Siivouspäivä koulussa saako lapsi osallistua?
Koulussa oli siivouspäivä eli ympäristöstä kerättiin roskia. Mitä olette tuollaisesta mieltä? Meillä jäi molemmat lapset pois koulusta. Ei mielestäni kuulu nykypäivään tällaiset tempaukset. Mahdollisia neuloja maassa ja roskia keräävä lapsi heilauttaa ajattelemattaan kädellä kasvojaan.
Kommentit (79)
Ihan asiallisia vastauksia odotan. En ymmärrä miksi pienet lapset siivoaa kun ei ole oikeita ja turvallisia välineitä. Itse siisteyskasvatus on mielestäni hyvä juttu. Ap
a. Lapsilla on hanskat kädessä
b. Keräyksessä mahdollisesti käytetään apuvälineitä, eli käsin ei kerätä
c. Tuskinpa niitä lapsia nyt sentään huumeruiskuja laiteta keräilemään
d. Olet harvinaisen tyhmä
Pakkohan lapsille on jotenkin kertoa, ettei ulkona saa roskata. Varsinkaan jos sitä ei kotona opeteta.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 17:31"]
[/quote]
Eli sinä luulet, että keräilevät alueella, johon on opettajien toimesta ripoteltu vaaratonta roskaa?
Vähän niinkuin aarteenetsintää?
- ei ap
Meillä ei osallistu. Ekana vuonna lapsi (silloin 9v) oli mukana, mutta ei niillä mitään hanskoja ollut ja roskatkin oli kaikenlaista akuista limaisiin pahvirasioihin. Valvonta oli nolla eli opettaja jakoi työt ja palasi autoonsa istumaan (satuin ajamaan ohi ja näin eli ei ole lapsen kertomaa).
Minusta koulussa voisi keskittyä niiden asioiden opetteluun, joita kotona ei tule ottaneeksi puheeksi kuten Venezuelan tärkeimmät vientituotteet tai kuuloluiden nimet. Jätetään siivous vapaa-aikaan.
Meillä osallistuu. Tai siis on osallistunut jo yhdeksän vuotta.
On "peloteltu" kotona ruiskulla niin, että tuli jo seitsemän vuotiaana tavallisesta lääkkeenantoruiskustakin kysymään, että " voitko tulla nostaan tuon tuolta".
Sitä kun näkee viikonloppuisin koiranulkoiluttajiakin koulun alueella. Kuka siellä valvoo ettei ole ruiskuhuumeiden käyttäjiä iltaisin? Hanskat ei kyllä siinä vaiheessa suojaa yhtään kun kädet osuu koiran läjiin tai ruiskuihin tai likaisiin nenäliinoihin. Se ettei lapset osallistu roskien keräyksiin ei todellakaan tarkoita ettei heille annettaisi siivouskasvatusta, päinvastoin.
a. Lapsilla on hanskat kädessä
b. Keräyksessä mahdollisesti käytetään apuvälineitä, eli käsin ei kerätä
d. Olet harvinaisen tyhmä
[/quote]
a. Hanskat eivät todellakaan suojaa neuloilta
b. Käsin ovat kaikki keränneet, joita olen nähnyt
c. Tuskinpa opettajat ovat syynänneet jokaisen roskan läpi ennen kuin lapset pistetään ne keräämään, eli vahinkoja voi sattua
d. Lapsellista mennä henkilökohtaisuuksiin, mutta no, taattua av-tasoa.
- ei ap
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 17:47"]
Hanskat ei kyllä siinä vaiheessa suojaa yhtään kun kädet osuu koiran läjiin tai ruiskuihin tai likaisiin nenäliinoihin.
[/quote]
Silmät sidottuinako siellä niitä roskia kerätään?
Saa osallistua. Saahan tuonne mennä vanhemmatkin mukaan valvomaan pienokaisiaan, ja se on ihan toivottuakin.
Asianhan voi kääntää niinkin että kuinka moni aikuinen on valmis lähtemään ulos noukkimaan hanskat kädessä roskia?
Minun lapseni kyllä tietävät, että neuloja pitää varoa. Silmät pidetään auki ja epämääräisiä roskia ei kerätä. Kuinka monen lapsi muuten on näillä roskienkeruureissuilla edes nähnyt huumeneulan? Puhumattakaan, että koskennut sellaiseen? Tai tökännyt sormeensa? Aika minimaalinen riski,
Roskien kerääminen ja ympäristöstä huolehtiminen ovat kuitenkin tärkeitä asioita ja voivat jopa saada lapset tajuamaan, että roskien paikka ei ole luonnossa eikä pihoilla.
Suuri osa koukun ympäristössä olevista roskista on koululaisten sinne itse nakkelemia. Pitäisikö teidän kaikkien vastustajien mielestä jonkun muun tulla keräämään teidän kullanmurujenne jätteet? Kyse on oikeasta ympäristökasvatuksesta, mutta nykyvanhemmille ja heidän lapsilleen kaikki pitäisi tehdä valmiiksi ja heidän puolestaan. :iten te itse kasvatatte lapsianne vastuuseen puhtaasta luonnosta? "Ei meidän Janopetteri ja Jennicajuliaana koskaan heitele roskia luontoon, vaan vie ne aina roskikseen." Älkää viitsikö. Tiedätte ihan hyvin, että karkkipaperit ym. pudotetaan juuri sille paikalle, missä satutaan seisomaan, jopa roskiksen viereen. Teette sen muuten itsekin.
Ööh tota noin, missä hyvänsähän voi olla se neula. Kiellätkö myös lapsiasi liikkumasta missään yleisillä paikoilla, ettei se vaan altistu tuollaiselle? Sellainenhan voi olla vaikka uimarannalla. Vai onko niillä metallivahvistetut suojakengät aina jalassa ja haarniska päällä?
Tietysti antaisin osallistua ja olen antanutkin.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 17:54"]
Asianhan voi kääntää niinkin että kuinka moni aikuinen on valmis lähtemään ulos noukkimaan hanskat kädessä roskia?
[/quote]
Minä ja olen ollutkin, ihan vapaaehtoisesti.
Ihan asiallisia vastauksia odotan. En ymmärrä miksi pienet lapset siivoaa kun ei ole oikeita ja turvallisia välineitä. Itse siisteyskasvatus on mielestäni hyvä juttu. Ap
[/quote]
Oletko ihan tosissasi? Siinähän lapset oppii pitämään huolta ympäristöstään. Eikö sille lapselle voi antaa jotkut vanhat käsineet kotoa? Sanoisin, että olet noita supercurling-vanhempia. Joka puolella vaanii vaara.
Mä olen sen verran nuori (synt. -93) että noita siivoustalkoita on ollut jo mun aikaan ja todellakin niitä huumeruiskuja löytyi joka vuosi. Samoin mm. käytettyjä kondomeja, rikkoutuneita pulloja, p*skaa, tupakan tumppeja ym ym. Hanskat toki oli kädessä, mutta eipä niihin lasinsiruihin ja koiranläjiin kiva silti ollut kiva kättään lykätä.
Luonnon siivous on toki kiva idea ja lapsille on hyvä opettaa pitämään ympäristöstä huoli ihan käytännön esimerkein, mutta itselläni jäänyt tosi huonot muistot noista. Jossain pienemmässä kyläkoulussa kiva juttu, pahamaineisessa lähiössä ei.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 18:28"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 18:14"]
Mä olen opettanut lapsilleni ettei roskia heitellä maahan. Ja tiedän ettei ne heittele, tapa on niin syvään juurtunut. Tuovat roskat taskussa kotiin jollei matkan varrella ole roskista. Joten mä en todellaan ymmärrä, miksi noille pitäis opettaa jo opetettua asiaa ja pakottaa ne siivoamaan muiden heittämiä roskia. Mitä ne siitä oppis, sen että roskia saa heitellä ja joku muu ne sitten kerää. Kerätköön ne jotka sitä oppia vielä tarvitsee. Ei mun lastani tarvitse rangaista siivouksella jos kerran ei ole roskannutkaan.
[/quote]
Valikoitko muutenkin koulun opetussuunnitelmasta asiat, joita lapsesi ei vielä osaa? Ettei vain joudu kertaamaan mitään?
Ja niin se vaan menee, että joutuu elämässä tekemään asioita, joihin ei niin suoraan ole syyllinen. Erikoinen ajattelutapa sinulla. Jotkut ihmiset tekevät ihan vapaaehtoisesti asioita, jotka edistävät hyvää. Olet epäilemättä niitä, jotka kävelevät kadulla makaavan, kaadetun mummon vierestä, koska sinähän et ole häntä kumoon tönäissyt.
Siivoaminen ei myöskään ole rangaistus.
[/quote]
Olen lukenut kymmeniä koulujen opetussuunnitelmia eikä ainoassakaan ole mainittu roskienkeräystalkoita. Silti niitä joka kevät pidetään. Onko vika siis opettajissa, jotka toimivat vastoin suunnitelmaa?
[/quote]
Ei OPS:ssa mainita yksityiskohtaisesti kaikkea muutakaan, mitä koulussa käytännön tasolla tehdään, mutta ei se tee koulun toiminnasta opetussuunnitelman vastaista. Tuskin siellä liikunnan kohdalla on nimetty jokaista hipan eri versiota, mutta silti niitä voidaan alkulämmittelyinä leikkiä.
[/quote]
Huomaatko, että vastasin edelliseen kommenttiin, jossa kysyttiin "Valikoitko muutenkin koulun opetussuunnitelmasta asiat, joita lapsesi ei vielä osaa?" Tuo kirjoittaja rinnasti opetussuunnitelmaan kirjatut asiat ja siivoustalkoot - miksi en siis myös minä olisi tehnyt samoin? Koulun siivouspäivä on hieman isompi asia kuin liikuntatunnin alkuhippa. Lisäksi se on erittäin turha päivä, jonka aikana opetetaan lapsille, että orjatyö ei ole Suomesta kadonnut. Työtön ei suostu roskienkerääjäksi, mutta lapsen on pakko.
[/quote]
En ole tuo jonka kanssa intät,mutta vastaan silti,sen verran urpoja kommentteja. Useimmat ihmiset ymmärtävät,että siivouspäivän idea on YMPÄRISTÖKASVATUS,jos lapset näkevät konkreettisesti roskatun luonnon,ja siivoavat sitä,toivottavasti oppivat olemaan roskaamatta.On täysin idioottimaista rinnastaa yksi KASVATUKSELLINEN PÄIVÄ siihen,että työttömiä pakotettaisiin TEKEMÄÄN JATKUVAA ORJATYÖTÄ,vain täysi tampio kuvittelee että nämä ovat jotenkin rinnastettavissa keskenään.Tai että jokaviikkoinen siivoustalkoo tarkoittaisi lisää roskaamista. Tietysti jos mammat opettavat tällaisia asenteita ja arvoja lapsilleen,ei voi mitään.Hyvä että koulussa sentään yritetään opettaa asioita,joita kotona ei ilmeisesti opi. Maailma hukkuu paskaan,koska mamman pikku kullannuppu ei voi kerätä paria karkkipaperi kerran vuodessa.
Ihan järkyttävää!!!! Voisikohan opetusministeri tehdä tälle jotain? :SS Muihin vanhempiin ainakin otan yhteyttä, tälläinen on saatava loppumaan!