Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt ymmärrän ateisti Petri Karismaa paremmin!

Vierailija
17.04.2014 |

http://www.hs.fi/elama/Anteeksi+en+anna/a1397630866265

Itselläni on aika lailla samanlainen tausta kuin tällä Petri Karismalla. Isä oli väkivaltainen juoppo. Kirkosta erosin myös heti kun se vain oli mahdollista.

Meillä asui kaiken lisäksi naapurustossa papin perhe, ja kyllä syletti se porukka! Isä oli lempeä, lapsista huolehtiva pappi. Äiti pullatuoksuinen kotiäiti. Lapsia ei lyöty eikä haukuttu. Myös muiden lapset olivat heidän kotiinsa tervetulleita. Täydellinen kristillinen koti-idylli siis.

Itse en uskovaisten kotiin halunnut mennä ja näitä lapsiakin pilkkasin kavereiden kanssa. Koulussakin tuli ongelmia, koska tykkäsin soittaa suutani varsinkin uskonnon tunneilla.

Kun sitten aikuisiällä tulin uskoon, olen usein miettinyt sitä, mistä viha kristinuskoa ja uskovaisia kohtaan kumpusi. Toisaalta opin myös antamaan anteeksi... Toivottavasti Karismakin joskus antaa isälleen anteeksi.

Minä olen antanut anteeksi sen, että en saanut sellaista lapsuutta kuin jokainen lapsi ansaitsisi. En kuitenkaan enää kohdista vihaani kristinuskoon enkä uskovaisiin ihmisiin, jotka tarjoavat lapsilleen sellaisen kodin, jota vaille itse jäin.

Oli kiva lukea tuo Petri Karisman haastattelu. Muistetaan häntä rukouksissamme!

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas harvinaisen typerä jannu, vaikka ikääkin on jo lähes 50. Kaikki erokirkosta.fi-sivustoa käyttävät eivät ole ateisteja, he voivat olla hyvinkin uskovaisia.

Vierailija
2/34 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin aiemmin siinä käsityksessä, että ateistit ovat oikeasti rationaalista porukkaa, mutta noi Karisman perustelut sille, miksi alkoi vapaa-ajattelijaksi ja hänen ajatelmansa pudottivat minut kuvitelmistani. . 

Siis yli 3-kymppiselle miehelle on ollut järkytys "Että joku tyyppi menee tekemään tuollaista uskontonsa nimissä ja kokee vielä tehneensä kaiken oikein."

Daa. Tuollaistahan on tapahtunut maailman sivu. Aika sinisilmäinen tyyppi, vaikka uskoo varmaan itse olleensa analyyttinen ajattelija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo. Luuletko että tällaisilla paskapuheilla a) hämää ketään, b) saa ihmiset kiinnostumaan uskonnollisuudesta. Omahyväistä ja passiivis- aggressiivista oman hännän nostamista joka ei edes perustu millään lailla todellisuuteen.

Vierailija
4/34 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus ei auttanut ymmärtämään luulevaisia paremmin.

Vierailija
5/34 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillähän ei varmasti ole asian kanssa mitään tekemistä, että Karisma on DI ja täten omaa mitä todennäköisemmin voimakkaan tieteellisen maailmankuvan? Tässäkin aloituksessa yritettiin ainoastaan vihjailla, että ainoastaan rikkinäisen kodin lapsesta tulee ateisti. Että kunnollinen koti on aina kristitty.

Vierailija
6/34 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha. Minä kyllä olen ateisti, tai ainakin agnostikko, ihan vaan siksi, että osaan ajatella omilla aivoillani.

Mulla oli erittäin hyvä koti ja vanhemmat, en saanut ikinä edes tukkapöllyä. Kaikesta keskusteltiin ja juteltiin ja vanhempani sen mulle opettivatkin, että omilla aivoilla kannattaa ajatella, asioista pitää ottaa selvää eikä vaan uskoa sokeasti kaikkea, mitä totuutena tuputetaan.

Saman opetan omille lapsilleni.

Vierailija
7/34 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas erosin kirkosta heti täysi-ikäiseksi tultuani. Sitä ennen olin nähnyt ja kuullut seurakunnan työntekijöiden piirissä tapahtuvaa fyysistä ja henkistä perheväkivaltaa. Ystäviäni olivat näet pappien lapset. Koin lasten ja aikuisten ahdistuksen. Onneksi oma perheeni oli normaali, neutraali, omalla tavallaan uskova/ ei  isompaa numeroa uskonnosta tekevä. Kuuntein myös sielunhoidollisia keskusteluja salaa (lapsena piilouduin papinlasten kanssa) ja en pitänyt siitä, että pappi kehotti antamaan anteeksi rasikaajalle, pedofiilille ynnä muille. Kuuntelin ahdistuneita uskovaisia. Joskus kaivoin raamatunkohtia ja kiusasin heitä maailmanlopun ennustuksillani. Sainkin näistä lisää todistusaineistoa sille, että eivät aikuiset tiedäkään kaikkea ja päätä, että kuka pelastuu ja kuka ei, vaikka kovin uskossa olisivatkin. Kivaa olla edelleen tällainen omalla tavallaan uskova, ei helvetin pelkoinen ja kirkosta eronnut.

Vierailija
8/34 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:08"]

Just joo. Luuletko että tällaisilla paskapuheilla a) hämää ketään, b) saa ihmiset kiinnostumaan uskonnollisuudesta. Omahyväistä ja passiivis- aggressiivista oman hännän nostamista joka ei edes perustu millään lailla todellisuuteen.

[/quote]

Mikähän tässäkin on "paskapuhetta"? Entisenä ateistina ymmärrän myös ateisteja... En aina täydellisesti, koska en kaikkien taustoja tiedä. Itse asiassa siitä ei ole kovin montaa vuotta, kun itsekin olen nettipalstoilla väitellyt "uskisten" kanssa ja väittänyt, että Raamattu on pelkkä satukirja. En tuolloin olisi uskonut, että voisin joskus olla näistä asioista ihan toista mieltä. Siksi rukoilen myös ateistien puolesta, koska tiedän, että muutos on mahdollinen!

Vierailija
9/34 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteletko sä tosiaan että uskovaisten kodeissa ei tapahdu mitään pahaa? Ettei siellä ole alkoholismia, väkivaltaa jne. Varmaan moni uskovainen perhe on ok, mutta kyllä siihen joukkoon mahtuu niitäkin perheitä joilla asiat ei ole hyvin. Ja myös ateistien perheissä on sekä hyviä perheitä että huonoja. Ei asiat ole noin mustavalkoisia, sun ajattelusi on todella naiivia.

Vierailija
10/34 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:08"]

[/quote]

Mikähän tässäkin on "paskapuhetta"? Entisenä ateistina ymmärrän myös ateisteja... En aina täydellisesti, koska en kaikkien taustoja tiedä. Itse asiassa siitä ei ole kovin montaa vuotta, kun itsekin olen nettipalstoilla väitellyt "uskisten" kanssa ja väittänyt, että Raamattu on pelkkä satukirja. En tuolloin olisi uskonut, että voisin joskus olla näistä asioista ihan toista mieltä. Siksi rukoilen myös ateistien puolesta, koska tiedän, että muutos on mahdollinen!

[/quote]

Älä ny viitti valehdella. Olet jo lapsena aivopesty luulevaiseksi.

Vierailija
11/34 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:15"]

Sillähän ei varmasti ole asian kanssa mitään tekemistä, että Karisma on DI ja täten omaa mitä todennäköisemmin voimakkaan tieteellisen maailmankuvan? 

[/quote]

Itse asiassa minäkin (ap) olen diplomi-insinööri, kuten myös moni muu kristitty ystäväni. Oma alani on myös paljon lähempänä luonnontieteitä kuin tuotantotalous, jota Karisma on opiskellut. Myös kristittyjä lääkäreitä on hyvin paljon. On siis aivan selvää, ettei luonnontieteellinen tietämys johda automaattisesti ateismiin.

Vierailija
12/34 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoilet siis että ateistit palaisivat tai kääntyisivät kristityiksi? Ainahan sitä rukoilla saa, kunhan et tule aktiivisesti käännyttämään....

Vierailija
13/34 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Haukotuttaa tuo ap, kuten kaikki muutkin kaltaisensa.

Vierailija
14/34 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tiedostaa ne kaikki julmuudet, mitä aikojen saatossa on tehty ja vielä nykyäänkin tehdään uskontojen nimissä, niin henkilökohtaisella tasolla olen kokenut ateismin olevan ainoa moraalisesti kestävä maailmankatsomus.

Vierailija
15/34 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:26"]

Rukoilet siis että ateistit palaisivat tai kääntyisivät kristityiksi? Ainahan sitä rukoilla saa, kunhan et tule aktiivisesti käännyttämään....

[/quote]

En tule käännyttämään :) Ei minuakaan kukaan ole käännyttänyt. Kaduilla tai ovelta ovelle tapahtuva "lähetystyö" on minustakin ärsyttävää. Tosin muistakaa, että nämä ovikellon soittelijat ovat pääasiassa jehovan todistajia sekä mormoneja, eli eivät kristittyjä!

Minä väittelin kouluaikoina ussan open ym. kanssa uskonnosta. Aikuisena jatkoin tätä nettipalstoilla. Nykyään tiedän, että on paljon uskoontulleita, joilla on samanlainen tausta. Kyseenalaistaminen on ehdottomasti hyvä asia... "epäilevät tuomaat tunnet parhaiten". Paljonhan on "tapauskovaisia", jotka kuuluvat vain kirkkoon, mutta eivät noudata Raamattua tai pohdi kristinuskoa. ap

Vierailija
16/34 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet niin älykäs, niin kerropa miksi kristinuskon Jumala olisi ainoa oikea? Miksei yhtähyvin Thor, Krishna, Zeus, Apollo, Ukko, Allah tai vaikkapa Jahve?

Vierailija
17/34 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnollinen viestintä ei enää juurikaan yritä peitellä perimmäistä pahantahtoisuuttaan, tästä hyvänä esimerkkinä tämäkin ketju. Ap, ei sun krokotiilinkyyneleet ja rukoilut ketään hämää. Jos olet DI kuten väität en millään jaksa uskoa että itsekään oikeasti uskot omia puheitasi uskovaisten perheiden aivoisesta elämästä. Eli puhdasta pahantahtoisuutta on tämä koko ketju pohjimmiltaan, hyvin ohuesti muka hyvällä tarkoituksella kuorrutetuna.

Vierailija
18/34 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut että kaikki eivät halua sitä kristillistä ydinperhehelvettiä. Eipä se Petrin isäkään ole täällä kertomassa, että onko ylipäätään halunnut isäksi. Jospa hänet on siihen pakotettu kuten niin monella naisella on tapana. Raamattu sortaa niitä ihmisiä jotka tahtovat keskittyä omaan itseensä ja omaan elämäänsä ilman kakaroita. Ennen vanhaan ei ollut ehkäisyä ja nykyäänkin miehelle voi tulla ongelmia jos nainen ei suostu aborttiin. Raamatun mukaan pitää huolehtia lapsista, halusi tai ei. Suurimmalle osalle tämä on taakka ja siihen ei nykypäivänä tarvitse suostua. Aikuisten juomiset ja hauskan pidot ei kuulu papeille.

Vierailija
19/34 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heheh mikä tarina, ihan itsekö keksit :D

Vierailija
20/34 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjusta käy hyvin ilmi satanismin lisääntyminen Suomessa. Eipä täältä pohjolasta taida kovin moni pelastua. Länsi uppoaa, mutta onneksi muualla maailmassa kristittyjen määrä vain lisääntyy. Tosin Itä- ja Etelä-Eurooppa ovat onneksi pysyneet uskonnollisina. Ihan toista on viettää esim. pääsiäistä tai joulua Italiassa, Espanjassa, Kreikassa, Etelä-Ranskassa tai -Saksassa... Suomessa ja Ruotsissa uskovia on ehkä 20 %, monessa muussa massa 80-90%.