Onko normaalia, jos äiti maksaa osan aikuisen lapsensa (3-kymppinen) vuokrasta?
Kommentit (41)
No sossuko aina automaattisesti sitten? Jos on kusessa niin miksei muka.
Meitä on niin monenlaisia. Tiedän perheitä, joissa lapset "potkittu" asumaan itsenäisesti 18-vuotiaina ja sitten toisia perheitä, joissa lapset asuneet kotona pitkästi yli kolmekymppisiksi ilman vuokra- tai ruokarahamaksupakkoa, vaikka ovat saaneet työttömyyskorvauksia ja välillä palkaa. Kumpikin tapaus täysin ääripäitä mielestäni!
Ei se ainakaan yleistä ole, mutta erinomainen keino siirtää verovapaasti varallisuutta seuraavalle sukupolvelle.
No jos rahat ei riitä ja toisella on ylimääräistä niin miksi ei.
Ihmiselläkö elämänvaiheita, jolloin tulotaso on matala ja vastaavasti joillakin sitä rahaa voi tulla yli oman tarpeen.
Ketä sitä ei tukisi jos ei omaa lastaan?!
En pitäisi normaalina, ellei kyse ole opiskelijasta. Meillä kun on melko hyvä sosiaalitukijärjestelmä, en keksi syytä, miksi joku ei pärjäisi sillä, vaan joutuisi turvautumaan vanhempaan.
Ei. Nämä mamman ja pappamaksaan aikuisvauvat ei opi ikinä ottaa vastuuta, jos ei saa omia rahoja riittämään.
Joku tietty jakso kotoa poismuuttaessa esim opiskeluun on eri asia, mutta ei myöhemmin.
Miksei tämä nuori hae asumistukea, vai onko liian suuret tulot? Tai asuuko Hesassa?
Voi kuule. Totuus on tarua ihmeellisempää. Mutta normaalia se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ainakaan yleistä ole, mutta erinomainen keino siirtää verovapaasti varallisuutta seuraavalle sukupolvelle.
Itse asiassa tuossa voi tulla verotettavaa lahjaa, jos summa ylittää 5000 euroa kolmessa vuodessa ja mikäli siis tämä vanhempi antaa rahaa lapselle vuokran maksua varten eikä tilitä vuokraa suoraan vuokranantajalle.
Vierailija kirjoitti:
No sossuko aina automaattisesti sitten? Jos on kusessa niin miksei muka.
Kohta olemme Suomessa siinä pisteessä että ennen kuin aikuinen ihminen saa mitään tukia selvitetään eikö aikuisen lapsen vanhemmilla olisi mahdollista elättää aikuinen lapsensa ja tukia ei heru ennen kuin on osoitettu ettei vanhemmilla ole mahdollisuutta elättää aikuista lastaan.
Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Jos on ylimääräistä, maksaisin minäkin lapselle ruokakasseja tai muita laskuja jos hän sitä tarvitsee. Verottaja vie kuitenkin osansa lahjarahasta sekä perinnöstä ja sinne lapsellehan se minun kerryttämä omaisuus kuitenkin jonain päivänä päätyy. Joko kovemmin verotettuna tai vähemmän verotettuna.
Vierailija kirjoitti:
En pitäisi normaalina, ellei kyse ole opiskelijasta. Meillä kun on melko hyvä sosiaalitukijärjestelmä, en keksi syytä, miksi joku ei pärjäisi sillä, vaan joutuisi turvautumaan vanhempaan.
Tukien jälkeen jää noin 400€ käyttörahaa kuukaudessa, tuolla ei kyllä mitenkään yltäkylläisyydessä elellä ja edellyttää, että asuu riittävän halvassa kämpässä että saa täyden asumistuen.
Jos vanhemmilla on ylimääräistä rahaa ja lapsi on vaikkapa tilapäisesti työtön muttei halua muuttaa heti halvempaan asuntoon niin en näe mitään ongelmaa, että vanhemmat avustavat rahallisesti. Etenkin jos vanhemmat ovat itse oma-aloitteisesti tarjonneet avustusta eikä lapsi kinunnut.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin pidän tosi fiksuna sitä että sekä äitini että isoäitini avitti rahallisesti nuorena kun itsellä oli heikko talous - oon ainoa lapsi ja lapsenlapsi eli kaikki kuitenkin päätyy mulle, ihan hyvä että osa on tullut ennakkoon ja pienentää perintöveroa.
Äiti osti työssäkäyvälle nelikymppiselle pojalle ison asunnon pääkaupunkiseudulta ja maksaa vastikkeet ynnä muut asunnon kulut. Olisipa minullakin tuollainen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tuossa voi tulla verotettavaa lahjaa, jos summa ylittää 5000 euroa kolmessa vuodessa ja mikäli siis tämä vanhempi antaa rahaa lapselle vuokran maksua varten eikä tilitä vuokraa suoraan vuokranantajalle.
Pointti onkin juuri siinä, että maksaa suoraan vuokranantajalle eikä anna rahana lapselleen. Tällä tavalla toimimalla ei "lahjoitetulle" summalle ole mitään ylärajaa. Voi myös samalla tavalla maksaa vapaasti sähkölaskuja, kotivakuutuksia yms, jotka katsotaan tavallisiksi elinkustannuksiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei ajattele että yhteiskunnan pitää automaattisesti elättää.
Aloituksissa asiaa mietitään kovin kapeasti. Todellakin jos vanhemmat ovat rikkaita on vain järkevää osallistua lapsen kustannuksiin silloin kun lapsi tarvitsee tukea eikä jättää perintönä sitten kun lapsella on jo kaikkea.
On normaalia muiden paitsi kokoomuspellejen mielestä.
Ei ole normaalia.