti.

Minä kuntoutan näitä päiväkoti-ikäisiä ja olen tehnyt uraani 20 vuotta, ap kirjoittaa täyttä totta. Näenhän minä mitä asiakaskuntani on. Ja kyllä, tottakai minulla on asiakkaina myös korkeasti koulutettujen lapsia, ja heidän pulmat on pääasiassa erilaisia ja perheet myös ymmärtää ja sitoutuu kuntoutukseen pääsääntöisesti hyvin. Ei-kantiksista en edes aloita..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kasvatustieteiden maisteri mielestänne matalasti vai korkeasti koulutettu?

Siltä väliltä, yleensä pidän maistereita melko korkeasti koulutettuina, olen itsekin kasvatustieteen maisteri. Mutta alueella jossa olen töissä asuu pankinjohtajaa, lääkäriä, arkkitehtia jne ja sitten niitä työttömiä kaupungin asunnoissa muutaman kilometrin päässä.

Ap

Vierailija
24/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te ammattilaisina ajattelette, että miten tätä tilannetta voitaisiin korjata ? mikä olisi paras tapa tavoittaa nämä perheet ja saada apua ?

Vierailija
25/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa! Ap puhuu puuta heinää ja kommentti on rasistinen.

Asun ja työskentelen päiväkodissa hyvällä alueella. Täällä koulutuksella ei ole mitään tekemistä lapsen käytöksen kanssa, eikä missään muuallakaan missä olen työskennellyt. Kiireisillä ja koulutetuilla vanhemmilla voi olla tottelematon, epäsiisti ja hoitamaton lapsi. Jopa useammin, kuin hieman vaatimattomammin ja rauhallisemmin elävän perheen lapsi.

Enemmän yhdessäoloa, aikaa ja kotikasvatusta lapsi saa ihan tavallisilta perheiltä.

Nepsyt on asia erikseen. Toistan, asia erikseen.

Mistä kummasta keksit rodun tähän vetää mukaan? Taidat itse olla rasistinen, kun tuollainen tuli edes mieleesi.

Vierailija
26/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmassa asuinpaikassani naapurit kertoivat, kuinka siinä asunnossa, missä me asuimme, oli asunut perhe, jossa mies opettaja. Oli kuulemma ihan joka viikonloppuista, että äiti lähti lasten kanssa pakoon kännissä riehuvaa miestä, jota naapuritkin pelkäsivät. 

Vierailija
27/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun ja työskentelen päiväkodissa hyvällä alueella. Täällä koulutuksella ei ole mitään tekemistä lapsen käytöksen kanssa, eikä missään muuallakaan missä olen työskennellyt. Kiireisillä ja koulutetuilla vanhemmilla voi olla tottelematon, epäsiisti ja hoitamaton lapsi. Jopa useammin, kuin hieman vaatimattomammin ja rauhallisemmin elävän perheen lapsi.

Enemmän yhdessäoloa, aikaa ja kotikasvatusta lapsi saa ihan tavallisilta perheiltä.

Höpöhöpö nyt.

Minä en ole ikinä nähnyt lääkärin lasten huutelevan vittua päiväkodissa. Edes köyhistä oloista adoptoidut tohtorien lapset eivät käyttäydy niin. Mutta kyllä se vittuPerkele raikaa ryhmässä päivittäin, ja ihan jonkun muun suusta kuin niiden lääkärien lapsien.

Huh huh..😞 Ei lääkäriys tee vanhemmasta automaattisesti hyvää tai lapsesta kullannuppua.

Aina menee amiksella tunteisiin ja aina sama kulunut argumentti. Tiedätkö mitä, me kaikki tiedämme että lääkäri ei ole automaattisesti hyvä vanhempi tai amis huono. Mutta todennäköisyydet ja tilastot kertovat faktaa että korkeasti koulutetut vanhemmat ja heidän hoitavat nyt vaan asiat keskimäärin paremmin vaikka kuinka polkisit sitä jalkaa.

Vierailija
28/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti moni tämän ammattilainen tämän tiedostaa joten miten asiaa on pyritty auttamaan ?

Vai onko se vain asia, joka todetaan, mutta mitään ei tehdä.

Vierailija
29/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisit ohjelmassa kävivät kerran paikassa, jossa riehunut asukas oli heille tuttu. Ihan tunnistettava paikka tästä kaupungista, sellainen talokompeksi. Siinä asuu pääasiassa hyvätuloista porukkaa, lakimiehiä, lääkäreitä jne eikä tavan tallaajalla ole varaa siitä asuntoa ostaa. Yllättävää, että se paikka televisiossa näytettiin niinkin tunnistettavasti. 

Vierailija
30/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ollut 10 vuotta päiväkodissa töissä ja en ole yllättynyt siitä että monet oppimisvaikeuksia ja käytösongelmia aiheuttavat asiat ovat perinnöllisiä ja tietenkin ovat voineet vaikuttaa vanhempien pärjäämiseen kouluttautumisen suhteen.

MM. adhd on perinnöllinen.

Onko ap:lla itsellään lapsia? Onko heillä käytöshäiriöitä? Jos olet lastenhoitaja, niin olet itsekkin aika matalasti koulutettu.

Vierailija
31/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kasvatustieteiden maisteri mielestänne matalasti vai korkeasti koulutettu?

Maisteri on laajempi korkeakoulututkinto. Totta kai sellaisen omaava on korkeastikoulutettu. Mitä sellaista edes kysyt.

Vierailija
32/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivatpa lapsen kotiolot mitkä tahansa, kaikki lapset on saman arvoisia ja samalla viivalla.

Tämmöinen lajittelu hyvien perheiden kullannuppuihin ja huonojen perheiden "kakaroihin" on varhaiskasvatuksen arvomaailman vastaista.

Lapsi ei mahda mitään omille vanhemmilleen ja olosuhteilleen, ja varhaiskasvatuksen yksi tarkoitus on tasoittaa näitä eroja.

Vierailija
33/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen ollut 10 vuotta päiväkodissa töissä ja en ole yllättynyt siitä että monet oppimisvaikeuksia ja käytösongelmia aiheuttavat asiat ovat perinnöllisiä ja tietenkin ovat voineet vaikuttaa vanhempien pärjäämiseen kouluttautumisen suhteen.

MM. adhd on perinnöllinen.

Onko ap:lla itsellään lapsia? Onko heillä käytöshäiriöitä? Jos olet lastenhoitaja, niin olet itsekkin aika matalasti koulutettu.

No siellä olikin että on maisteri. Minä olen lastenhoitaja tosiaan ja meille kyllä koulussa opetettiin, miten monet neurologiset ongelmat voivat olla perinnöllisiä, jännä että maisterille tuli yllätyksenä.

Vierailija
34/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja päiväkodin työntekijätkö on päteviä tällaisten arvioiden tekemiseen? Ei kaikki yliopistossakaan ole älykkäitä, on se nähty moneen kertaan. 

Vierailija
35/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa luokittelua varhaiskasvatuksen opettajalla :D Mutta etpä noita uskaltaisi ääneen sanoa muualla kuin täällä 100% anonyymillä palstalla.

Vierailija
36/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te ammattilaisina ajattelette, että miten tätä tilannetta voitaisiin korjata ? mikä olisi paras tapa tavoittaa nämä perheet ja saada apua ?

Autetaan niin pirusti, minäkin (aiemmin kirjoitin, teen kuntoutusta) teen enimmäkseen vain sen oman osani mutta silti pyrin ohjaamaan johonkin missä pystyttäis auttamaan kokonaisvaltaisesti. Autan perhetyöntekijän hankkimisessa, saatan ohjata arvioon auttaako Theraplay, teen paljon, mutta aika monessa tapauksessa vanhemmat vaan valittavat kaiken haastavuutta mutta mitään keinoa eikä tukea oikeasti jakseta kokeilla ja ottaa vastaan. Ei yhtään mitään. Paitsi kuntoutusta mutta sen eteen ei itse tehdä mitään vaan koko työ jätetään terapeutille ja sehän ei ihan riitä. Hyvä kun jaksetaan edes miettiä terapeutin kanssa kuntoutuksen tavoitteita, liian usein on näin.

Oltais nämä kädettömät vanhemmat jo aikaa sitten pelastettu jos se olisi mahdollista. Paljon me tehdään, todella monipuolista apua ja tukea on tarjolla.

Vierailija
37/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä kummasta keksit rodun tähän vetää mukaan? Taidat itse olla rasistinen, kun tuollainen tuli edes mieleesi.

Kannattaa perehtyä rasismin määritelmään!😏

Vierailija
38/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olivatpa lapsen kotiolot mitkä tahansa, kaikki lapset on saman arvoisia ja samalla viivalla.

Tämmöinen lajittelu hyvien perheiden kullannuppuihin ja huonojen perheiden "kakaroihin" on varhaiskasvatuksen arvomaailman vastaista.

Lapsi ei mahda mitään omille vanhemmilleen ja olosuhteilleen, ja varhaiskasvatuksen yksi tarkoitus on tasoittaa näitä eroja.

En usko että ap työssään näitä jaottelee tai aktiivisesti asiaa miettii saati että käyttäytyy lapsia kohtaan väärin, pikemminkin kertoo työssään havaitsemansa faktan.

Vierailija
39/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autetaan niin pirusti, minäkin (aiemmin kirjoitin, teen kuntoutusta) teen enimmäkseen vain sen oman osani mutta silti pyrin ohjaamaan johonkin missä pystyttäis auttamaan kokonaisvaltaisesti. Autan perhetyöntekijän hankkimisessa, saatan ohjata arvioon auttaako Theraplay, teen paljon, mutta aika monessa tapauksessa vanhemmat vaan valittavat kaiken haastavuutta mutta mitään keinoa eikä tukea oikeasti jakseta kokeilla ja ottaa vastaan. Ei yhtään mitään. Paitsi kuntoutusta mutta sen eteen ei itse tehdä mitään vaan koko työ jätetään terapeutille ja sehän ei ihan riitä. Hyvä kun jaksetaan edes miettiä terapeutin kanssa kuntoutuksen tavoitteita, liian usein on näin.

Oltais nämä kädettömät vanhemmat jo aikaa sitten pelastettu jos se olisi mahdollista. Paljon me tehdään, todella monipuolista apua ja tukea on tarjolla.

Joo, tuon ongelman ymmärrän jo aiemmistakin vastauksista ja sillä kyselinkin mitä ammattilaisena näette miä voisi olla sitten järkevä keino.  Mikä auttaisi vanhempia ymmärtämään avun tarpeen. Ja jos pakkokeinoja käytettäisiin, karkottaisiko se sitten vähänkin avun piiristä nämä perheet ?

Vierailija
40/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kuitenkin muistaa, että lapsia ei saa lokeroida.

Isoisoäitini oli rikkaan talon tytär. Talo oli äidin suvun. Äiti nai juopon ja tämä mies ja isoisoäitini veljet ryyppäsivät talon. Idoisoäidilleni jäi talon torppa ja jokunen huonekalu.

Isoisoisänikin ryyppäsi. Isoisoäiti piti perheen pyörimässä, mutta kituuttamista oli.

Isoisäni ei puolestaan koskenutkaan viinaan. Hän teki töitä renkinä, säästi rahaa. Osti moottoripyörän ja sen avulla perusti menestyvän kuljetusliikkeen.

Tämä on määrännyt koko muun sukumme suunnan.

Huonoista oloista voi ponnistaa ylös.