Mahdollisimman vähän keittiötarvikkeita eli mitä?
Aloitin eilen ketjun siivoustarvikkeista ja vähällä määrällä pärjäämisestä. Uuden asunnon keittiö on hyvin pieni, joten ajattelin samalla vähennellä hieman keittiökamaakin. Astioita ei tässä nyt lasketa mukaan.
Laitan ruokaa joka päivä, en kuitenkaan leivo kovinkaan usein mutta joskus kuitenkin. Tällä hetkellä on useita kattiloita, purkkeja ja purtiloita. Haluan minimoida tavaramäärän ja saada funktionaalisuutta niihin, jotka jäljelle jää eli että yksi tarvike toimisi ainakin kahteen, kolmeen tai useampaan asiaan.
Mitä siis pitäisi olla? Isommille tarvikkeille on vain pieni kaappi. Sälälle on vetolaatikot.
Ja hei, suositelkaa hyviä monipuolisia tarvikkeita ihan nimeltä ja merkiltä, esim. jokin hyvä veitsi, joka kävisi miltei kaikkeen, yms.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 08:30"]
Ja olisiko sellaista astiaa, jossa voisi paistaa omenapiirakan, juustokakun, lohifileen, paahtopaistin ja uunijuurekset? Olisi niin hienoa selvitä yhdellä!
[/quote]
Minä selviän yhdellä, mutta minä en koskaan kutsukaan vieraita tai tee aterialle jälkiruokia. Mutta entäs ne, jotka haluavat tarjota paahtopaistin jälkeen omenapiirakan? Ryhtyvätkö he pesemään aterioiden välissä sitä yhtä vuokaa, kaulimaan taikinaa ja asettelemaan omenalohkoja?
[/quote]
Voiks paahtopaistia ja omenapiirakkaa kuitenkaan laittaa samaan aikaan uuniin? Ei kai siinä nyt kauan mene jos pesee vuoan ja heittää paahtopaistin ollessa uunissa kuoritut omenat ja taikinan siihen.
Uunivuoaksi kannattaa valita kannellinen, niin toimii samalla säilytysastiana. Ostopaikkaa en osaa neuvoa, koska omani on mummoni peruja ja ainakin 30 vuotta vanha.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 09:39"]
Voi kiitos paljon teille, lisää vaan!
Mulla ei ole nytkään noin paljon keittiökamaa, kuin mitä 11 luetteli :) Ehkä juuri se funktionaalisuus on avainsana tässä. Kokkiveitsisarja on, eivät kuitenkaan ole kovin laadukkaita, joten korvaava veitsi olisi paikallaan. Itselläni ei ole leivänpaahdinta tai monitoimikonetta, sen sijaan blenderi surisee päivittäin, sauvasekoitin ja tehosekoitin viikottain. Mikroa tarvitaan, ikävä kyllä.
Mistä saisi puisia, erittäin kestäviä lastoja ja -haarukoita? Riittäisikö yksi kumpaakin?
Paistinpannuna on Swiss diamond ja kattilat (neljä kappaletta) kaikki laadukkaita. Niistä ei siis kannattane hankkiutua eroon. Höyrytyssiivilä onkin jo, se on näppärä.
Eniten päänvaivaa tuottaa piensälä ja tuo monitoimivuoka. Mistähän löytyisi sellainen, joka kävisi noille kaikille? Siis se korkeareunainen laadukas uunivuoka piiraille, kalalle, paistille, juureksille, kakuille jne?
[/quote]
Puu ei ole ikuista, eikä kallista. Käyttöikää lisää kun ei laita vahingossa tiskikoneeseen.
22: Ok, ei tullut mieleen. Sitten tosin ilmeisesti tarvitaan jokin muu tarjoilulautanen? Itse pidän ruuat paistoastiassaan, kunnes ne on syöty.
Tarjoiluastia voisi kai olla ihan tavallinen ruokalautanen, paitsi että minulla ei ole niin isoa lautasta, johon esim. piirakka mahtuisi (läpimitta 30 cm).
No en kyllä ymmärrä tuollaista että minä en keittiölaitteita hanki kun haluaa tehdä kaiken vaikeimman kautta. Arjen helpottamiseksihan ne on tehty! Esim. vedenkeitin - miettikää kuinka paljon sähköä menee hukkaan, kun keittelet vesitippaa pienessä kattilassa sen käyttämisen sijaan. Eikä vatkaimella kyllä mitään pirtelöitä tehdä, ihan eri käyttötarkoitus :) Samoin leivänpaahdin - heität siis toimivan leivänpaahtimen ihan vaan huvikseen pois ja ryhdyt paistelemaan leipiä pannulla: taas sähkönkulutus, ja se, että kellä on aikaa aamuisin seisoa jonkun uunin ääressä vahtimassa paahtuvia leipiä kun ne voisivat valmistua itsekseenkin paahtimessa.
Voi voi mitä hifistelyä. Yritetään olla erikoisia ja hankaloitetaan omaa elämää!
Osta sen "virallisen" vuuan lisäksi matala piirasvuoka. Ei vie tilaa kaapissa jos mahtuvat päällekkäin.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 08:30"]
Ja olisiko sellaista astiaa, jossa voisi paistaa omenapiirakan, juustokakun, lohifileen, paahtopaistin ja uunijuurekset? Olisi niin hienoa selvitä yhdellä!
[/quote]
Minä selviän yhdellä, mutta minä en koskaan kutsukaan vieraita tai tee aterialle jälkiruokia. Mutta entäs ne, jotka haluavat tarjota paahtopaistin jälkeen omenapiirakan? Ryhtyvätkö he pesemään aterioiden välissä sitä yhtä vuokaa, kaulimaan taikinaa ja asettelemaan omenalohkoja?
[/quote]
No ne kakut tehdään kyllä jo etukäteen. Ei ongelmaa.