yh ja yötyö, alakouluikäiset lapset - miten onnistuu?
Miten saada onnistumaan yötyö kouluikäisten lasten yksinhuoltajana? Täytyyhän näitä olla!
Lasten isä ei voi auttaa, se on kuollut. Omia läheisiä ei ole.
Kommentit (22)
Ei onnistu että äiti maksaa hoitajan. Palkka ei riitä sellaiseen.
Luulisi että yötyötä tekeviä äitejä on silti yksinhuoltajissakin. Mutta kuinka?
Lapset tukiperheeseen öiksi? Tuttuja vuoronperään kotiin nukkumaan? Minkäikäiset lapset voisivat olla jo keskenään yöt yksin kotona?
Ap
Ei onnistunut. Teen päiväkeikkaa nälkäpalkalla.
En tiedä sanooko laki mitään, mutta jos lapset voivat olla päivän yksin, miksei yötä? Kunhan ei pelota ja tämä on lapsille ok. Ehkä alkuun saattaa vaatia totuttelua, että alkuun tulee joku tuttu "vahtimaan" ja vähitellen sitten pois. En näe mitään estettä lasten yksinololle, jos selviävät muistakin askareista ilman äitiä.
kaipa tajuat itsekin, ettei onnistu, ellei sitten ole hoitaja kotona.
Ei alakouluikäisiä lapsia jätetä yksin yöksi.
Eli yläkouluikäisenä voisivat jo olla keskenään. Eihän siihen enää kauaa mene!
Jos kyselisi tuota tukiperhetta kaupungin kautta, niin sittenpä tietäisi. Yksi perhe on luvannut jo, että voi toinen tulla yöksi yh:n perheeseen. Ja kun ei noita öitä kuitenkaan oo ku nelljä tai viisi listassaan, niin Kai tästä jotenkin selvitään!
Ap
Itsekin olen yh ja teen kolmivuorotyötä. Mutta sillä erotuksella että oma mummini hoitaa nuo yövuorot, muutoin olisin kusessa.päivähoitoahan ei tosiaan tarjota kun koulu alkaa. itsekkin olisin kiinnostunut kuulemaan minkäikäsen voi jättää jo yöksi kotiin? kyllä luulisi että 5-6 luokkalaisen jo voisi jättää.
Ai esim 11 vuotias vuoropäiväkotiin, vai?
Mä luovutin ja jäin työttömäksi. Tähän oli viimeinen niitti se, kun katsoin ekaluokkalaisia kesällä keskenään uimassa - heillä oli mm. hauska leikki miten kaverin pää työnnetään pinnan alle.
Jos ei työelämä pärjää vielä paria vuotta ilman minua niin sitten ei pärjää. Mä en jaksa jatkuvaa stressiä siitä miten lapset pärjää keskenään.
Mä olen aikanaan ollut jo 11-vuotiaana samasta syystä yksin yötä kotona. Mutta onhan nääkin henkilöstä kiinni, mä olin tosi omatoiminen ja reipas lapsi. Jos koet, että sun lapsilla ei ole siinä ongelmaa, ei pitäis kellään muullakaan olla. :)
No ei onnistu ilman tukiverkkoa. Tämän vuoksi itse loisin kotona työttömänä. Säännöllinen päivätyö haave vain mun alalla.
Mulla ei onnistuisi ilman isovanhempien apua. Jos heitä ei olisi, olisin varmaan ottanut loparit.
Etkö todella saa noita yövuoroja pois? Kuulostaa mahdottomalta yhtälöltä.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 23:37"]
Eli yläkouluikäisenä voisivat jo olla keskenään. Eihän siihen enää kauaa mene!
Jos kyselisi tuota tukiperhetta kaupungin kautta, niin sittenpä tietäisi. Yksi perhe on luvannut jo, että voi toinen tulla yöksi yh:n perheeseen. Ja kun ei noita öitä kuitenkaan oo ku nelljä tai viisi listassaan, niin Kai tästä jotenkin selvitään!
Ap
[/quote]
En ole ollut samassa tilanteessa. Avauksen perusteella sain kuvan, että ap:n yötyö on vakituista ja jatkuvaa. Kolme tai neljä yötä kuukaudessako, vai minkä mittaiset listat? Silloin varmaan tukiperhe voi auttaa.
Ja kannattaa ystävystyä ympäristön ihmisten kanssa. Se on ensinnäkin kivaa ja lisäksi voi vastavuoroisesti auttaa muita ja saada itse apua.
Joillain työpaikoilla onnistuu, ettei öitä tarvitse tehdä kuin vain vähän. Mä teen vain yhden per lista eli kolmessa viikossa. Se onnistuu, koska työpaikalla on monia, jotka haluavat tehdä paljon öitä. Kannattaa ainakin kysyä, onko tällainen mahdollista. Palkassahan se toki näkyy, kun ei saa yötyölisiä. Toisaalta iltavuorokin voi olla ongelmallinen, lasten pitää mennä keskenään nukkumaan jos äiti on 21.30 asti töissä ja työmatka kestää jonkin aikaa.
Meillä aikoinaan naaprurin mummo katsoi perään ja työkaverit joustivat, että en tehnyt niin paljon öitä.
Monilla lehdenjakajilla lapset nukkuvat yksin aamuöstä aamuun, ei sille voi mitään. Ihan sallittua kun lapsi on kouluikäinen.
No se ei vaan onnistu, jos ei ole ketään, joka tulisi hoitamaan lapsia, esim. isovanhemmat tms.
Vaihda päivätöihin ja hyväksy tulojen laskeminen. Kaikkea ei vaan voi saada. Lasten hyvinvoinnin kannalta ei todellakaan ole hyväksi joutua jo alakoululaisena olemaan öitä yksin kotona. Se ei ole vaihtoehto.
Hoitaja lapsille. Rahalla!