Onko joku saanut opintolainan armahdettua
Onko joku oikeasti onnistunut tässä? Terveys, taloudellinen tilanne ja elämäntilanne mennyt huonommaksi eikä oikeastaan toivoa että voisin saada opintolainaa takaisinmaksettua. Vai pitääkö vaan antaa luottotietojen mennä?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÄLÄ v*ttu OTA LAINAA, jos on pienikin aavistus, että et pysty maksamaan sitä takaisin!
Eli kukaan ei voi ikinä ottaa mitään lainaa?
Tottakai voi. Yleensä ihmiset ottaa lainaa vaikka kodin rakentamiseen ja ajatuksena on maksaa se pois.
Mutta että v*tuttaa nää ikuiset opiskelijat! Tulonvalvontaa kun tekee vuoden lopussa niin olen kuullut kaikki selitykset mummon kuolemasta lähtien, miksi ei ole pystynyt opiskelemaan.
t: opintotukisihteeriMutta kuka tahansa voi joutua tilanteeseen, jossa ei pysty maksamaan. Esim. sinä voit liukastua seuraavan kerran ulos mennessäsi, lyödä pääsi, ja menettää työkyvyn kokonaan.
Ei noille ihmisvihaajille itselleen tapahdu koskaan yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÄLÄ v*ttu OTA LAINAA, jos on pienikin aavistus, että et pysty maksamaan sitä takaisin!
Miten typerä olet! Kyse onkin takaisinmaksusta.
Jos kuolee siten että opintolainaa on jäljellä, Kela maksaa sen mutinoitta pois eikä karhua takaisin kuolinpesältä.
Mites jos invalidisoituu heti valmistumisen jälkeen ja joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi. Yleensä ihmiset ottaa lainaa vaikka kodin rakentamiseen ja ajatuksena on maksaa se pois.
Mutta että v*tuttaa nää ikuiset opiskelijat! Tulonvalvontaa kun tekee vuoden lopussa niin olen kuullut kaikki selitykset mummon kuolemasta lähtien, miksi ei ole pystynyt opiskelemaan.
t: opintotukisihteeriMutta kuka tahansa voi joutua tilanteeseen, jossa ei pysty maksamaan. Esim. sinä voit liukastua seuraavan kerran ulos mennessäsi, lyödä pääsi, ja menettää työkyvyn kokonaan.
Ei noille ihmisvihaajille itselleen tapahdu koskaan yhtään mitään.
Tapahtuu, ja niiltähän ne kaikista parhaat kootut selitykset löytyvätkin. Luonnollisesti pankki on sitten ihan päska, kun ei heidän lainan maksuun anna 10 vuoden joustoa, vaikka he ovat niiiin tärkeitä asiakkaita vuodesta toiseen keskeneräisine rakennushankkeineen.
Itse sain maksettua opintolainan pois, vaikka olin sairaslomalla ja minimituilla. Jos muistan oikein, niin makselin sitä viisi vuotta pois.. Tuon jälkeen opin, etten IKINÄ ota enää lainaa mistään. Mielestäni hyvä oppi. Edes osamaksuja en ota ihan sen takia, koska tiedän miten hirveää on maksaa lainaa takaisin, jos joutuu elämään vielä minimillä.
Mulle tuli kirje pankilta etten muka ois maksanut sovittuja kuukausi eriä ja oman kirjanpitoni mukaan olen maksanut. Alkaa pikkuhiljaa vituttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli kirje pankilta etten muka ois maksanut sovittuja kuukausi eriä ja oman kirjanpitoni mukaan olen maksanut. Alkaa pikkuhiljaa vituttaa.
Heiltähän saa selvityksen siitä, mitä sovittua et ole maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Kirjaudu ihmeessä pankkin verkkopalveluun ja tarkista lainan päältä miten se on lyhentynyt. Hyvin yksinkertaista.
Parikymmnentä vuotta sitten sain vapautuksen opintolainan takaisinmaksusta, kun työkyvyttömyyttä oli kestänyt muutaman vuoden. En tiedä mitkä säännöt on nykyään.
Mä annoin mennä perintään ja nyt Kelan kanssa saa sovittua pieniäkin kuukausimaksuja. Sitä lainaa on vaa nii tuhottomasti, että ikuisuus menee maksaa takas..
Oletko siis nainen, kun olet *sihteeri... ?!?
Miksi dissaat opiskelijaa... oletko omassa elämässäsi pettynyt mahdollisesti samaa sukupuolta olevan romanssin suhteen... sinänsähän siinä ei liene mitään paheksuttavaa... ellet ole perähikiä- uskonnollisesta - pienkunnasta... ?!?
Mutta hyvää duracell-päivää sullekin !?!
LoL ;^D
V E L A T ei periydy!
Jos vainajalle jää velkaa niin sitten jää. Kenenkään ei tarvitse niitä maksaa.
Eksän kuoltua kuusi vuotta sitten edelleen pojalleni tulee velkomiskirjeitä isänsä takia. Asianajaja neuvoo ignooraamaan. Ihmeellistä, että kaikille ei ole mennyt tieto kuolemasta perille.
NIin ja joo! Tajuaahan nuo velkojat, että ukko on kuollut ja laitetaas nää karhukirjeet sen pojalle. Miksiköhän?
No niin eli kannattaa potkaista tyhjää niin ei tarvitse maksaa velkaa pois... Eikun.
Teille jotka valitatte että ei kannattaisi ottaa velkaa, kyllä se sairaus tai epäonni voi teidänkin elämäänne sattua. Sitä paitsi opiskelijan on velvollisuus ottaa opintolainaa, ei ole muutoin oikeutettu esim toimeentulotukeen. Eli opintolainalla on se ruoka pöytään hankittava jos ei ole töitä tms.
En mä onneksi joutunut itse maksaa opintolainaani penniäkään...
Huhhuh näitä kommentteja. Sairastua voi kuka vaan. Voi esim joutua onnettomuuteen. Ja ei, sekään ei auta ettei ikinä kotoa poistuisi sillä voi se vahinko ihan kotiympäristössäkin käydä. Kenellä vaan meillä voi olla perimässään joitain sairauksia jotka vain odottavat puhkeamistaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtui?
No vanhemmat maksoi.
Neuvokaa lapsianne ettei missään nimessä ota penniäkään opintolainaa. Mielummin yrittää opiskella hitaammin ja käydä samalla töissä. Toki yliopistolaki pitää huolen siitä että kukaan ei voi enää opiskella kymmentä vuotta yliopistoissa niinkuin joskus ennen muinoin, mutta parempi sekin kuin velkaisena valmistuminen. Ennen korkeakoulututkinto takasi työpaikan, nyt mikään koulutus ei takaa mitään. Ja kuka vaan voi pudota tukijärjestelmien ulkopuolelle.
Mutta kuka tahansa voi joutua tilanteeseen, jossa ei pysty maksamaan. Esim. sinä voit liukastua seuraavan kerran ulos mennessäsi, lyödä pääsi, ja menettää työkyvyn kokonaan.