Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivouspäivä koulussa saako lapsi osallistua?

Vierailija
17.04.2014 |

Koulussa oli siivouspäivä eli ympäristöstä kerättiin roskia. Mitä olette tuollaisesta mieltä? Meillä jäi molemmat lapset pois koulusta. Ei mielestäni kuulu nykypäivään tällaiset tempaukset. Mahdollisia neuloja maassa ja roskia keräävä lapsi heilauttaa ajattelemattaan kädellä kasvojaan.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 20:05"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 18:56"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 17:50"]

Hyihyi eiiiii! Mun lapset ei siivoa! Toisten sotkut ei kuulu mun kultsuleille! Jos yritetään yhtään pakottaa, ne saavat kyllä sanoa haista vittu ja syö pääs huora, se on niitten oikeus!!

[/quote]siis mitäh? ei hyvää päivää sentään... noinko sä lapsilles opetat? pelottaa ajatella synkin lastes tulevaisuutta. juur sun kaltaisten vanhempien vuoks opettajat on pulassa.

[/quote]

Oli varmaan sarkasmia : )

[/quote]

Sarkasmi on vieras käsite AV:lla,kaikki pitää ottaa kirjaimellisesti!

Vierailija
42/79 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 19:37"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 18:28"]Jotkut ihmiset tekevät ihan vapaaehtoisesti asioita, jotka edistävät hyvää.

[/quote]

Aivan. Jotkut meistä tosiaankaan eivät koskaan heitä roskia maastoon ja sillä tavalla edistämme yhteistä hyvää. Turha saarnata, että teemme väärin, jos emme halua siivota toisten sotkuja. Ihme asenne, että vain sinun tapasi on oikea.

[/quote]

On toki erittäin hyvä asia, ettei heitä roskia maastoon. Minun mielestäni se on varsin oikea tapa, asenteeni ei ole tätä vastaan.

Aina voi kuitenkin pinnistellä vielä vähän eteenpäin. Missään kun ei ole sanottu, että hyvää voisi tehdä vain tietyn määrän. Lapsi ei uuvu siitä, että hän joutuu sekä viemään roskat roskiin, että osallistumaan roskienkeräystalkoisiin muiden lasten kanssa.

Millä tavalla tästä roskien keräyksestä on haittaa lapselle? Miksi ihmeessä et halua lapsen osallistuvan siivoukseen? Sen takiako, että se on sinun mielestäsi kauhean epäoikeudenmukaista? Pelkäätkö lapsen menevän pilalle?

[/quote]

Joo, aika lapsellinen asenne on tuo, että kun en ole tehnyt en siivoakkaan. Kuulen tuota samaa jatkuvasti alta kouluikäisiltä lapsilta, Antti sen jätti..en minä, tuo sen teki...en minä.

Mutta aikuiset ihmiset kitisevät samalla tavalla ja levittävät saman kitinän omiin lapsiinsa. Mitään ylimääräistä ei saa eikä pidä tehdä.  Eipä ole vapaaehtoisjärjestöissä tulevaisuudessa enää tekijöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä amiksessakin on näitä koulun alueen siivouspäiviä. Muka sattumanvaraisesti valitaan luokka joka homman hoituu, kummasti ollaan silti meidän luokalla jouduttu yksin keräämään jo useampana vuotena. Lähinnä sieltä löytyy tupakantumppeja kun koulun henkilökunta ei ota vastuuta ja ilmoita näille savuttaville ääliöille ettei koulualueella saa polttaa. Sitten perustelevat siivoamisen sillä, että naapuritaloista tullut valitusta...

Itse kerään vapaaehtoisesti roskia esim. metsässä kävellessäni, mutta tämmöinen pakottaminen rikkoo oikeudentajuani. Ja jos joku tulee minulle mitään sanomaan kasvatuksesta, niin sitten kaikki muutkin aikuiset töihin. Olen 25.

Vierailija
44/79 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt, miksi vanhemmat ei ole mukana, vaikka kotiin tulee tieto, että tervetuloa yhdessä keräämään roskia. Ei siis yksikään vanhempi lähde mukaan näyttämään esimerkkiä.

Tai miksi yksikään työpaikka ei vietä virkistyspäivää puistoja siivoten? Jos se kerran on niin kovin tärkeää, niin luulisi, että kaikki aikuiset siivoaisi kilvan.

Vierailija
45/79 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 17:24"]Koulussa oli siivouspäivä eli ympäristöstä kerättiin roskia. Mitä olette tuollaisesta mieltä? Meillä jäi molemmat lapset pois koulusta. Ei mielestäni kuulu nykypäivään tällaiset tempaukset. Mahdollisia neuloja maassa ja roskia keräävä lapsi heilauttaa ajattelemattaan kädellä kasvojaan.

[/quote]

Totta kai saa osallistua ja kuuluukin osallistua, sillä lapset joutuvat keräämään niin omia roskiaan kuin muidenkin roskia. Ideahan tuossa on ottaa opiksi, ettei roskat kuulu luontoon ja samalla puhdistaa luontoa. Ja eiköhän koulu anna roskienkeruu välineet, näin ainakin meille antoi joskus 90-luvulla kun kerättiin roskia kaduilta, teiden reunoilta, puistoista jne.

Vierailija
46/79 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 18:14"]Mä olen opettanut lapsilleni ettei roskia heitellä maahan. Ja tiedän ettei ne heittele, tapa on niin syvään juurtunut. Tuovat roskat taskussa kotiin jollei matkan varrella ole roskista. Joten mä en todellaan ymmärrä, miksi noille pitäis opettaa jo opetettua asiaa ja pakottaa ne siivoamaan muiden heittämiä roskia. Mitä ne siitä oppis, sen että roskia saa heitellä ja joku muu ne sitten kerää. Kerätköön ne jotka sitä oppia vielä tarvitsee. Ei mun lastani tarvitse rangaista siivouksella jos kerran ei ole roskannutkaan.

[/quote]

Eikö lastesi tarvitse opetella yhteisöllisyyttä? Siivouspäivän tarkoitus on opettaa myös yhdessä tekemistä ja vastuun kantamista yhteiskunnasta myös omaa itseä laajemmin. Vai oliko se niin, ettei Afrikan nälkää näkeville lapsille tarvitse lahjoittaa rahaa nälkäpäiväkeräykseen, kun ei meidän omilla lapsilla ole nälkä?

Vierailija
47/79 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 20:22"]

Kertokaa nyt, miksi vanhemmat ei ole mukana, vaikka kotiin tulee tieto, että tervetuloa yhdessä keräämään roskia. Ei siis yksikään vanhempi lähde mukaan näyttämään esimerkkiä.

Tai miksi yksikään työpaikka ei vietä virkistyspäivää puistoja siivoten? Jos se kerran on niin kovin tärkeää, niin luulisi, että kaikki aikuiset siivoaisi kilvan.

[/quote]

Tajuatko daiju, että jotkut ihmiset ovat ihan TÖISSÄ! Ei mun pomo ainakaan hyvällä katso sitä, että lähden kesken päivän koulun nurkkiin roskia noukkimaan. Pomo maksaa mulle palkan siitä, että teen hänen osoittamiaan töitä. Hän ei maksa siitä, että olen jossain muualla tekemässä jotain muuta.

Vierailija
48/79 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 18:28"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 18:14"]

Mä olen opettanut lapsilleni ettei roskia heitellä maahan. Ja tiedän ettei ne heittele, tapa on niin syvään juurtunut. Tuovat roskat taskussa kotiin jollei matkan varrella ole roskista. Joten mä en todellaan ymmärrä, miksi noille pitäis opettaa jo opetettua asiaa ja pakottaa ne siivoamaan muiden heittämiä roskia. Mitä ne siitä oppis, sen että roskia saa heitellä ja joku muu ne sitten kerää. Kerätköön ne jotka sitä oppia vielä tarvitsee. Ei mun lastani tarvitse rangaista siivouksella jos kerran ei ole roskannutkaan.

[/quote]

Valikoitko muutenkin koulun opetussuunnitelmasta asiat, joita lapsesi ei vielä osaa? Ettei vain joudu kertaamaan mitään?

Ja niin se vaan menee, että joutuu elämässä tekemään asioita, joihin ei niin suoraan ole syyllinen. Erikoinen ajattelutapa sinulla. Jotkut ihmiset tekevät ihan vapaaehtoisesti asioita, jotka edistävät hyvää. Olet epäilemättä niitä, jotka kävelevät kadulla makaavan, kaadetun mummon vierestä, koska sinähän et ole häntä kumoon tönäissyt.

Siivoaminen ei myöskään ole rangaistus.

[/quote]

Olen lukenut kymmeniä koulujen opetussuunnitelmia eikä ainoassakaan ole mainittu roskienkeräystalkoita. Silti niitä joka kevät pidetään. Onko vika siis opettajissa, jotka toimivat vastoin suunnitelmaa?

[/quote]

Ei OPS:ssa mainita yksityiskohtaisesti kaikkea muutakaan, mitä koulussa käytännön tasolla tehdään, mutta ei se tee koulun toiminnasta opetussuunnitelman vastaista. Tuskin siellä liikunnan kohdalla on nimetty jokaista hipan eri versiota, mutta silti niitä voidaan alkulämmittelyinä leikkiä.

Vierailija
49/79 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Itse en pysty olemaan työstä pois koulun siivouspäivänä. Otan kyllä osaa kaupunginosan ja oman taloyhtiön siivoustalkoisiin. Mikä se "virkistyspäivä " työssä on, ei ole ainakaan minun työpaikassa sellaista.

Vierailija
50/79 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole sitten kävellyt koulun lähistöllä? Meillä yläasteelta lähikaupalle vievä kävelytie roskataan jatkuvasti sitä mukaa kun sitä siivotaan. Ihan järkkyä. Mielestäni kerran pari vuodessa siivouspäivä on liian vähän. Pitäisi laittaa nuoret siivoamaan joka viikko niin ehkä se roskaaminenkin vähenisi.

Kotoa tuokin välinpitämätön asenne lähtee, mä yritän ainakin opettaa lapsilleni että mitään roskia ei heitellä vaan olis parempi kerätä muidenkin roskia. Olen hoitovapaalla joten otammekin aina välillä roskapussin ja keräämme kotimme läheltä roskat metsästä ja tien reunoilta. Lapset tykkää tästä puuhasta, olen mm. kertonut että roskat voivat olla vaarallisia metsäneläimille, joten roskia kerätessämme voimme pelastaa eläimiä. Olen löytänyt kerran huumeneulankin siivotessamme, mutta siinä oli onneksi korkki. Näytin neulaa lapsille ja sanoin että jos tällaisia näette niin niihin ei saa koskea koska ne ovat likaisia ja niistä voi sairastua jos neula pistää.

Vierailija
51/79 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuossa yhdessä esimerkissä opettaja istui autossa, kun lapset siivosivat?

Siivoavatko opettajat ja muut koulun aikuiset myös tuona päivänä?

Mun mielestä ajatuksen tasolla hyvä idea, mutta en tiedä, miten pitkälle koulun vastuu sitten ulottuisi, jos oikeasti jollekin lapselle sattuisi jotakin vakavampaa?

Vierailija
52/79 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 20:35"]

[/quote]

Itse en pysty olemaan työstä pois koulun siivouspäivänä. Otan kyllä osaa kaupunginosan ja oman taloyhtiön siivoustalkoisiin. Mikä se "virkistyspäivä " työssä on, ei ole ainakaan minun työpaikassa sellaista.

[/quote]

Tyhy-päivä, kehittämispäivä, virkistyspäivä - onhan näitä nimiä vaikka kuinka. Olennaista on yhdessä tekeminen - miksi ei yhteishölkän sijaan roskien keräämistä?

Vierailija
53/79 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni yläasteella ottaa sen siivouspäivän sillä asenteella, että homma vituttaa ja siksi roskataan ympäristöä ko. päivän jälkeen entistä ankarammin. Harva saa mitään huikeaa älynväläystä ja innostuu roskienkeruusta oulun siivouspäivän takia. Huomattavasti suurempi osa pitää siivouspäivää epäreiluna, koska ei ole siihen mennessä erityisemmin roskannut ja oletusarvona on, että jokainen nuori sotkee ympäristöään. Nuori oppii tuon asenteen ja päätteleen, että koska kuitenkin joutuu roskia keräämään, niin miksi ei sitten myös ryhtyisi heittämään käärepaperit ja pahvimukit kadulle?

Vierailija
54/79 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 21:24"]

Aika moni yläasteella ottaa sen siivouspäivän sillä asenteella, että homma vituttaa ja siksi roskataan ympäristöä ko. päivän jälkeen entistä ankarammin. Harva saa mitään huikeaa älynväläystä ja innostuu roskienkeruusta oulun siivouspäivän takia. Huomattavasti suurempi osa pitää siivouspäivää epäreiluna, koska ei ole siihen mennessä erityisemmin roskannut ja oletusarvona on, että jokainen nuori sotkee ympäristöään. Nuori oppii tuon asenteen ja päätteleen, että koska kuitenkin joutuu roskia keräämään, niin miksi ei sitten myös ryhtyisi heittämään käärepaperit ja pahvimukit kadulle?

[/quote]

tässä on varmaan perää, mutta kyllä se nyt vaan niin on että ne koululaiset roskaa ainakin meidän lähikoulun ja kaupan välisen puiston. Mikäs sitten olisi parempi keino? mä ehdotin tuolla ylempänä että nuoret siivoamaan joka viikko, niin että siihen saataisiin rutiini. Laittaisivat aina yhden luokan kerran viikossa hommiin, ope mukaan siivoamaan ja valvomaan että homma hoidetaan. En tiedä, ehkä se on mahdoton tehtävä jos asennevamma on jo kotona opittu. Jos ei voida kerätä muiden heittämiä roskia yhteisen edun nimissä, niin se kertoo että kotoa on opittu itsekäs ajattelutapa, yhteisöstä tarvitse välittää, tärkeintä että hoitaa omat asiansa ja muut hoitakoot omansa.

Vierailija
55/79 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

What the hell am I reading?

Vierailija
56/79 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan liian hyvin nuo roskienkeräämispäivät omalta kouluajaltani. Tosi kiva vesisateessa rämpiä jossain ojassa tai vilkasliikenteisen autotien varrella varoen lasinsirpaleita ja ruiskuja (niitä löytyi aina silloin tällöin). Juu, kiitos ei koskaan enää.

Jos lapsi itse haluaisi osallistua niin siitä vain, en kiellä. Mutta vähän epäilen olisiko moiseen kiinnostusta. Sitä ympäristötietoutta voi onneksi opettaa muillakin tavoin.

Vierailija
57/79 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 21:42"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 21:24"]

[/quote]

tässä on varmaan perää, mutta kyllä se nyt vaan niin on että ne koululaiset roskaa ainakin meidän lähikoulun ja kaupan välisen puiston. Mikäs sitten olisi parempi keino? mä ehdotin tuolla ylempänä että nuoret siivoamaan joka viikko, niin että siihen saataisiin rutiini. Laittaisivat aina yhden luokan kerran viikossa hommiin, ope mukaan siivoamaan ja valvomaan että homma hoidetaan. En tiedä, ehkä se on mahdoton tehtävä jos asennevamma on jo kotona opittu. Jos ei voida kerätä muiden heittämiä roskia yhteisen edun nimissä, niin se kertoo että kotoa on opittu itsekäs ajattelutapa, yhteisöstä tarvitse välittää, tärkeintä että hoitaa omat asiansa ja muut hoitakoot omansa.

[/quote]

Tuo siivousviikko aiheuttaisi sen, että roskattaisiin vielä enemmän, kun ei ole se oma viikko. Miksi ihmeessä laittaa käärettä roskikseen, kun joku toinen luokka viettää viikon siivoamalla eli paperia silputtaisiin urakalla ja kotoa tuotaisiin styroxinpalasia, joita on äärettömän hankala siivota. Sitten käveltäisiin siivouspartion ohitse ja pudotttaisiin räkäklimpein somistettuja karkkipapereita ja huudeltaisiin siivousvuorolaisille, että huonoa työtä.

Vierailija
58/79 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 20:30"]

[/quote]

Tajuatko daiju, että jotkut ihmiset ovat ihan TÖISSÄ! Ei mun pomo ainakaan hyvällä katso sitä, että lähden kesken päivän koulun nurkkiin roskia noukkimaan. Pomo maksaa mulle palkan siitä, että teen hänen osoittamiaan töitä. Hän ei maksa siitä, että olen jossain muualla tekemässä jotain muuta.

[/quote]

Olet töissä 24/7? Mikä työ?

Vierailija
59/79 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 20:32"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 18:28"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 18:14"]

Mä olen opettanut lapsilleni ettei roskia heitellä maahan. Ja tiedän ettei ne heittele, tapa on niin syvään juurtunut. Tuovat roskat taskussa kotiin jollei matkan varrella ole roskista. Joten mä en todellaan ymmärrä, miksi noille pitäis opettaa jo opetettua asiaa ja pakottaa ne siivoamaan muiden heittämiä roskia. Mitä ne siitä oppis, sen että roskia saa heitellä ja joku muu ne sitten kerää. Kerätköön ne jotka sitä oppia vielä tarvitsee. Ei mun lastani tarvitse rangaista siivouksella jos kerran ei ole roskannutkaan.

[/quote]

Valikoitko muutenkin koulun opetussuunnitelmasta asiat, joita lapsesi ei vielä osaa? Ettei vain joudu kertaamaan mitään?

Ja niin se vaan menee, että joutuu elämässä tekemään asioita, joihin ei niin suoraan ole syyllinen. Erikoinen ajattelutapa sinulla. Jotkut ihmiset tekevät ihan vapaaehtoisesti asioita, jotka edistävät hyvää. Olet epäilemättä niitä, jotka kävelevät kadulla makaavan, kaadetun mummon vierestä, koska sinähän et ole häntä kumoon tönäissyt.

Siivoaminen ei myöskään ole rangaistus.

[/quote]

Olen lukenut kymmeniä koulujen opetussuunnitelmia eikä ainoassakaan ole mainittu roskienkeräystalkoita. Silti niitä joka kevät pidetään. Onko vika siis opettajissa, jotka toimivat vastoin suunnitelmaa?

[/quote]

Ei OPS:ssa mainita yksityiskohtaisesti kaikkea muutakaan, mitä koulussa käytännön tasolla tehdään, mutta ei se tee koulun toiminnasta opetussuunnitelman vastaista. Tuskin siellä liikunnan kohdalla on nimetty jokaista hipan eri versiota, mutta silti niitä voidaan alkulämmittelyinä leikkiä.

[/quote]

Huomaatko, että vastasin edelliseen kommenttiin, jossa kysyttiin "Valikoitko muutenkin koulun opetussuunnitelmasta asiat, joita lapsesi ei vielä osaa?" Tuo kirjoittaja rinnasti opetussuunnitelmaan kirjatut asiat ja siivoustalkoot - miksi en siis myös minä olisi tehnyt samoin? Koulun siivouspäivä on hieman isompi asia kuin liikuntatunnin alkuhippa. Lisäksi se on erittäin turha päivä, jonka aikana opetetaan lapsille, että orjatyö ei ole Suomesta kadonnut. Työtön ei suostu roskienkerääjäksi, mutta lapsen on pakko.

Vierailija
60/79 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Hengenvaarallista ja kaikin tavoin arveluttavaa toimintaa. Eiku...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan