Herkät naiset(infj/hsp) - millainen mies teillä on?
Jos nainen on herkkä luonteeltaan, niin millainen mies hänelle silloin sopii?
Herkällä tarkoitan tässä luonnehdintaa joka sopii infj/hsp -tyyppiin. Ihminen joka on empaattinen, introvertti, ei-kilpailuhenkinen jne. Mutta silti huumorintajuinen, esteettinen, pärjää omassa työssään. Eli en tarkoita tässä nyt sellaista "hullu tiedenainen" tyyppistä nörttiä joka vaan koodaa yms illat yksin tyytyväisenä.
Suomessa moni nainen on (ehkä pakostakin) tomera emäntä -tyyppinen, tykkää rakentaa iltaisin miehen kanssa ok-taloa, komentaa miestä ja lapsia. Ja dynamiikka parisuhteessa on monesti se, että nainen puhuu molempien puolesta ja on jämäkämpi. On ehkä pakko, kun se mies ei puhu. Korkeintaan kännissä riehuu.
Mutta jos ei halua olla miehelle äitinä ja työnjohtajana, niin millainen mies sitten?
Vastakohtako: estp-tyypin mies, vai onko joku herkkis tullut onnelliseksi itsensäkaltaisen "taiteilijasielun" kanssa.
Itse uskon että se estp olisi hyvä, mutta mistä löytää?
Kokemuksia?
Kommentit (86)
Yleensä voi sanoa, että NT- ja NF-alalajit osaavat keskustella keskenään samaa kieltä. Osaavat puhua ideoista ja teorioista, osaavat jakaa myös tunteita tarvittaessa. SF ja ST sitten taas tulevat hyvin toimeen keskenään.
MBTI:stä pitää muistaa testien sijaan se vastaako profiilin kuvaus kuinka tarkasti omaa toimintaansa. Noin puolet testaa itsensä pieleen, eli on ymmärrettävä nähdä vaivaa, jolloin saa myös varmuuden tuloksestansa.
ENTJ voi toimia INFJ:n kanssa, kun NT ja NF ovat toisillensa kuitenkin ne ideaalit parit. On aika turhaa vetää tarkkaa jakoa, että E ja I sopivat keskenään jne, kun E:n sisällä ja vastaavasti I:n sisällä on paljon vaihtelua. Joku saattaa olla hädin tuskin E:n puolella ja tulee aivan erinomaisesti toimeen toisen E:n kanssa, ja sama koskee J ja P -akselia. Stereotyyppiset vahvat "täysosumat" ovat asia erikseen. Heidän kohdalla nuo vastinparit ehkä toimivat selvästi paremmin.
t. ENTJ 8w7 (mies)
Olin aina kuvitellut olevani aika introvertti, mutta sitten tutustuin mieheeni :) Hän on myös aistiherkempi kuin minä, kaipaa paljon enemmän omaa rauhaa ja hiljaisuutta ja häiriintyy helpommin muista ihmisistä, äänistä yms. Minäkin kaipaan rauhaa ja hiljaisuutta, mutta kaipaan myös seuraa ja elämää, molempia kutakuinkin tasapuolisesti. Oman rauhan tarpeen suhteen ymmärrämme toisiamme hyvin ja annamme toisillemme tilaa, ja seuraelämäkin hoituu hyvin enimmäkseen siten, että mies saa nauttia yksinolosta kun minä olen tapaamassa kavereitani. Mikään epäsosiaalinen ja ahdistunut mykkä hän ei kuitenkaan ole, vaan silloin kun tapaa ihmisiä, on sosiaalinen ja puhelias ja nauravainen (jos on saanut olla tarpeeksi omassa rauhassaan eli on energinen). Sosiaalisissa tilanteissa hänestä ei siis välttämättä huomaa, miten introvertti hän pohjimmiltaan on. Siinäkin mielessä olemme aika samanlaisia.
Meitä yhdistää myös intuitiivisuus. Vaistoamme molemmat hyvin helposti niin toistemme kuin muidenkin tunteita, muutoksia tilanteissa yms. Tässäkin mieheni saattaa olla jopa herkempi kuin minä. Omien tunteidensa suhteen hän on kuitenkin välillä aika sokea, tai ainakin niistä puhuminen on hänelle vaikeampaa kuin minulle. Minusta on kuitenkin upeaa, että hän on niin herkkävaistoinen ja myös herkkätunteinen. Ennen kuin tapasin hänet, tiesin että tarvitsen herkän miehen. Muunlaiseen en tunne saavani tarpeeksi syvää ja todellista kontaktia.
Mieheni on rationaalisempi ja harkitsevampi kuin minä, samoin käytännöllisempi, ja näissä asioissa täydennämme toisiamme mielestäni hyvin. Minä annan hänelle rohkeutta tehdä joskus spontaanejakin asioita ja ajatella vähän isommin, ja hän antaa minulle järkeä ja suhteellisuudentajua harkita ja suunnitella asioita eikä rynnätä suinpäin hetken tunteen perusteella. Välillä tämä erilaisuus tietysti ärsyttääkin, varmaan puolin ja toisin :)
Kaiken kaikkiaan olemme mielestäni sopivasti samanlaisia ja sopivasti erilaisia. Tämä on ensimmäinen suhteeni, jossa itse olen sosiaalisempi ja ekstrovertimpi osapuoli, yleensä asia on ollut päinvastoin. Ihan hyvin tämä tuntuu toimivan, vaikka välillä toivoisinkin enemmän yhteistä sosiaalista elämää. Mieluummin kuitenkin valitsen tämän kuin jatkuvan sosiaalisuuden isolla porukalla, joka oli aiemman mieheni elämäntyyli. Se oli minulle aika kuluttavaa ja vieraannuin itsestäni, kun ei juuri koskaan ollut rauhaa olla omissa ajatuksissaan.
Nykyisen mieheni kanssa tutustuimme yhteisten tuttavien kautta. Molemmat kiinnostuivat heti toisistaan, joten juttukin alkoi luistaa, vaikka vähän ujoutta ja kankeuttakin oli molemmin puolin :)
Exä oli kova ja tunteetonkin väillä, herkkänä ihmisenä otin sen raskaasti ja vei aikaa toipua. Seuraava ex oli kamala pillittäjä ja riippakivi epävarmuus aineen, ja tunsin itseni suhteen äijäksi. Nykyinen on melko sopivassa suhteessa kovaa ja pehmeää. Puhuu ja pussaa mutta osaa myös olla jämäkkä ja määrätietoinen.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 02:16"]Exä oli kova ja tunteetonkin väillä, herkkänä ihmisenä otin sen raskaasti ja vei aikaa toipua. Seuraava ex oli kamala pillittäjä ja riippakivi epävarmuus aineen, ja tunsin itseni suhteen äijäksi. Nykyinen on melko sopivassa suhteessa kovaa ja pehmeää. Puhuu ja pussaa mutta osaa myös olla jämäkkä ja määrätietoinen.
[/quote] epävarmuuksineen siis..
Lievästi asperger. Yllättävän hyvin sovitaan yhteen. :) Ymmärretään toistemme erityispiirteitä.
Minä olen monien testien mukaan INFJ, ja avopuolisoni on INTJ. Hyvin tullaan toimeen. Ihan hyvä että edes toinen meistä osaa järkeillä. :D
Samanlainen kuin olen itsekin, hyvin menee.
Mies on tosin vähän ekstrovertimpi. Ja toisaalta esittää vähän kovista ulospäin, mutta on sisältä ihan perheenäiti! Laittaa ruokaa, hoivaa ja huolehtii.
Paras suhde ikinä. Exän kanssa oli ihan yhtä helvettiä, tunnekylmä ja lukkiutunut, epärehellinen pettäjä.
Nykyinen on balsamia haavoille ja sielunkumppani.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 08:06"]
INFJ ei ole herkkä olento. Hän kaipaa säpinää visioilleen. ESTP on hänen unelmamiehensä.
INFP on herkkä ihminen. Kaikista herkin vaikka ei näytä tunteitaan. Hänelle sopii pariksi ESTJ. ESTJ on kovan pinnan alla pehmo. Itse ENFP:na tiedän kuinka ESTJ:n saa käyttäytymään tunteellisesti tarjoamalla heille sitä. Yksi ESTJ on vanhemmiten alkanut ruokkimaan lintuja, kulkukissoja, siilejä ja vastaavia päivittäin.
[/quote]
Kyllä on herkkä. On infj:ssä potkuakin, joten saattaa olla vastusta estp:lle.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 14:18"]
INFJ ei ole herkkä olento. Hän kaipaa säpinää visioilleen. ESTP on hänen unelmamiehensä.
INFP on herkkä ihminen. Kaikista herkin vaikka ei näytä tunteitaan. Hänelle sopii pariksi ESTJ. ESTJ on kovan pinnan alla pehmo. Itse ENFP:na tiedän kuinka ESTJ:n saa käyttäytymään tunteellisesti tarjoamalla heille sitä. Yksi ESTJ on vanhemmiten alkanut ruokkimaan lintuja, kulkukissoja, siilejä ja vastaavia päivittäin.
[/quote]
[/quote]
INFP on tyyppi, joka itkee maailman vääryyksiä. Ei esimerkiksi kykene väsäämään itselle edullista CV:tä, koska inhoa pyrkyryyttä. Itsekään (ENFP) en ole kyennyt laatimaan hyvää CV:tä, koska en vaan kykene itseni markkinointiin. Yksi ISFJ laati minun puolestani sellaisen ja en pysty kyllä sitä laittamaan eteenpäin.
INFJ:n herkkyys liittynee enemmän ulkoisiin emotionaalisiin tekijöihin eikä maailmantuskaan ja moraalipainiin itsensä kanssa.
Fe ja Fi ovat kuin eri maailmoista.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 14:18"]
[/quote]
[/quote]
INFP on tyyppi, joka itkee maailman vääryyksiä. Ei esimerkiksi kykene väsäämään itselle edullista CV:tä, koska inhoa pyrkyryyttä. Itsekään (ENFP) en ole kyennyt laatimaan hyvää CV:tä, koska en vaan kykene itseni markkinointiin. Yksi ISFJ laati minun puolestani sellaisen ja en pysty kyllä sitä laittamaan eteenpäin.
INFJ:n herkkyys liittynee enemmän ulkoisiin emotionaalisiin tekijöihin eikä maailmantuskaan ja moraalipainiin itsensä kanssa.
Fe ja Fi ovat kuin eri maailmoista.
Mä en tiedä sovinko täydellisesti ap:n hakemaan, olen ap:n mainitsemista ominaisuuksista herkkä, jokseenkin introvertti, huumorintajuinen ja esteettinen, mutta löytyy myös omaa tahtoa ja kilpailuhenkeä. Nämä jälkimmäiset piirteet monelle uudelle tuttavuudelle tulee yllätyksenä, kun ilmenevät.
Mieheni on sosiaalinen, kunnianhimoinen, menestysorientoitunut ja omaa paljon kavereita. Nuorempana oli naistenmies ja minulle yllätys, että ihastui juuri minuun. Mutta hänestä toisaalta löytyy myös herkempi puoli.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:07"]
Mä en tiedä sovinko täydellisesti ap:n hakemaan, olen ap:n mainitsemista ominaisuuksista herkkä, jokseenkin introvertti, huumorintajuinen ja esteettinen, mutta löytyy myös omaa tahtoa ja kilpailuhenkeä. Nämä jälkimmäiset piirteet monelle uudelle tuttavuudelle tulee yllätyksenä, kun ilmenevät.
Mieheni on sosiaalinen, kunnianhimoinen, menestysorientoitunut ja omaa paljon kavereita. Nuorempana oli naistenmies ja minulle yllätys, että ihastui juuri minuun. Mutta hänestä toisaalta löytyy myös herkempi puoli.
[/quote]
Olet luultavasti ISFJ. Esteettisyys on heille tärkeä ja herkkä asia emotionaalisen ympäristön lisäksi. Olet jättänyt huomiotta tuon kilpailuhenkisyyden oman mukavuudenhalusi tieltä. Eikö vaan?
Toinen hyvä pari sinulle olisi vähän teoreettinen, sosiaalinen ja sosiaalisesti hieman kömpelö pellepeloton eli ENTP tuon ilmeisen ESTP:n sijaan.
Varmaan kannattaa ainakin valita ei-ilkeä mies. Itse olen herkkä ja mieheni on herkkä, mutta myös ilkeä.
Herkkiä miehiä on kahta tyyppiä. Toiset ovat herkkiä vain itsensä suhteen, toiset myös ympäristönsä. Jos voi valita, niin ottaisin mieluummin jälkimmäisen.
Minulla on miehenä sukulaissielu, samanlainen herkkis kuin itsekin olen. Tullaan loistavasti toimeen ja ymmärretään toisiamme.
Itse pidän lempeistä ja jollain osin huumorintajuisista miehistä. Tietysti moraalienkin täytyy olla kunnossa. - INFJ nainen
Täällä on näitä hsp tyyppejä mutta keskittynette liikaa siihen miten toinen sukupuoli vaikuttaa siihen miten teillä menee kun teidän pitäisi sitä ympäristöä muiltakin osin katsoa kuntoon.
Mistä tinnitus voi tulla?
Itse heivasin kellon ja loppui miltei kokonaan.
Suhina korvissa?
Heivaa tietokone tai vaihda täysin hiljaiseen
työpaikan huminaäänet yms lisää suhinaa samoten kuin liika valvominen
Liiat murehtimiset?
eiköhän ne keinot löysy muualta kuin siitä kumppanista. Talous kunnossa? Etkö osaa hoitaa taloutta tai hoitaa asioita. Haluatko kaiken ja mikään ei riitä? Korvaa riittämättömyys sopivalla vaihtelulla. Vaihtelu miltei missä asiasa vain toimii mutten nyt tarkoita ihmissuhteita.
Jo näiden asioiden myötä alkaa kummasti piristymään.
Jos haluaa lisää huolia pois kertymästä niin älä tee harrastuksista pakkopullaa esim. kuntosaliohjelmia tekemällä ja pähkäilemällä miten kehittyy. Se nimittäin vie minulta kehitystä pois kun taas siirryn huolettomaan hällä väliä tyyliin niin kummasti aina alkaa hommelit toimimaan kunnolla. Eli HSP tyyppi ei voi sietää ranskalaisia viivoja ja valmiiksi laadittuja tehtävälistoja vaikkei sitä itse tajuakaan muuta kuin alitajunnassa. Poikkeus hetkellisesti eli jos pitää saada selvyyttää asioihin muttei niitä listoja kannata tehdä tyyliin :"Mun pitää nyt tehä näin ja mun pitää saavuttaa nämä asiat tämän mukaisesti". Tosin silloinin voi olla keskittymisessä vikaa tai jonkisortin lukihäiriö lisävaivana.
HSP- tyyppiä vituttaa vähintään alitajuntaisesti se että asiat roikkuu ja joku juttu ei toimi. Jos ei löydy jokin itselle tarpeellinen asia niin että se sopii just parhaiten itelle tai että valikoimasta on vaikea löytää ja saada varmuutta paremmuudesta alkaa se pirusti neurotisoimaan ja viuttamaan kun selkoa ei saa(kengät, kortsut, ...lista voi olla loputon. ja jos hommelille ei tuu selkoa on se suorittamaton tehtävä ja sitähän hsp ei voi sietää.)
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 14:27"]
Jos nainen on herkkä luonteeltaan, niin millainen mies hänelle silloin sopii?
Herkällä tarkoitan tässä luonnehdintaa joka sopii infj/hsp -tyyppiin. Ihminen joka on empaattinen, introvertti, ei-kilpailuhenkinen jne. Mutta silti huumorintajuinen, esteettinen, pärjää omassa työssään. Eli en tarkoita tässä nyt sellaista "hullu tiedenainen" tyyppistä nörttiä joka vaan koodaa yms illat yksin tyytyväisenä.
Suomessa moni nainen on (ehkä pakostakin) tomera emäntä -tyyppinen, tykkää rakentaa iltaisin miehen kanssa ok-taloa, komentaa miestä ja lapsia. Ja dynamiikka parisuhteessa on monesti se, että nainen puhuu molempien puolesta ja on jämäkämpi. On ehkä pakko, kun se mies ei puhu. Korkeintaan kännissä riehuu.
Mutta jos ei halua olla miehelle äitinä ja työnjohtajana, niin millainen mies sitten?
Vastakohtako: estp-tyypin mies, vai onko joku herkkis tullut onnelliseksi itsensäkaltaisen "taiteilijasielun" kanssa.
Itse uskon että se estp olisi hyvä, mutta mistä löytää?
Kokemuksia?
[/quote]
Eikös ESTP ole yleisimpiä lajeja, ST ja SF sellasta 10% väestöstä suurin osa kukin 8 kpl, kun loput 8 kpl ovat yhteensä vain n. 15-16%.
Tunnen tapauksen, jossa vaimo on jonkinlainen negatiivisen INFJ-alatyypin ja kenties INTJ:n välimuoto. Täysi vastakohta tuolle suomalaiselle tomeralle arkkityypille, jota tuossa kuvailet. Jos haluat kuten hän, jättää asiat muiden tehtäväksi ja vain omaa aikaa yksin, en tiedä kannattaako lapsia hankkia lainkaan. Lapsen myötä hänelle kasvoi halu asua yksin, ja se putkahtelee heillä pinnalle aina vain uudelleen. HSP:n rajalla on myös, ei kuitenkaan rajan ylitse. Mies on täysin kypsä hänen reaktioihinsa tai niiden täydelliseen puutteeseen. Ehkä positiivisen alatyypin INFJ olisi ongelmaton, kannattaa vähän lukea kun niin kahtia jakautuu monessakin suhteessa tuo INFJ.
ESTP:ssä on omat ongelmansa, funtsi tämän perusteella itse haluatko party animalin joka nopeasti katkaisee suhteen kun löytyy parempi tai kun alkaa arki kyllästyttää:
"The Playful ESTp
By Laura Bradford [ESTp]
At a first glance, an ESTp might appear to be a number of things. Without delving into the core of the ESTp's personality, a person of this type may seem like a 'party animal,' constantly seeking out the admiration of others by continuously showing off. Stereotypically, we are some of the most promiscuous, reckless, and uncaring people in the Socion. But there is so much more about the ESTp that couldn't be further than what appears on the outside.
First and foremost, one must realize that ESTps have motivations behind all of their actions, whether concious or not, or for the benefit of themselves or others. If you ask an ESTp why they did something and they respond with 'I don't know,' chances are that they actually do know, but don't want you to know. On the same token, many ESTps are heavily influenced by their hidden agenda (to be loved). This is one of the basic reasons why ESTps tend to come off as show-offs. They unconciously believe that boasting or showing off may supply them with admiration from others.
ESTps are somewhat hesitant in expressing their opinions or motivations. Although talkative, they still firmly think that actions speak louder than words. Because of this, most ESTps would rather get up and do something than lounge around and chat with friends. Once they are active, then light-hearted conversation may be gladly integrated with the activity.
ESTps are almost always involved with sports to some extent. Whether they are playing or watching, they like to participate and stay away from the sidelines. Most ESTps play sports for fun and for excercise, but tend not to dwell in misery if their team loses. Contrary to this, however, they can be extremely competitive people, always aiming to crush their opponant. Since most ESTps have strong innate athletic abilities, sports and physical challenges come easily for them.
ESTps usually wear practical and comfortable clothes. Their goal is for the clothes to integrate in with their lifestyle. Thus, their clothing is usually sporty and informal. ESTps generally prefer darker tones such as black and navy blue. Nevertheless, don't be surprised if an ESTp wears a brighter hue, such as red or white. Their clothes generally fit well, not being too loose or tight. ESTps usually try to keep up with the latest trends, but they don't overdo it. They may unintentionally underdress for formal events.
ESTps are fun to be around; they are spontaneous and flexible. Quick-witted and dynamic, they are often the life of the party. ESTps often crack jokes or one-liners, (often of a sexual nature) which sometimes gets them into trouble. However, ESTps can be unintentionally rude and tactless, hurting other people's feelings. When people call them to this, the ESTp will feel hurt and confused, which is a change from their usual happy-go-lucky nature. ESTps can be serious when the time calls for it, but this is a difficult chore for them. They don't like the rigidness of serious situations, and can sometimes say things which are not suited for such times.
When the ESTp spots a potential mate, they tend to make the move first. The ESTp doesn't suffer terribly from rejection; life moves on in their eyes. If a relationship becomes bad or dangerous, an ESTp isn't afraid to break it off. However, the ESTp tends to do this very often, especially out of boredom or if a new, more interesting person enters their radar. When in love or infatuated, the ESTp rarely tells other people, unless (s)he is completely trusting of the person."