Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö pinaattikeitossa olekaan rautaa? :O

Vierailija
15.04.2014 |

Olen aina luullut, että pinaattikeitossa on reilusti rautaa, mutta olenkin ilmeisesti väärässä?

Tässä pinaattikeiton (Apetit) tuoteseloste: http://www.apetit.fi/tuotteet/nayta/kotimainen_pinaattikeitto

Oletteko te olleet asiasta tietoisia? :O Olenko siis nyt turhaan syönyt tota pinaattikeittoa siinä uskossa, että rauta-arvot nousevat?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virheellistä tietoa tosiaan tuo rauta-arvojen suuruus pinaatissa :) aikanaan käynyt kämmi, jota ei viitsitty korjata

Vierailija
2/34 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, montako kiloa pinaattia pitää syödä, että saa tarvitsemansa raudan :D Pikkuisen joutuu miettimään ja aivosolujaan vaivaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö ap-hyvä sisäelimiä, niistä saat rautaa.

Vierailija
4/34 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 16:36"]

Olen aina luullut, että pinaattikeitossa on reilusti rautaa, mutta olenkin ilmeisesti väärässä?

Tässä pinaattikeiton (Apetit) tuoteseloste: http://www.apetit.fi/tuotteet/nayta/kotimainen_pinaattikeitto

Oletteko te olleet asiasta tietoisia? :O Olenko siis nyt turhaan syönyt tota pinaattikeittoa siinä uskossa, että rauta-arvot nousevat?[/quote]

Ei pinaatin rautamäärä kieltämättä kovin suuri ole (1,3 mg/100g), mutta eipä sen määrä tuossa nimenomaisessa keitossakaan kovin häävi ole.

Vierailija
5/34 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku joskus luullut, että pinaattikeitossa on rautaa? :D Ei jeesus mammat te olette tyhmiä. Oma mummoni käski joskus syödä tomaattia ja persiljaa kun luuli että niistä saa rautaa (ja samalla luuli että anemiallani oli jotain tekemistä raudanpuutteen kanssa), mutta että vielä nykyajan ihminenkin, kaiken ilmaisen  tiedon äärellä? Morjens.

Vierailija
6/34 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaatin rautapitoisuus kasvaa moninkertaiseksi kun sen kypsentää eli kannattaa popsia. Noissa valmiissa pinaattikeitoissa ei pinaattia ole juuri nimeksikään. 

Vierailija
7/34 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites anemia ei ole tekemisissä raudanpuutteen kanssa? Mihinkäs se happi sitoutuu? Hemoglobin RAUTAioneihin.

Vierailija
8/34 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYLLÄ ON RAUTAA!! EI KIPPARI-KALLE MUUTEN PINAATTIA SÖISI!!!!

Vierailija
9/34 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautaa saa ruokaan helposti kun teet ruokasi rautapadassa tai rautapannulla. 

Vierailija
10/34 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 16:57"]Onko joku joskus luullut, että pinaattikeitossa on rautaa? :D Ei jeesus mammat te olette tyhmiä. Oma mummoni käski joskus syödä tomaattia ja persiljaa kun luuli että niistä saa rautaa (ja samalla luuli että anemiallani oli jotain tekemistä raudanpuutteen kanssa), mutta että vielä nykyajan ihminenkin, kaiken ilmaisen  tiedon äärellä? Morjens.

[/quote]

Persiljassa on 2,9g/100g rautaa

Vierailija
11/34 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 17:05"]Mites anemia ei ole tekemisissä raudanpuutteen kanssa? Mihinkäs se happi sitoutuu? Hemoglobin RAUTAioneihin.

[/quote]

Raudanpuuteanemia on vain yksi anemian alalajeista.

Vierailija
12/34 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän, että olen tosiaan luullut syöväni hyvin rautapitoisasti! Onneks on tullut otettua myös rautatabletteja samalla, joten eiköhän hmb ole edes hieman noussut!

p.s. En tykkää sisäelimistä!
 -ap

Vierailija
13/34 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattikeitto tosin ei ole paras mahdollinen raudan lähde, koska maito ja keiton kanssa mahdollisesti syötävä kananmuna estävät raudan imeytymistä.

Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!

http://kotona.munfoorumi.com/index.php

Vierailija
14/34 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole syönyt kananmunia pinaattikeiton kanssa! Päinvastoin, nimenomaan appelsiinimehua (koska C-vitamiini auttaa rautaa imeytymään) :)

-ap

Vierailija
15/34 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisperäinen rauta ei imeydy yhtä tehokkaasti kuin eläinperäinen.

Vierailija
16/34 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito tosiaan estää raudan imeytymistä. Itsekin sain tietää sen vahingossa vasta muutama vuosi sitten. Ja luulen että sillä on suurempi merkitys kuin tiedetään, koska olen aina ihmetellyt että miten mulla on niin korkea hemoglobiini runsaista menkoista huolimatta, vaikka en edes syö punaista lihaa enkä etenkään mitään sisäelimiä. Salaisuus on ilmeisesti ollut sitten se etten käytä myöskän maitotuotteita.

Vierailija
17/34 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 17:59"]

Maito tosiaan estää raudan imeytymistä. Itsekin sain tietää sen vahingossa vasta muutama vuosi sitten. Ja luulen että sillä on suurempi merkitys kuin tiedetään, koska olen aina ihmetellyt että miten mulla on niin korkea hemoglobiini runsaista menkoista huolimatta, vaikka en edes syö punaista lihaa enkä etenkään mitään sisäelimiä. Salaisuus on ilmeisesti ollut sitten se etten käytä myöskän maitotuotteita.

[/quote]

Entäs kehosi kalsiumpitoisuus? Niin, maito ei estä raudan imeytymistä, vaan kalsium. 

Vierailija
18/34 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole parempaa, kuin appelsiinimehuun tehty pinaattikeitto.

Vierailija
19/34 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 18:04"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 17:59"]

[/quote]

Entäs kehosi kalsiumpitoisuus? Niin, maito ei estä raudan imeytymistä, vaan kalsium. 

[/quote]

Ai se on kalsium, ok. En mä tiedä kehon kalsiumpitoisuutta, mistäpä sen tietäisi.

Vierailija
20/34 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaatissa on kasvikseksi melko paljon rautaa, mutta lihaan verrattuna tosi vähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän