Ei jumankauta sentään, 30 hoitajaa altistunut koronalle vapaa ajan riennossa
Kymenlaaksossa. Siis pikkujouluissa. Olen saman työnantajan palveluksessa ja vakavasti on kehoitettu, ettei kokoontumisia ja biletystä nyt harrasteta. Nyt on kahden sairaalan toiminta sekaisin ja leikkauksia peruttu. Fiksua väkeä, ei voi muuta sanoa.
Kommentit (430)
Pojan koululla altistumista. Opettajista lähtöisin.
Sairaanhoitajat ja opettajat? Kansankynttilät?
Sisar hento valkoinen on vain ihminen kuten muutkin, seksikäs sellainen #hotnurse
Turha narista (hyvästä) palkasta kun tartutetaan potilaat itsekkään käytöksen takia!
Enpä yhtään ihmettele että juuri hoitajat ovat holtittomia. Päivästä toiseen maski naamalla 8h plus työmatkat, käsidesin kanssa läträämistä, koronasta jankkaamista joka ikinen työpäivä. Ja sitten pitäisi vielä vapaa-ajalla olla yksin, maski naamalla kotona odottamassa seuraavaa työpäivää? Tätä on jatkunut kohta vuoden. Kyllä siihen skarppaamisen joku raja tulee, varsinkin kun tautitilanne on Suomessa todella hyvin aisoissa verrattuna moneen muuhun maahan.
Täällä muutama sanoi, että työnantaja ei tänä vuonna järjestä työntekijöilleen pikkujouluja. Minä olen ollut hoitoalalla 20 vuotta (julkisella puolella), eikä työnantaja ole järjestänyt pikkujouluja kertaakaan. Aina on järjestetty itse, omalla kustannuksella. Lähiesimies on ollut mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajat eivät saisi juhlia, jos muut saavat?
Nyt ei tosiaan kenenkään kannattaisi juhlia mutta onhan se nyt aivan erityisen vastuutonta jos työssään on lähikontaktissa riskiryhmiin kuuluvien kanssa, kuten on terveydenhuollon töissä.
Kyllä tällaisiin ammatteihin sisältyy suurempi moraalinen velvoite noudattaa vapaa-ajallaankin erityistä varovaisuutta. Minäkin olen henkilökohtainen avustaja (ja opiskelen muuten hoitajaksi) ja kyllä minä tiedostan, että tällaisessa tilanteessa ammattini velvoittaa johonkin myös vapaa-ajalla. Ei minulle nyt muutenkaan tulisi mieleeni pakkautua mihinkään juhlivaan ihmisjoukkoon kun korona riehuu täysillä, mutta silti. Olen työssäni lähikontaktissa ihmisiin joilta korona todennäköisesti veisi hengen. Minä en halua ehdoin tahdoin hakeutua tilanteisiin joista voin tuoda tartunnan.
Miksi tämä "suurempi moraalinen velvoite" ei sitten näy palkassa? Miksi joku saman koulutustason omaava insinööri saa parempaa palkkaa kuin sairaanhoitaja, mutta silti saa hillua baareissa ihan miten huvittaa? Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja, mutta nykyisin maksan verojakin enemmän kuin mitä sairaanhoitaja tienaa bruttona. Ei kukaan odota multa nyt inssinä mitään suurempaa moraalista velvoitetta kuin keneltäkään muultakaan.
Se ei näy palkassani, mutta se näkyy henkilökohtaisessa moraalissani.
Toki sulla on vapaus hyppiä työnantajasi pillin mukaan vaikka 24/7 ilman muuta palkkaa kuin vain varsinaisesta työajasta, mutta älä edellytä sitä muilta. Äläkä sitten myöskään koskaan valita, että palkkasi olisi liian pieni.
Työnantajani ei ole vaatinut minulta tätä. Teen sen ihan vapaaehtoisesti, koska minun käsitykseeni moraalista ei istu se, että käyn aivan tietoisesti altistamassa itseäni mahdollisimman paljon ja sen jälkeen menen avustamaan ihmistä joka todennäköisesti kuolee jos saa koronan. Työnantajani ei muuten edes ole palkkani maksaja, palkkani maksaa kaupunki. Työnantaja, eli avustettava, on täysin syytön siihen, että minulla on surkea palkka.
Vierailija kirjoitti:
Minua hymyilyttää tässä se että vanhukset saavat olla hoitolaitosten ulkopuolella hillumassa missä lystäävät ja vierailijat hoitolaitoksissa minkä kuntoisina tahansa. Sieltä ne tartunnat lähtee!
Hoitolaitoksissa on sen verran huonokuntoista porukkaa, että sieltä ei lähdetä "hillumaan" yhtään mihinkään. Kyllä ne ovat ihan muut kuin laitoksissa asuvat vanhukset jotka sen tartunnan laitoksiin tuovat.
Ei voi ymmärtää.
Meidän firmassa päätettiin perua pikkujoulut.
T. Farmaseutti eräässä apteekissa
Ei jumak...
oletko ap. ihan tosisssi, että hoitajien ja lääkärien pitäisi lakata elämästä, jotta arvon rouva saisi hoitoa. Eiköhän ap. itse ole lähtemässä muutaman viikon päästä joulun viettoon, kun lääkärit ja hoitajat raatavat töissä. Ja vielä valitaan, kuinka pahaa jouluruokaa oli anoppilassa.
Pitäisikö hoitajien olla tämän yhteiskunnan alipalkattuja uhrautujia? Aloitushan oli täyttä paskaa. Antakaa hoitajille palkankorotus. Minusta on oikein, että hoitajat jäävät pois töistään. On aika tutkia munaskuita myöten nämä oikeudenmukaisuuskysymykset tässä yhteiskunnassa. Jos ei olisi sellaista vieraskielistä joukkoa, joka nauttii lähes 30 % sosiaalituista, hoitajien palkkoja ja työolosuhteita voitaisiin parantaa ja samalla mm. vanhusten palveluja. Tämä on arvovalinta. Suomalainen vanhus on halpa, suomalainen hoitaja on halpa. Mutta rahaa riittää muukalaisille ja poliitikoille.
Rankka työ vaatii rankat huvit. Mitä maksetaan siitä, että joku eristäytyy teidän puolestanne hoitaakseen teidän vanhempianne ja läheisiänne? Ei ilmeisesti pidä maksaa mitään teidän mielestänne, vaan on paheksuttavaa, että yrittää irrottautua rankasta työstä satunnaisesti juhlimalla. Persumiehenä olen täysin hoitajien puolella! Olen myös työskennellyt itse hoitajana. Kova työ, huonosti palkattu. Vielä joku kehtaa moittia.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi ymmärtää.
T. Farmaseutti eräässä apteekissa
Niin teidän firmassa peruttiin pikkujoulut.
Julkisessa terv.hoidossa ei edes työnantaja (kunnat ja valtio) järjestä pikkujoulua, vaan aina on pitänyt hoitajien ja lääkärien järjestää itse ja maksaa ne omasta palkastaan.
Samoin työaikana kahvitauolla maksetaan kahvit itse.
Nyt ollaan kieltämässä yhdessä työkavereiden kanssa vapaa-ajalla syöty ateria.
Vierailija kirjoitti:
Ei jumak...
oletko ap. ihan tosisssi, että hoitajien ja lääkärien pitäisi lakata elämästä, jotta arvon rouva saisi hoitoa. Eiköhän ap. itse ole lähtemässä muutaman viikon päästä joulun viettoon, kun lääkärit ja hoitajat raatavat töissä. Ja vielä valitaan, kuinka pahaa jouluruokaa oli anoppilassa.
Hoitajien ja lääkärien pitää noudattaa samoja suosituksia kuin kaikkien muidenkin. Meidän kaikkien tulee joulunakin pysyä kotonamme ja jättää anoppi syömään itse oma kinkkunsa.
Kaikki pikkujouluja juhlivat ovat vastuuttomia hulttioita ihan ammatista riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö hoitajien olla tämän yhteiskunnan alipalkattuja uhrautujia? Aloitushan oli täyttä paskaa. Antakaa hoitajille palkankorotus. Minusta on oikein, että hoitajat jäävät pois töistään. On aika tutkia munaskuita myöten nämä oikeudenmukaisuuskysymykset tässä yhteiskunnassa. Jos ei olisi sellaista vieraskielistä joukkoa, joka nauttii lähes 30 % sosiaalituista, hoitajien palkkoja ja työolosuhteita voitaisiin parantaa ja samalla mm. vanhusten palveluja. Tämä on arvovalinta. Suomalainen vanhus on halpa, suomalainen hoitaja on halpa. Mutta rahaa riittää muukalaisille ja poliitikoille.
Rankka työ vaatii rankat huvit. Mitä maksetaan siitä, että joku eristäytyy teidän puolestanne hoitaakseen teidän vanhempianne ja läheisiänne? Ei ilmeisesti pidä maksaa mitään teidän mielestänne, vaan on paheksuttavaa, että yrittää irrottautua rankasta työstä satunnaisesti juhlimalla. Persumiehenä olen täysin hoitajien puolella! Olen myös työskennellyt itse hoitajana. Kova työ, huonosti palkattu. Vielä joku kehtaa moittia.
Tämä tästä nyt vielä puuttui, että hoitajat syyllistetään koronan leviämisestä, eivätkä he saisi olla tekemisissä paskapalkalla muiden ihmisten kanssa. Enpä olisi uskonut tätä persujen äänestäjänä ja hoitoalalla työskennelleenä miehenä. Luulin, että tässä minä edustan epätasa-arvoa ja mitä lie pahuutta, mutta auta armias, kun muu yhteiskunta pääsee ilmaisemaan käsitystään oikeudenmukaisuudesta. Hah hah haa! Hävetkää, pelkurit! Puolustakaa hoitajia. Hoitajille palkankorotus varsinkin vanhustenhoidon puolella.
Olisivat pitäneet kotona etäpikkujoulut. Skype auki ja siideriä koneeseen 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi ymmärtää.
T. Farmaseutti eräässä apteekissaNiin teidän firmassa peruttiin pikkujoulut.
Julkisessa terv.hoidossa ei edes työnantaja (kunnat ja valtio) järjestä pikkujoulua, vaan aina on pitänyt hoitajien ja lääkärien järjestää itse ja maksaa ne omasta palkastaan.
Hoitajatko tässä syypäitä ovat? Kerro ihmeessä. Saako ihminen olla sosiaalinen? Hoitajatko bileitä järjestävät, eikä muut? t. Persumies
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä nyt hoitajatkin saa elää. On epäreilua, että esim työnantajan taholta kehotetaan välttämään VAPAA-AJALLA kaikkia ylimääräisiä kontakteja ja velvoitetaan jäämään pois jo maksetuista harrastuksista ym. Kyllä se koronaloma... Eikun karanteeniin ihan tervetullut tauko siihen hullunmyllyyn töissä. Miksi muka hoitajien pitäisi aina vain venyä ja joustaa ja uhrautua muiden puolesta?
Et ole järjenjättiläinen kyllä.
Kaikilla muillakin aloilla nuo vapaa-ajan toiminnat on kehotettu pistämään jäihin. Monen muun alan ihmiset noudattaa kiltisti kehotuksia ja jää pois harrastuksista ja pikkujouluista, mutta hoitsut ja lääkärit senkun bilettää... voi hyvää päivää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi ymmärtää.
T. Farmaseutti eräässä apteekissaNiin teidän firmassa peruttiin pikkujoulut.
Tämä on kuule ihan arkipäivää muuallakin kuin hoitoalalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä nyt hoitajatkin saa elää. On epäreilua, että esim työnantajan taholta kehotetaan välttämään VAPAA-AJALLA kaikkia ylimääräisiä kontakteja ja velvoitetaan jäämään pois jo maksetuista harrastuksista ym. Kyllä se koronaloma... Eikun karanteeniin ihan tervetullut tauko siihen hullunmyllyyn töissä. Miksi muka hoitajien pitäisi aina vain venyä ja joustaa ja uhrautua muiden puolesta?
Et ole järjenjättiläinen kyllä.
Kaikilla muillakin aloilla nuo vapaa-ajan toiminnat on kehotettu pistämään jäihin. Monen muun alan ihmiset noudattaa kiltisti kehotuksia ja jää pois harrastuksista ja pikkujouluista, mutta hoitsut ja lääkärit senkun bilettää... voi hyvää päivää!
Olet kusipää. T. persumies
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjoittanut palstalla tästä ennenkin, mutta omassa tuttavapiirissäni nimenomaan lähihoitajat ja sairaanhoitajat ovat niitä, jotka kaikkein huonoiten noudattavat edes alkeellista varovaisuutta koronan suhteen. Jatketaan joukkueharrastuksia ja vähintään kimppatreenataan, jos on sali muuten kiinni, käydään tyttöjen kanssa Himoksella, järkätään pikkujoulua ja illanistujaista, hengailllaan lasten kanssa ostarilla. Haluamatta olla yhtään sen ilkeämpi kuin on pakko, niin jotenkin tuntuu, että tuo korreloi aika vahvasti sen kanssa, minkä tasoista porukkaa kyseisten alojen koulutukseen nykyään pääsee.
Sama juttu. Tuttava sairaanhoitaja totesi vaan, että sen Koronan voi saada mistä vaan, ei mitään syytä toimia toisin kuin normaalisti. Maskeista ei ole hyötyä, jne.
Mutta sitten, kun oman lapsen rinnakkaisluokkaan osui koronatapaus, niin otti yli viikoksi omankin lapsensa pois koulusta, vaikka ohje oli, että muut kuin kyseisen luokan oppilaat voi jatkaa normaalisti koulussa.
Meillä on rajoitettu sukulaisten käyntejä jo pitempään. Tapaamiselle on oma huone jossa pleksit. Hoitaja huolehtii käsidesit ja maskit.