Hesarissa rokotusten aloittamista kutsutaan "tutkimuksen nelosvaiheeksi"
"Kansallisen rokotusasiantuntijaryhmän suositus on, että ensimmäisenä rokotetaan ikääntyneet ja muut riskiryhmät sekä heidän hoitajansa.
Rokottamisen alettua vaikutusten seuranta jatkuu ja tietoa kertyy nopeaa tahtia yhä suuremmasta määrästä ihmisiä. Tätä kutsutaan tutkimuksen nelosvaiheeksi."
Olemme siis koekaniineja.
Kommentit (130)
Eiköhän ne koekaniinit ole käytetty jo pari vaihetta sitten. Eläinkokeiden jälkeen on vielä testattu vapaaehtoisilla ihmisillä. Kun näissä tutkimuksissa ei ole todettu merkittäviä haittoja, niin rokotetta aletaan valmistamaan, mutta tietysti vaikutuksia seurataan myös siinä vaiheessa. Näin on kaikilla uusilla lääkkeillä.
Miksi suomi otti juuri sitä vaikeasti miinus 70 asteessa säilytettävää rokotetta mitä on annettava kahdessa erässä?
Pitäisi olla valinnan vapaus minkä firman rokotteen ottaa.
Näin on kaikkien lääkkeiden kohdalla. Ne tutkitaan kliinisesti, ensin rajatulla ryhmällä, jolloin puhutaan kliisen tutkimuksen ensimmäisestä vaiheesta, sitten otetaan isompi määrä terveitä vapaaehtoisia toiseen vaiheeseen, kolmannessa vaiheessa on sitten mukana vielä isompi joukko ihmisiä ja myös erityisryhmiin kuuluvia (eli esim. potilaita, joilla on kyseinen sairaus tai vanhuksia tai lapsia). Näiden kolmen vaiheen tutkimusten tulosten perusteella viranomaiset arvioivat, onko lääke tai rokote tarpeeksi tehokas ja turvallinen, jotta sille voidaan myöntää myyntilupa.
Tämän jälkeen alkaa ns. kliinisen tutkimuksen neljäs vaihe, joka kestää koko lääkkeen tai rokotteen elinkaaren. Eli jokaisen lääkkeen ja rokotteen kohdalla valmistajalla on velvollisuus koko ajan seurata mahdollisia esiin tulevia haittoja sekä eroja esim. tehossa (jos kävisikin ilmi, että esim. jollekin ihmisryhmälle tehoa ei tule) ja raportoida kaikki havainnot viranomaisille. Näiden pohjalta viranomaiset tarvittaessa muuttavat esim. ohjeistusta tai pahimmassa tapauksessa, jos ilmenee uusi, vakava haitta, vetävät tuotteen markkinoilta. Eli te olette, hui kauhistus, kaikki koekaniineja ihan joka keta, kun otatte yhtään mitään lääkettä.
Ensin riskiryhmäläiset käskettiin koteihinsa keväällä pakkokaranteeniin turvaan. Nyt sama porukka piikitetään tutkimuksen alttarille. 😳
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomi otti juuri sitä vaikeasti miinus 70 asteessa säilytettävää rokotetta mitä on annettava kahdessa erässä?
Suomi on mukana EU:n yhteisostossa. Saamme ainakin kolmea rokotetta, samassa suhteessa kuin muut yhteistilauksen maatkin.
Pfizer/BioNTech:n rokote on testattu n. 43 000 ihmisellä vailla haittoja.
Oxford/AstraZenecan rokote on tähän mennessä testattu n. 20 000 ihmisellä ja testaaminen jatkuu
Modernan rokotetutkimuksessa on ollut n. 30 000 henkeä.
Kaikki nämä annetaan kahtena annoksena.
Vierailija kirjoitti:
Ensin riskiryhmäläiset käskettiin koteihinsa keväällä pakkokaranteeniin turvaan. Nyt sama porukka piikitetään tutkimuksen alttarille. 😳
Ihan on vapaaehtoista. Jos mieluummin kokeilee koronaa niin siitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä rokote on tulossa suomeen moderna vai pfizer?
Aluksi se mitä nopeimmin saadaan eli Pfizer.
Vierailija kirjoitti:
Jos rokotteita tulee yksityisille terveysasemille, niin pääset sitten valitsemaan, rahaa vastaan tietenkin.
Onkohan nää uutiset "kansa tulee tulee tappelemaan rokotteista" ihan propagandaa!? Ainakin mun lähipiiri, lähes kaikki kenen kanssa oon jutellut rokotteesta, on hieman epäluuloisia rokotetta kohtaan. Kukaan ei ole ainakaan ensimmäisten joukossa sitä menossa hakemaan. Enkä minä. Ja ollaan siis 40v. luokkaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyt takaamaan, että jokainen rokottamaton tulee kuolemaan koronaan?
Juhanuksen korvilla voi sitten ottaa rokotteen, jos aikaisemmin rokotetut eivät ole kuolleet tai ihmissyöjämutantteja.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan nää uutiset "kansa tulee tulee tappelemaan rokotteista" ihan propagandaa!? Ainakin mun lähipiiri, lähes kaikki kenen kanssa oon jutellut rokotteesta, on hieman epäluuloisia rokotetta kohtaan. Kukaan ei ole ainakaan ensimmäisten joukossa sitä menossa hakemaan. Enkä minä. Ja ollaan siis 40v. luokkaa..
Samaa olen miettinyt, että näin yritetään luoda hysteriaa ja halukuutta ihmisiin, kun nyt suuri osa ei todellakaan halua rokotetta. Omista tutuistani ehkä 60-70 % ei halua rokotetta, loppujen olettavan haluavan, en ole kyllä keskustellut aiheesta heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö olit ymmärtävinäsi?
Kuka ottaa vastuun, maksaa korvaukset ja tarjoaa hoitoa jos rokotteesta aiheutuu haittavaikutuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö olit ymmärtävinäsi?
No hänhän esitti vaihtoehdoiksi rokotteen ja kuolemisen koronaan.
Näin se on. Ne ottavat rokotteen, ketkä haluavat. Minä en ainakaan ota.