Ei jumankauta sentään, 30 hoitajaa altistunut koronalle vapaa ajan riennossa
Kymenlaaksossa. Siis pikkujouluissa. Olen saman työnantajan palveluksessa ja vakavasti on kehoitettu, ettei kokoontumisia ja biletystä nyt harrasteta. Nyt on kahden sairaalan toiminta sekaisin ja leikkauksia peruttu. Fiksua väkeä, ei voi muuta sanoa.
Kommentit (430)
Altistuuhan hoitajat töissäänkin niin mikä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Maaliskuinen juttu
Mitä? Tämän päivän uutinen. Katsopa ylen sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten siitä juhlimattomuudesta pitää saada kunnon korvaus. Palkka on korvausta menetetystä vapaa-ajasta.
Varmaan useimmissa firmoissa on pikkujoulut tältä vuodelta peruttu koronan vuoksi ilman mitään erillistä korvausta työntekijöille. Eli tässä ei voi edes vedota siihen, miten hoitajat ovat TAAS muita huonommassa asemassa.
Mä olen yliopistolla töissä ja mies on logistiikka-alan yrityksessä. Molempien työnantaja ilmoitti jo aiemmin syksyllä, ettei tällaisena aikana järjestetä pikkujouluja tms. yhteisrientoja. Todella erikoista, että hoitoalalla järjestetään.
Hoitajat ovat ihmisiä siinä missä muutkin. Kyllä niitä pikkujuhlia muutkin viettävät.
Jos mun työtä arvostettaisiin yhtä vähän kuin hoitajien ja siitä maksettaisiin yhtä surkeasti, en ehkä uhraisi muuta elämääni sille että koittaisin kaikin keinoin pysytellä työkunnossa. Jos joku saa mun mielestä bilettää niin hoitajat - ainakin kunnes heidän työehdot paranee reipppaasti.
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjoittanut palstalla tästä ennenkin, mutta omassa tuttavapiirissäni nimenomaan lähihoitajat ja sairaanhoitajat ovat niitä, jotka kaikkein huonoiten noudattavat edes alkeellista varovaisuutta koronan suhteen. Jatketaan joukkueharrastuksia ja vähintään kimppatreenataan, jos on sali muuten kiinni, käydään tyttöjen kanssa Himoksella, järkätään pikkujoulua ja illanistujaista, hengailllaan lasten kanssa ostarilla. Haluamatta olla yhtään sen ilkeämpi kuin on pakko, niin jotenkin tuntuu, että tuo korreloi aika vahvasti sen kanssa, minkä tasoista porukkaa kyseisten alojen koulutukseen nykyään pääsee.
Ja julistetaan äänekkäästi, etä "minä en ainakaan rokotetta ota, jään työttömäksi mieluummin". Ilmeisesti niille ei hoiturikoulussa kerrota miten monta miljardia ihmishenkeä rokotteilla on pelastettu, varsinkin ennen nykyaikaisia lääkkeitä kun edes tubia ei voitu hoitaa oikein mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten siitä juhlimattomuudesta pitää saada kunnon korvaus. Palkka on korvausta menetetystä vapaa-ajasta.
Varmaan useimmissa firmoissa on pikkujoulut tältä vuodelta peruttu koronan vuoksi ilman mitään erillistä korvausta työntekijöille. Eli tässä ei voi edes vedota siihen, miten hoitajat ovat TAAS muita huonommassa asemassa.
Mä olen yliopistolla töissä ja mies on logistiikka-alan yrityksessä. Molempien työnantaja ilmoitti jo aiemmin syksyllä, ettei tällaisena aikana järjestetä pikkujouluja tms. yhteisrientoja. Todella erikoista, että hoitoalalla järjestetään.
Aika järkkyä, että sote alan ihmiset tosiaan järjestää. Olen itsekin alalla ja meidän porukalla oli pikkujoulut. En osallistunut ja todella ihmettelen monien huolettomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Karjalassa on järjestetty myös hoitajien pikkujouluja. Yhden kaverin instastooreissa näin klippejä tuollaisista, jatkoille lähdettiin vielä baariin. Kiva kun mä en ole edes hoitoalalla ja koko firma on ollut keväästä asti etätöissä, silti meidän pikkujoulut peruttiin koronan takia ja hoitajien järjestetään normaalisti :D
Mun lähihoitaja-kaverin työporukka järjesti myös pari viikkoa sitten tyhy-päivän baarijatkoineen. Ovat töissä vanhustenhoidossa.[/quote
Ja nämä eivät sitten halua rokotusta. Osaavat suojautua omien sanojensa mukaan.
Kalliiksi käy pikkujoulut työnantajalle ja potilaille.
Vierailija kirjoitti:
No eihän se, että on hoitaja, tarkoita sitä, että on penaalin terävin kynä. Ehkä päinvastoin.
Hoitajien jos jonkun pitäisi kyllä olla erittäin tietoinen koronasta ja tarttumisesta, mutta ihmisen oma luonne ja aivokapasitteetti ei ole kaikilla sama.
Tai sitten jossain se raja vaan tulee vastaan, hoitajillakin. Ei ne selkänahat niin nopeasti kasva uusiksi. Rankka työ vaatii rankat huvit.
Ymmärrän täysin. Juhlisin itseni varmaan kuoliaaksi jos joutuisin työskentelemään hoitoalalla. Raskas työ vaatii raskaat huvit.
Vierailija kirjoitti:
Jos mun työtä arvostettaisiin yhtä vähän kuin hoitajien ja siitä maksettaisiin yhtä surkeasti, en ehkä uhraisi muuta elämääni sille että koittaisin kaikin keinoin pysytellä työkunnossa. Jos joku saa mun mielestä bilettää niin hoitajat - ainakin kunnes heidän työehdot paranee reipppaasti.
Hoitajien työ ei ole mitenkään aliarvostettua. Ihmisillä, erityisesti hoitajilla itsellään, vaan on kummallinen käsitys siitä, että työstä pitäisi saada jotain merkillistä gloriaa.
Oikeasti muut ei arvosta juuri kenenkään työtä oikeastaan yhtään. Mietipä kaikkia maailman roskakuskeja, palkanlaskijoita, siivoojia, mansikanpoimijoita, rakennesuunnittelijoita, kirjanpitäjiä, tilintarkastajia, verotarkastajia, rakennustarkastajia, palotarkastajia, kapiaisia, paperimiehiä, kännykänkokoajia, rekkamiehiä...
Ihminen, joka kaipaa koko ajan ulkopuolista validointia teoilleen ja työlleen sen sijaan että antaisi itse itselleen sen arvostuksen mitä kaipaa, ei tule koskaan olemaan onnellinen tai pärjäämään elämässä.
Palkka taas julkisella puolella määräytyy sen mukaan, minkä verran muiden taskuista on varaa ottaa. Kukaan ei yksityiselläkään saa enempää palkkaa kuin mitä tuottaa lisäarvoa työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajat eivät saisi juhlia, jos muut saavat?
Niin juuri! Vapaa aika on vapaa aikaa kaikilla tasapuolisesti! Jos kerran ei voi asettaa pakkoja, ja pelkkien suositusten varassa mennään, niin minkäs teet? Työajan ulkopuolella ihmiset tekee sitten henkilökohtaisia valintoja. Itse en osallistu korona-aikana minkäänlaisiin bileisiin, mutta ymmärrän ettei hoitajilla ole yhtään enempää velvollisuuksia rajoittaa elämäänsä kuin muillakaan. Tekopyhää elää itse kuin koronaa ei olisikaan, ja samaan aikaan odottaa että lääkärit ja hoitajat ottavat sydämen asiakseen elää 24/7 eristyksissä, jotta sitten ovat täydessä terässä hoitamaan muita välinpitämättömiä bileissä riekkujia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei tosiaan kenenkään kannattaisi juhlia mutta onhan se nyt aivan erityisen vastuutonta jos työssään on lähikontaktissa riskiryhmiin kuuluvien kanssa, kuten on terveydenhuollon töissä.
Kyllä tällaisiin ammatteihin sisältyy suurempi moraalinen velvoite noudattaa vapaa-ajallaankin erityistä varovaisuutta. Minäkin olen henkilökohtainen avustaja (ja opiskelen muuten hoitajaksi) ja kyllä minä tiedostan, että tällaisessa tilanteessa ammattini velvoittaa johonkin myös vapaa-ajalla. Ei minulle nyt muutenkaan tulisi mieleeni pakkautua mihinkään juhlivaan ihmisjoukkoon kun korona riehuu täysillä, mutta silti. Olen työssäni lähikontaktissa ihmisiin joilta korona todennäköisesti veisi hengen. Minä en halua ehdoin tahdoin hakeutua tilanteisiin joista voin tuoda tartunnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien työ ei ole mitenkään aliarvostettua. Ihmisillä, erityisesti hoitajilla itsellään, vaan on kummallinen käsitys siitä, että työstä pitäisi saada jotain merkillistä gloriaa.
Oikeasti muut ei arvosta juuri kenenkään työtä oikeastaan yhtään. Mietipä kaikkia maailman roskakuskeja, palkanlaskijoita, siivoojia, mansikanpoimijoita, rakennesuunnittelijoita, kirjanpitäjiä, tilintarkastajia, verotarkastajia, rakennustarkastajia, palotarkastajia, kapiaisia, paperimiehiä, kännykänkokoajia, rekkamiehiä...
Ihminen, joka kaipaa koko ajan ulkopuolista validointia teoilleen ja työlleen sen sijaan että antaisi itse itselleen sen arvostuksen mitä kaipaa, ei tule koskaan olemaan onnellinen tai pärjäämään elämässä.
Palkka taas julkisella puolella määräytyy sen mukaan, minkä verran muiden taskuista on varaa ottaa. Kukaan ei yksityiselläkään saa enempää palkkaa kuin mitä tuottaa lisäarvoa työnantajalle.
Eikö tässä nyt kyse ole siitä että hoitajilta odotetaan kuitenkin enemmän vastuunkantoa kuin muilta? Jos näin on, että hoitajien pitäisi vielä erikseen vapaa-ajallaankin tehdä valintoja ammattinsa perusteella, niin kai sen jollain tasolla arvostuksena pitäisikin sitten näkyä? Silloinhan se tarkoittaa että työ on niin tärkeää että sitä ei voi jättää huomiotta edes vapaalla ollessaan?
Ihan turha nillittää. Niin kauan, kun työnantaja ei maksa vapaa-ajalta palkkaa, työnantaja ei voi myöskään määrätä, mitä työntekijä saa vapaa-ajallaan tehdä. Ihan sama, onko kyseessä hoitaja, kaupan kassa, bussikuski tai kuka tahansa. Olen itse työnantaja enkä minä voi määrätä työntekijöideni vapaa-ajasta oikeastaan mitään. En ainakaan sellaisia asioita, jotka eivät ole edes lailla kiellettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin. Juhlisin itseni varmaan kuoliaaksi jos joutuisin työskentelemään hoitoalalla. Raskas työ vaatii raskaat huvit.
Hoitoalalle hakeudutaan täysin vapaaehtoisesti. Ja jos itse olisin kyseisellä alalla ja kohtaisin työssäni ihmisiä, joille koronatartunta olisi erityisen vaarallinen, olisin vielä varovaisempi kuin nyt. Enkä nytkään siis todellakaan biletä, reissaa, hengaile ostoskeskuksissa tai osallistu mihinkään kokoontumisiin.
Näitä lukiessa ei tarvitse ihmetellä, mistä korona on päässyt esim. vanhusten hoitokoteihin.
Vierailija kirjoitti:
No eihän se, että on hoitaja, tarkoita sitä, että on penaalin terävin kynä. Ehkä päinvastoin.
Hoitajien jos jonkun pitäisi kyllä olla erittäin tietoinen koronasta ja tarttumisesta, mutta ihmisen oma luonne ja aivokapasitteetti ei ole kaikilla sama.
Tietoisuus ja asiasta välittäminen on kaksi eri asiaa. Varmasti jokainen hoitaja tietää miten korona leviää, mutta varmasti sen tietää myös kaikki muutkin! Tässä maassa ei varmaan ole yhtään ihmistä joka voisi väittää etti tiedä tätä! Siinä mielessä ihan tekopyhää syyllistää hoitajia yhtään enempää kuin ketään muitakaan. Samat suositukset koskee ihan kaikkia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei tosiaan kenenkään kannattaisi juhlia mutta onhan se nyt aivan erityisen vastuutonta jos työssään on lähikontaktissa riskiryhmiin kuuluvien kanssa, kuten on terveydenhuollon töissä.
Kyllä tällaisiin ammatteihin sisältyy suurempi moraalinen velvoite noudattaa vapaa-ajallaankin erityistä varovaisuutta. Minäkin olen henkilökohtainen avustaja (ja opiskelen muuten hoitajaksi) ja kyllä minä tiedostan, että tällaisessa tilanteessa ammattini velvoittaa johonkin myös vapaa-ajalla. Ei minulle nyt muutenkaan tulisi mieleeni pakkautua mihinkään juhlivaan ihmisjoukkoon kun korona riehuu täysillä, mutta silti. Olen työssäni lähikontaktissa ihmisiin joilta korona todennäköisesti veisi hengen. Minä en halua ehdoin tahdoin hakeutua tilanteisiin joista voin tuoda tartunnan.
Miksi tämä "suurempi moraalinen velvoite" ei sitten näy palkassa? Miksi joku saman koulutustason omaava insinööri saa parempaa palkkaa kuin sairaanhoitaja, mutta silti saa hillua baareissa ihan miten huvittaa? Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja, mutta nykyisin maksan verojakin enemmän kuin mitä sairaanhoitaja tienaa bruttona. Ei kukaan odota multa nyt inssinä mitään suurempaa moraalista velvoitetta kuin keneltäkään muultakaan.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreillä ja hoitohenkilökunnalla on ihan samanlainen oikeus sairastua koronaan kuin meillä muillakin.
Raskas työ vaatii raskaat huvit etenkin jos heille ei makseta mitään koronalisiä.
Maaliskuinen juttu