Oikeastihan äiti ja isi luovuttaa sulhasen
Oikeastihan äiti ja isi luovuttaa sulhasen morsiamelle, joka ottaa reppanan vastaan, kouluttaa sen maksamaan laskut, pukeutumaan tyylikkäästi ja tekemään kotityöt.
Miksi siis äiti ja isi eivät saata sulhasta alttarille morsiamen luokse? Aika huvittavaa, että morsian saatetaan sulhasen luo, kun totuus useimmiten on se, että se nainen on se vastuunottava ja vastuunkantava perheenpää!
Morsiamen saattohommahan tuli siltä ajalta, kun mies elätti naisen, ja kun avioliitot järjestettiin ja morsian peitettiin hunnulla ja paljastettiin sulhaselle vasta alttarilla! Niinhän ne tekee nykyäänkin joissakin islamilaisissa kulttuureissa. Hyi olkoon!
Haluaisin nähdä häät, joissa on todellinen ja nykyaikainen asetelma!
PS. Itse kävelin sulhasen kanssa yhdessä tasa-arvoisena parina alttarille ja nautin joka hetkestä sulhasen kanssa ennen vihkimistä!
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 13:35"]
Kuka aikuinen ihminen kutsuu isää "isiksi". Kuulostaa todella pervolta...
[/quote]
Isi niin kuin että sulhanen on monesti aikuisenakin vielä pikkupoika. -Ap.
Hauskintahan olisi jos olis ex vaimo tai mies tämän olisi pakko vankeuden uhalla käydä luovuttamassa ex eteenpäin :D Olisi lisää draamaa häihin :D
Eikös ex-puolison pitäisi luovuttaa morsio/sulho uudelleenavioitumistilanteessa?
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 14:29"]
Hauskintahan olisi jos olis ex vaimo tai mies tämän olisi pakko vankeuden uhalla käydä luovuttamassa ex eteenpäin :D Olisi lisää draamaa häihin :D
[/quote]Kikkelis kokkelis, sulla on mun luonto :)
-18
Mä en tajua tota luovuttamisjuttua. Ihan vieraan oloista touhua mulle. D: Kukin taaplaa tyylillään, mutta musta se vaikuttaa jotenkin oudolta. En ole koskaan ollut häissä, jossa morsian luovutettaisiin.
Se on kyllä varma, ettei mua kukaan luovuta. Koskaan.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 23:36"]
PS. Itse kävelin sulhasen kanssa yhdessä tasa-arvoisena parina alttarille ja nautin joka hetkestä sulhasen kanssa ennen vihkimistä!
[/quote]
Hyvä, että muistit mainita olevast parempi kuin toisin tekevät. Laitan reissuvihkoosi tarran.
Ja kun otetaan huomioon, että tuleva aviopari tulee olemaan mahdollisesti hyvinkin tiiviisti tekemisissä vaimon suvun kanssa, kun taas miehen sukua tavataan pakosta kerran vuodessa tunnin verran, niin olisi muutenkin uskottavampaa, että sulhanen luovutettaisiin morsiamen suvulle.
[/quote]
Minä kutsun. Pyydän anteeksi, jos se loukkaa sinua.
Taitaa olla tarpeellista tilanteissa, joissa morsiamen vanhemmat kustantaa häät. Eiköhän tuo morsiamen taluttaminen vaan ole varmistusta siitä, että morsian ei jänistä viimehetkellä ja jätä vanhemmille vain laskua häistä.
Oikeasti tuossa "morsiamen luovutuksessa" on kyse tyttären arvostamisesta. Isä luovuttaa kalleimman aarteensa miehelle. Ajatuksena, että tuleva mies kohtelee kallisarvoista tytärtä ansaitsemallaan tavalla.
Sääliski käy sinua ap, jos oma isäsi ei arvostanut sinua sen vertaa, että olisi sinut asianmukaisesti luovuttanut eteenpäin :( Tuossa yhdessä alttarille kulkemisessa ei ole mitään arvokasta ja pyhää -päin vastoin.
no avioliitto on aavikkokansan tapa myydä morsian miehen sukuun. rakkaudella ei ole siinä osaa eikä arpaa. ap:n logiikka seuraamalla miehen vanhempien tulisi maksaa naisen suvulle jotta hoitavat reppanaansa :)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 13:37"]
[/quote]
Minä kutsun. Pyydän anteeksi, jos se loukkaa sinua.
[/quote]
:D Ei loukkaa, ei todellakaan. Hieman vain huvittaa...
Ihan kivasti parodioitu, ap :).
Olet kuitenkin mennyt (luterilaisessa?) kirkossa naimisiin. Sen oppien mukaan mies ja nainen eivät taida olla nykyaikaisella tavalla tasa-arvoisia. Miksi sinulle kirkkovihkiminen oli tärkeä?
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 13:39"]Isä luovuttaa kalleimman aarteensa miehelle.
[/quote]
Mitä? Ajatteleeko jotkut näin? Tuntuu oudolta, varsinkin kun yleensä poikalapset ovat olleet arvossaan enemmän kuin tytöt. Meneekö tytär vaimon ohi arvostuksessa?
Jos äidin pitäisi luovuttaa poikansa, niin sulhasen ryöstö tapahtuisi jo kirkon eteisessä sillä äidithän ei pojistaan luovu.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 13:39"]
Oikeasti tuossa "morsiamen luovutuksessa" on kyse tyttären arvostamisesta. Isä luovuttaa kalleimman aarteensa miehelle. Ajatuksena, että tuleva mies kohtelee kallisarvoista tytärtä ansaitsemallaan tavalla.
Sääliski käy sinua ap, jos oma isäsi ei arvostanut sinua sen vertaa, että olisi sinut asianmukaisesti luovuttanut eteenpäin :( Tuossa yhdessä alttarille kulkemisessa ei ole mitään arvokasta ja pyhää -päin vastoin.
[/quote]
Luovuttanut eteenpäin :-DDDDDDDDDDDDDDDDD
Eli kyse on kiertopalkinnosta?
Jostain syystä tämä tapa on levinnyt Amerikasta vasta joskus 80-luvun lopulla Suomeen eli ei kyse mistään vanhasta perinteestä. Ennen muinoin oli tavallista kävellä yhdessä alttarille. Nyt on pakko jonkun miespuolisen luovuttaa. Jollei ole isää, niin isoiso, setä, kummisetä, tädin mies, veli tai oma poika. Vaikka olisi jo yhteiset lapset, olisi menossa toinen tai kolmas kierros tai morsian olisi jo isoäiti, niin jonkun miehen on oltava luovuttamassa kuten Satuhäät-ohjelmasta olemme saaneet huomata. Naurettavuus huipussaan!
Jokainen tavallaan. :)
Minut luovutetaan (isäni) ja minusta se tuntuu ihanalta. Liityn mieheni sukuun ja hän saa minut vaimokseen. Ajattelen kävelyn alttarille ns viimeisenä matkana isänä ja tyttönä, jonka jälkeen olen vaimo, enkä enää ensisijaisesti hänen pikkutyttönsä. (Toki isä varmaan ajattelee niin aina)
Meillä on oma ajatusmaailmamme ja perinteemme, muilla omansa. Antaa kaikkien tehdä tyylillään!
Outoja uskisperinteitä.