Työttömyyskorvaukset ovat liian lähellä palkkoja!
Tai palkat liian lähellä työttömyyskorvauksia, kummin vaan. Joka tapauksessa, ei tästä näin mitään tule.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkkani on noin 1000 euroa/kk. En saa mitään tukia. Pk-seutu.
Olen harkinnut todella vakavasti, että jättäytyisin töistä pois. Ei olisi enää aikaisia herätyksiä, ei viikonloppu/pyhätöitä, ei typeriä työkavereita/asiakkaita.
Joko olet ihmiskaupan uhri, tai olet osa-aikainen. Jos osa-aikainen, voit hakea vielä työttömyysetuutta ja saada siitä siivun niiltä päiviltä jona et ollut töissä.: https://www.kela.fi/soviteltu-tyottomyysetuus
Tietysti on myös kolmas vaihtoehto, eli olet valehtelija.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on jotain 500e/kk että aika kaukana palkasta
Niin, plus asumistuki 400-800 eur/kk ja monella lisäksi harkinnanvarainen toimeentulotuki 100-400 eur/kk.
Yhteensä siis 1000-1700 eur/kk.
Monella pienipalkkaisella täysipäivätyötä tekevällä ei jää työmatkakulujen jälkeen kuin 1200-1500 eur/kk muihin kuluihin.
Moni fyysinen ja etenkin ulkotyö myös kuluttaa energiaa huomattavasti, eli ruokakulut kasvavat.
Jos työmatkaa kertyy (omalla autolla) ja työ on fyysisesti kuluttavaa, ei jollakin 2000 bruttopalkalla juuri työtöntä leveämmin eletä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, plus asumistuki 400-800 eur/kk ja monella lisäksi harkinnanvarainen toimeentulotuki 100-400 eur/kk.
Helsingin ulkopuolella asumistuki on 310 euroa eikä enempää päälle. Toimeentulotuki kattaa vain vuokran ja välttämättömät asumiskulut. Vuokrankin vain kuntakohtaiseen Hyväksyttävien Asumismenojen maksimirajaan asti eikä yhtään sitä enempää: https://www.kela.fi/documents/10180/0/Toimeentulotuki_asumismenojen_%20…
Monella pienipalkkaisella täysipäivätyötä tekevällä ei jää työmatkakulujen jälkeen kuin 1200-1500 eur/kk muihin kuluihin.
Työttömällä jää laskujen ja vuokran jälkeen muihin kuluihin 200-300 euroa.
Moni fyysinen ja etenkin ulkotyö myös kuluttaa energiaa huomattavasti, eli ruokakulut kasvavat.
Ruokakulut kasvaa koska on varaa syödä muutakin kuin sitä makaronia ja jauhelihaa.
Jos työmatkaa kertyy (omalla autolla) ja työ on fyysisesti kuluttavaa, ei jollakin 2000 bruttopalkalla juuri työtöntä leveämmin eletä.
Muuta lähemmäksi työpaikkaa äläkä mene toiselle puolelle Suomea töihin jos et ole valmis muuttamaan. Työpaikasta riippuen firmat voivat kustantaa väliaikaisia asumuksia työntekijöille jotka tulevat kauempaa, esimerkkinä etenkin rakennus- ja remonttifirmat kuten Tikkurila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Minä saan noin 530 euroa työmarkkinatukea kuukaudessa verojen jälkeen. Kenellä on noin pieni palkka?!
530€ netto plus asumistuki, TT tuki yms lisät, joihin työssäkäyvä ei ole oikeutettu. Saat olla vapaalla.
Minä saan 1200€/kk netto, mitään tukia ei heru.
Matkoineen 50h/vko, työmatkat maksan luonnollisesti itse.Olen kyllä ajatellut heittäytyä työttömäksi
Riippuu asutko omassa asunnossa vai vuokralla. Me säästettin oma asunto. Ei lomamatkoja ja elettiin tosi nuukasti kymmenen vuotta. Alkupääomaa oli jonkin verran kun aloimme rakentamaan. Vaatii pitkä jänteisyyttä.
Ja sietokykyä sietää tavallista arkea, mikä puuttuu nykyään mulle nyt ja heti kaikki ihmisiltä. Auttaa käden taidot ja omatoimusuus, osaa kaikkea tehdä niin että mahdollisimman vähän tarvitsee ostaa palveluja. Ei hanki mitään kalliita harrastuksia. Ei hanki mitään turhia kulueriä ja säästöön osa jos talous notkahtaa hetkeksi.
Pyrkimys pärjätä eläkkeelläkin sillä tulothan vain laskevat. Sekin otettiin huomioon että jos joutuu työttömäksi ennen eläkeikään niin on vähän säästöjä senkin varalle ettei ihan heti ole ulosottomies oven takana. On mahdollisuus omavaraisuuteen kasvattaa omaa ruokaa kesällä mm. hyötypuutarhan kasvattaminen ja mansikat yms. muut yrtit.
Muita ihmisiä kun olen katsellut ympärilläni niin ne vain sekoilee suhteissaan koko ajan. Jatkuvasti erotaan ja perustellaan taas uutta perhettä ja ihme samaa kierrettä mennään koko ajan sitä samaa kunnes ei kelpaa enää kenellekkään eikä sikiäkkään enää. Ihmeellistä ei mitään järkeä koko elämässä tyyppejä. Lopuksi vain tuulenhuuhtoma persuus ja asutaan vuokralla veronmaksajien elätteinä.
Ei pidä paikkaansa. Työtön saa tukia niin että pitää jäädä se n 500 euroa asumiskulujen jälkeen, toimeentulotuen verran ja toimeentulolotuki plus asumistuki kattaa muut. Lääkkeet ja ja kaikki lääkärit ja hammahoitokulut maksetaan. Sitten voi vielä hakea harkinnan varaisia tukia kuten harrastekuluja. Pitää vain osata kaikkia mahdollisia tukia hakea ja anoa. Diakonit tuovat ruokaa ja ruokapusseja voi hakea useimmistakin jakopisteistä. Jouluna voi kerjätä avustuksia monistakin kohteista.
Tunnen oikein kunnon yhteiskunnan pummin joka otti velkaa niin paljon kun sai ja jätti mkasamatta kaikki.
Sitä ihmettelen kuinka työttömillä monilla on auto ja/tai lemmikkejä ruokittavana sillä näihin harrastuksiin ei ole yleensä varaa muuta kuin hyväpalkkaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Tässä hyvät naiset ja herrat joku joka ei ole koskaan päässyt siihen pisteeseen että #ansiosidonnainen.
Mutta jatkakaa toki keskustelua...
Kovaa Työtä kaikille vaan aamu kuudesta ilta kuuteen
kasken raivausta ojan kaivuuta puidensahausta luokat kanget justeerit käyttöön vaan
vastineeksi lautasellinen velliä aamuin illoin
😐
työteliäs 1930 luku. kirjoitti:
Kovaa Työtä kaikille vaan aamu kuudesta ilta kuuteen
kasken raivausta ojan kaivuuta puidensahausta luokat kanget justeerit käyttöön vaan
vastineeksi lautasellinen velliä aamuin illoin
😐
Samaa kertoi minun isovanhemmat... mutta silloin ei sentään ollut libe-maailmanhalaus-politiikkaa. Kun piti selvitä edes oman maan asioista.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Työtön saa tukia niin että pitää jäädä se n 500 euroa asumiskulujen jälkeen, toimeentulotuen verran ja toimeentulolotuki plus asumistuki kattaa muut. Lääkkeet ja ja kaikki lääkärit ja hammahoitokulut maksetaan. Sitten voi vielä hakea harkinnan varaisia tukia kuten harrastekuluja. Pitää vain osata kaikkia mahdollisia tukia hakea ja anoa. Diakonit tuovat ruokaa ja ruokapusseja voi hakea useimmistakin jakopisteistä. Jouluna voi kerjätä avustuksia monistakin kohteista.
Tunnen oikein kunnon yhteiskunnan pummin joka otti velkaa niin paljon kun sai ja jätti mkasamatta kaikki.
Sitä ihmettelen kuinka työttömillä monilla on auto ja/tai lemmikkejä ruokittavana sillä näihin harrastuksiin ei ole yleensä varaa muuta kuin hyväpalkkaisilla.
Siinäpä taas mututeoreetikko selittämässä. Jotkut saattavat saada vaikka mitä ja kirsikan siihen päälle, mutta se ei ole kaikille mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä taas mututeoreetikko selittämässä. Jotkut saattavat saada vaikka mitä ja kirsikan siihen päälle, mutta se ei ole kaikille mahdollista.
Eri tässä kommentoi että siinäpä taas itsensä velkaannuttanut selittämässä. Kyllä todellakin yhteiskuntamme tukijärjestelmä mahdollistaa sen viisi hunttia elämiseen asumisen ja lääkkeiden jälkeen, JOS asuminen ei ole kohtuuttoman loisteliasta ja jos henkilö ei ole velkaannuttanut itseään niin että se viisihunttia sitten palaa kaiken maailman pikavippeihin tai muuhun sielun rötöstelyyn. Jos on kalliit tavat, se ei ole Kelan eikä veronmaksajien ongelma.
Minä saan nettona 800e. En saa asumistukea, toimeentulotukea tai koronatukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä hyvät naiset ja herrat joku joka ei ole koskaan päässyt siihen pisteeseen että #ansiosidonnainen.
Pilkkaat siis ihmisiä, jotka ovat olleet hyvin pitkään työttömänä tai eivät ole saaneet ansiosidonnaiseen riittäviä työpätkiä kokoon?
Minä olen saanut vain tuota 530 euron ja maksimiajan sitä leikattua työmarkkinatukea viimeiset kolme ja puoli vuotta. Ennen TE-toimiston asiakkaaksi pääsemistä jouduin realisoimaan ihan kaiken, mitä olin yrittäjänä - toiminimiyrittäjänä - saanut kootuksi, mukaan lukien maksamani yrittäjäeläkkeen muutamalta vuodelta. Kokonaan tulottomana jouduin olemaan melkein vuoden. Mitään ei ollut jäljellä, kun pääsin nauttimaan tästä ruhtinaallisesta minimituesta.
Lienet niitä ihmisiä, joita on onni ja sattuma kuljettanut, eikä sinun ole tarvinnut vaivata pieniä aivojasi sillä, että onnettomuus voi kohdata kaikkensa yrittävääkin. Mutta toivotaan, että pääset kokemaan pohjalle putoamisen ihan omakohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Minä saan noin 530 euroa työmarkkinatukea kuukaudessa verojen jälkeen. Kenellä on noin pieni palkka?!
530€ netto plus asumistuki, TT tuki yms lisät, joihin työssäkäyvä ei ole oikeutettu. Saat olla vapaalla.
Minä saan 1200€/kk netto, mitään tukia ei heru.
Matkoineen 50h/vko, työmatkat maksan luonnollisesti itse.Olen kyllä ajatellut heittäytyä työttömäksi
Ei sitä kovin kauaa voi olla työttömänä. TE-toimisto alkaa piinata ja patistelee töihin muutaman kuukauden jälkeen. Ei se työttömänä olo mitään herkkua ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille on jos ei elä avoliitossa ja oteta puolison tuloja huomioon. Monilla työttömillä pariskunnilla onkin eri kämpät jos vielä on sellaisessa vedossa että saa jonkun suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri tässä kommentoi että siinäpä taas itsensä velkaannuttanut selittämässä. Kyllä todellakin yhteiskuntamme tukijärjestelmä mahdollistaa sen viisi hunttia elämiseen asumisen ja lääkkeiden jälkeen, JOS asuminen ei ole kohtuuttoman loisteliasta ja jos henkilö ei ole velkaannuttanut itseään niin että se viisihunttia sitten palaa kaiken maailman pikavippeihin tai muuhun sielun rötöstelyyn. Jos on kalliit tavat, se ei ole Kelan eikä veronmaksajien ongelma.
Älä höpötä. Sinun tietosi loppuvat siihen, mikä on tavanomaista ja lukee säännöissä. Et osaa edes kuvitella, millaisia poikkeuksia on olemassa. Miten sinun kaltaisesi tietämättömät löytävätkin joka ikiseen keskusteluun pätemään luulemuksillaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilkkaat siis ihmisiä, jotka ovat olleet hyvin pitkään työttömänä tai eivät ole saaneet ansiosidonnaiseen riittäviä työpätkiä kokoon?
Minä olen saanut vain tuota 530 euron ja maksimiajan sitä leikattua työmarkkinatukea viimeiset kolme ja puoli vuotta. Ennen TE-toimiston asiakkaaksi pääsemistä jouduin realisoimaan ihan kaiken, mitä olin yrittäjänä - toiminimiyrittäjänä - saanut kootuksi, mukaan lukien maksamani yrittäjäeläkkeen muutamalta vuodelta. Kokonaan tulottomana jouduin olemaan melkein vuoden. Mitään ei ollut jäljellä, kun pääsin nauttimaan tästä ruhtinaallisesta minimituesta.
Lienet niitä ihmisiä, joita on onni ja sattuma kuljettanut, eikä sinun ole tarvinnut vaivata pieniä aivojasi sillä, että onnettomuus voi kohdata kaikkensa yrittävääkin. Mutta toivotaan, että pääset kokemaan pohjalle putoamisen ihan omakohtaisesti.
Miksi ihmiset aina olettavat, että kriittiset äänet tulevat ns. korkean tulon tasolta? Minä olin pitkään työttömänä ja vähävaraisena. Olen vieläkin pienituloinen mutta töissä ollut jo muutaman vuoden taas. Se vain kun minun suku on taistellut sodassa Suomen itsenäisyyden puolesta ja meitä kasvatettiin että pitäisi pinteistä selvitä eikä syytellä yhteiskuntaa. Joten menin huonoihin duuneihin ja siinä vähitellen parempiin. Ei minun eikä porukoideni maailmankatsomukseen mahdu se nykymaailman ajattelutapa että pitää olla jokin sikakiva duuni ennen kuin edes viitsii hakea ja siihen asti vain sanotaan että "ei ole töitä". Siis töitähän on. Unelmatöitä ei ole, varsinkaan jos työttömänä ensimmäistä haet. Mutta siis kenellä muulla työttömällä luulet yhtä unelmaista olevan? Minulla ei ollut. Ihan järkky pieni liksa ja huono esimies ja olemattomat oikeudet työsopparissa. Mutta mieleen ei olisi tullutkaan heilua VUOSI työttömänä ja vain ulista kuinka olen parempi ja enemmän uhri kuin muut! Ihan käsittämätön ajatus! Ihan epätervettä. Työpaikat ansaitsee ne ihmiset jotka oikeasti yrittää eikä keksi tekosyitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa.
Minä olen pitkäaikaistyötön ja en saa mitään tukia, en asumistukea, toimeentulotukea tai koronatukea.
Ihan itse pitää maksaa satojen eurojen hammaslääkärit, lääkkeet ja lääkärikäynnit jne. Mulla on silmälasit ja viimeksi jouduin lainaamaan niihin rahat mun eläkeläisäidiltä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä terve normaaliälyinen ihminen voi mennä suureen sairaalaan toihin. Työt siellä osaamisen mukaan. Nopeasti pässee mukavaan siistiin sisätyöhön. Päivä menee mukavammin, ja saa kavereita. Knttorityötäkin on.
Hyvän idean heitit. Mäpäs sitten kävelin tänään sairaalaan ja mietin vähän aikaa mitä mä voisin tehdä. Koska mä en osaa hoitaa potilaita niin emmä voinut kävellä mihinkään lääkärin vastaanottohuoneeseen, enkä oikein hallitte tietokonettakaan niin sihteerinäkään en voinu olla. Mutta mä osaan siivota! Joten rupesin putsaamaan paikkoja kun pöltsin yhet siivouskärryt. Tosin jonkin ajan kuluttua multa tultiin kysymään kuka oon ja mitä mä teho-osastolla teen kun kukaan ei tuntenut mua.
Harmittaa, mä oon terve ja normaaliälyinen ja silti mut laitettiin pihalle tuolta. Ja sairaalakin oli suuri.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaus on pieni, reilu kolmasosa palkasta (ansiosidonnainen). Esim tanskassa se on 85% palkasta.
Mistä ihmeen ansiosidonnaisesta puhut? Se on jokaisella ihmisellä erilainen. Ei ole mitään yhtä ja samaa summaa. Minä en saanut ansiosidonnaista lainkaan, koska osa-aikaisen työni palkka oli niin pieni. Ja huom! se osa-aikatyö kyllä kattoi työssäoloehdon rajat, eli 18 h/vk. Mutta mitäpä se auttaa, jos tuntipalkka on pieni. Silloin alimman työttömyyspäivärahan päälle ei tule yhtään mitään.
Nettopalkkani on noin 1000 euroa/kk. En saa mitään tukia. Pk-seutu.
Olen harkinnut todella vakavasti, että jättäytyisin töistä pois. Ei olisi enää aikaisia herätyksiä, ei viikonloppu/pyhätöitä, ei typeriä työkavereita/asiakkaita.