Ei jumankauta sentään, 30 hoitajaa altistunut koronalle vapaa ajan riennossa
Kymenlaaksossa. Siis pikkujouluissa. Olen saman työnantajan palveluksessa ja vakavasti on kehoitettu, ettei kokoontumisia ja biletystä nyt harrasteta. Nyt on kahden sairaalan toiminta sekaisin ja leikkauksia peruttu. Fiksua väkeä, ei voi muuta sanoa.
Kommentit (430)
Samat säännöt koskee kaikkia. Ja kuten näistä hoitsujen pikkujouluista nähdään, ihmiset eivät kykene hillitsemään itseään edes pandemia-aikana. Tämän vuoksi pelkät suositukset eivät ole riittäviä. Juhlinta pitää yksiselitteisesti kieltää.
Vierailija kirjoitti:
No tekee tätä kyllämuutkin kuin hoitajat. Tyhmää se on, mutta ei sen takia että on hoitaja ammatiltaan! Samoja suosituksia tulisi kaikkien noudattaa, ei ammatista riippuen.
Totta, mutta sitten taas, jos jonkin yksityisen yrityksen toiminta seisoo karanteenien ja sairaslomien takia, se ei ole niin suoraan pois veronmaksajien kukkarosta eikä etenkään mitenkään ruuhkauta jo ennestään ruuhkaista terveydenhuoltoa ja venytä jo ennestään pitkiä hoitojonoja. Pahimmassa tapauksesssahan se hoitajien koronatartunta leviää myös työyhteisössä sekä potilaisiin että henkilökuntaan ja voi vaikka seisauttaa kaiken leikkaustoiminnan. Tai vaikeuttaa koronapotilaiden hoitoa.
Huh huh!
Hoitajien kannattaisi ajatella omaa intressiään. Jos epidemia riistäytyy käsistä nyt joulun alla, niin hoitohenkilökunta voidaan määrätä töihin ja lomat peruuttaa. Meitä toimistorottia ei tällainen työmääräys uhkaa vaikka kuinka riekkuisimme pikkujoulukänneissä pitkin kyliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreillä ja hoitohenkilökunnalla on ihan samanlainen oikeus sairastua koronaan kuin meillä muillakin.
Raskas työ vaatii raskaat huvit etenkin jos heille ei makseta mitään koronalisiä.
Jos se rahasta on kiinni, niin ei varmaan kannattaisi hummailla entisestään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajat eivät saisi juhlia, jos muut saavat?
Nyt ei tosiaan kenenkään kannattaisi juhlia mutta onhan se nyt aivan erityisen vastuutonta jos työssään on lähikontaktissa riskiryhmiin kuuluvien kanssa, kuten on terveydenhuollon töissä.
Kyllä tällaisiin ammatteihin sisältyy suurempi moraalinen velvoite noudattaa vapaa-ajallaankin erityistä varovaisuutta. Minäkin olen henkilökohtainen avustaja (ja opiskelen muuten hoitajaksi) ja kyllä minä tiedostan, että tällaisessa tilanteessa ammattini velvoittaa johonkin myös vapaa-ajalla. Ei minulle nyt muutenkaan tulisi mieleeni pakkautua mihinkään juhlivaan ihmisjoukkoon kun korona riehuu täysillä, mutta silti. Olen työssäni lähikontaktissa ihmisiin joilta korona todennäköisesti veisi hengen. Minä en halua ehdoin tahdoin hakeutua tilanteisiin joista voin tuoda tartunnan.
Miksi tämä "suurempi moraalinen velvoite" ei sitten näy palkassa? Miksi joku saman koulutustason omaava insinööri saa parempaa palkkaa kuin sairaanhoitaja, mutta silti saa hillua baareissa ihan miten huvittaa? Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja, mutta nykyisin maksan verojakin enemmän kuin mitä sairaanhoitaja tienaa bruttona. Ei kukaan odota multa nyt inssinä mitään suurempaa moraalista velvoitetta kuin keneltäkään muultakaan.
Se ei näy palkassani, mutta se näkyy henkilökohtaisessa moraalissani.
Kyllä mua ainakin ottaisi päähän ja huolella, jos itsellä olisi iäkäs sukulainen hoitokodissa ja sinne leviäisi korona hoitajien pikkujouluista. Ja ei, en ole itsekään vastuuton koronabilettäjä, eikä oma työpaikka järjestä pikkujouluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreillä ja hoitohenkilökunnalla on ihan samanlainen oikeus sairastua koronaan kuin meillä muillakin.
Raskas työ vaatii raskaat huvit etenkin jos heille ei makseta mitään koronalisiä.
Jos se rahasta on kiinni, niin ei varmaan kannattaisi hummailla entisestään?
Et tajunnut tuon pointtia.
Altistunut kyllä. Eipä niistä altistuneista tähänkään asti ole silti tartuntoja tullut kuin harvoissa tapauksissa.
Joten lasketaanpa ne hiilihangot alas ja annetaan hoitajienkin viettää vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tekee tätä kyllämuutkin kuin hoitajat. Tyhmää se on, mutta ei sen takia että on hoitaja ammatiltaan! Samoja suosituksia tulisi kaikkien noudattaa, ei ammatista riippuen.
Totta, mutta sitten taas, jos jonkin yksityisen yrityksen toiminta seisoo karanteenien ja sairaslomien takia, se ei ole niin suoraan pois veronmaksajien kukkarosta eikä etenkään mitenkään ruuhkauta jo ennestään ruuhkaista terveydenhuoltoa ja venytä jo ennestään pitkiä hoitojonoja. Pahimmassa tapauksesssahan se hoitajien koronatartunta leviää myös työyhteisössä sekä potilaisiin että henkilökuntaan ja voi vaikka seisauttaa kaiken leikkaustoiminnan. Tai vaikeuttaa koronapotilaiden hoitoa.
Huh huh!
Häh? Nyt en tajua! Jos jonkin firman bileissä korona leviää, ja sitten vielä leviää lisää osallistujien perheiden sisällä, niin kyllähän isossa porukassa on varmasti myös niitä jotka saavat taudin vakavan muodon ja päätyvät sitten kyllä kuormittamaan terveydenhuoltoa! Ja tällaisten takia hoitajien pitäisi elää nuhteettomasti, jotta sitten olisivat kunnossa hoitamassa näitä muita juhlijoita?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua ainakin ottaisi päähän ja huolella, jos itsellä olisi iäkäs sukulainen hoitokodissa ja sinne leviäisi korona hoitajien pikkujouluista. Ja ei, en ole itsekään vastuuton koronabilettäjä, eikä oma työpaikka järjestä pikkujouluja.
Miksi et itse hoitaisi iäkästä sukulaista kotonasi?
Näinhän tehdään monissa maissa, ja Suomessakin aiemmin. Jos se sukulainen ei kiinnosta kuin pari kertaa vuodessa, niin tuskin on varaa valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten siitä juhlimattomuudesta pitää saada kunnon korvaus. Palkka on korvausta menetetystä vapaa-ajasta.
Suositukset ja rajoitukset koskevat hoitajia ihan kuten muitakin. Ei meistä kukaan muukaan saa mitään erillistä juhlimattomuuskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajat eivät saisi juhlia, jos muut saavat?
Nyt ei tosiaan kenenkään kannattaisi juhlia mutta onhan se nyt aivan erityisen vastuutonta jos työssään on lähikontaktissa riskiryhmiin kuuluvien kanssa, kuten on terveydenhuollon töissä.
Kyllä tällaisiin ammatteihin sisältyy suurempi moraalinen velvoite noudattaa vapaa-ajallaankin erityistä varovaisuutta. Minäkin olen henkilökohtainen avustaja (ja opiskelen muuten hoitajaksi) ja kyllä minä tiedostan, että tällaisessa tilanteessa ammattini velvoittaa johonkin myös vapaa-ajalla. Ei minulle nyt muutenkaan tulisi mieleeni pakkautua mihinkään juhlivaan ihmisjoukkoon kun korona riehuu täysillä, mutta silti. Olen työssäni lähikontaktissa ihmisiin joilta korona todennäköisesti veisi hengen. Minä en halua ehdoin tahdoin hakeutua tilanteisiin joista voin tuoda tartunnan.
Miksi tämä "suurempi moraalinen velvoite" ei sitten näy palkassa? Miksi joku saman koulutustason omaava insinööri saa parempaa palkkaa kuin sairaanhoitaja, mutta silti saa hillua baareissa ihan miten huvittaa? Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja, mutta nykyisin maksan verojakin enemmän kuin mitä sairaanhoitaja tienaa bruttona. Ei kukaan odota multa nyt inssinä mitään suurempaa moraalista velvoitetta kuin keneltäkään muultakaan.
Se ei näy palkassani, mutta se näkyy henkilökohtaisessa moraalissani.
Toki sulla on vapaus hyppiä työnantajasi pillin mukaan vaikka 24/7 ilman muuta palkkaa kuin vain varsinaisesta työajasta, mutta älä edellytä sitä muilta. Äläkä sitten myöskään koskaan valita, että palkkasi olisi liian pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten siitä juhlimattomuudesta pitää saada kunnon korvaus. Palkka on korvausta menetetystä vapaa-ajasta.
Suositukset ja rajoitukset koskevat hoitajia ihan kuten muitakin. Ei meistä kukaan muukaan saa mitään erillistä juhlimattomuuskorvausta.
Ja juuri sen vuoksi osa juhlii edelleen ja osa ei. Ei voi vaatia vain hoitajia olemaan juhlimatta.
Pitää sitä hoitajien päästä juhlimaan rajoituksien puitteissa kuten myös muut. Laittaakaa ravintolat kiinni ja jokin juhlimiskielto päälle jos ei käy. Niin ne juhlii opettajat, lääkärit ja muutkin jotka on asiakastyössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mutta sitten suut suppuun jos hoitajat eivät suosituksia noudata, kun eivät muutkaan niin tee. Ja todellakin tiedän etteivät muut niin tee! Sekä oma että miehen työpaikka on järjestämässä pikkujouluja, ja tiedän myös tuttavapiiristä pikkujpuluihin osallistuvia. Jotkut työn kautta, jotkut harrastuspiireissä. Yhtä vastuuttomia ihan kaikki juhliin osallistujat ja niiden järjestäjät. Mutta jos kerran kyse on pelkistä suosituksista, ei niiden noudattamista voi mitenkään vaatia erityisesti ammatin perusteella. Eikä varsinkaan ilman mitään erillistä korvausta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta muiden juhlimisesta ei näköjään tällaista älämölöä nosteta?
Minua hymyilyttää tässä se että vanhukset saavat olla hoitolaitosten ulkopuolella hillumassa missä lystäävät ja vierailijat hoitolaitoksissa minkä kuntoisina tahansa. Sieltä ne tartunnat lähtee!
Vierailija kirjoitti:
Jumala ei auta. Voit lopettaa sen typerän kirosanan käytön.
Kun lause alkaa sanoilla "jumalauta" tai "jumankauta", niin silloin tietää, että lauseen sanoja on vihainen setämies.
Asiaahan sinulle ei tietenkään ollut. Kokeilepa huomenna uudestaa paremmassa hapessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh!
Tää oli tyhmintä mutä oon pitkään aikaan lukenu! Miten niin ei ruuhkauta terveydenhuoltoa? Pelkät hoitajatko siellä koronateholla ja sairaalaosatoilla hoidetaan? Ja nää muut sairastaa kotonaan?
Sivuseikka että tässä nyt sattui olemaan hoitohenkilökunnan bileistä kyse. Suositukset tosiaan koskee tasapuolisesti kaikkia, ja on ylipäätään vastuutonta että mikään ryhmä järjestää tällaisena aikana pikkujouluja tai muita vastaavia juhlia.