Työttömyyskorvaukset ovat liian lähellä palkkoja!
Tai palkat liian lähellä työttömyyskorvauksia, kummin vaan. Joka tapauksessa, ei tästä näin mitään tule.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on jotain 500e/kk että aika kaukana palkasta
Tässä hyvät naiset ja herrat joku joka ei ole koskaan päässyt siihen pisteeseen että #ansiosidonnainen.
Mutta jatkakaa toki keskustelua...
Pilkkaat siis ihmisiä, jotka ovat olleet hyvin pitkään työttömänä tai eivät ole saaneet ansiosidonnaiseen riittäviä työpätkiä kokoon?
Minä olen saanut vain tuota 530 euron ja maksimiajan sitä leikattua työmarkkinatukea viimeiset kolme ja puoli vuotta. Ennen TE-toimiston asiakkaaksi pääsemistä jouduin realisoimaan ihan kaiken, mitä olin yrittäjänä - toiminimiyrittäjänä - saanut kootuksi, mukaan lukien maksamani yrittäjäeläkkeen muutamalta vuodelta. Kokonaan tulottomana jouduin olemaan melkein vuoden. Mitään ei ollut jäljellä, kun pääsin nauttimaan tästä ruhtinaallisesta minimituesta.
Lienet niitä ihmisiä, joita on onni ja sattuma kuljettanut, eikä sinun ole tarvinnut vaivata pieniä aivojasi sillä, että onnettomuus voi kohdata kaikkensa yrittävääkin. Mutta toivotaan, että pääset kokemaan pohjalle putoamisen ihan omakohtaisesti.
Miksi ihmiset aina olettavat, että kriittiset äänet tulevat ns. korkean tulon tasolta? Minä olin pitkään työttömänä ja vähävaraisena. Olen vieläkin pienituloinen mutta töissä ollut jo muutaman vuoden taas. Se vain kun minun suku on taistellut sodassa Suomen itsenäisyyden puolesta ja meitä kasvatettiin että pitäisi pinteistä selvitä eikä syytellä yhteiskuntaa. Joten menin huonoihin duuneihin ja siinä vähitellen parempiin. Ei minun eikä porukoideni maailmankatsomukseen mahdu se nykymaailman ajattelutapa että pitää olla jokin sikakiva duuni ennen kuin edes viitsii hakea ja siihen asti vain sanotaan että "ei ole töitä". Siis töitähän on. Unelmatöitä ei ole, varsinkaan jos työttömänä ensimmäistä haet. Mutta siis kenellä muulla työttömällä luulet yhtä unelmaista olevan? Minulla ei ollut. Ihan järkky pieni liksa ja huono esimies ja olemattomat oikeudet työsopparissa. Mutta mieleen ei olisi tullutkaan heilua VUOSI työttömänä ja vain ulista kuinka olen parempi ja enemmän uhri kuin muut! Ihan käsittämätön ajatus! Ihan epätervettä. Työpaikat ansaitsee ne ihmiset jotka oikeasti yrittää eikä keksi tekosyitä.
Oletko sinä ihan varma siitä, että aioit kommentoida juuri minun kirjoitustani?
"Lienet niitä ihmisiä, joita on onni ja sattuma kuljettanut". Tule kuspää katsomaan miten minua on "kuljettanut" kaikki "onni".
Ahaa, luit vain viimeisen kappaleen, hermostuit siitä ja rakensit vielä olkiukonkin itkettäväksesi. Itsepä mokasit.
Voit toki avata tässä, miten onni ja sattuma on kuljettanut, mutta sinä silti sanoit tämän. Turha kakistella sitä mitä menit sanomaan.
Onnihan sinua on kuljettanut, kun olet päässyt huonoista töistä parempiin töihin ja olet ilmeisesti nytkin töissä. Letkautuksesi ansiosidonnaisesta oli niin matalaotsainen, että saisit hävetä ihan menneisyyteesi katsomatta. Ja sukusi taistelemisella Suomen itsenäisyyden puolesta muuten teet itsestäsi naurettavan.
työteliäs 1930 luku. kirjoitti:
Kovaa Työtä kaikille vaan aamu kuudesta ilta kuuteen
kasken raivausta ojan kaivuuta puidensahausta luokat kanget justeerit käyttöön vaan
vastineeksi lautasellinen velliä aamuin illoin
😐
No se oli sitä aikaa kun Suomi oli kehitysmaa. Silloiset muinaissuomalaiset eivät osanneet kehittää maataan paremmaksi, eikä äly riittänyt tehdä maasta kehittynyttä maata. Syyt olivat luultavasti geneettiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta on tehty siihen malliin että vain huijarit pärjää täällä. Kaikkia avustuksia käyttää huijarit. Ruokapusseja haetaan autolla kun köyhällä ei todellisuudessa ole varaa pitää autoa. Työmarkkina tuella ei luulisi olla varaa elättää muuta kuin itsensä niin esitellään lemmikkejä tai useampiakin. Lemmikkien sairaus kuluihin pitää aina olla vara rahastoa. Ei ole kamalan köyhän näköistä kun työttömät esittelevät lemmikkejään ja autojaan. Monilla työssä käyvillä ei ole varaa kun ei saa mitään tukia.
Anteeksi mutta millä planeetalla elät? Huijarit pärjää? Huijarit pärjää joo huijaamalla avustusjonoissa mutta ei työelämässä. Jos joku varastaa työelämässä, hän jää kiinni, lentää pihalle eikä todennäköisesti löydä uutta paikkaa helposti. Ongelma ei ole se että huijarit pärjää vaan se että nyky-yhteiskunta mahdollistaa katkeran ja laiskan elämäntyylin. Se suorastaan tyrkyttää narratiivia jossa kyllä otetaan se mitä saadaan eikä tehdä mitään sen eteen.
Kaikki tämä pään silittäminen pitäisi lopettaa ja nämä ihme avustus hommat näennäisille köyhille. Moni käyttää päihteisiin sitä enemmän mitä enemmän saa avustuksia. Tehdään lisää lapsia kun avustuksia saa sitä enemmän eikä tarvitse ottaa omasta elämästä mitään vastuuta kun yhteiskunta huolehtii näennäisesti heikommista. Yli holhoaminen menee siihen ettei tarvitse ottaa mistään tekemisistään vastuuta. Antaa vaan veronmaksajien maksaa omat naimiset ja töppäilyt.
Minä en arvosta ihmistä joka on jättänyt veronmaksajille omat töppäyksensä eikä ota vastuuta niistä. Roiskastaan vaan muiden maksettaviksi ja häivytään.
Jos palkkasi on lähes yhtä pieni kuin tuo 500e työttömyystuki, olet mahdollisesti itsekin oikeutettu asumistukeen ja toimeentulotukeen. Luxusta?
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta on tehty siihen malliin että vain huijarit pärjää täällä. Kaikkia avustuksia käyttää huijarit. Ruokapusseja haetaan autolla kun köyhällä ei todellisuudessa ole varaa pitää autoa. Työmarkkina tuella ei luulisi olla varaa elättää muuta kuin itsensä niin esitellään lemmikkejä tai useampiakin. Lemmikkien sairaus kuluihin pitää aina olla vara rahastoa. Ei ole kamalan köyhän näköistä kun työttömät esittelevät lemmikkejään ja autojaan. Monilla työssä käyvillä ei ole varaa kun ei saa mitään tukia.
Ihan yhtälailla ne herrat ja yrittäjätkin huijaa kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Minä saan noin 530 euroa työmarkkinatukea kuukaudessa verojen jälkeen. Kenellä on noin pieni palkka?!
Jollain, joka tekee osa-aikatyötä, mutta sitten voi hakea soviteltua päivärahaa. Asumistukeakin saa hakea ja voi saada työssäkäyväkin yhtä lailla kuin työtönkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtälailla ne herrat ja yrittäjätkin huijaa kaikessa.
Ei täällä rehellistä ihmistä ole ja mitä turhaa ruikuttaa köyhyydestä kun sitä ei todellisuudessa ole vaan köyhien pitää saada auto ja lemmikit kuten kaikkien palkansaajienkin.
En enää tiedä mitä ajatella. Aiemmin olin vahvasti sitä mieltä, miten heikommassa asemassa olevia pitää yhteiskunnan auttaa. Suuri osa tukien varassa olevia sylkee päin naamaa, kun otat puheeksi hallituksen toimet rahoittaa lainalla yhä suuremmaksi kasvavaa joukkoa. Me työssäkäyvät rahoitamme ja maksamme kuitenkin tavalla tai toisella tämän ”hyvinvoinnin”.
Hallitusta ei saa eikä pidä kritisoida, koska ovat antaneet teille muutaman roposen kuukaudessa lisää, samalla elättäen kaksinkertaisella summilla ulkomailta tulleita ja jakamalla rahaa pitkin maailmaa. Tämä kaikki on pois teiltä, meiltä, mutta sitä ei sovi ääneen sanoa, koska persu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on pieni mutta ne kaikki tuet kun laitetaan siihen päälle niin moni elää paremmin kuin moni työssä käyvä. Nämä jotkut kun on oikein elämäntapa työttömiä niin osaavat hakea jokaista mahdollista tukea. Osaavat mieleistellä sossuja ja kehuskelevat miten saivat huijattua sitä ja tätä.
Oikein oivalsit ja elämäntapatyöttömille tuli koronatuki jotka eivät koronalle altistu ollenkaan.
Mistä tämä rahan jakaminen aletaan ottamaan pois kun rahat loppuvat niin sitä ihmettelen. Elämäntapatyöttömiä ei töihin saada.
Toimeentulotukiasiakkaille tuli koronatuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on pieni mutta ne kaikki tuet kun laitetaan siihen päälle niin moni elää paremmin kuin moni työssä käyvä. Nämä jotkut kun on oikein elämäntapa työttömiä niin osaavat hakea jokaista mahdollista tukea. Osaavat mieleistellä sossuja ja kehuskelevat miten saivat huijattua sitä ja tätä.
Oikein oivalsit ja elämäntapatyöttömille tuli koronatuki jotka eivät koronalle altistu ollenkaan.
Mistä tämä rahan jakaminen aletaan ottamaan pois kun rahat loppuvat niin sitä ihmettelen. Elämäntapatyöttömiä ei töihin saada.
Toimeentulotukiasiakkaille tuli koronatuki.
Juuri niille joillekka ei korona mitään kuluja tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Minä saan noin 530 euroa työmarkkinatukea kuukaudessa verojen jälkeen. Kenellä on noin pieni palkka?!
Minulla on pätkä- ja silpputyöläisenä mutta siihen päälle tulee vielä työttömyys-, asumis- ja toimeentulotukea.
Toimeen tulotuki asiakkaista suurin osa on elatusmaksujen pakoilijoita. Makstuttaa veronmaksajilla siittämänsä kakarat kun ovat suhteensa sörssineet ja eronneet. Suurin osa työttömistä on miehiä.
Miehet eivät pysty perhettä perustamaan työttömänä. Ja vauvakuumeiset naiset käyttävät hyväkseen ja sitten kuppaavat rahat veronmaksajilta jos ei saa siltä siittäjältä.
Ne naiset lähtevät yhtä nopeasti kuin tulivatkin jos mies osoittautuu vähänkin tavalliseksi pölvästiksi tai laiskaksi. Nyky naiselle pitää miehen olla joku ihme keskustelija ja ihan kaikessa joku yli-ihminen että se mielenkiinto pysyisi.
Eläkkeen kertyminen riippuu työstä. Moni lusmuilija ei ajattele tulevaa eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeen kertyminen riippuu työstä. Moni lusmuilija ei ajattele tulevaa eläkettä.
Niille riittää se eläke näköjään ja elätettyä lemmikit ja pidettyä autoa sillä samoin kuin työttömänäkin.
Itse teen osapäivä- ja pätkätöitä 800 eurolla kuukaudessa. Soviteltua päivärahaa saan noin 700 ja lapsilisät 300 euroa. Pärjätään ihan hyvin, ja jos olisin kokopäivätöissä pitäisi tienata noin 2500 euroa, että jäisi yhtä paljon käteen. Verotus kannattaa tietysti tarkastaa ja pyytää muutosverokortti.
Tukien määrä yhteensä on se ongelma, varsinkin asumistuki ja paikkakunnan vaikutus tukiin. Työttömyyskorvaus yksinään ei ole ongelma.
Asumista pitäisi painottaa niin että yli 400e vuokrasta ei korvattaisi eurokaan enempää, ei millään paikkakunnalla. Voi sitte valita haluaako vuokrata komeron soluasunnosta pk-seudulla, vai tilavan yksiön muualta.
Näma vauvakuumeiset naiset kun haluaa lapsia heti jonkun pölvästin kanssa joka ei osaa keskustella niin sitten koitetaan vaihtaa vähän paremmin puhuvaan. Taas vain jalat leväälleen ensimmäiseksi jos se vähän puhuu. Sitten kun ei kiinnosta jutut enää nii eroo vain ja veronmaksajille koko paskasta lasku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollain, joka tekee osa-aikatyötä, mutta sitten voi hakea soviteltua päivärahaa. Asumistukeakin saa hakea ja voi saada työssäkäyväkin yhtä lailla kuin työtönkin.
Ei kaikki osa-aikatyötä tekevät ole oikeutettuja soviteltuun päivärahaan.
Asumistukea ei saa maksettuun omaan kotiin.
Joten: kituutan 1000 euron nettopalkallani. Rahat riittää kun ei turhia leveile.
Mutta kieltämättä: työttömyys houkuttaisi.
Jos palkka on noin 500e kuussa voi miettiä miksi tekee töitä alipalkalla. Suomessa on pienet palkat verrattuna moniin muihin maihin.
Anteeksi mutta millä planeetalla elät? Huijarit pärjää? Huijarit pärjää joo huijaamalla avustusjonoissa mutta ei työelämässä. Jos joku varastaa työelämässä, hän jää kiinni, lentää pihalle eikä todennäköisesti löydä uutta paikkaa helposti. Ongelma ei ole se että huijarit pärjää vaan se että nyky-yhteiskunta mahdollistaa katkeran ja laiskan elämäntyylin. Se suorastaan tyrkyttää narratiivia jossa kyllä otetaan se mitä saadaan eikä tehdä mitään sen eteen.