Koiralla hirveä valeraskaus.
Viikkokausia jo hölmöillyt reppana. Käytiin eläinlääkärissä ja katsottiin ultralla kohtu ja sai antibiootit epäiltyyn märkäkohtuun ja virtsatietulehdukseen.
Homma vaan jatkuu. Lelut on vauvoja ja läähättää, läähättää ja kukaan ei oikein nuku, kun koira painaa päälle läheisyyteen ja nuolee tissejään ja mörisee.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Ajateltiin, että jos sitten kuitenkin tuo narttu pitäisi leikkauttaa. oltais mieluusti oltu "luomusti". Eihän tämmöistä kukan viikkotolkulla jaksa; koira vähiten.
T. Huonouninen yö tulossa taas
Kommentit (16)
Miksei ihmisille tule valeraskauksia? Vai hoidetaanko asia esim. hommaamalla lemmikki.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 22:48"]
Miksei ihmisille tule valeraskauksia?
[/quote]
Vauvakuume tai ns. biologinen kello?
Itse ajattelin, että tämä tehdään vasta kun on pakko. Oli huono ajatus : ( Ap.
En ole raskaana itse : ) Tämähän on koirien tyypillinen juttu, mutta näin pahaksi mennessään rasittaa paljon koiraa ja ihmisiä. Ap.
Meidän koiramme sai tosi voimakkaita valeraskausoireita minun olessani raskaana. Se oli niin erilaista verrattuna aiempiin valeraskauksiin, että me ei edes tajuttu että on valeraskaus.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 22:55"]
En ole raskaana itse : ) Tämähän on koirien tyypillinen juttu, mutta näin pahaksi mennessään rasittaa paljon koiraa ja ihmisiä. Ap.
[/quote]
Tuli mieleen, koska susilaumassa usein muille naaraille tulee valeraskaus, kun yksi (alfa)naaras oli lisääntymässä. Tämä sen vuoksi, että jos emolle kävisi jotain, olisi apuemoja.
Joo, tuo olis tosi ymmärrettävää, jos olisin nyt raskaana. Olin kyllä kerran tämän koiran aikana, mutta ei se silloin nuorempana siihen asiaan höpsähtänyt. Ap.
Meillä oli koiralla taannoin vasta ekat juoksut ja heti niiden jälkeen päätin, että leikataan kun ei pentuja kerran meinata tehdä.
Ei ollut edes valeraskausoireita tai muuta ongelmaa, mutta mun teki niin pahaa katsoa kun tuo yleensä niin iloinen ja vähän turhankin puuhakas koira vain nukkui ja makasi depiksessä muutaman viikon. Kavereiden kanssa ei päässyt leikkimään moneen viikkoon, harrastustoimintaan tuli tauko tms.
Minäkin koiran hankkiessani ajattelin, että mennään ns. luomuna kun ei tuo pienehkö koira edes pahemmin vuoda, mutta sterkkausaika on nyt varattu - ollaan varmaan kaikki jatkossa onnellisempia.
Olet 11 paljon viisaampi kuin me olimme. Tuo asia on näköjään tärkeä hoitaa ajoissa. Koiralla on mukavampi elämä näin : ) Ap.
Jos koirallasi oikeasti on märkäkohtu, ei pelkkä antibioottikuuri riitä hoidoksi.
Tiedän 13, mutta koira on ultrattu ja siellä kohdussa oli vähäinen määrä nestettä, johon antibiootti. Eläinlääkäri tarkasti siis asian. Emme leiki koiramme hyvinvoinnilla.
Kyllä se sterkkaus kannattaa, jos ei ole hyvää syytä teettää juuri tällä koiralla pennut koiria tulvivaan maailmaan. Ei tule kohtutulehduksia ja nisäkasvainten riskikin pienenee selvästi. Ja mikä parasta, koira saa elää ilman juoksuja ja valeraskauksia.
Mulle oli alusta lähtien selvää että kohtu saa lähteä kun vain ikä riittää ja päivääkään en ole katunut. Loppu sille veren läträämiselle ja kuukautiskivuille (kyllä, koirallani on selkeitä kuukautiskipuja) ja urosten välttelemiselle ja masikselle ja ja ja...
Olen niin samaa mieltä kanssasi. Tätä tässä läpi käyn ja sterilisaatiohintojakin on jo kyselty. Eikä toki ole syytä koiriakaan liikaa maailmaan saattaa kuten ihmisiäkään.
Suuri kysymys onkin, että tuleeko vielä uutta koiraa tämän jälkeen? Paljon on vaivaa ja huolta, mutta paljon myös iloa. Toisaalta vain yksi lapsi tehtynä (maapallon hyvinvointi). Olen ihan oikeasti miettiväinen asian suhteen.
Meillä myös narttukoira kävi viime vuonna strerissä. Oli pakko tehdä ihan koiran itsensä takia. Juoksu tuli kaksi kertaa vuodessa, niiden jälkeen kovat valeraskausoireet. Jo ennen juoksua alkoi oireilla noin 3 kk etukäteen, valeraskaus kesti sitten melkein toiset 3 kk. Tämä johti siihen, että koira ei ollut normaali oikein missään vaiheessa. Sai pahat masennusoireet (joo, myönnän, inhimillistän;)) valeraskaana, ei olisi halunnut ulos, makasi vaan, oli haluton ja iloton toisin kuin "normaalina". Selvästi kärsi myös jonkun aiemmin mainitsemista "kuukautiskivuista". Nyt elämä on koiralle kivempaa, ei ole tarvinnut olla apattisena ja saa liikkua vapaammin kun ei tarvitse pelätä raskautta.
Minulle oli itsestäänselvää että narttukoiramme leikataan heti kun mahdollista ja järkevää. Elämä on niin paljon helpompaa siten.