Eikö pinaattikeitossa olekaan rautaa? :O
Olen aina luullut, että pinaattikeitossa on reilusti rautaa, mutta olenkin ilmeisesti väärässä?
Tässä pinaattikeiton (Apetit) tuoteseloste: http://www.apetit.fi/tuotteet/nayta/kotimainen_pinaattikeitto
Oletteko te olleet asiasta tietoisia? :O Olenko siis nyt turhaan syönyt tota pinaattikeittoa siinä uskossa, että rauta-arvot nousevat?
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 16:57"]
Pinaatin rautapitoisuus kasvaa moninkertaiseksi kun sen kypsentää eli kannattaa popsia. Noissa valmiissa pinaattikeitoissa ei pinaattia ole juuri nimeksikään.
[/quote]
WUT?
Kerroppa minkälainen kemiallinen reaktio tuo on?
Jos tarkoitat, että haudutettuna pinaatti menee kasaan ja sitä mahtuu vaikka dl:n enemmän, silloin asian voisi jotenkin tajuta, mutta ei kuumentaminen lisää rautapitoisuutta.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 17:59"]
Maito tosiaan estää raudan imeytymistä. Itsekin sain tietää sen vahingossa vasta muutama vuosi sitten. Ja luulen että sillä on suurempi merkitys kuin tiedetään, koska olen aina ihmetellyt että miten mulla on niin korkea hemoglobiini runsaista menkoista huolimatta, vaikka en edes syö punaista lihaa enkä etenkään mitään sisäelimiä. Salaisuus on ilmeisesti ollut sitten se etten käytä myöskän maitotuotteita.
[/quote]
Entäs kehosi kalsiumpitoisuus? Niin, maito ei estä raudan imeytymistä, vaan kalsium.
[/quote]
Ai se on kalsium, ok. En mä tiedä kehon kalsiumpitoisuutta, mistäpä sen tietäisi.
[/quote]
No syökö mitään kalsiumpitoista ruokaa vai otatko kalsiumtabletin?
[/quote]
Kalsiumtabletin otan joskus, en joka päivä. Syön siemeniä aina välillä ja paljon kasviksia.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 18:17"]Pinaatissa on kasvikseksi melko paljon rautaa, mutta lihaan verrattuna tosi vähän.
[/quote]
No emmä nyt tiiä onko lihassakaan sen kummemmin (nauta poikkeus)
Nauta 2,5mg/100g
Possu 0,8mg/100g
Kana 0,7mg/100g
Silakka/muikku/ahven 0,5mg/100g
Syö verilettuja!!
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 18:21"]
Pinaatin rautapitoisuus kasvaa moninkertaiseksi kun sen kypsentää eli kannattaa popsia. Noissa valmiissa pinaattikeitoissa ei pinaattia ole juuri nimeksikään.
[/quote]
WUT?
Kerroppa minkälainen kemiallinen reaktio tuo on?
Jos tarkoitat, että haudutettuna pinaatti menee kasaan ja sitä mahtuu vaikka dl:n enemmän, silloin asian voisi jotenkin tajuta, mutta ei kuumentaminen lisää rautapitoisuutta.
[/quote]
Juuri tuota tarkoitan:) Pinaattia edelleen suositellaan raudanpuutteeseen vaikkei siinä niin mahdottomia määriä rautaa ole mitä alunperin on kuviteltu. Kaalit kuten parsakaali jossa on paljon rautaa eivät sovellu kaikkien ruuansulatukseen mutta pinaatti sopii niillekin joille kaalit ei sovi joten erittäin varteenotettava vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 17:07"]
KYLLÄ ON RAUTAA!! EI KIPPARI-KALLE MUUTEN PINAATTIA SÖISI!!!!
[/quote]
http://yle.fi/uutiset/pinaatti_vahvistaa_todistetusti/6193913
Veren ja lihan sisältämä hemirauta imeytyy parhaiten. Yritä syödä esim. verilettuja niin paljon kuin mahdollista. Hemiraudan imeytymiseen ei muu ravinto vaikuta lainkaan, joten on aivan sama mitä verilettujesi kanssa syöt tai juot.
Sen sijaan epäorgaanisen raudan imeytyminen heikkenee kilpailevien metallikationien vaikutuksesta ja toisaalta tehostuu askorbiinihapon vaikutuksesta. Mikäli käyttämäsi rautavalmiste sisältää epäorgaanista rautaa (esim. Retafer), niin kannattaa ottaa se valmiste vain C-vitamiinitabletin ja/tai runsaan appelsiinimehun kanssa.
Liaallinen raudan saanti on sekin haitallista, mutta toksiset vaikutukset tuskin ovat sinulle ajankohtaisia koska elimistösi rautavarastot ovat todennäköisesti vähissä. Kuitenkin riittävän tankkauksen jälkeen rautavalmisteen käytön voi lopettaa.
Nykyään laboratoriokokeilla voidaan hemoglobiinin lisäksi mitata muitakin arvoja, joiden avulla voidaan paremmin arvioida elimistösi rautastatusta.
En tiedä tuota, mutta tiedän, että pinaatti on todella hyvää ja sitä voi syödä monella muulla tavalla kuin einestuotteina. Pinaattikeiton ja -letutkin voi tehdä itse. Tuore, raaka pinaatti sopii salaatteihin, oliiviöljyssä pyöritelty ja vaikka sitruunalla ja muskotilla tai valkosipulilla maustettu pinaatti lisukkeeksi erilaisten lihojen ja kalojen kanssa, myös risottoon se sopii mainiosti. Ruoalla on muitakin ulottuvuuksia kuin terveellisyys, esim. vakutukset henkiseen hyvinvointiin. :)
Kannattaa alkaa tupakoida. Se aiheuttaa hemoglobiinin nousua koska kroppa joutuu pinnistelemään tehokkaammin sitouttaakseen happea verenkiertoon.
Onko joku joskus luullut, että pinaattikeitossa on rautaa? :D Ei jeesus mammat te olette tyhmiä. Oma mummoni käski joskus syödä tomaattia ja persiljaa kun luuli että niistä saa rautaa (ja samalla luuli että anemiallani oli jotain tekemistä raudanpuutteen kanssa), mutta että vielä nykyajan ihminenkin, kaiken ilmaisen tiedon äärellä? Morjens.
[/quote]miesten kannattaa syödä tomaattia koska se pienentää eturauhassyöpää
Itselläni oli viimeksi hb 139, en syö maksaa, en sisäelimiä, harvoin sikaa, syön kanaa, kalaa, pähkinöitä, itse tehtyjä pinaattilettuja, kaurapuuroa, ruisleipää jne
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 18:20"]
Maito tosiaan estää raudan imeytymistä. Itsekin sain tietää sen vahingossa vasta muutama vuosi sitten. Ja luulen että sillä on suurempi merkitys kuin tiedetään, koska olen aina ihmetellyt että miten mulla on niin korkea hemoglobiini runsaista menkoista huolimatta, vaikka en edes syö punaista lihaa enkä etenkään mitään sisäelimiä. Salaisuus on ilmeisesti ollut sitten se etten käytä myöskän maitotuotteita.
[/quote]
Entäs kehosi kalsiumpitoisuus? Niin, maito ei estä raudan imeytymistä, vaan kalsium.
[/quote]
Ai se on kalsium, ok. En mä tiedä kehon kalsiumpitoisuutta, mistäpä sen tietäisi.
[/quote]
[/quote]
Kalsiumtabletin otan joskus, en joka päivä. Syön siemeniä aina välillä ja paljon kasviksia.
[/quote]
http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/Ca.html linkin alhaalla on kalsiumin taulukko! paljonko ko tuetteet sisältää kalsiumia
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 17:19"]
quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 17:05"]Mites anemia ei ole tekemisissä raudanpuutteen kanssa? Mihinkäs se happi sitoutuu? Hemoglobin RAUTAioneihin.
[/quote]
Raudanpuuteanemia on vain yksi anemian alalajeista.
Eiköhän tässä nimenomaan tullut selväksi typerämmällekin, että tässä puhuttiin raudanpuuteanemiasta, joka on yleisin. Ei esim. pernisiöösianemiaa, jota itse sairastan. Mutta ainahan jonkun on hiuksia halottava.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]