Työttömyyskorvaukset ovat liian lähellä palkkoja!
Tai palkat liian lähellä työttömyyskorvauksia, kummin vaan. Joka tapauksessa, ei tästä näin mitään tule.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Minä saan noin 530 euroa työmarkkinatukea kuukaudessa verojen jälkeen. Kenellä on noin pieni palkka?!
530€ netto plus asumistuki, TT tuki yms lisät, joihin työssäkäyvä ei ole oikeutettu. Saat olla vapaalla.
Minä saan 1200€/kk netto, mitään tukia ei heru.
Matkoineen 50h/vko, työmatkat maksan luonnollisesti itse.Olen kyllä ajatellut heittäytyä työttömäksi
Ei noilla tuloilla kelankaan asiakkaille enää muita tukia heru. Jos elät yksin, 1200e/kk netto on ihan hyvä raha. Ei Kelan koskaan noin paljon maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan ja kassan hitauden takia en ole marraskuussa saanut kun lapsilisät, todennäköisesti myös joulukuussa pelkät lapsilisät.
En saa asumistukea, toimeentulotukea tai koronatukea.Tästä syystä se kuuluisa puskuri olisi hyvä olla olemassa.
Olen saanut vuoden verran nettona 900e niin miten olisin siitä saanut säästöön?
Se kannattaakin säästää silloin, kun saa täyttä palkkaa / hyvää ansiosidonnaista.
Taidat kuitenkin jakaa talouden puolison kanssa, jos et kerran ole oikeutettu muihin tukiin. Eikö hän voisi kantaa suurempaa vastuuta kuluistanne, kunnes saat tuet tilillesi?
Siitä on vuosia kun olen ollut töissä ja silloinkin sain vain 1500e. Mies on yrittäjä joten tulot eivät ole kovin suuret.
Mulla palkka 2500€ ja siitä olisi ansiosidonnainen 1500€. On tuossa melkoinen ero, mutta ei musertava.
Miehellä palkka on 10000€ ja siitä ansiosidonnainen olisi 3100€. Voin ihan suoraan sanoa, että meidän velkahimmelikorttitalo romahtaisi pahan kerran, jos mies jäisi työttömäksi. Minun työttömyys aiheuttaisi korkeintaan pientä säätöä.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on jotain 500e/kk että aika kaukana palkasta
Työmarkkinatuki on kylläkin 720€. Mutta onhan sekin kaukana palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Minä saan noin 530 euroa työmarkkinatukea kuukaudessa verojen jälkeen. Kenellä on noin pieni palkka?!
530€ netto plus asumistuki, TT tuki yms lisät, joihin työssäkäyvä ei ole oikeutettu. Saat olla vapaalla.
Matkoineen 50h/vko, työmatkat maksan luonnollisesti itse.Olen kyllä ajatellut heittäytyä työttömäksi
Ei noilla tuloilla kelankaan asiakkaille enää muita tukia heru. Jos elät yksin, 1200e/kk netto on ihan hyvä raha. Ei Kelan koskaan noin paljon maksa.
Kelan laskurilla 1400e bruttopalkalla saa soviteltua 12,73e per päivä eli kuitenkin joku 200e nettona palkan päälle. Työtuntien määrästä päätellen kyseessä ei kuitenkaan ole osa-aikatyö, joten soviteltuun ei ole oikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen osapäivä- ja pätkätöitä 800 eurolla kuukaudessa. Soviteltua päivärahaa saan noin 700 ja lapsilisät 300 euroa. Pärjätään ihan hyvin, ja jos olisin kokopäivätöissä pitäisi tienata noin 2500 euroa, että jäisi yhtä paljon käteen. Verotus kannattaa tietysti tarkastaa ja pyytää muutosverokortti.
Miksi lasket lapsilisät mukaan? Nehän on työssäkäyvälle täysin samat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on jotain 500e/kk että aika kaukana palkasta
Työmarkkinatuki on kylläkin 720€. Mutta onhan sekin kaukana palkasta.
Kiva kun täällä on muitakin laskutaitoisia paikalla! Kohta joku tulee kuitenkin inttämään, että työmarkkinatuki on vain 530e kuussa.
Ei ole kyllä ansiosidonnainen korvaus kenelläkään lähelläkään samaa tasoa kuin palkka. Ap ei nyt tiedä mitä suoltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin työtön niin tuloni olisi alle 700€ lapsikorotusten kanssa. Mitään asumistukia ei tulisi tttuesta puhumattakaan joten tuon 1200€:n työn ottaisin ihan heti. Ap taitaa jälleen kerran puhua tukipotista (jota eivät todellakaan kaikki saa) eikä työttömyyskorvauksesta. Nuo kaksi ovat TÄYSIN eri asioita.
Voi jeesus. Jos te v***n idiootit saatte palkasta muka vähemmän käteen kuin työttömänä, olette joko laittaneet veroprosenttinne väärin tai ette vaan osaa hoitaa talouttanne.
Vierailija kirjoitti:
Palkkoja ei ainakaan voi nostaa(aiheuttaisi lisää työttömyyttä), joten ongelmaan ainoa ratkaisu on leikata työttömyyskorvausta.
Elämäntapatyöttömiin tämä ehdotuksesi ei vaikuttaisi mitenkään kun sossu hoitaisi tuon leikatun osan kuitenkin. Sen sijaan tuo vaikuttaisi niihin jotka jo nyt tekevät kaikkensa työllistyäkseen, niihin jotka eivät saa mitään muuta tukea kuin työttömyyskorvauksen. Aika kohtuutonta, tuolla reilulla 500€:lla ei nytkään voi maksaa edes omaa osuutta asumiskuluissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki osa-aikatyötä tekevät ole oikeutettuja soviteltuun päivärahaan.
Asumistukea ei saa maksettuun omaan kotiin.
Joten: kituutan 1000 euron nettopalkallani. Rahat riittää kun ei turhia leveile.
Mutta kieltämättä: työttömyys houkuttaisi.
Asumistuki riippuu tuloista ja asumismenoista. Sulla on ilmeisesti liian pienet asumismenot, jos et saa asumistukea. Vaihtoehtona olis vaihtaa asuntoa vaikka sellaiseen uudiskohteeseen, missä on yhtiölainaa. Rahoitusvastike (se yhtiölainan korko + lyhennys) huomioidaan kokonaisuudessaan asumistuen laskennassa ja tämä mahdollistaisi sen, että voisit saada asumistukea pienillä tuloillasi. Vaihtoehtoisesti myös vanhempi asunto, missa reippaasti putkiremonttilainaa, käy yhtä hyvin.
Toki on parempi jos pystyy jatkamaan nykyisellä tyylillä, koska asumistukeen liittyy poliittinen riski ja muutoksia voidaan tehdä milloin hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No me saamme saman verran. Vuokra viissataa, lääkkeet kaksksataa, työttömyyspäiväraha yhteensä vähän päälle 1200€. Systeemi on aina ollut päin helv. Tiedän, ettei näin kuuluisi olla, mutta mieluummin käännän kotona kylkeä, kuin lähden aamulla viiden kuuden aikaan tarpomaan räntäsateeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki ei ole mikään työttömien etuoikeus. Kaikki, jolle jää kuussa rahaa tietyn rajan alle, saavat sitä, jos ei ole säästöjä, realisoitavaa omaisuutta tai työssä käyvää puolisoa. Jos sinä et noilla tuloilla tukia saa, ei niitä saa myöskään työtön, joka saa työttömyyskorvausta saman verran kuin sinä palkkaa. Tämä on puhdasta matematiikkaa.
Eikä ole mitään muita lisiä. Se on työmarkkinatuki+asumistuki+toimeentulotuki. Siinä se. Ei ole muita lisiä. Voisin tässä esimerkkinä kertoa, mitä miehen kanssa saadaan yhteiskunnalta. Yhteenlasketut kuukausitulomme ovat hieman yli 1700 euroa kuussa, ja tämäkin siksi, että itse saan eläkettä. Jos olisin työmarkkinatuella, saisimme vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen osapäivä- ja pätkätöitä 800 eurolla kuukaudessa. Soviteltua päivärahaa saan noin 700 ja lapsilisät 300 euroa. Pärjätään ihan hyvin, ja jos olisin kokopäivätöissä pitäisi tienata noin 2500 euroa, että jäisi yhtä paljon käteen. Verotus kannattaa tietysti tarkastaa ja pyytää muutosverokortti.
Miksi lasket lapsilisät mukaan? Nehän on työssäkäyvälle täysin samat.
Itse asiassa työssäkäyvä saa lapsilisät palkan päälle. Jos taas saa toimeentulotukea, lapsilisät lasketaan nykyään tuloiksi, joten niitä ei saa enää erikseen toimeentulotuen perusosan päälle, vaan ne sisältyvät tavallaan siihen.
Riippuu mistä korvauksista puhutaan. Hyvä tuloisen ansiosidonnainen päiväraha on isompi kuin normi duunarin palkka kun taas kelan päiväraha 500e handuun on aika kaukana pienimmästäkin palkasta. Tosin muiden etuuksien kanssa erotus kelan päivärahan ja parin tonnin palkan jää muutamaan sataseen .
Kuka tekee töitä 500 eurolla kuussa? Ei siinä joudu ainakaan täyttä viikkoa mitään kovin monimutkaista projektia työstämään.
Sekä työttömyyskorvaukset että palkat voisivat olla suurempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta on tehty siihen malliin että vain huijarit pärjää täällä. Kaikkia avustuksia käyttää huijarit. Ruokapusseja haetaan autolla kun köyhällä ei todellisuudessa ole varaa pitää autoa. Työmarkkina tuella ei luulisi olla varaa elättää muuta kuin itsensä niin esitellään lemmikkejä tai useampiakin. Lemmikkien sairaus kuluihin pitää aina olla vara rahastoa. Ei ole kamalan köyhän näköistä kun työttömät esittelevät lemmikkejään ja autojaan. Monilla työssä käyvillä ei ole varaa kun ei saa mitään tukia.
Anteeksi mutta millä planeetalla elät? Huijarit pärjää? Huijarit pärjää joo huijaamalla avustusjonoissa mutta ei työelämässä. Jos joku varastaa työelämässä, hän jää kiinni, lentää pihalle eikä todennäköisesti löydä uutta paikkaa helposti. Ongelma ei ole se että huijarit pärjää vaan se että nyky-yhteiskunta mahdollistaa katkeran ja laiskan elämäntyylin. Se suorastaan tyrkyttää narratiivia jossa kyllä otetaan se mitä saadaan eikä tehdä mitään sen eteen.
Siinä olet muuten väärässä, moni ansaitsee hieman extraa varastamalla työpaikalta (esim. toimistolta elektroniikkaa) ja myymällä pimeässä verkossa. Saa nopeasti ja helposti tuhansia euroja, eli kyllä huijarit ihan hyvin pärjäävät.
Kerropa mitä elektroniikkaa voi toimistosta varastaa? Ja kuinka pitkään voisin varastaa? Tuhansia euroja. Voi J...
Oma ansiosidonnaiseni on samaa luokkaa ja toki pärjäisin sillä, mutta tarkoitus ei suinkaan ollut jäädä kokonaan työttömäksi vaan etsiä osa-aikatyö ja nostaa soviteltua samalla. Tällä tavoin tulotaso säilyi ja vapaa-aika lisääntyi. Säästöönkin saan keskimäärin 900e kuussa.
Suosittelen osa-aikatyötä etenkin nyt, kun suojaosa on 500e väliaikaisesti koronan vuoksi.