Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyskorvaukset ovat liian lähellä palkkoja!

Vierailija
04.12.2020 |

Tai palkat liian lähellä työttömyyskorvauksia, kummin vaan. Joka tapauksessa, ei tästä näin mitään tule.

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai niin. Minä saan noin 530 euroa työmarkkinatukea kuukaudessa verojen jälkeen. Kenellä on noin pieni palkka?!

Jollain, joka tekee osa-aikatyötä, mutta sitten voi hakea soviteltua päivärahaa. Asumistukeakin saa hakea ja voi saada työssäkäyväkin yhtä lailla kuin työtönkin. 

Ei kaikki osa-aikatyötä tekevät ole oikeutettuja soviteltuun päivärahaan.

Asumistukea ei saa maksettuun omaan kotiin.

Joten: kituutan 1000 euron nettopalkallani. Rahat riittää kun ei turhia leveile.

Mutta kieltämättä: työttömyys houkuttaisi.

Palkkasumman puolesta olisit kyllä oikeutettu soviteltuun. Teetkö yli 80% työaikaa vai mikä on syynä, ettet saa soviteltua?

Vierailija
82/122 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän niin moni peruspäivärahaa tai työnarkkinatukea nostava ei osaa laskea tukensa määrää kuukausitasolla? Aina väitetään, että saa nettona sen reilu 530e kuussa.

Kuukaudessa on 20-22 työttömyystukeen oikeutettua päivää ja teille kyllä maksetaan ihan jokaisesta niistä, mutta 20 päivän eli neljän viikon jaksoissa. Kun vuodessa on 52 viikkoa, tekee se 52/4=13 maksujaksoa.

Työttömyyskorvaus on siis nettona reilu 580e kuussa eikä 530e, kuten suurin osa väittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai niin. Minä saan noin 530 euroa työmarkkinatukea kuukaudessa verojen jälkeen. Kenellä on noin pieni palkka?!

Sinulla on mahdollisuus ansaita 300 e kuukaudessa menettämättä työmarkkinatukea. Muistakaa myös, ettei työttömyys ole ikuista, vaan tykkäät itsesi johonkin työhön.

Vierailija
84/122 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä muita tukia saat? Unohdit varmaan asumistuen ja toimeentulotuen?

Vierailija
85/122 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollain, joka tekee osa-aikatyötä, mutta sitten voi hakea soviteltua päivärahaa. Asumistukeakin saa hakea ja voi saada työssäkäyväkin yhtä lailla kuin työtönkin. 

Ei kaikki osa-aikatyötä tekevät ole oikeutettuja soviteltuun päivärahaan.

Asumistukea ei saa maksettuun omaan kotiin.

Joten: kituutan 1000 euron nettopalkallani. Rahat riittää kun ei turhia leveile.

Mutta kieltämättä: työttömyys houkuttaisi.

Kyllä asumistukea voi saada omaistusasuntoon, vaikka sinä et saakaan.

Vierailija
86/122 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ansiosidonnaiseni 1820e (brutto) on kyllä aika kaukana sen perusteena olevasta 3300e palkasta.

Käteen saan kyllä saman verran osa-aikatyön sekä sovitellun yhdistelmästä etenkin nyt väliaikaisen suojaosan korotuksen ansiosta. Mukavaahan se on saada tilille reilu pari tonnia kuussa, kun sen vastineeksi tarvitsee tehdä töitä vain 2-3 päivää viikossa.

Eipä hirveästi kannusta menemään kokoaikatyöhön enkä tällä hetkellä voisi edes harkita työtä, jossa kuukausipalkka jäisi alle 3000 euron. Ehkäpä mieli muuttuu siinä vaiheessa, kun ansiosidonnaisen päivät käyvät vähiin.

Vierailija
87/122 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta on tehty siihen malliin että vain huijarit pärjää täällä. Kaikkia avustuksia käyttää huijarit. Ruokapusseja haetaan autolla kun köyhällä ei todellisuudessa ole varaa pitää autoa. Työmarkkina tuella ei luulisi olla varaa elättää muuta kuin itsensä niin esitellään lemmikkejä tai useampiakin. Lemmikkien sairaus kuluihin pitää aina olla vara rahastoa. Ei ole kamalan köyhän näköistä kun työttömät esittelevät lemmikkejään ja autojaan. Monilla työssä käyvillä ei ole varaa kun ei saa mitään tukia. 

Anteeksi mutta millä planeetalla elät? Huijarit pärjää? Huijarit pärjää joo huijaamalla avustusjonoissa mutta ei työelämässä. Jos joku varastaa työelämässä, hän jää kiinni, lentää pihalle eikä todennäköisesti löydä uutta paikkaa helposti. Ongelma ei ole se että huijarit pärjää vaan se että nyky-yhteiskunta mahdollistaa katkeran ja laiskan elämäntyylin. Se suorastaan tyrkyttää narratiivia jossa kyllä otetaan se mitä saadaan eikä tehdä mitään sen eteen.

Siinä olet muuten väärässä, moni ansaitsee hieman extraa varastamalla työpaikalta (esim. toimistolta elektroniikkaa) ja myymällä pimeässä verkossa. Saa nopeasti ja helposti tuhansia euroja, eli kyllä huijarit ihan hyvin pärjäävät.

Vierailija
88/122 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan ja kassan hitauden takia en ole marraskuussa saanut kun lapsilisät, todennäköisesti myös joulukuussa pelkät lapsilisät.

En saa asumistukea, toimeentulotukea tai koronatukea.

Vierailija
89/122 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyskorvaus on pieni, reilu kolmasosa palkasta (ansiosidonnainen). Esim tanskassa se on 85% palkasta.

Mistä ihmeen ansiosidonnaisesta puhut? Se on jokaisella ihmisellä erilainen. Ei ole mitään yhtä ja samaa summaa. Minä en saanut ansiosidonnaista lainkaan, koska osa-aikaisen työni palkka oli niin pieni. Ja huom! se osa-aikatyö kyllä kattoi työssäoloehdon rajat, eli 18 h/vk. Mutta mitäpä se auttaa, jos tuntipalkka on pieni. Silloin alimman työttömyyspäivärahan päälle ei tule yhtään mitään. 

Puhutaanko nyt jostain 10e tuntipalkasta? Kai osasit itsekin laskea, ettei sillä tule peruspäivärahaa kummoisempaa ansiosidonnaista?

Palkan puolesta olisit kyllä voinut työssäollessasi saada soviteltua päivärahaa, jos työaikasi oli korkeintaan 80% täysiaikaisesta.

Vierailija
90/122 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saa mitään muita tukia. Olen työtön ja asunnoton eli kierteessä, jossa asuntoa ei saa ilman työtä ja työtä ei voi ottaa vastaan ilman asuntoa. Eipä tosin ole tullut vastauksia työpaikkahakemuksiinkaan, enkä näillä rahoilla pystyisi hankkiutumaan haastatteluihin, saati sitten käymään töissä ensimmäiseen palkkaan asti.

On niin herttaista, että keskustelupalstojen rikkiviisaat tietävät tuntemattomien ihmisten tilanteet paremmin kuin esimerkiksi ne sosiaalitoimen virkailijat, jotka yrittävät niitä tilanteita ratkaista. Minun tapauksessani on jo useammallakin asiantuntijalla sormi suussa.

Vierailija
91/122 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan ja kassan hitauden takia en ole marraskuussa saanut kun lapsilisät, todennäköisesti myös joulukuussa pelkät lapsilisät.

Tästä syystä se kuuluisa puskuri olisi hyvä olla olemassa.

Vierailija
92/122 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkoja ei ainakaan voi nostaa(aiheuttaisi lisää työttömyyttä), joten ongelmaan ainoa ratkaisu on leikata työttömyyskorvausta.

Vierailija
93/122 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

530€ netto plus asumistuki, TT tuki yms lisät, joihin työssäkäyvä ei ole oikeutettu. Saat olla vapaalla.

Minä saan 1200€/kk netto, mitään tukia ei heru.

Matkoineen 50h/vko, työmatkat maksan luonnollisesti itse.

Olen kyllä ajatellut heittäytyä työttömäksi

Eli olet osa-aikatöissä tai jossain vajaakykyisten/älyisten suojatyöpaikassa. 

Bruttopalkkasi on jotain 1300-1400e/kk välillä eli saisit todenäköisesti asumistukea tai soviteltua päivärahaa, jos viitsisit hakea. Tai et saisi, jos puolisosi tienaa enemmän ja maksaa kuluja vastaavasti enemmän. Tässä tapauksessa sun ei tietenkään edes pitäisi tukia saada, koska teillä olisi yhteinen talous ja puoliso elättää. Kuten pitääkin,  

Vierailija
94/122 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa työttömistä ei saa toimeentulotukea. Aika iso osa ei saa edes asumistukea.

Joten voitaisko jo vähitellen lopettaa tää naurettava yleistys ja luopua olettamasta, että työtön nostaa tonnin kuussa erilaista tukirahaa.

Vierailija
95/122 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut vuoden verran nettona 900e niin miten olisin siitä saanut säästöön?

Vierailija
96/122 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi saa kokoajan moitteita siitä että sosiaalituet ovat liian pieniä. Kokoajan hinnat nousevat, kokoajan enemmän kuluja.

Muistan silloin vielä 15 vuotta sitten, niin tuella pärjäsi hyvin. Ison kolmion vuokra Satolla 10km Hesan keskustasta maksoi 550e. Nyt 1700e. Eli New Yorkin hinnat.

Nykyään vielä kun on tullut näitä h mmetin laitteita niin ne kuluttaa kauheita määriä rahoja.

Nykyajan tuilla saa just ja just ruokaa.

Vierailija
97/122 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut vuoden verran nettona 900e niin miten olisin siitä saanut säästöön?

Se kannattaakin säästää silloin, kun saa täyttä palkkaa / hyvää ansiosidonnaista.

Taidat kuitenkin jakaa talouden puolison kanssa, jos et kerran ole oikeutettu muihin tukiin. Eikö hän voisi kantaa suurempaa vastuuta kuluistanne, kunnes saat tuet tilillesi?

Vierailija
98/122 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saispa Suomen valtion jotenkin ajettua alas niin tulis tosi paljon työpaikkoja.   Sit palkatkin paranisi kun ei tarvis elättää valtion loisia.

Vierailija
99/122 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä mulla oli ansiosidonnainen netto noin 1400e/kk. Mitään muita tukia en saanut eli tolla piti pärjätä (pelkä asumiskulut 900e/kk lainanlyhennyksineen). Pärjäsin ihan hyvin, kun onneksi ei tullut mitään isompia menoja työttömyysjakson aikana ja tingin kaikesta kivasta, lopetin harrastuksen jne. Jos taas pitäisi tyytyä 1400e/kk nettopalkkaan, en enää tulisikaan toimeen, koska pelkästään työssäkäyminenkin maksaa. Eri asia, jos omasta halusta tekee osa-aikasta työtä eli hyväksyy aemman tulotason. Onneksi löytyi työpaikka, joskin se on  määräaikainen.

Vierailija
100/122 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan asumistukea, työmarkkinatukea, ja nyt sain vielä perinnön.

Näillä kolmella yhteensä pärjäilen pitkään ihan kivasti, kun vielä vuokrakin on halpa.

Voin elää monta vuotta niin että jää tonni vuokran jälkeen käteen kuussa, mikä on minulle paljon.

Työmarkkinatuelle kannattaa säätää netissä pienempi veroprosentti, jos ei nosta toimeentulotukea.

Saat satasen enemmän kuussa käteen. Veronpalautuksissahan ei ole mitään järkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi