Onko joku saanut opintolainan armahdettua
Onko joku oikeasti onnistunut tässä? Terveys, taloudellinen tilanne ja elämäntilanne mennyt huonommaksi eikä oikeastaan toivoa että voisin saada opintolainaa takaisinmaksettua. Vai pitääkö vaan antaa luottotietojen mennä?
Kommentit (40)
En oo kuullut. Menee vaan ulosottoon. Että maksat joka tapauksessa tavalla tai toisella. Kela kyllä perii.
Pyydä vuosi taukoa msksuista. Soita pankkiin. Maksaa jonkun kympin.
Kela myöntää maksuhyvityksen, kun valmistuu tavoiteajassa.
Älä ikinä anna luottotietojesi mennä!
Vierailija kirjoitti:
Jos otat lainaa niin miksi ajatelet, että sitä ei pitäisi maksaa takaisin?
Kun otin lainaa, olin perusterve ja ensimmäistä kertaa opiskelemassa. Sitten menikin kaikki pieleen. Missään vaiheessa ei ole ollut ajatuksena etten maksaisi, mutta elämä menikin paljon monimutkaisemmalla tavalla mitä ajattelin.
Vierailija kirjoitti:
En oo kuullut. Menee vaan ulosottoon. Että maksat joka tapauksessa tavalla tai toisella. Kela kyllä perii.
Niin, sille se nyt vähän vaikuttaisi...
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Tero on saanut.
?
Vierailija kirjoitti:
Pyydä vuosi taukoa msksuista. Soita pankkiin. Maksaa jonkun kympin.
Pankki ei tähän suostunut. Olen sitten mm toimeentulotuella yrittänyt niitä takaisin maksella...
Vierailija kirjoitti:
Kela myöntää maksuhyvityksen, kun valmistuu tavoiteajassa.
Aikana kun tuota ensimmäistä tutkintoani opiskelin ei ollut mitään maksuhyvityksiä olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Älä ikinä anna luottotietojesi mennä!
En minä mitenkään pysty maksamaan tuota 6000 euroa mitä kela vaatii maksamaan NYT. Ei ole enää mitään omaisuutta mitä pystyisin myymään, olen myynyt kaiken mistä saa rahaa kun korona alkoi ja vähätkin työt loppui.
Veljeni sai yli yli 10000 euron opintolainan anteeksi kokonaan. Lievät terveysongelmat syynä.
Vierailija kirjoitti:
Veljeni sai yli yli 10000 euron opintolainan anteeksi kokonaan. Lievät terveysongelmat syynä.
Mitä sairauksia hänellä on? Itselläni yksi neurologinen, yksi fyysinen, 2 psyykkistä ja pari burn outtia takana. Mietin että riittääkö vai tekeekö kelan lääkärit minusta "terveen"...
Ja siis, ainakaan tuo neurologinen ja fyysinen sairaus eivät tule koskaan paranemaan, niinden kanssa mennään hautaan asti. Toki toivon että lääketiede kehittyy jotta voin saada parempaa lievitystä oireisiin.
ÄLÄ v*ttu OTA LAINAA, jos on pienikin aavistus, että et pysty maksamaan sitä takaisin!
"Voit saada vapautuksen koko velan maksamisesta, jos olet pysyvästi työkyvytön tai olet ollut yhtäjaksoisesti vähintään 5 vuotta työkyvytön, eivätkä keskimääräiset veronalaiset tulosi ylitä korkoavustuksen tulorajaa."
Vierailija kirjoitti:
ÄLÄ v*ttu OTA LAINAA, jos on pienikin aavistus, että et pysty maksamaan sitä takaisin!
Eli kukaan ei voi ikinä ottaa mitään lainaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kukaan ei voi ikinä ottaa mitään lainaa?
Tottakai voi. Yleensä ihmiset ottaa lainaa vaikka kodin rakentamiseen ja ajatuksena on maksaa se pois.
Mutta että v*tuttaa nää ikuiset opiskelijat! Tulonvalvontaa kun tekee vuoden lopussa niin olen kuullut kaikki selitykset mummon kuolemasta lähtien, miksi ei ole pystynyt opiskelemaan.
t: opintotukisihteeri
Jos otat lainaa niin miksi ajatelet, että sitä ei pitäisi maksaa takaisin?