Mikä on sellainen minimi elintaso, mihin olisit tyytyväinen?
Siis niin että ei olisi ylimääräistä mutta ei hirveää kituutustakaan.
Mistä olisit siis valmis luopumaan?
Kommentit (18)
Voin elää kolhoosissa puurolla, pienellä keittolounaalla ja sit illalla vähän tuhdimpaa. Viin tehdä jokapäivä 13 tuntua töitä ja elää 30 ihmisen majoitustilassa.
Nyt ansiosidonnaisella päivärahalla elintasoni on suunnilleen se.
3 makkarin omakotitalo, auto.
Ei ulkomaanmatkoja.
Nykyinen on ihan sopiva eli 1230€ eläkettä nettona. Asun 72 vuotta vanhassa omakotitalossa, joten elinkustannukset ovat pienet.
Tärkeintä on se, että minulla on enemmän kuin muilla. Kannatan siis vasemmistoliittoa.
Tulisin varmaan aika pienellä toimeen, enkä välttämättä edes kokisi sitä niin vaikeana. Paljon olen saanut, ja siitä olen kiitollinen.
En mistään haluaisi luopua. Velaton, maltillisen kokoinen ok-talo, ulkomaanmatka tai pari vuodessa, ei mihinkään kauas. Uusia tavaroita, kun vanhat menevät rikki ja näyttävät hirveiltä. En nauti törsäämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Voisin elää 1500e palkalla. Koska minulle kelpaa halpa yksiö enkä oikestaan tarvitse tavaraa.
Mä maksan n.1400 eurolla omakotitalo kulut. Ahdistaisi asu jossakin yksiössä.
Olen pitänyt tarkkaan kirjaa tuloistani ja menoistani jo vuosikymmenet. Viime vuodet olen tullut toimeen keskimäärin noin 1900€/kk. Säästöön, lainanlyhennyksiin ja sijoituksiin on jäänyt keskimäärin 2100€/kk.
Ei ole mitään ylimääräistä, mistä luopua. Tarvitsisin päin vastoin lisää saavuttaakseni minimin. Nyt on aina puutetta perusasioista.
Katto pään päällä, riittävästi ruokaa ja lääkkeitä kaapeissa, (kirppis)vaatetta päälläe. Opintolainan kun saisi vielä maksettua ja säästettyä niin, että voi mennä kauppaan ostamaan tyyliin talvitakin, jos kirpparilta ei löydy sopivaa kohtuullisessa ajassa rikkoutuneen tilalle. Luksusta olisi se, jos saisi säästettyä silmälaseihin niin, että voin uudet tarvitessani ottaa just ne, jotka haluan. Ne ovat kuitenkin päässäni aina hereillä ollessani.
Tonni kuukaudessa riittää menoihin. Siitä ei säästöön jää, mutta ei tarvitse kituuttaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisin elää 1500e palkalla. Koska minulle kelpaa halpa yksiö enkä oikestaan tarvitse tavaraa.
Elän aikalailla näin, tosin ylimääräinen palkka menee omaan eläkesijoitukseen, jonka avulla lopetan työt sitten kun huvittaa.
En mene töihin ellen saa 5 tonnin palkkaa ja ylennystä ekana vuonna
M 21
Olen valmis luopumaan itseni tuunaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Katto pään päällä, riittävästi ruokaa ja lääkkeitä kaapeissa, (kirppis)vaatetta päälläe. Opintolainan kun saisi vielä maksettua ja säästettyä niin, että voi mennä kauppaan ostamaan tyyliin talvitakin, jos kirpparilta ei löydy sopivaa kohtuullisessa ajassa rikkoutuneen tilalle. Luksusta olisi se, jos saisi säästettyä silmälaseihin niin, että voin uudet tarvitessani ottaa just ne, jotka haluan. Ne ovat kuitenkin päässäni aina hereillä ollessani.
🤗🤗🤗
Meillä talouden yhteenlaskettu nettovarallisuus 1,2milj€ ja ollaan nelikymppisiä. Olen työtön, mutta ei se vaikuta mihinkään. Sitten jossain vaiheessa tulee vielä perinnöt tuohon päälle. Ja velkaa meillä ei tosiaan ole.