Miksi päiväkotien on niin kamalan vaikea kommunikoida ajoissa?
Nytkin tuli kello 14.15 päiväkodin kautta viestiä, että huomenna lapsilla pitää olla juhla-asu, kun viettävät itsenäisyyspäivän gaalaa. Nytkö sen vasta päättivät? Aikaisemmin syksyllä ilmoitettiin, että tänä vuonna ei järjestetä mitään joulujuhlia tai muuta aktiviteetteja.
Olettavatko nuo tosiaan, että kaikilla on kasvavalle lapselle kotona juhla-asu joka koossa? Nyt on vielä korona-aikakin, niin tänä vuonna on kaikki sukujuhlat, häät ja muut peruttu. Nyt vaan kaikki paikkakunnan mammat rynnimään paikkakunnan ainoaan vaatekauppaan, juhlavaatteista tappelemaan, prkl. Olisikohan tuosta juhlavaatetarpeesta voinut infota vaikka pari viikkoa sitten, niin olisi ehtinyt jotain hankkiakin. Nyt lapsi pääseekin juhlimaan "paremmissa collareissa" ja "parhaassa t-paidassa", jeee.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 100% varma, ettei varhaiskasvatuksen työntekijät edes ajattele, että lapsia ilmaantuisi paikalle missään virallisissa juhla-asuissa, rauhoitu vähän ap.
T: Lastenhoitaja.
Jos ei toivota juhlavaatteita niin niitä ei silloin olisi mainittu viestissä ollenkaan. Vai kuka oikeasti laittaa viestin juhlapukeutumisesta jos tarkoittaa että tullaan tavallisissa vaatteissa?
Ehkä ajatuksena oli jopa jättää viestintä sen verran myöhäiseen, ettei kukaan nyt pelkästään pk pikkuisten juhlallisuuksien takia kävisi mitään uutta hepenettä ostamassa?
Meillä jopa halloween-naamiaisista toivottiin, että tarkoitus ei ole että mitään erityistä asua ostettaisiin, vaan pukeutuminen olisi "mitä kotoa löytyy" periaatteella 🤷 - ehkä tämä voi myös vähän vähentää sitä "äitien kilpavarustelua"?
Päinvastoin, se luo lisää stressiä. On paljon helpompaa käydä nappaamassa kaupasta mukaan joku halpa naamiaisasu, tai edes miettiä rauhassa, mitä kotoa löytyisi naamiaisasuksi, kuin alkaa viimeisenä iltana kiireessä kaivella paniikissa kaappeja, että lapsi ei ole ainoa jolla ei ole naamiaisasua.
Jep, kun on kotona klo 22 ja alkaa sit ommella valkoisiin sukkahousuihin jotain pupun häntätupsua ja viritellä korvia hiuspantaan ni sitä pari kertaa miettii että #lovemylife.
Pojan yksi opettaja laittoi kaikki viestit wilmaan vasta tosi myöhään illalla. Meillä oltiin siihen aikaan jo nukkumassa. Wilmaviestit saavuttivat minut vasta kymmeneltä seuraavana aamuna. Ei ollut kovin monena kertana pojalla tarvittavia välineitä koulussa, jos niitä heti aamulla tarvittiin. Iltapäiväksi sain sitten toimitettua vaaditut välineet sinne missä milloinkin niitä tarvittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaudun näihin vuosi tai puoli vuotta etukäteen niin ei tuu yllätyksenä. Joka vuosi on löytynyt juhlavaatteille käyttöä.
Korona-aikana ei juuri juhlia ole.
Ostin ennen koronaa ja on käytetty jo muutaman kerran synttärijuhlissa perheen kesken korona-aikana.
No moni lapsi kasvaa vuodessa liikaa samoihin vaatteisiin
Ja ainakin Helsingissä on kielletty sukulaisten tapaaminen. Oman perhen kanssa synttärit juhlitaan aamulla pyjamassa.
Tällä hetkellä voi olla kielletty tai suositus että yli 10 hengen kokoontumisia ei järjestettäisi. Meillä ei oo kasvanut etteikö mahtuisi samoihin vaatteisiin ja ostetaan aina sellasia vaatteita jossa on kasvuvaraa.
Tosi kiva, että teillä ei ole kasvanut. Jotkut lapset kuitenkin kasvavat keskikäyrällä, tai jopa yli, ja silloin ei välttämättä sama joustamattomasta kankaasta ommeltu kauluspaita ja suorat housut kovin monena vuonna sovi päälle. Ei sittenkään, vaikka ne ostaisi liian isona, joku raja siinäkin on, että miten isoihin vaatteisiin lapsen voi pukea. Meillä oli viimeksi tarve ostaa juhlavaatetta kesällä 2019, ja silloin lapsi käytti kokoa 104. Ostin kokoa 110, vaikka olivat liian isot päällä, että menisivät vähän aikaa - isompaa ei todellakaan voinut edes harkita. Vaan nyt onkin tullut kasvupyrähdys, ja lapsi tarvitsee kokoa 122. Arvaa, menevätkö ne toissa kesänä ostetut enää päälle?
Niin ei mene. Itse tykkään ostaa myös lasten vaatteita etukäteen varastoon jos näen jonkun kivan. Meillä on joka vuosi tarvetta juhlavaatteille.
Normaalisti varmaan muillakin, mutta esim pk-seudulla ei ole ollut juhlia nyt vuoteen.
Eikä kaikki muutenkaan ostele vain ostamisen ilosta.
Vierailija kirjoitti:
Pojan yksi opettaja laittoi kaikki viestit wilmaan vasta tosi myöhään illalla. Meillä oltiin siihen aikaan jo nukkumassa. Wilmaviestit saavuttivat minut vasta kymmeneltä seuraavana aamuna. Ei ollut kovin monena kertana pojalla tarvittavia välineitä koulussa, jos niitä heti aamulla tarvittiin. Iltapäiväksi sain sitten toimitettua vaaditut välineet sinne missä milloinkin niitä tarvittiin.
Mun kuopuksen luokanvalvoja laittanut pahimmillaan 01.40 saman koulupäivän asioita - lähtö kotoa kello 7.
Kiva nousta viideltä tutkimaan Wilmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kuopuksen luokanvalvoja laittanut pahimmillaan 01.40 saman koulupäivän asioita - lähtö kotoa kello 7.
Kiva nousta viideltä tutkimaan Wilmaa.
No näinpä. Itse herään klo4 jälkeen eikä mulla ole yhtään ylimääräistä minuuttia siinä aamulla, en edes vilkaise puhelinta enkä taatusti avaa wilmaa. Töissä en näpelöi puhelinta. Kotona olen noin klo10 aikoihin, jolloin voin myös wilmaan kurkata. Kiva siinä havaita, että pojalle olisi pitänyt sanoa, että älä mene koululle vaan pyöräile kilometri toiseen suuntaan kun teillä alkaa koulu jossain kotiseutumuseolla. Viesti oli tullut 23.15, itse menin nukkumaan ennen klo 22. Onneksi samaa reittiä kulkenut koulutoveri opasti oikeaan suuntaan, koska hänen äitinsä oli aamulla katsonut wilmaa.
Toisaalta, vaikka miten kertoisi ajoissa tai muistuttelisi, niin aina on niitä, jotka ei viestejä lue tai ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, vaikka miten kertoisi ajoissa tai muistuttelisi, niin aina on niitä, jotka ei viestejä lue tai ei kiinnosta.
Ei tuo ole mikään syy hutiloida ja jättää viime tippaan.
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulussa, kun menee lapsen omaan wilmaan, eli ei huoltajille ollenkaan, niin on sujunut ihan hyvin. Paitsi ne opettajat, jotka kertovat vain suullisesti ja jotkut eivät edes koko luokalle, vaan muutamille, kyllä ovat sitten jälkeenpäin osanneet laittaa sinne wilmaan poissaoloksi, kun ei ole oppilas tiennyt tulla oikeaan paikkaan.
Eli kunnon tiedotus ja ajoissa, tämä sääntö, niin homma toimii.
Niin ei mene. Itse tykkään ostaa myös lasten vaatteita etukäteen varastoon jos näen jonkun kivan. Meillä on joka vuosi tarvetta juhlavaatteille.