Käytättekö ihmisistä tyhmiä lempinimiä "käskystä"?
Eli jos vaikka työpaikalla Harri esittäytyy että mä olen sitten Hartsa, niin käytettäkö tuota nimitystä jatkossa? Itse käytän aina virallisia nimiä, ellei ole tosi tuttu ihminen kyseessä.
Kommentit (11)
Mä en oikein osaa käyttää ihmisistä lempinimiä. Oon sen verran estynyt, harvoin kukaan on niin läheinen. Oikeestaan kellään kaverilla ei edes ole vakiintuneita lempinimiä. Lapseni ainut ketä puhuttelen muulla kuin oikealla nimellä. Vuosien takaista exääni muuten sanoin lempinimellä kun en pitänyt sen oikeesta nimestä.
Mutta pakko kai sitä Harria ois sitten Hartsaksi kutsua jos hän korjaisi/sanoisi vielä erikseen että kutsu mua Hartsaksi jos Harriksi yrittäisin puhutella. Muuten sanoisin Harriksi.
No käytän sitä mitä tyypistä työpaikalla muutenkin käytetään jos kaikki kutsuu harria hartsaksi niin sitten minäkin ei se ole kovin ihmeellistä.
Eri asia jos harri joka tunnetaan hartsana tulisi vaatimaan kutsumista haraksi käskisin painua helvettiin ja kutsuihin yhä hartsaksi.
Koitan välttää tarpeetonta ihmiskontaktia.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 18:48"]Silloin voin käyttää jos paikalla olisi esim kaksi Harria, toinen olisi Harri ja toinen oman toiveensa mukaan se Hartsa. Yleensä tykkään kyllä puhutella henkilöitä oikeilla nimillään, mikäli se henkilö ei siitä pahastu. Töissä meillä oli joskus henkilö, jonka oikeaa nimeä en halunnut sanoa, joten käytin hänestä sitä toivottua lempinimeä.
[/quote]
Mikä tää oikea nimi oli jota et halunnut käyttää jammu-setä? Aadolfhitler? Joku slobo omituisuus?
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:11"]Koitan välttää tarpeetonta ihmiskontaktia.
[/quote]
Eli olet työtön
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:11"]Koitan välttää tarpeetonta ihmiskontaktia.
[/quote]
Eli olet työtön
[/quote]
Ja parempi kuin sinä.
Voin vielä käyttää "normaaleja" lempinimiä, kuten juuri tuo Harri - Hartsa, mutta en tosiaankaan aikuisista ihmisistä mitään Tipuja tai Mirkkuja.
Käytän aina virallista nimeä. Siis jotenkin mun mielestä työelämässä on aina korrektia puhua virallisesti Tuulasta, Alatalon Markusta ja Ylätalon Markusta kuin Tupusta, Pikku-Markusta ja Iso-Markusta. Näin esimerkkinä. Tiedän että voisin ottaa rennommin, ja kyllähän sitä vapaa-ajalla voi kutsua ihmistä ihan miksi hän toivoo, mut työssä haluan pitää asiallista linjaa. Ja mieluummin yliasiallista kuin miettiä sitten että missä tässä on se raja.
Mieluusti kyllä kutsuisin virallisella etunimellä. Tietysti sitten voi olla hankalaa, jos on paljon samannimisiä ihmisiä: silloin lempinimen käyttämistä voisi harkita (siis jos henkilö sitä itse ehdottaa).
Mä käytän sitä nimeä jolla tulen parhaiten ymmärretyksi. Jos Hartsaa kutsutaan Hartsaksi yleisesti, käytän sitä nimeä. Jos häntä kutsutaan yleisesti Harriksi, mutta hän esittelee itse itsensä silti Hartsaksi, käytän silti hänestä nimeä Harri.
Minulla itse asiassa onkin tällainen työkaveri (ei tosin Harri) joka käyttää vain itse itsestään sitä lempinimeä (tai varmaan hänellä on vapaa-ajalla ystäviä jotka hänet tuntevat sillä nimellä, mutta töissä ei). Kokeilin kerran kutsua häntä sillä lempinimellä, mutta kun siitä seurasi yleinen "häh, kuka?" -reaktio niin lopetin.
Silloin voin käyttää jos paikalla olisi esim kaksi Harria, toinen olisi Harri ja toinen oman toiveensa mukaan se Hartsa. Yleensä tykkään kyllä puhutella henkilöitä oikeilla nimillään, mikäli se henkilö ei siitä pahastu. Töissä meillä oli joskus henkilö, jonka oikeaa nimeä en halunnut sanoa, joten käytin hänestä sitä toivottua lempinimeä.