Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko normaalia, jos äiti maksaa osan aikuisen lapsensa (3-kymppinen) vuokrasta?

Vierailija
03.12.2020 |

Onko tämä mielestänne normaalia tai yleistä?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tai tuossa mitään, jos on varaa ja halua maksaa. 

Vierailija
22/41 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pitäisi normaalina, ellei kyse ole opiskelijasta. Meillä kun on melko hyvä sosiaalitukijärjestelmä, en keksi syytä, miksi joku ei pärjäisi sillä, vaan joutuisi turvautumaan vanhempaan.

Kaikki ei ajattele että yhteiskunnan pitää automaattisesti elättää.

Eipä, jotkut jopa elättää itsensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän on tutkimuksia, että myös Suomessa on lisääntynyt takaisin muutto vanhemmille ti vähintäänkin vanhempien avustaminen vuokrassa/elämässä ylipäätään ilman, että eläisi vaan siivellä tai olisi pummi. Ja muualla maailmassahan on ihan normaalia, että lasta/vanhempaa autetaan ja jopa että neljäkin sukupolvea asuttaa saman katon alla.

Jos tyyppi vain loisii äitin rahojen turvin, ei ole normaalia, mutta jos äiti auttaa hädän alla, on ihan normaalia ja ok.

Vierailija
24/41 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pitäisi normaalina, ellei kyse ole opiskelijasta. Meillä kun on melko hyvä sosiaalitukijärjestelmä, en keksi syytä, miksi joku ei pärjäisi sillä, vaan joutuisi turvautumaan vanhempaan.

Kaikki ei ajattele että yhteiskunnan pitää automaattisesti elättää.

Eipä, jotkut jopa elättää itsensä.

Joo. Mutta jos vaikkapa nuori vastavalmistunut on valmistunut työttömäksi niin musta on ihan asiallista että vanhemmat auttaa, eikä heti olla siellä kelan luukulla vaatimassa täysylöspitoa hamaan tulevaisuuteen asti.

Vierailija
25/41 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin on kovin hyödyllistä pohtia onko jokin asia "normaalia". Tällainen pohdinta ja keskustelu saattaa pahimmillaan vain lisätä häpeän ja ahdistuksen tunnetta eikä mitenkään edistä alkuperäisen ongelman ratkaisua, jonka tässä tilanteessa olettaisin olevan nuoren työttömyys, päihde-/mielenterveydelliset ongelmat tai vaan yleinen syrjäytyminen. Joku voi tarvita myös tukea läheisiltään esim. eron jälkeen tai opiskelujen aikana. Jos nuori kuuluu lähipiiriisi kysyisin voinko jollain tapaa auttaa tilanteessa, jos ei, antaisin asian olla ja keskittyisin muihin asioihin. 

Hyvää joulun odotusta kaikille <3 

Vierailija
26/41 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verosuunnittelua. Mamma maksaa vuokrat ja lapsi säästää osakkeisiin

Vierailija
27/41 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat että mieluummin yhteiskunta maksaa toisen elämisen kuin oma perhe?

Vierailija
28/41 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sossuko aina automaattisesti sitten? Jos on kusessa niin miksei muka.

Kohta olemme Suomessa siinä pisteessä että ennen kuin aikuinen ihminen saa mitään tukia selvitetään eikö aikuisen lapsen vanhemmilla olisi mahdollista elättää aikuinen lapsensa ja tukia ei heru ennen kuin on osoitettu ettei vanhemmilla ole mahdollisuutta elättää aikuista lastaan.

Ei mulla muuta.

En osaa sanoa onko tämä hyvä vai huono asia, mutta lähtökohtaisestihan tämä on maailmalla pikemminkin normi kuin poikkeus, että jos henkilö ei pysty elättämään itseään hänen perheensä ensisijaisesti huolehtii hänestä, ei valtio. Tämä ulottuu myös aikuisiin lapsiin ja heidän vanhempiinsa.

Vierailija
29/41 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Kasvattakaa lapsenne itsenäisiksi eikä ikuisiksi rinnoissa roikkujiksi! Tällöin heistä on todennäköisemmin hyötyä yhteiskunnankin näkövinkkelistä.

Vierailija
30/41 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko 30 vuotias olla lapsi . Eikö se ole aikuinen ?

Vierailija
31/41 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan lasten talolainojen lyhennykset ja kyllä on normaalia. Rahaa on, joten miksi en maksaisi.

Vierailija
32/41 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta olemme Suomessa siinä pisteessä että ennen kuin aikuinen ihminen saa mitään tukia selvitetään eikö aikuisen lapsen vanhemmilla olisi mahdollista elättää aikuinen lapsensa ja tukia ei heru ennen kuin on osoitettu ettei vanhemmilla ole mahdollisuutta elättää aikuista lastaan.

Ei mulla muuta.

En osaa sanoa onko tämä hyvä vai huono asia, mutta lähtökohtaisestihan tämä on maailmalla pikemminkin normi kuin poikkeus, että jos henkilö ei pysty elättämään itseään hänen perheensä ensisijaisesti huolehtii hänestä, ei valtio. Tämä ulottuu myös aikuisiin lapsiin ja heidän vanhempiinsa.

Itseäni mietityttää tässä lähinnä se että paljonko ihmiset roikkuu haitallisissa perhesuhteissa näistä syistä. Minulle oli pelastus kun tulin siihen ikään että aloin saamaan opintotukea ja opintolainaa ja pystyin lähtemään kotoa. Lastensuojelu tiesi tilanteen mutta ei sijoitettu.

Vierailija
33/41 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukien jälkeen jää noin 400€ käyttörahaa kuukaudessa, tuolla ei kyllä mitenkään yltäkylläisyydessä elellä ja edellyttää, että asuu riittävän halvassa kämpässä että saa täyden asumistuen. 

Jos vanhemmilla on ylimääräistä rahaa ja lapsi on vaikkapa tilapäisesti työtön muttei halua muuttaa heti halvempaan asuntoon niin en näe mitään ongelmaa, että vanhemmat avustavat rahallisesti. Etenkin jos vanhemmat ovat itse oma-aloitteisesti tarjonneet avustusta eikä lapsi kinunnut.

Tarkoitit siis menojen jälkeen?

Tarpeellisten menojen jälkeen sulla pitäisi jäädä 500e käteen. Jos puolella tonnilla ei elä kuukautta, niin ehkä kannattaa katsoa peiliin. 

Vierailija
34/41 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että onko normaalia tehdä kuten valtaosa länsimaisista sivistysmaista pitää normaalina? Tottakai. Se ei ole normaalia että lapsi opetetaan heti käyttämään tukisysteemiä hyväkseen kaikilla mahdollisilla tavoilla. Tukia pitäisi käyttää vain jos ei ole vanhempia jotka pystyvät auttamaan. 

Vierailija
35/41 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen avustanut aikuisia lapsiani. Ja en ymmärrä, miksi en voisi tehdä niin?

Teen muutenkin hyväntekeväisyyttä, jopa tuntemattomille.

Minulla on kaikkea yllinkyllin, enkä ole rahan ja materiaalin perään. Mieluimmin annan rahaa muiden kulutettavaksi, jos se menee peruselämiseen, kuin itse kulutan.

Vierailija
36/41 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla muuta.

Itseäni mietityttää tässä lähinnä se että paljonko ihmiset roikkuu haitallisissa perhesuhteissa näistä syistä. Minulle oli pelastus kun tulin siihen ikään että aloin saamaan opintotukea ja opintolainaa ja pystyin lähtemään kotoa. Lastensuojelu tiesi tilanteen mutta ei sijoitettu.

Katsos kun meillä kaikilla ei ole surkimusperheitä.

Vierailija
37/41 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla muuta.

Katsos kun meillä kaikilla ei ole surkimusperheitä.

Sinäkin varmaan nauttisit kun joutuisit eläkkeellä käyttämään eläkesäästöjäsi nelikymppisen työttömäksi jääneen lapsesi elättämiseen niin ettei sinulle jää käteen kuin toimeentulotuen perusosa?

Vierailija
38/41 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis että onko normaalia tehdä kuten valtaosa länsimaisista sivistysmaista pitää normaalina? Tottakai. Se ei ole normaalia että lapsi opetetaan heti käyttämään tukisysteemiä hyväkseen kaikilla mahdollisilla tavoilla. Tukia pitäisi käyttää vain jos ei ole vanhempia jotka pystyvät auttamaan. 

Kaikilla ei ole ihania vanhepia, jotka auttavat. 

Vierailija
39/41 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni, yli 30v vakitöissä, asuu ilmaiseksi vanhempien omistamassa ok-talossa, vanhemmat maksavat siis myös sähkön, jätemaksun, lämmitysöljyn jne. Onhan se varmasti veljen mielestä ihan mukava järjestely.. Asunhan toki itsekin vanhempien omistamassa asunnossa, mistä maksan ihan käypää vuokraa ja muut kulut.

Vierailija
40/41 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvoin on kovin hyödyllistä pohtia onko jokin asia "normaalia". Tällainen pohdinta ja keskustelu saattaa pahimmillaan vain lisätä häpeän ja ahdistuksen tunnetta eikä mitenkään edistä alkuperäisen ongelman ratkaisua, jonka tässä tilanteessa olettaisin olevan nuoren työttömyys, päihde-/mielenterveydelliset ongelmat tai vaan yleinen syrjäytyminen. Joku voi tarvita myös tukea läheisiltään esim. eron jälkeen tai opiskelujen aikana. Jos nuori kuuluu lähipiiriisi kysyisin voinko jollain tapaa auttaa tilanteessa, jos ei, antaisin asian olla ja keskittyisin muihin asioihin. 

Hyvää joulun odotusta kaikille <3 

Kiitos tästä. Tällaiset aloitukset nimenomaan lisäävät näihin asioihin liittyvää häpeää. Olen itse esimerkiksi ollut tilanteessa, jossa minulla oli periaattessa kaksi työpaikkaa, toinen 0-sopimuksella ja toinen osa-aikaisena, mutta ei rahaa maksaa omaa vuokraani ja laskuja. Töitä on todella vaikeaa nykyään saada, varsinkin kokoaikaista palkkatyötä.

Tuntuu äärimmäisen kurjalta, että työelämä on viety tähän suuntaan, että siitä on tehty todella epävarmaa ja sellaista että ihminen ei sillä elä. Kaikki nämä vuokra-, 0-sopimus, määräaika, osa-aika työt vievät ihmisiltä sen taloudellisen turvan ja varmuuden, joka aikaisemmilla sukupolvilla on työn ansiosta ollut. Mielestäni ne pitäisi kaikki kieltää lailla ja sallia vain puhtaasti sesonkiluontoisille aloille ja pienyrittäjille. En näe siinä mitään pahaa, että pienyrittäjä palkkaa keikkaajan sesongin ajaksi, mutta oman kokemukseni mukaan pahimmat hyväksikäyttäjät ovat suuria firmoja, joiden toimialat eivät näitä käytäntöjä edellytä.